Toon posts:

Kwaliteitspunten systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien het topic waarin ik dit systeem , na een crisiswerk aan typwerk, voorstelde alweer dicht zit aangezien het schijnbaar om een grap ging, ben ik toch benieuwd hoe men een dergelijk systeem zou vinden.
Ik denk dat je meer bereikt met een model van beloning dan een model van bestraffing. Er zijn diverse fora waar je onder de username een aantal sterren ziet staan die de kwaliteit van een user aangeven. Een nog beter model is het experts echange model, maar dat zou je hybride moeten toepassen.

Het risico wat je krijgt door de straffen aan te geven is dat de nu al regelmatig terugkerende wannabe moderators (de personen die op een minachtende toon eventjes moeten laten zien wat er wel of niet mag en gaan smijten met faq quotes, terwijl ze zich niet in een regulerende taak bevinden) daar gebruik van maken en eventjes opmerkingen gaan plaatsen als "je hebt al een gele kaart, lees eerst de faq eens ofzo". Bovendien, wat je wilt bereiken is behulpzaamheid dat krijg je niet door de foute users de bestraffen, maar door de behulpzame users te belonen.

Nu is het op experts exchange zo, dat je daar "vraag credits" kunt kopen. Je kunt een vraag openen en die vraag credits inzetten. Zodra iemand jouw vraag beantwoord op een voor jouw bevredigende manier kan je de knop "dit is het goede antwoord" aanklikken. De door jouw ingezette punten gaan vervolgens naar de persoon toe die jou aan het goede antwoord hielp.

Voordat je dus daar een topic kunt openen moet je credits hebben, dit kan dus doormiddel van kopen of door het verdienen met je behulpzaamheid.

Als je dit nu naar een hybride model omzet voor got zonder creditsysteem zou je kunnen denken om mensen "kwaliteitspunten" toe te kennen. De kwaliteit is bij een user te zien aan het aantal sterren onder zijn naam, en de user krijgt deze kwaliteitspunten doordat hij in een topic een ander heeft geholpen aan een antwoord, en de topicstarter die user heeft aangeklikt als "user gaf voor mij de oplossing voor mijn probleem".

Dit heeft als tweede voordeel dat je in de topiclijst evt. een vinkje kunt plaatsen voor een topic welke is beantwoord, waardoor topics zonder antwoord meer aandacht krijgen.

Het resultaat van dit alles is denk ik persoonlijk een forum waarbij mensen actief mensen gaan helpen om kwaliteitspunten te krijgen. Mensen die niet behulpzaam zijn krijgen dus ook niet die punten. Het gadget idee achter het krijgen van puntjes is net als de geilheid die nu al geld op postcount. Alleen zijn kwaliteitspunten iets waarmee je kwaliteit pushed.

Kortom, het beloningsgedrag daar bereik je volgens mij veel meer mee, en automatisch verlaag je daardoor ook modwerk. Experts exchange is wat mij betreft het voorbeeld van de haalbaarheid, en het resultaat van een dergelijk systeem. Het aantal users is enorm, en de kwaliteit is hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09 21:54

Cyphax

Moderator LNX
Ik vind het wel leuk bedacht dat alle punt-geile mensen dan zowaar moeten werken om puntjes te sprokkelen, het lijkt me best een sterk idee. :)
Aan de andere kant wil je 1 user punten geven voor de oplossing? En de rest geen? Da's namelijk misschien lastig omdat sommige vragen niet even opgelost kunnen worden, of als mensen een probleem oplossen met behulp van informatie die een andere user hem/haar gaf, dan gaan er geen credits naar de "assist"?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:46
Ah, de volgende stap uit justmental z'n lijstje!
justmental schreef op donderdag 16 december 2004 @ 17:03:
Even gissen naar het scenario:
-XangadiX post een paar keer een gele kaart in de strijd als grap
-Er is een W&G meeting waar hierover gelachen wordt
-XangadiX wordt paars en krijgt titel scheidsrechter
-LuNaTiC vraagt wat er aan de hand is
-De broertjes doe er voor de gein serieus over
-Mensen gaan er serieus over in discussie

Wat is de volgende stap?
-De grap wordt geopenbaard, mensen worden boos
-Er wordt getracht hier iets serieus van te maken
Hoewel ik het op een na laatste punt toch nog een beetje heb gemist, en dit idee ook niet zo heel veel lijkt op het vorige topic :P

offtopic:
Edit: ik zie dat in dit nog missende punt inmiddels ook is voorzien.

