Toon posts:

DMA problems met KT133 mainboard

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Met mijn Via KT-133 / TBird mainboard (DFI AK74-EC) werkt DMA onder Win98/ME niet goed. Als ik dat binnen Windows enable, loopt hij bij kopieren van bestanden en afspelen van DVD's regelmatig vast.

Mijn harddisk is een IBM 75 GXP (45 Gb 7200 rpm ATA 100) en mijn DVD een Pioneer DVD-104S.

Ik heb alles al geprobeerd (verschillende versies Windhoos, nieuwste Via drivers, etc.), maar het probleem blijft. Ik kan DMA wel disablen, maar dan wordt hij supertraag.

Any ideas anyone???

Verwijderd

In de Bios de dma mode voor de DVD op mode 1 of 0 zetten .
:)

• RichZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-08 08:58

RichZ

Keep burning!

Ik heb dus precies hetzelfde probleem met mijn MSI K7T Pro 2A Mobo (Via KT-133).
Wat bedoel je precies met vastlopen, wat gebeurt er dan bij jou? Bij mij resulteerd het copieren van bestanden (van zowel van CD-ROM naar HD als van HD partitie naar HD partitie) in complete vastlopers, mijn scherm wordt vaak geheel of gedeeltelijk zwart en ik moet de PC aan- en uitzetten d.m.v. de powerknop. Soms loopt de PC daarna onder Scandisk bij het booten van Windows ME meteen weer vast.
Dit gebeurt zowel onder Windows 98 SE als Windows ME, ik heb verschillende Via drivers geprobeerd en alle BIOS setting al 100 keer nagelopen, alles zonder succes.
Ook gebruik ik de 80-pins IDE kabels die bij het Mobo worden meegeleverd dus dit kan geen probleem zijn.
Mijn Mobo heb ik al omgeruild voor een andere, en ook het geheugen, processor, videokaart etc. zijn al vervangen om te kijken of dit het probleem was, dit alles zonder succes.

Mijn harddisk is een IBM 34 GXP (20,4 Gb 7200 rpm ATA 66, master op IDE1) ik heb daarnaast een ASUS 50x CD-ROM speler (master op IDE2) en een Sony CR-140e brander (slave op IDE2) (ook CD's branden resulteerd in vastlopers).

Ook bij mij werkt alles naar behoren als ik DMA uitschakelt, maar dit kan nooit de bedoeling zijn.

Als iemand een oplossing heeft of hetzelfde probleem heeft dan hoor ik het graag.

Verwijderd

Topicstarter
RichZ, ik heb EXACT hetzetlfde probleem. Hou me s.v.p. op de hoogte als je (one way or the other) een oplossing vindt, ik doe uiteraard hetzelfde...

• RichZ

RichZ

Keep burning!

Ik zie dat jouw mobo ook gebruik maakt van de Via 686B chipset voor ATA100 support, ik hoop niet dat daar problemen mee zijn in combinatie met sommige HD's.
Het vreemde is dat een vriend van me exact hetzelfde Mobo en HD als mij heeft en dat zijn systeem rockstable is. Ik heb toen zijn HD in mijn systeem gehangen en heb toen een paar uur zonder problemen kunnen werken (copieren en branden gaven geen enkel probleem). Na mijn eigen HD terug te hebben geplaatst crashte de boel weer binnen 2 minuten. Ik heb toen mijn HD omgewisseld voor een andere (exact dezelfde) HD maar dit hielp weer niet. Ik vraag me nu dus af of de HD misschien het probleem is. Ik ga binnenkort mijn HD bij hem in zijn systeem plaatsen, kijken wat er dan gebeurt, dat hoor je dan wel.

