Toon posts:

[xp] krijg internet niet gedeeld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb windows xp draaien op een pc waar internet via usbmodem van zonnet binnenkomt. Aan deze pc zit een router met ook een wireless uitgang, die dus als hub (of hoe dat ook heet) dient. Aan deze router zitten 2 andere pc's en 2 laptops. Nu is het me ooit gelukt daar een werkend netwerk van te maken. Maar op de een of andere manier werkt het nu niet meer. Ik weet mijn god niet hoe ik alles moet instellen.
Ik heb internet gedeeld, netwerk ingesteld. Alle computers en laptops hebben dezelfde werkgroep maar het werkt gewoon niet. De laptops geven zowieso aan dat ze verbonden zijn met de router maar internet werkt niet.

ik heb de search geprobeerd en een eerdere post geplaatst maar kwam er niet uit. Hier wat gegevens van de pc met internetaansluiting en aansluiting naar router.

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/hillegommers/probleem.JPG(lan verbinding 3 = adsl)

in de search heb ik gelezen dat je je ip of dns moet veranderen naar 192.168.0.100 ipv 192.168.0.1 maar ik weet mijn god niet hoe en waar ik dit moet doen.
op alle pc's en laptops draait xp.
ik gebruik coax crosscables van hoofdpc naar router en van router naar andere 2 pc's.

Bij de "hoe deel ik internet faq" staat ook niets over mijn probleem van mijn van router naar hub probleem met usb modem van zonnet.

danku

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ik heb windows xp draaien op een pc waar internet via usbmodem van zonnet binnenkomt.
...
Aan deze pc zit een router met ook een wireless uitgang, die dus als hub (of hoe dat ook heet) dient.
Bespaar je verschrikkelijk veel ellende, virussen en natuurlijk moeite en koop voor 69 euro een Ethernetmodem, bij de eerste de beste electronicawinkel, want usb modems daar heb ik echt geen goed woord voor over :X

Ontopic: heb je de dhcp server van de router uitgezet?

[ Voor 19% gewijzigd door spone op 16-12-2004 23:21 ]

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-11-2023
Dat gaat ook niet werken, tenzij je internet op die router kan laten binnenkomen. Maar dat gaat niet, want het is een usb-modem. Doffe ellende dus.

Maar goed. je kan internet delen door Microsoft's Internet Connection Sharing aan te zetten, maar mijn ervaring is dat dat niet lekker werkt. Verschillende bedrijfjes hebben soortgelijke software uitgebracht die het naar mijn mening beter doen dan de standaard dingen van Microsoft.

Op www.sygate.com of www.wingate.com zijn programma's te vinden die jou computer als een soort van gateway kunnen laten fungeren. Tevens staan er uitgebreide how-to's bij om je stap voor stap te begeleiden.

Is je interne netwerk wel goed geconfigureerd? Dus kunnen ze elkaar zien/pingen?

[ Voor 96% gewijzigd door vleppyniles op 16-12-2004 23:30 ]

Verwijderd

Zoek uit of je router wel compatible is met usb modems. Dit zijn er maar weinig nl.

Verwijderd

Doe op een van die laptops ook eens het commando : ipconfig /all
en geef dan even de gegevens hier door.

Ik heb trouwens m'n bedenking tegen die crosscables.
Normaliter gebruik je tussen een Netwerkkaart van een PC/Laptop naar een
hub/router port een straight-cable. Alleen naar de uplink poort gebruik je een
cross-cable (of tussen twee netwerkkaarten)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 23:28:
Zoek uit of je router wel compatible is met usb modems. Dit zijn er maar weinig nl.
Volgens mij begrijp je het probleem niet goed.
Het USB-modem zit aan z'n PC een de router aan een Netwerkkaart van die pc.
De router 'praat' helemaal niet met het modem.
De PC 'bridget' via internet delen tussen de router en het modem.

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-11-2023
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 23:32:
[...]

Tja, hij zou moeten bridgen, maar dat doet het dus (nog) niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 23:32:
[...]