Btw. niet om meteen heel erg op de inhoud in te gaan, maar elk systeem dat kwaliteit probeert te vangen in een of ander puntjessysteem is te misbruiken, en dat gaan mensen ook doen, precies vanwege die '1337-factor'. Op zich kun je natuurlijk wel proberen dat soort gedrag te detecteren (net zoals we nu wel een klein beetje proberen mensen die alleen maar 'zinloos posten om het posten' eruit te pakken). Wat dat betreft is het ms. nog niet eens zo'n heel gek idee. 't is ook vast niet de eerste keer dat het voorgesteld wordt :P

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 17-12-2004 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09 21:54

Cyphax

Moderator LNX
Wilke schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 00:33:
Ah, de volgende stap uit justmental z'n lijstje!

[...]

Hoewel ik het op een na laatste punt toch nog een beetje heb gemist, en dit idee ook niet zo heel veel lijkt op het vorige topic :P

Btw. niet om meteen heel erg op de inhoud in te gaan, maar elk systeem dat kwaliteit probeert te vangen in een of ander puntjessysteem is te misbruiken, en dat gaan mensen ook doen, precies vanwege die '1337-factor'. Op zich kun je natuurlijk wel proberen dat soort gedrag te detecteren (net zoals we nu wel een klein beetje proberen mensen die alleen maar 'zinloos posten om het posten' eruit te pakken). Wat dat betreft is het ms. nog niet eens zo'n heel gek idee. 't is ook vast niet de eerste keer dat het voorgesteld wordt :P
Je hebt natuurlijk wel gelijk dat het niet perfect is... sterker nog: het zal waarschijnlijk niet perfect te krijgen zijn.
Wel kun je natuurlijk iets zo goed mogelijk maken als je de huidige situatie niets vindt. :)

Afgezien van dat ik het idee van Gordijnstok goed vind, vind ik het ook niet echt nodig, GoT bevalt me in zijn huidige vorm prima. :) Maar dat staat er los van.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-09 23:51

wouterve

Swinger of States

Op zich geen slecht idee, want honden luisteren nu eenmaal ook beter als je ze een koekje in plaats van een schop onder hun kont geeft, de achterliggende idee vind ik dus niet onaardig. Ik denk alleen dat er aan de praktische uitwerking nogal wat haken en ogen zitten, waarvan het belangrijkste al is komen bovendrijven: de puntengeilheid. Niet om het idee meteen af te branden, zeker niet, maar wat je op ExpertsExchange ziet is dat mensen heel ijverig vragen van de TS beantwoorden, een TS die daar vervolgens heel blij mee is en die punten mag toekennen aan de ijverige antwoordbijen. Daar zit alleen altijd een zekere mate van subjectiviteit in, dus wat je ziet is dat wanneer één van de respondenten niet de punten krijgt die hij zo verwachtte en begeerde, hij in hetzelfde topic nog eens gaat klagen richting de TS en verhaalt probeert te halen: "waarom heb jij mij geen punten gegeven en Pietje wel :( ?". Zulke discussies lijken me heel vervelend en bovendien allesbehalve sfeerverhogend; daarnaast zijn ze ook nog eens topicvervuilend.

