[XP] op SATA schijf installeren lukt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _phuturistixxx_
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03-2025
Ik heb al een heleboel gelezen, en ben een heel eind gekomen maar het lukt gewoon niet.

Heb een Western Digital Raptor SATA schijf.
Ik heb de RaidSata drivers van Asus (mijn mobo) gedownload en op floppy gezet.

Bootable XP SP2 cd-rom. Opstarten vanaf de cd-rom. IDE HD heb ik de kabeltjes van los gehaald. Op F6 drukken tijdens installatie. XP laadt de bestanden op de floppy. Daarna kan ik de SATA schijf selecteren om daar XP op te zetten. NTFS formatteren. Daarna gaat hij bestanden kopiëren, en nu komt het... aangekomen bij de bestanden die hij van de floppy moet kopiëren zegt ie heel simpel bij alle bestanden dat hij ze niet kan kopiëren.... geen reden erbij dus zou niet weten waar het aan ligt.

Heb al verschillende floppy's geprobeerd, ook nieuwe, dat helpt niet. Andere drivers, helpt ook niet ( of ik heb de goeie niet, maar lijkt me wel, ze komen van de asus site)

Ik word er een beetje moedeloos van en hoop op hulp van jullie!!!

Verwijderd

Welk mb?

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 11:49

Sosabowski

nerd

De cd werkt wel op een andere pc of op een IDE schijf? Het kan natuurlijk gewoon een kras of leesfout op de cd zijn.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Welke ASUS moederboard heb je?
Heeft dat moederboard twee serial ATA controllers? DIe van mij is een MSI met een VIA chipset Die heeft naast de SATA controller van de VIA chipset ook nog een promise SATA controller. En als je de SATA driver van de via chipset wilt installeren terwijl je HD op de promise SATA controller aangesloten zit, dan krijg je een fout melding. En dit geldt ook andersom. Kijk even op welke SATA controller je SATA HD is aangesloten (handleiding moederboard)
Succes

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 21:12

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Laat hem eens gewoon doorlopen, dus niet op f6 drukken. Had ik pas gedaan, was vergeten dat sata schijf was, en werd gewoon herkent.

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-04 16:48
Ik heb hetzelfde probleem ook weleens gehad bij floppy's van mij. Ik heb een Asus A7N8X-E Deluxe. Meerdere floppy's die het ervoor wel deden, deden het dan ook plotseling niet meer (zelfde meldig als topicstarter). Meestal hielp een nieuwe floppy maken wel, of drivers opnieuw van internet pakken, maar wat nou precies de oorzaak is, geen idee :/

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Verwijderd

Zet even alle bestanden op die flop in de root..

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
probeer een floppy de maken op diezelfde pc. of even het diskette station omzetten. ze hebben wel eens de neiging om alleen eigen gemaakte diskkettes te lezen

• _phuturistixxx_
Bedankt voor de snelle reacties, top!

Even de vragen beantwoorden:

Mobo is Asus A7N8X-Deluxe en is voorzien van 2 serial ATA aansluitingen.
Geen idee welke chipset die SATA aansluitingen hebben :? DIe van het moederbord zijn is in ieder geval de Nvidia Nforce Ultra 400.

Door laten lopen zonder op F6 te drukken helpt niet, dan vind setup helemaal geen schijf.

Bestanden in de root zetten ga ik even proberen...

Floppy's worden gemaakt op dezelfde PC...

Ik ga weer verder prutsen met de aangegeven tips, meer tips zijn welkom!!

_O_

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

Met een beetje zelf zoeken had je dit al snel gevonden !!

Maar om toch ff behulpzaam te zijn, je controller is een Sil3112A
"Silicon Image® Sil 3112A Controller with 2 ports Support RAID 0/1"
waarvan de drivers dus HIER te downloaden zijn.

Drivers gewoon op een diskette zetten (niet in een submap) en op F6 rammen in de Windows setup.

Zo moeilijk was ie toch nie?

• _phuturistixxx_
The_Savage schreef op donderdag 16 december 2004 @ 23:33:
Met een beetje zelf zoeken had je dit al snel gevonden !!

Maar om toch ff behulpzaam te zijn, je controller is een Sil3112A
"Silicon Image® Sil 3112A Controller with 2 ports Support RAID 0/1"
waarvan de drivers dus HIER te downloaden zijn.

Drivers gewoon op een diskette zetten (niet in een submap) en op F6 rammen in de Windows setup.

Zo moeilijk was ie toch nie?
:) Bedankt voor de hulp, maar die drivers heb ik dus geprobeerd, en dat werkt niet.

Even voor de duidelijkheid, volgens mij ligt het niet aan de drivers, aangezien ik na het op F6 rammen wel gewoon de srivers in set-up kan laden. Ik kan dan ook mijn SATA schijf selecteren als zijnde degene waar XP op moet komen. Maar als set-up dan de drivers van mijn floppy wil kopieëren DAN gaat het mis, dan zegt set-up dat de bestanden niet gekopiërd kunnen worden.

Ik heb getjekt of de floppy's niet alleen lezen zijn, dat is niet het geval. Ik heb ook gloednieuwe floppy's gekocht, dus daar kan het ook niet aan liggen... hij krijgt ze niet gekopieërd. En helaas geeft set-up niet aan waarom niet.

Ik maak weer een nieuwe floppy met mappen, en ik download de drivers opnieuw van de site... wie weet helpt het...