Voor de volledigheid mijn complete specs:
MSI K7T Pro 2A
Duron 700 (nog niet oc'ed)
MSI Geforce2MX
2*64 MB PC100
SB Live Value
3Com NIC (voor Chello)
IBM 34GXP 20,4 Gb HD 7200rpm ATA66

• TrendKiller
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07 13:03
Same prob here,

Heb MSI KT7 Pro2A
Duron 700
GF2 MX
DiamondMax HD 20 GB

It truly does suck :( :( :(

• RichZ

RichZ

Keep burning!

Ik heb afgelopen weekend mijn HD in het systeem van mijn vriend geplaatst, waar hij probleemloos werkte. De HD is dus niet het probleem. Ik heb daarna mijn CD-ROM speler en brander losgekoppeld maar ook dit hielp niet, een directory van 500Mb kopieren van de ene naar de andere partitie resulteerde binnen één minuut in een vastloper. Het blijft een vreemd probleem, als iemand een oplossing heeft hoor ik het graag.

Verwijderd

Ik heb een 30GB IBM DTLA (zelfde serie) en een Abit kt7.
Mijn probleem lijkt hier op, maar is iets anders: in ata-66/100 (?) mode (mooie kabel :) ) loopt windows schokkerig als de drive bezig is.
UDMA staat aan trouwens in Windows, dus daar ligt het niet aan.
Maar met de normale ATA33-kabel heb ik geen probleem.

Suggesties?

Verwijderd

Hebben jullie niet allemaal de CD-ROM of DVD op dezelfde kabel zitten als de HD?
Dan kun je doorvoerproblemen krijgen, ik heb alles apart staan (MSI K7T Pro2) en geen problemen.

P.S probeer ook wat veranderingen in de BIOS instellingen....

• RichZ

RichZ

Keep burning!

Mijn HD zit op de Primary Master, de CD-ROM speler op Secundary Master, mijn brander op de Secundary Slave. Zoals eerder vermeld treedt het probleem ook op als ik de CD-ROM en brander helemaal loskoppel, dus dit kan het probleem niet zijn. Ik heb overigens ook in de BIOS de HD mode al "handmatig" ingesteld, dit resulteerde in dezelfde vastlopers. Het enige wat tot nu toe helpt is het uitschakelen van UDMA in windows :(

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem in win 98 gehad, vervolgens alle via drivers geinstalleerd.

Win Me eroverheen en mijn dvd speelt perfect.

Ik kijk nog even de kat uit de boom, want het is me eerder gelukt dvd gewoon op 98 te kijken zonder problemen om een dag later weer te vervelen (ben er ook nog niet uit)

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 14:12

me1299

$ondertitel

Ikzelf heb ook problemen met Maxtor 13.5GB schijf.

Bij mij wordt soms mijn systeem supertraag, en begint mijn muis helemaal te schokken.

En dat als ik wat kopiër op de hd ofzo.

Volgens mij ligt het aan het IO voltage. Maar zeker ben ik er nog niet van.

Maar dat zou wel betekenen dat ik binnenkort mijn cpu niet hoger kan overklokken.

Ook heb ik andere problemen gehad met DMA en gebeuren

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/100842

Ik heb een oude image terug gezet, en toen was mijn schijf weer snel.

Volgens mij zijn die VIA 4-1 drivers zo gaar als stront. En kan je nog de beste die op de bijkomende cd installeren.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• TrendKiller
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07 13:03
Heb de via 4-in-1 4.28 beta drivers geinstalleerd en na een paar uurtjes draaien geen crash meer gehad (met DMA aan uiteraard :) )

try it (8>

• Sogree
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 27-08 22:56

Sogree

..::te huur::..

Dit is al een hele oude posting, maar ik had het zelfde probleem met het msi bord.

bij mij was de oplossing heel simpel:

de 3com netwerkkaart (3c900b of zoiets) van chello ondersteunde geen irq sharing.

Die kaart eruit, andere (realtek) er in (zelf macadres ingevuld bij advanced, networkadress), en het systeem loopt weer als een trein, geen blauw scherm meer gehad.

Ik hoop dat dit sommige mensen nog kan helpen.
Pagina: 1