Probleem is alleen dat je in zo'n systeem dit soort discussies niet kunt uitsluiten. Je kunt de beoordelingsmaatstaven voor antwoorden in topics nou eenmaal niet objectiveren, zelfs niet als je door mods zou laten beoordelen - wat je overigens niet zou moeten willen, die hebben immers al meer dan voldoende werk, laat ze ook nog eens antwoorden beoordelen en ze zouden er ècht een dagtaak aan hebben :P. Zo'n systeem zou dan in ultimo weer gehandhaafd moeten worden door een berg extra (beoordelings-)regels, die het leven op het forum waarschijnlijk ook nog eens onnodig ingewikkeld zouden maken. Dat wil je ook niet. Ik denk dat het dus wel een leuk concept is, maar dat aan de uitvoering de menselijke aard in de weg staat: iedereen wil altijd paren met de bijenkoningin (en dat kan nu eenmaal niet allemaal tegelijk, zonder ruzie :P) - de top van de maatschappelijke (forum-)ladder is ieders doel, bewust of onbewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat zeuren komt procentueel gezien veel minder voor als het geschreeuw om google, search en topicreports. :)

Je kunt het ook anders zien, het is een leuk systeem met een mate van "status" dat als bijkomend voordeel heeft dat mensen elkaar actief gaan helpen in plaats van sturen.

En al die beoordelingsregels, jongens niet zo moeilijk doen er wordt teveel gefocussed op regeltjes hier en regeltjes daar, laat dit aan de dagelijkse gang van zaken over. Een topicstarter bepaalt op zijn eigen wijze wie hij de beloning toedient. Daar moet je niet nog meer regels dan GoT heeft aan vastknopen.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2004 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-08 09:22

Clay

cookie erbij?

Niet om het idee meteen af te branden, zeker niet, maar wat je op ExpertsExchange ziet is dat mensen heel ijverig vragen van de TS beantwoorden, een TS die daar vervolgens heel blij mee is en die punten mag toekennen aan de ijverige antwoordbijen.
Daarin ligt ook het verschil tussen experts-exchange en GoT. EE is een oplossingen-fabriek. Je koopt punten om vragen te stellen, en hebt in die zin "recht" op een antwoord. De beantwoorder wordt beloond voor het geven van een goed antwoord met punten. Verdien je genoeg punten per maand met antwoorden, dan krijg je een "expert" status; banners weg, en je hebt zelf eindeloze punten om vragen te stellen. Dit is in wezen gewoon een vorm van handel. Het stimuleert elkaar en werkt best lekker.

Zou ik zoiets ook op GoT willen? nou nee, eigenlijk niet. Een fundamenteel verschil ligt hem er wat mij betreft in dat GoT een discussieforum is en EE 1 groot huiswerktopic. Een topic op GoT hoeft geen vraag te bevatten, en als dat wel zo is ben je niet verplicht (om punten of moreel of hoe dan ook) om een antwoord te geven. Sterker nog, als mij de hele aanpak die tot de vraag leidde niet bevalt stel ik die hele aanpak ter discussie, en heb je mogelijk een nog groter probleem.

Het zou natuurlijk best grappig zijn users met punten te waarderen, of topics een aantal sterren te kunnen toekennen ofzo maar je krijgt dan idd hoe dan ook te maken met puntengeilheid en gezeur, en dat heeft imo geen toegevoegde waarde. Ik vermaak me hier - zonder punten status of ander geforceerd beoordelingssysteem - veel meer dan op EE eigenlijk :P

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Persoonlijk zou ik het handig vinden dat een nieuwe user kan zien dat als ik reply in een SQL topic in P&W er grote kans is dat hetgeen ik daar neerkwak hout snijdt.
Nu zijn voor de onwetende lezer alle reply's hetzelfde gewogen, wat vaak tot veel onduidelijkheid leidt.
Als ik bijvoorbeeld in DOC post in een waterkoelingstopic dan is een reply van iemand die daar verstand van heeft wellicht weer veel waardevoller.

Het lastige is dat dit gelijk zichtbaar moet zijn en dat het op een betrouwbare wijze bepaald dient te worden.
Als je hier al lang rondloopt dan weet je wel naar wie je waarvoor moet luisteren, maar dan heb je het over de minderheid van de vragen.