• dikshv
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-12-2004
default herkend xp alleen gecertificeerde drivers. Mischien wordt daarom de driver niet gezien/geladen. Een oplossing tijdens deze fase van de install weet ik niet.

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

Andere floppy drive geprobeerd?... zo stabiel zijn die dingen nou ook alweer niet....

• _phuturistixxx_
dikshv schreef op donderdag 16 december 2004 @ 23:51:
default herkend xp alleen gecertificeerde drivers. Mischien wordt daarom de driver niet gezien/geladen. Een oplossing tijdens deze fase van de install weet ik niet.
Drivers worden wel geladen, alleen daarna moeten ze gekopieërd worden door set-up vanaf de floppy en dat lukt dus niet...

• _phuturistixxx_
En aan de floppy drive lijkt het me ook niet liggen, schrijven/lezen/formatteren enz. lukt prima...

Verwijderd

Asus A7N8X-Deluxe
Die heb ik ook, en bij mij werkte diskette goed.

Ik begrijp echter dat je één schijf hebt? Dus geen raid?

Dan moet je deze drivers gebruiken:
http://12.24.47.40/utility/getfile.asp?rid=2003

Die zijn van SIL zelf, WHQL gecertificeerd.

Heb je wel twee schijven, dan moet je deze drivers hebben:
http://12.24.47.40/utility/getfile.asp?rid=2027

Dit is de laatste versie (nieuwe dan die van Asus).

• _phuturistixxx_
Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 01:05:
[...]

Die heb ik ook, en bij mij werkte diskette goed.

Ik begrijp echter dat je één schijf hebt? Dus geen raid?

Dan moet je deze drivers gebruiken:
http://12.24.47.40/utility/getfile.asp?rid=2003

Die zijn van SIL zelf, WHQL gecertificeerd.

Heb je wel twee schijven, dan moet je deze drivers hebben:
http://12.24.47.40/utility/getfile.asp?rid=2027

Dit is de laatste versie (nieuwe dan die van Asus).
Jep heb 1 SATA schijf en een IDE schijf, maar die IDE schakel ik uit als ik xp wil installeren op de SATA ( power eruit )

Je linkjes doen het niet, hopelijk is dat te fixen ? :)

Verwijderd

Doet deze het wel?
http://12.24.47.40/display/2/kb/article.asp?aid=10471

(rechtsboven staat de .zip die je moet hebben)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2004 01:36 ]

• _phuturistixxx_
Top! Link doet het en ga het meteen proberen, ik hoop echt dat dit lukt want ik heb niet voor niets een 10.000 r/pm schijf gekocht natuurlijk :D

• _phuturistixxx_
Nou dat hielp dus ook niet...

Ligt vast niet aan de driver, ligt aan het feit dat de bestanden niet gekopieërd kunnen worden om een of andere reden die ik niet zou weten...

Ik zie wel een melding na het opstarten van de PC steeds. Het gaat heel vlug na het detecteren van de IDE apparaten.

Er staat: "Secondary IDE channel no 80 conductor cable installed"

Geen idee wat dat betekend, ik ga ff googlen, misschien weet een van jullie het :?

Verwijderd

Als je een normale IDE kabel voor een ATA-66 of hoger aansluiting gebruikt, krijg je die melding.

• _phuturistixxx_
Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 02:14:
Als je een normale IDE kabel voor een ATA-66 of hoger aansluiting gebruikt, krijg je die melding.
Ah, dat zal verder wel niets met mijn probleem te maken hebben ( helaas )

Ik krijg dat %^%$#&^*&&*!!! apparaat niet aan de gang...

Nou ja wel als gewone vaste schijf, maar niet als een met een besturingssysteem erop :|{

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-04 15:17
gebruik je misschien heel toevallig een unattended xp cd?

• _phuturistixxx_
joon schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 02:59:
gebruik je misschien heel toevallig een unattended xp cd?
Ja.........

Maar de bestanden die nodig zijn voor de installatie van de SATA schijf staan op floppy.....

Ligt het daar aan...??

Ik ga het meteen proberen :D ik heb nog een 'normale' xp cd liggen...

[ Voor 11% gewijzigd door _phuturistixxx_ op 17-12-2004 03:07 ]

• joon
doe dat ;)

je haalde trouwens de woorden uit mn.. ehh toetsenbord :+

[ Voor 76% gewijzigd door joon op 17-12-2004 03:16 ]

• _phuturistixxx_
joon schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 03:13:
doe dat ;)

je haalde trouwens de woorden uit mn.. ehh toetsenbord :+
EIN-DE-LIJK!

Sorry voor de caps maar ik ben erg blij dat ik weet wat het probleem was... ik zit nu eindelijk op mijn rib-uit-m'n-lijfje kostende schijfje te werken, het is dus gelukt!!

Duizendmaal dank iedereen die mij geholpen heeft, ik ben weer een stuk wijzer, dank!!

• joon
_phuturistixxx_ schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 03:50:
[...]

EIN-DE-LIJK!

Sorry voor de caps maar ik ben erg blij dat ik weet wat het probleem was... ik zit nu eindelijk op mijn rib-uit-m'n-lijfje kostende schijfje te werken, het is dus gelukt!!

Duizendmaal dank iedereen die mij geholpen heeft, ik ben weer een stuk wijzer, dank!!
no problem :)
Pagina: 1