Volgens mij begrijp je het probleem niet goed.
Het USB-modem zit aan z'n PC een de router aan een Netwerkkaart van die pc.
De router 'praat' helemaal niet met het modem.
sorry leesfout :(

Verwijderd

Topicstarter
ik zal morgen de ipconfigs van de laptops hier neerzetten,
maar het heeft gewerkt en zou dus moeten werken:

usbmodem ---> pc ---> router ----> 2pc's + 2 wireless laptops

ik wil dus nog geen ethernetmodem aanschaffen, ook omdat dit waarschijnlijk niet mogelijk is omdat ik een zonnet usb family account heb.

Verwijderd

vleppyniles schreef op donderdag 16 december 2004 @ 23:33:
[...]

Tja, hij zou moeten bridgen, maar dat doet het dus (nog) niet.
Dat komt waarschijnlijk door zijn router en niet door het internet delen op z'n PC

Zo'n router staat misschien zelf wel met ip-nummer 192.168.0.1 te draaien.
Dat ip-nummer wordt door Internet Delen ook gebruikt voor de netwerkkaart in z'n
PC.
Hij moet zorgen dat de router zelf met bv ip-nummer 192.168.0.100 draait en
dat de router z'n DHCP-server uit staat. (dit is al eerder gezegd hier)

Verwijderd

Topicstarter
spone schreef op donderdag 16 december 2004 @ 23:19:

Ontopic: heb je de dhcp server van de router uitgezet?
geen id hoe dat moet, ik heb alles gewoon aangesloten, zit geen installatie cd bij de router (staat alleen een manual op de router over wepkey wat ik ook wel zou willen, maar dat later als het tenminste gaat werken)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 23:38:
[...]

Dat komt waarschijnlijk door zijn router en niet door het internet delen op z'n PC

Zo'n router staat misschien zelf wel met ip-nummer 192.168.0.1 te draaien.
Dat ip-nummer wordt door Internet Delen ook gebruikt voor de netwerkkaart in z'n
PC.
Hij moet zorgen dat de router zelf met bv ip-nummer 192.168.0.100 draait en
dat de router z'n DHCP-server uit staat. (dit is al eerder gezegd hier)
hoe stel ik dit in?

Verwijderd

Als je een laptop op de router aansluit ( niet in de uplink / wan poort)
dan zou de laptop van de dhcp-server van de router een ip-nummer moeten krijgen
als de router op default instellingen staat. (tijdelijk de kabel van de router naar je deel-pc eruit om ip-conflicten te voorkomen)
Via commando ipconfig /all kun je dan zien of en welk ip-nummer je hebt gekregen en welk ip-nummer de router heeft. (nl het ip-nummer van de default-gateway)
als dat bv 192.168.0.1 is, dan start je de Internet Explorer (browser) en tikt in :

http://192.168.0.1

Hiermee komt je doorgaans in de beheerssoftware van de router en daar kun je
de instellingen veranderen.

De reden dat je de DHCP-server van de router uit moet zetten is dat als je je PC
als router gebruikt dmv internet delen, de DHCP-server van je PC dit overneemt.
Ook moet je erop letten dat de router niet hetzelfde ip-nummer gebruikt als
je netwerkkaart van je deel-PC (192.168.0.1)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2004 00:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 23:49:
Als je een laptop op de router aansluit ( niet in de uplink / wan poort)
dan zou de laptop van de dhcp-server van de router een ip-nummer moeten krijgen
als de router op default instellingen staat. (tijdelijk de kabel van de router naar je deel-pc eruit om ip-conflicten te voorkomen)
Via commando ipconfig /all kun je dan zien of en welk ip-nummer je hebt gekregen en welk ip-nummer de router heeft. (nl het ip-nummer van de default-gateway)
als dat bv 192.168.0.1 is, dan start je de Internet Explorer (browser) en tikt in :

http://192.168.0.1

Hiermee komt je doorgaans in de beheerssoftware van de router en daar kun je
de instellingen veranderen.