Een systeem zoals EE lijkt me niet helemaal passend voor GoT zoals Clay al aangeeft, maar het lijkt me goed om ook voor GoT de user wat minder eenheidsworst te maken.

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Een puntensysteem als waarderingssysteem hier op GoT gaat denk ik niet zo goed werken als op een aantal andere fora, zoals Clay al zegt: daar is GoT een 'te anders' forum voor. Echter een bepaalde vorm van waarderingssysteem zou niet eens zo gek zijn, zoals justmental al zegt om oa aan anderen duidelijk te maken wie er aan het blaten is, en wie er kennis van zaken heeft.

In welke vorm het op dit forum toegepast zou moeten worden, en of het uberhaupt mogelijk is met React, daar heb ik geen idee van eigenlijk :P Misschien dat iemand iets weet dat bruikbaar zou kunnen zijn voor een eventuele pilot? Het is het proberen waard, naar mijn idee :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Lars
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Remy schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 12:03:
[...] Misschien dat iemand iets weet dat bruikbaar zou kunnen zijn voor een eventuele pilot? Het is het proberen waard, naar mijn idee :)
Ik denk dat het simpelst te implementeren is gewoon users één of een aantal sterren te geven naar gelang de kwaliteit van zijn inbreng. Dit is echter wel veel werk voor de moderators. Alhoewel, in mijn bescheiden overzicht zouden in bijvoorbeeld W&G hooguit 50 a 100 users hiervoor in aanmerking komen. Dit kan rustig bekeken en toegekend worden in, zeg, twee weken. Moderators en regulars hebben hier al wel aardig zicht op lijkt me.

Omdat moderators ook niet alles kunnen zien zou er misschien iets kunnen komen van een klein systeem waarin users sterren kunnen aanvragen (mmm... klinkt dom) en/of users elkaar sterren kunnen aandragen. Maar moderators wijzen deze sterren dan uiteindelijk toe.

Noot: geen sterren op basis van postcount uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sterren toekennen op het gebied van kennis, of wat voor kwaliteitskenmerk dan ook, gaat nooit forum-breed werken. Een software-guru kan een totale noob zijn op het gebied van hardware of willekeurig welk ander onderdeel dan ook waardoor het systeem gelijk waardeloos wordt.

Het zou al prachtig zijn wanneer er aan een topic (vraag) een vlaggetje gehangen kan worden wélke post(s) de oplossing bracht voor het gestelde probleem.(zou de search een stuk hanteerbaarder maken)

Theoretisch zou je dan kunnen vastleggen in welk forum dat gebeurde door welke user en dan "sterren" kunnen toekennen wanneer een user in die bewuste categorie weer een post maakt.
Ofwel in SA heb je 4 sterren en wanneer je in een ander forum post geen. Wie dit wil gaan programmeren wens ik veel succes :)

Overigens zal dit wel een giga aanslag plegen op je GoTresources en het vereist tevens discipline van de vraagsteller om de betreffende reply te voorzien van een markering.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2004 15:34 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Sterren per forum of categorie. Bans kunnen toch ook per categorie (of voor bijv. alleen HK) uitgedeeld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 20:22
Dit moet de users aanzetten om een kwalitatievere posting te plaatsen?

Ik zet mij altijd 100% in, het is niet zo dat ik nu betere posting ga maken omdat er een bonusregeling achter zit. Als je denkt dat ik op die manier te werk ga hier heb je het mis.

En dat met die sterren zou je eigenlijk alleen moeten zien wanneer die sterren betrekking hebben op het onderwerp waarop je wilt posten/discuseren/etc. Zoals hierboven mij ook al is verteld. Leuke theorie, maar omdat op z'n breed forum kwa onderwerpen als GoT wordt praktisch nogal moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Persoonlijk vind ik het allemaal veel te veel rompslomp :) . GoT is géén oplossingen-only-forum, dus beoordelen op wie de beste oplossing bied, of uberhaupt aangeven welke post de / een oplossing bied heeft al weinig meerwaarde. Zeker gezien de tijd en de moeite daar gaat inzitten, de TS moet dan bovendien ook nog eens geport worden om al die vlaggetjes / sterretjes / whatever uit gaat delen.

