Internet voor vrachtwagenbestuurder

Pagina: 1
Acties:

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Topicstarter
Een kennis van me gaat binnenkort als vrachtwagenbestuurdertje door Europa heen en hij zou graag internetspul willen in zijn mobiele vrachtbak. Chatten en dergelijke dus. Het enigste dat bij mij in het hoofd schoot is via GPRS of via satelliet. Maar GPRS in andere landen lijkt me nogal omslachtig om te doen (als dit al gaat), maar de prijzen van satelliet is ook niet zo leuk. Een prijs van 150€ excl. BTW / maand ben ik tegengekomen, zijn er ook nog lagere ?

Het is toch voornamelijk om te chatten en mailen dus zelfs 256/64Kbit is al voldoende. Ik heb gezocht maar ik kon helaas niets vinden dat van relevantie is :/ Zijn er misschien nog andere mogelijkheden voor deze internetverslaafde nomad ?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Telefoon en PDA; met PDA via BlueTooth of IR connecten naar de gsm en die in laten bellen naar een nummer van een provider. Langzaam, maar goed genoeg om wat mailtjes binnen te halen. Kosten zijn net zoveel als een minuutje naar Nederland bellen :)

Verwijderd

sdomburg schreef op donderdag 16 december 2004 @ 23:39:
Telefoon en PDA; met PDA via BlueTooth of IR connecten naar de gsm en die in laten bellen naar een nummer van een provider. Langzaam, maar goed genoeg om wat mailtjes binnen te halen. Kosten zijn net zoveel als een minuutje naar Nederland bellen :)
Ofwel erg duur als je wilt chatten :)

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 21:45

r0b

Hm, heel europa .. dat gaat inderdaad een probleem worden voor UMTS.
Anders was een flatfee UMTS abonnement een optie geweest.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Mja, dat dacht ik dus ook. Het is vooral om te chatten, maar ik veronderstel ook voor te mailen :)

Niemand die iets afweet over satelliet ?

Verwijderd

ik heb al horen zegge dat er internet bestaat via sateliet maar aansluit koste zijn 400€1malig en voor de rest betaal je 60-80€per maand ma da zijn bedrijven die da alleen kunne krijgen, telenet heeft dat bij on op school
hierdoor hebbe we een 10-20Mbit lijn voor de hele school

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
GPRS roaming werkt toch aardig? Ik weet niet in welke landen er dekking moet zijn, maar in West Europa werkt het volgens mij overal.

De site van de KPN heeft informatie over GPRS roaming.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

In principe is een notebook met Connect-card van Vodafone wel te doen, als je buiten het bereik van UMTS valt, schakelt hij automatisch over naar GPRS.

En dat is duur... :X

Maargoed, voor een mobiele oplossing zul je moeten betalen, denk ik zo.

Verder zou ik dan iets aanschaffen dat je iig een draadloze WiFi verbinding inbouwt, voor als je toevallig in de buurt van een Hotspot bent. Ik weet alleen niet hoe het zit met buiten Nederland en hotspots...

Edit:

Ikv ond op de Vodafone site een overzicht met UMTS in het buitenland..

http://www.vodafone.nl/pr...%20het%20buitenland/umts/

Dan is UMTS misschien nog een verstandige oplosssing.

/Edit

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2004 09:59 ]

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

GPRS is knoei duur, zeker voor chatten. GPRS kost buiten NL bij bijna iedere aanbieder (NL aanbieder dus) zo'n 15 euro per mb, afgerekend varierend van per 10KB tot per 100KB (dus je legt connectie, kost 2KB al met al om MSN te openen bijvoorbeeld en verbinding daarna kwijt? ?Jammer dan, je provicer X rekent per 100KB -> dit "grapje" kost je 0,1*15 = 1,5 euro).

