Toon posts:

[gezocht] instant colorpicker met kleur_namen_

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben opzoek naar een programma die vanuit je systemtray kunt laden, de kleur van een gedeelte van je scherm pakt. En waarbij de kleurnaam ervan bij staat.

Dus bijvoorbeeld ik sta op deze website en wil de achtergrond kleur weten van het logo van GOT.

Ik ben namelijk kleurenblind en vroeg mij of er zo'n programma bestaat.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

(Ik ken er uit m'n hoofd geen maar even voor de duidelijkheid): bedoel je met de kleur "geel/yellow", "rood/red" etc, of een RGB waarde zoals de meeste programma's doen?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat bedoel ik maar dan ook de RGB kleurcodes erbij zou wel erg makkelijk zijn natuurlijk

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-08 17:21
http://www.datastic.com/tools/colorcop/

[ Voor 80% gewijzigd door k5052 op 16-12-2004 22:20 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 22:14:
Ja dat bedoel ik maar dan ook de RGB kleurcodes erbij zou wel erg makkelijk zijn natuurlijk
Ik vroeg het omdat RGB juist heel veel simpeler is en vaker voorkomt ;) Het heet een colorpicker: [google=color picker system tray] geeft er een aantal.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-08 13:22

krvabo

MATERIALISE!

Pixie is daar ook erg handig voor, geeft ook html-hex etc
http://www.nattyware.com/pixie.html
Jammergenoeg geen red/blue/etc...

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:45

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Er bestaat zo een programmaatje, die heet.. um.. colorpicker. :) Gelukkig had dat dingetje een linkje ingebouwd, hier moet je waarschijnlijk meer informatie kunnen krijgen: http://www.iconico.com/colorpic/index.aspx

Geeft kleuren weer in verschillende formaten (Hex, Dec, etc), en je kan 1-2-3 klikken en zien wat welk kleur gebruikt. Gebruik ik altijd als ik zo'n snel dingetje nodig heb.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Verwijderd

Topicstarter
Dat laatste van Trinsec is eigenlijk precies wat ik zoek.
Alleen kent hij bijvoorbeeld niet een andere kleur blauw. Het moet echt die kleur blauw zijn wil hij het aangeven.

Als ik bijvoorbeeld groen en bruin zie dan zie ik soms het verschil niet eens. dus moet dat programma zeggen of het groen of bruin is. Ongeacht dat het bijvoorbeeld een lichtere kleur is.

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:45

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 22:58:
Dat laatste van Trinsec is eigenlijk precies wat ik zoek.
Alleen kent hij bijvoorbeeld niet een andere kleur blauw. Het moet echt die kleur blauw zijn wil hij het aangeven.

Als ik bijvoorbeeld groen en bruin zie dan zie ik soms het verschil niet eens. dus moet dat programma zeggen of het groen of bruin is. Ongeacht dat het bijvoorbeeld een lichtere kleur is.
Oei, je wilt dat ze het echt zeggen 'brown' of 'green' of zo? Ik weet niet eens of zo een programma uberhaupt bestaat, er zijn zoveel kleuren dat ik niet zeker weet of iemand alle namen wel kent. Maar je zou naar de waarden kunnen kijken, bv 'R G B' als het 00FF00 is, dan weet je zeker dat het groen is, bijvoorbeeld. Misschien wat aan dit tip?

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Verwijderd

Topicstarter
Nja das ook weer wat moet je alle kleurcodes uit je kop leren haha.

1 op de 3 mannen heeft last van kleurenblind heid. Er zal vast wel ergens zo'n programma bestaan. Alleen ik heb hem nog niet gevonden.

Maar in iedergeval bedankt. En mocht iemand nog een idee hebben. Write it.

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Je moet wel heel pienter zijn om hexadecimale kleurencodes snel te kunnen herkennen. :p

Is deze lijst met kleuren en namen interessant? http://www.keller.com/html-quickref/4a.html edit: of deze, nog mooier http://www.asahi-net.or.jp/~mk7o-kndu/labo/colnames.htm )
Zelf iets programmeren wat deze codes omzet naar een naampje is niet eens heel erg moeilijk, mits je een beetje programmeer-ervaring hebt natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door zwippie op 16-12-2004 23:14 ]

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 22:58:
Er zijn misschien wel programmas die meerdere kleuren kunnen herkennen dan dat Colorpicker, maar een PC kan nooit alle kleuren benoemen, omdat niet alle mensen een kleur hetzelfde interpreteren. Soms is iets dat voor sommigen groen is, voor anderen blauw bijvoorbeeld. Voor sommige kleuren is het overduidelijk, maar voor andere kleuren zal nooit een eenduidige naam gegeven kunnen worden.

Niet helemaal hetzelfde, maar om je een idee te geven wat het probleem is, moet je maar eens naar het volgende topic kijken:

[rml][ Optische Illusie] WTF?[/rml]

In dit geval is het een optische illusie en is de kleur niet echt anders, maar het laat wel zien hoe andere factoren dan alleen de RGB waarden de kleur van een pixel bepalen (omgeving, perceptie door kijker, kleurenblindheid etc...).

[ Voor 25% gewijzigd door Cpt.Morgan op 16-12-2004 23:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jah okey.
Maar geel is geel, licht geel is licht geel, bruin is bruin en groen is gras.

Als ik gewoon met zo'n colorpicker over een kleur heen ga en het is bijvoorbeeld lichtbruin.
Dan moet ik weten dat het familie is van bruin, en niet van groen.

haha ingewikkeld maar ja.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 23:27:
Jah okey.
Maar geel is geel, licht geel is licht geel, bruin is bruin en groen is gras.
Welke kleur hebben deze spons en zeep dan?
http://www.soapandthings....igment%20blue%20green.jpg

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

offtopic:
Even iets duidelijker gesteld in de titel dat het om namen gaat O-)

Inderdaad is het op zich te programmeren (met behulp van iemand die niet kleurenblind is :+ ). Heb je daar ervaring mee? Het klinkt alsof velen er baat bij kunnen hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Jah ik zal ff iemand zoeken die niet kleurenblind is haha.
Ik zal kijken wat ik kan.

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
mss een hele dikke vette schop, maar ik ben sinds kort eigenlijk ook op zoek naar een dergelijke oplossing.

vooral met photoshoppen ben ik bang om foutjes te maken qua kleur. Ik ben bezig met het bedenken en editten van een eekhoorn cartoon, en ja, ik wil niet eindigen met een groenbruine vacht of andere kleurfoutjes.

mss dat de TS ondertussen wat gevonden heeft, of dat de tijd die er geleden heeft, ondertussen er voor gezorgt heeft dat er nu wel software aanwezig is.
Pagina: 1