Dan zoudten er nog sterren, oid, kunnen worden uitgedeeld voor hoe gebruikers worden gewaardeerd. Naar mijn mening kleven daar veel te veel nadelen aan. Gebruikers die in opkomst of nieuw zijn worden sneller genegeerd. Er is naar mijn gevoel nu al een enigzins gesloten sfeer in (sommige) fora, en een statusgeilheid. Die wordt hierdoor alleen maar bevordert.

Dan, wie moeten die sterren / waardering uit gaan delen. De TS heeft niet veel zin, want het niveau van de TS is vaak bedenkelijk. De échte kennis zit op GoT veel meer bij de replyers dan bij de topicstarters heb ik het gevoel, muv DOC. Moderators hebben het al druk genoeg. Dan blijft de hele userbase over, en dan moet er een FP-achtig waarderingssysteem worden aangehangen, veel te veel rompslomp op een forum, wat zeker bedoeld is voor gedachteuitwisseling, discussie, en andere zaken.

Ik heb het al druk genoeg met het lezen van zaken die ik leuk / intressant vind, en een beetje replyen, ik heb al helemaal geen tijd / zin om alles te gaan beoordelen. Bovendien bevordert dit wederom de geslotenheid, omdat users hier veel herkenbaarder zijn dan op de FP gaat dit ook makkelijker. (Je zou ook een geselecteerde groep kunnen laten waarderen, maar hieraan kleven dezelfde nadelen, bovendien, wie gaat dat dan weer bijhouden) .

De voordelen zijn denk ik ook beperkt: je kan zien wie nuttige posts maakt. Dat kan nu ook al, aan de inhoud.. Het risico bestaat zelfs dat posts van posters met een wat lagere waardering genegeerd worden, terwijl die best nuttig kunnen zijn. Verder zou het niet nuttig posten ontmoedigen. Dat is denk ik nog steeds een kwestie van opvoeden. Vervelend dat de moderators daar veel tijd in moeten steken, maar beter dan dat door users wordt afgehandeld :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

JHS schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 15:27:
[...] Gebruikers die in opkomst of nieuw zijn worden sneller genegeerd.
Iemand die een vraag stelt of op zoek is naar een antwoord leest heus wel alle reacties in de hoop zijn antwoord te vinden. En nieuwe gebruikers gaan hopelijk denken "hee, zo'n sterretje wil ik ook, laat ik mijn posts/replies iets beter opzetten en onderbouwen".
Er is naar mijn gevoel nu al een enigzins gesloten sfeer in (sommige) fora, en een statusgeilheid. Die wordt hierdoor alleen maar bevordert.
Is dat zo? Serieus bedoeld, ik ben namelijk nogal onwetend op dat gebied.
Dan, wie moeten die sterren / waardering uit gaan delen.
Moderators.
veel te veel rompslomp op een forum, wat zeker bedoeld is voor gedachteuitwisseling, discussie, en andere zaken.
Alleen de tech-fora :)
(Je zou ook een geselecteerde groep kunnen laten waarderen, maar hieraan kleven dezelfde nadelen, bovendien, wie gaat dat dan weer bijhouden).
Lijkt mij ook niet handig.
De voordelen zijn denk ik ook beperkt: je kan zien wie nuttige posts maakt. Dat kan nu ook al, aan de inhoud..
True.
Verder zou het niet nuttig posten ontmoedigen.
I'd love that! (in de tech-fora)
Dat is denk ik nog steeds een kwestie van opvoeden. Vervelend dat de moderators daar veel tijd in moeten steken, maar beter dan dat door users wordt afgehandeld :) .
Nou moderators zouden dan dus tijd kwijt zijn aan dat sterretjes-gedoe (wat hopelijk de kwaliteit van de user-input zal bevorderen), maar hopelijk minder aan dat opvoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Het lijkt ondoenlijk voor moderators om te gaan beoordelen. Kijk bijvoorbeeld eens naar het forum dat ik tot voor kort primair onder mijn hoede had: 200 topics per week waren niet ongewoon. Dat betekent minstens 1000 posts, misschien zelfs 1500. Als je dat moet gaan raten heb je er een dagtaak aan, dat is niet bij te benen. Als een dergelijk systeem dus gewenst is, denk ik dat iedereen moet kunnen raten. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen beginnen dat alleen mensen in de Private: A61 groep het mogen, bij wijze van test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Als je bedoelt het raten van posts, dat lijkt mij ook ondoenlijk. Maar volgens mij is het raten van users wel/beter te doen. Maar ik heb mijn zegje hier wel gedaan denk, ik houd me verder wel koest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