Dus denk nog eens goed daarover na. Kun je beter kijken of er prepaid aanbieders die GPRs bieden zijn in de verschillende landen, da's gegarandeed goedkoper, en dan puur voor de landen waar geen prepaid GPRs is je eigen NL abo gebruiken.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:21
Vodafone heeft in de meeste landen UMTS (al dan niet roaming). De roaming tarieven zijn geloof ik wel hoog (althans, een collega van me die in Portugal een Vodafone UMTS abbo heeft, moest hier in NL 8 euro betalen voor een 2 minuten 'roamen')

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Kippenijzer schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 09:57:
GPRS is knoei duur, zeker voor chatten. GPRS kost buiten NL bij bijna iedere aanbieder (NL aanbieder dus) zo'n 15 euro per mb, afgerekend varierend van per 10KB tot per 100KB (dus je legt connectie, kost 2KB al met al om MSN te openen bijvoorbeeld en verbinding daarna kwijt? ?Jammer dan, je provicer X rekent per 100KB -> dit "grapje" kost je 0,1*15 = 1,5 euro).

Dus denk nog eens goed daarover na. Kun je beter kijken of er prepaid aanbieders die GPRs bieden zijn in de verschillende landen, da's gegarandeed goedkoper, en dan puur voor de landen waar geen prepaid GPRs is je eigen NL abo gebruiken.
Ben afgelopen zomer in zuid Frankrijk geweest. Heb daar alleen wat zitten wappen met mijn Orange NL GPRS abo, damn, dat was duur! In 2 weken tijd 30-40 euro verstookt :(

Wat Kippenijzer schreef, regel wat prepaid kaartjes met bijbehorende GPRS abo's van de landen waar hij naar toe gaat of het meeste in rond hangt, en dan nog is het stervens duur als je normaal gaat surfen (in 1 avondje 8mb x € 3,- = € 24,- verstookt). Avondje alleen MSN kost je 0,5 tot 1mb).

Ik denk dat hij het beter uit zijn hoofd kan zetten. Heb ook een vriend die internationaal vrachtwagen chauffeur is, maar met af en toe bellen ben je goedkoper uit volgens mij. Of zoek internet café's op!

[ Voor 4% gewijzigd door jules op 17-12-2004 10:51 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• epoman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ehm, hoor je als vrachtwagenchauffeur niet op de weg te letten :?

Met een fatsoenlijke smartphone kun je prima mailen (via GPRS of dialup), zo veel data kost email nu ook weer niet, je moet alleen geen attachments gaan meesturen. Houd 't lekker bij een mooi verhaal en bewaar de foto's voor thuis o.i.d. Wanneer je wilt chatten (wat overigens ook goed mogelijk is met een smartphone) is het dataverbruik redelijk overzichtelijk IMO. Wanneer je bv. TipicME gebruikt kun je prima zien wat je verbruik is, het dataverkeer is allemaal plain text dus dat valt best mee.

En waarop baseer je dat je 256Kbit nodig hebt? Chatten en mailen lukt zelfs prima met minder dan 56Kbit, tenzij het de bedoeling is vanuit de cabine te gaan videochatten/fotoalbums te mailen.

Mobiel zijn kost geld, wanneer je dat er niet aan wilt uitgeven ben je aangewezen op internetcafé's vrees ik.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:21
epoman schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 11:34:
Ehm, hoor je als vrachtwagenchauffeur niet op de weg te letten :?
Net zoals 'gewone' mensen, werken/rijden ook vrachtwagenchauffeurs niet 24/7 ;)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Mja dat is het nadeel bij die GSM oplossingen: je moet kaarten hebben van elk land en dan nog is het duur... Ik heb trouwens al in het verleden satelliet abbo's gezien van 150 € / maand voor particulieren, dus het verhaal dat het alleen voor bedrijven is, is larie...

Ik dacht, die tweakers weten wel een leuke ISP voor niet te duur satelliet internet :P

En idd, een vrachtwagenchauffeur kan ook af en toe eens ergens stoppen om te slapen of pauze te nemen :P Helaas is het zo dat de meeste plekken waar zo'n chauffeur stopt (wegrestauranten bv.) geen inet mogelijkheden hebben. En als je dan al eens moet naar een minder geëvolueerd gebied is soms zelfs al GSM ontvangst zoek...
Pagina: 1