De reden dat je de DHCP-server van de router uit moet zetten is dat als je je PC
als router gebruikt dmv internet delen, de DHCP-server van je PC dit overneemt.
Ook moet je erop letten dat de router niet hetzelfde ip-nummer gebruikt als
je netwerkkaart van je deel-PC (192.168.0.1)
ok ik heb mijn laptop op de router aangesloten met een kabel. Heb ipconfig gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/hillegommers/probleem2.JPG

ben naar http://192.168.1.254 gegaan en kwam zo in m'n router

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/hillegommers/probleem3.JPG
ik zag dhcp enabled en zette het naar disabled

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/hillegommers/probleem4.JPG
toen apply changes maar er kwam een foutmelding over m'n ip

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/hillegommers/probleem5.JPG
default gateway maar het zelfde gemaakt als het ip-adres

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/hillegommers/probleem6.JPG
ip-adres is niet gewijzigd dus hoef niet te reconnecten

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/hillegommers/probleem7.JPG
op andere eigenschappen van de router klikken lukt niet meer, verbinding lijkt verbroken

Nu heb ik de laptop weer van de routerafgehaald en de router weer met de deelpc aangesloten maar nog steeds hetzelfde probleem. Geen internet gedeeld. Wanneer ik het hele proces herhaal zie ik dat de DHCP van de router steeds weer op enabled staat. Ligt dat aan de default gateway wat ik hetzelfde heb ingevuld als het IP?

kan iemand mij helpen? ik kom er echt niet uit

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:32

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je kunt weldegelijk (via een ethernetkaart of poort) een usb adsl-modem delen, zelfs zonder een bridge configuratie.
Ik heb een hele tijd zo gedraaid en kon zelfs een Asus pci AP in dezelfde pc voor draadloos internet gebruiken.
Inmiddels heb ik een D-link dsl-G604T staan, dit is een adsl modem, 100mbit 4 poorts router en wireless 54Mbit AP ineen :)
Het is dus geen probleem om een ander adsl modem aan te schaffen i.p.v. het usb modem, want ik had eerst ook zo'n E-tech ding.

Met het usb adsl-modem heb ik de share functie van XP gebruikt en in het begin deelde ik de verbinding met een 10Mbit Realtek 4 poorts pci hubje, zodat ik 4 pc's op internet kon aansluiten.
Dit werkte goed met dhcp, dus geen lastige gateway, dns en andere instellingen voor mij.

Toen ik ook het Asus AP-kaartje had ingebouwd heb ik pas een bridge gebruikt, omdat ik toen 2 'klanten' had die internet wilden delen.
Voordeel van het Asus AP is dat hij zelfstandig de instellingen regelt, je sleept de netwerklocaties in een duidelijk schema naar de juiste plek en het programma zorgt voor de juiste configuratie, in dit geval een bridge.

Inmiddels ben ik geheel naar 100Mbit overgegaan, vandaar dat ik de D-link G604T heb aangeschaft, deze kostte als bundel met 54Mbit wifi pcmcia kaartje €110 :P

Na enkele mis-configuraties heb ik de bestaande bridge een keer weggegooid en een nieuwe aangemaakt, zodat ik alles opnieuw kon instellen.
Ik kreeg het spul op een gegeven moment ook niet meer aan de praat, kennelijk door iets met de bridge te doen dat XP niet leuk vond ... :/

In het uiterste geval kun je een 'systemrestore' uitvoeren, dan breng je XP terug naar een datum dat alles nog goed werkte.
Nadeel is dat evt. geïnstalleerde software of drivers dan ook weg zijn, dus kijk alle restorepunten die na deze datum komen goed na voor je het doet.
Je documenten blijven gewoon bewaard btw.

[ Voor 11% gewijzigd door Speedy-Andre op 20-12-2004 23:43 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

Verwijderd

Je moet het ip-nummer van de router op 192.168.0.100 zetten.
De default gateway van de router moet op 192.168.0.1 staan (ip van de pc die internet deelt).
Dan de netwerkkabel van de deel pc naar de router erin (niet in uplink) en dan je laptop nieuw ip-nummer laten ophalen met commando : ipconfig /renew

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2004 23:51 ]

Pagina: 1