afgezien van het feit dat zo'n systeem alleen gaat werken voor mensen die toch al braaf posten en niet topics lopen verzieken vind ik t weer een hoop gezever om niks.
T draait toch goed zo? Niveau soms wat lager dan vroeger? pech gehad, je bent nu eenmaal zo groot geworden, face the consequences (ffs, kijk eens wat een zootje het bij de buren -FOK! dus- af en toe is :X , nofi ).

Als je dan toch zo graag een ratingsysteem wil invoeren, geef dan users die bv >2-3 jaar geregd zijn met bepaald aantal posts ofzo de mogelijkheid om te modereren. Ik zou er nooit aan beginnen, maar voor t idee is dat dan nog het handigst, dan hebben de mods er weinig omkijken naar, hoewel je dan ongetwijfeld weer gefrustreerde users gaat krijgen die vinden dat hun post te laag wordt gewaardeerd, krijgen we dat weer 8)7

moraal van het verhaal: mensen, niet zo moeilijk doen, post gewoon als je denkt dat je wat zinnigs hebt te vertellen en anders kop dicht houden ;)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Laatst online: 21-09 10:08

Spockz

Live and Let Live

En als je de TS nu eens zelf laat kiezen wie hem geholpen heeft? En dan hiervoor ook meerdere personen kan aanvinken. Die kan tenminste echt zeggen wie/wat hem geholpen heeft.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-08 09:22

Clay

cookie erbij?

Het idee om op een of andere manier iemand's post een bepaald gewicht te kunnen geven al naar gelang zn expertise vind ik op zich niet slecht. Maar het blijft een vorm van rating die een verschil creeert tussen users, en het verschil mod - user vind ik eigenlijk wel zat :P Wat is idd eigenlijk het grote probleem dat opgelost moet worden? Om eerlijk te zijn vind ik namelijk een aan postcount gekoppelde automagische ondertitel op een forum al irritant (noob, regular, veteran etc). Dan kom je als goeroe van het een of ander voor het eerst op een of ander forum, en heb je meteen totaal geen draagvlak.

Allemaal acties verbinen aan het posten van een bericht (onderwerpen aanvinken, mensen belonen etc) werpt naar mijn mening ook alleen maar drempels op die de kwaliteit helemaal niet ten goede hoeven komen.

Ik zou ook liever een topic raten dan een user. Wat ik me b.v. wel weer voor kan stellen is dat je een thread een cijfer kan geven, bv 1 tot 10 wat standaard op 6 staat, en dat je in je prefs aan kan geven dat je geen topics wil zien die minder dan een 5 hebben. Als een soort troep filter. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat mensen af en toe zo'n cijfer aan een topic geven. (werkt de fp niet ongeveer zo? :X kom ik nooit)

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Clay schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 19:31:
Het idee om op een of andere manier iemand's post een bepaald gewicht te kunnen geven al naar gelang zn expertise vind ik op zich niet slecht. Maar het blijft een vorm van rating die een verschil creeert tussen users, en het verschil mod - user vind ik eigenlijk wel zat :P Wat is idd eigenlijk het grote probleem dat opgelost moet worden? Om eerlijk te zijn vind ik namelijk een aan postcount gekoppelde automagische ondertitel op een forum al irritant (noob, regular, veteran etc). Dan kom je als goeroe van het een of ander voor het eerst op een of ander forum, en heb je meteen totaal geen draagvlak.

