[FTP achter Router] Newbie op weg helpen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lang gegoogled en hier gesearched te hebben toch dan dit topic.

Wil een ftp op mijn laptop (XP SPII) om anderen bestanden te laten delen. Nu heb ik het IP van mijn router (linksys), en het IP van chello. Die kan ik nog uit elkaar houden. Maar dan raak ik het spoor bijster met Forwarden, WAN, poorten etc. Weet de menu's wel te vinden in de router, maar wat ik ermee moet???

Heb cerberus ftp software, waar alles wel in is te stellen als PASV etc.

Wie helpt op weg??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Misschien heb je hier wat aan? Het Grote Poortmappingsverhaal

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04-2024

T-Junkie

user brain not connected...

Het Grote Poortmappingsverhaal
Het Grote Poortmappingsverhaal

Hier kan je even verder kijken.

Je moet een poort mappen van je router naar je computer.
Hier zijn overigens veel topics over te vinden via de search.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het enige wat je hoeft te weten is het IP van je laptop (wel handig om die dus even vast in te stellen, zodat ie niet aldoor verandert...). Stel dan bij je router in dat poort 20 en 21 naar dat IP worden geforward. Evt. moeten de clients wel of niet in hun ftp programma 'passive modus' gebruiken (even testen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Palomar schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 01:53:
Het enige wat je hoeft te weten is het IP van je laptop (wel handig om die dus even vast in te stellen, zodat ie niet aldoor verandert...). Stel dan bij je router in dat poort 20 en 21 naar dat IP worden geforward. Evt. moeten de clients wel of niet in hun ftp programma 'passive modus' gebruiken (even testen).
Voor passive mode moet de server juist de voor passive mode benodigde poorten (kun je op de server instellen) mappen. Poort 20 (data-poort voor active FTP) moet eventueel bij de client gemapped worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dus wat moet ik hier doen

Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/g.hemmes/got2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
C'mon, beetje zelfinitiatief mag wel hoor Gijs? :?

Heb je dat poortmappingsverhaal al doorgelezen? Volgens mij niet namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

In plaats van dat wij 't je voorkauwen kun je beter zelf even 't verschil tussen TCP en UDP opzoeken en zelf opzoeken waar poort 20 en 21 precies voor zijn. Lees bijvoorbeeld ook dit, over het precieze verschil tussen active en passive FTP. Dan hoef je de volgende keer niet te vragen wat je moet invullen, dan kun je 't zelf concluderen. Aan begrijpen heb je meer dan aan weten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 20:19

Sosabowski

nerd

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~duivenv/forum/router_unreal.gif

Dit is alleen voor een Unreal server. Unreal gebruikt UDP, terwijl FTP gebruik maakt van het TCP protocol.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, blijft natuurlijk listig om dit topic te openen. Al die reacties van zelfstudie etcetc. Lees dit maar door lees dat maar door. Bedankt voor al die links hoor.

Maar sorry ik kom er niet uit. Ben echt niet dom hoor maar kom niet uit dat passive en active FTP. En dan die ranges. Moet toch voor FTP alleen 20 en 21 openstellen naar dat (192.......)IP adres?? En dan snap eigenlijk ook niet op welk IP clients moeten inloggen. Niet dat IP wat in dat schema staat toch he, want dat IP heef elke Linksys-router ongeveer. Dus m'n eigen Chello IP. Maar dan klopt er toch iets niet want werken doet het (nog) niet. Krijg dan de melding [windows cannot acces this folder, check if the name and path are correct blablabla]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 20:19

Sosabowski

nerd

Voor de duidelijkheid je kan niet met je chello ip inloggen op je eigen server op de computer waar de server op draait. Daarvoor kan je bv web2ftp.com gebruiken om te testen.
Om het verhaal nog maar eens samen te vatten:
Je server zet je op passive en de benodigde poorten (21 en bv 5000-5020 TCP) stuur je door van je router naar de pc met de server:
applicationstartendprotocolIPeneble
FTP2121TCProuter IPfink!
FTP250005020TCProuter IPfink!

op die manier leg je dus een verbinding met die poorten van het internet naar de ftp server.

*router IP is dus het ip adres wat de sever krijgt van de router 192.168.0.*

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb het aardig door nu. Met web2ftp.com ook zelf even getest, en dan zie ik in de log van de server idd dat er iemand (ikzelf) binnenkomt en connectie maakt.
Maar dan laat ik iemamnd van buitenaf testen en dan krijgt ie de melding [windows cannot acces this folder blablabla].
Wat zou er nu dan nog fout zijn. Iets met dat active en passive vermoed ik. Met dat zelf testen met web2ftp, is dat dan passive of active. En diegeen die van buitenaf testte, gebruikt geen router, is dat dan active of passive. (active <---> passive vat ik nog niet helemaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op zondag 19 december 2004 @ 16:07:
(active <---> passive vat ik nog niet helemaal)
Heb je die site gelezen waar ik naartoe linkte in mijn eerdere post?
Pagina: 1