Aangezien het topic waarin ik dit systeem , na een crisiswerk aan typwerk, voorstelde alweer dicht zit aangezien het schijnbaar om een grap ging, ben ik toch benieuwd hoe men een dergelijk systeem zou vinden.
Ik denk dat je meer bereikt met een model van beloning dan een model van bestraffing. Er zijn diverse fora waar je onder de username een aantal sterren ziet staan die de kwaliteit van een user aangeven. Een nog beter model is het experts echange model, maar dat zou je hybride moeten toepassen.
Het risico wat je krijgt door de straffen aan te geven is dat de nu al regelmatig terugkerende wannabe moderators (de personen die op een minachtende toon eventjes moeten laten zien wat er wel of niet mag en gaan smijten met faq quotes, terwijl ze zich niet in een regulerende taak bevinden) daar gebruik van maken en eventjes opmerkingen gaan plaatsen als "je hebt al een gele kaart, lees eerst de faq eens ofzo". Bovendien, wat je wilt bereiken is behulpzaamheid dat krijg je niet door de foute users de bestraffen, maar door de behulpzame users te belonen.
Nu is het op experts exchange zo, dat je daar "vraag credits" kunt kopen. Je kunt een vraag openen en die vraag credits inzetten. Zodra iemand jouw vraag beantwoord op een voor jouw bevredigende manier kan je de knop "dit is het goede antwoord" aanklikken. De door jouw ingezette punten gaan vervolgens naar de persoon toe die jou aan het goede antwoord hielp.
Voordat je dus daar een topic kunt openen moet je credits hebben, dit kan dus doormiddel van kopen of door het verdienen met je behulpzaamheid.
Als je dit nu naar een hybride model omzet voor got zonder creditsysteem zou je kunnen denken om mensen "kwaliteitspunten" toe te kennen. De kwaliteit is bij een user te zien aan het aantal sterren onder zijn naam, en de user krijgt deze kwaliteitspunten doordat hij in een topic een ander heeft geholpen aan een antwoord, en de topicstarter die user heeft aangeklikt als "user gaf voor mij de oplossing voor mijn probleem".
Dit heeft als tweede voordeel dat je in de topiclijst evt. een vinkje kunt plaatsen voor een topic welke is beantwoord, waardoor topics zonder antwoord meer aandacht krijgen.
Het resultaat van dit alles is denk ik persoonlijk een forum waarbij mensen actief mensen gaan helpen om kwaliteitspunten te krijgen. Mensen die niet behulpzaam zijn krijgen dus ook niet die punten. Het gadget idee achter het krijgen van puntjes is net als de geilheid die nu al geld op postcount. Alleen zijn kwaliteitspunten iets waarmee je kwaliteit pushed.
Kortom, het beloningsgedrag daar bereik je volgens mij veel meer mee, en automatisch verlaag je daardoor ook modwerk. Experts exchange is wat mij betreft het voorbeeld van de haalbaarheid, en het resultaat van een dergelijk systeem. Het aantal users is enorm, en de kwaliteit is hoog.