Allemaal acties verbinen aan het posten van een bericht (onderwerpen aanvinken, mensen belonen etc) werpt naar mijn mening ook alleen maar drempels op die de kwaliteit helemaal niet ten goede hoeven komen.

Ik zou ook liever een topic raten dan een user. Wat ik me b.v. wel weer voor kan stellen is dat je een thread een cijfer kan geven, bv 1 tot 10 wat standaard op 6 staat, en dat je in je prefs aan kan geven dat je geen topics wil zien die minder dan een 5 hebben. Als een soort troep filter. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat mensen af en toe zo'n cijfer aan een topic geven. (werkt de fp niet ongeveer zo? :X kom ik nooit)
\

Nadeel is dat het altijd uiteindelijk een bepaald slag volk zal zijn dat zal beoordelen.
Niet dat het mij kan boeien maar het zal in welke vorm dan ook vertekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

X-Lars schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 15:46:
Iemand die een vraag stelt of op zoek is naar een antwoord leest heus wel alle reacties in de hoop zijn antwoord te vinden.
Dat betwijfel ik dus, ik zou ook geneigd zijn om meer / alleen te letten op posts van personen met een ster, of meerdere :) .
En nieuwe gebruikers gaan hopelijk denken "hee, zo'n sterretje wil ik ook, laat ik mijn posts/replies iets beter opzetten en onderbouwen".
Zeker waar, maar dat bevordert de statusgeilheid alleen maar, denk ik :) . En dat is niet (altijd) iets posifiefs :) .
Is dat zo? Serieus bedoeld, ik ben namelijk nogal onwetend op dat gebied.
Zoals ik al zei, naar mijn gevoel wel... :).
Moderators.
Hebben die het niet al druk genoeg, want er moet aan de lopende band worden geherkeurd natuurlijk :) .
Alleen de tech-fora :)
Ook de techfora gaan over discussie en gedachte en ervaringsuitwisseling. Dat vind ik persoonlijk juist de leukste en beste topics :) .
I'd love that! (in de tech-fora)
Ik ook :) .
Nou moderators zouden dan dus tijd kwijt zijn aan dat sterretjes-gedoe (wat hopelijk de kwaliteit van de user-input zal bevorderen), maar hopelijk minder aan dat opvoeden.
Vast waar, maar ik denk dat opvoeden nu minder tijd kost, zelfs als je het intensiever zou doen, dan al die sterren :) .

Pic_Art schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 18:40:
En als je de TS nu eens zelf laat kiezen wie hem geholpen heeft? En dan hiervoor ook meerdere personen kan aanvinken. Die kan tenminste echt zeggen wie/wat hem geholpen heeft.
Gelukkig gaat GoT over (veel) meer dan het helpen van de TS :) .

[ Voor 14% gewijzigd door JHS op 18-12-2004 11:44 ]

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Zo'n systeem kan zeker goed werken (op de bv. Citrix fora heb je dit ook), en ik ben er in het algemeen wel voorstander aan. Er kleven wel drie potentiele nadelen aan denk ik:

- Je ontmoedigt niet-experts om nog positief te gaan antwoorden na enige tijd - want iemand met '10,000 expert points' haal je nooit meer in en jouw antwoorden worden 'ingeschat' dan iemand met 10,000 expert points :)

- Iemand die veel blaat, krijgt uiteindelijk ook wel een antwoord goed. Iemand die 30 posts per dga doet is voor GoT niet per se meer zinvol dan iemand die er 5 per week doet. Diegene die er 30 per dag doet, heeft wel veel sneller punten (en dus krediet) opgebouwd.

- Niet alle users kunnen goed omgaan met een aparte status. Ik zie in een ander systeem waarbij 'waardevolle' users extra gewaardeerd worden, er ook met regelmaat situaties ontstaan die mij niet positief overkomen :)
Pagina: 1