Geen laptops meer tijdens tentames

Pagina: 1
Acties:

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 15:42
Bij ons op de masters opleiding was het altijd gebruikelijk om het gebruik van laptops bij tenames toe te staan. Echter met de komst van de centrino chipset is het voor de surveillanten niet meer te controleren of er gebruik wordt gemaakt van peer-to-peer wifi netwerken of zelfs bluetooth. Daarom heeft de school besloten laptops niet meer toe te staan totdat hier een oplossing voor is.

Nu zat ik te denken aan het monitoren van wifi-verkeer, maar dat is erg lastig aangezien je "SSID broadcasting" uit kan zetten waardoor je zo'n netwerk niet ziet. Of zijn er inmiddels tools die dit kunnen omzeilen? Ik heb hier naar gezocht, maar kon ze niet vinden..

Een andere oplossing zou zijn om stoorzenders te plaatsten die het onmogelijk maken om een wifi netwerk op te zetten. Ik weet dat ze bestaan voor mobiele telefoons etc (worden in sommige ziekenhuizen/discotheken gebruikt). Maar bestaan ze ook voor wifi en buetooth? Ik heb op google gezocht, maar kon ze niet vinden. Ook heb ik een aantal website van elektronicazaken (zoals bijv. Conrad) geprobeerd, maar ook hier niets gevonden. Tot slot heb ik een aantal winkels gebeld, maar daar kwam al snel de vraag of het uberhaubt wel bestond..

Iemand van jullie een oplossing voor dit probleem? Bestaan die stoorzenders? Zo ja waar kan ik ze kopen? Of is er misschien een andere oplossing voor, bijv in de vorm van een tool die wifi netwerken kan detecteren? Of nog een andere oplossing??

Cupra Born

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

je kan iig wel met een laptop (of desnoods PDA) en Netstumbler (of Ministumbler) Wifi netwerken scannen.
ook als SSID Broadcast disabled is, word het netwerk herkent.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Maar zie je dat ze doen dan, voor in de collegezaal scannen :/ . Denk eerder dat je storingsfactoren moet gana plaatsen. B)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 19:29:
Maar zie je dat ze doen dan, voor in de collegezaal scannen :/ . Denk eerder dat je storingsfactoren moet gana plaatsen. B)
met een PDAtje lijkt me dat geen probleem eigenlijk...

maargoed, voorkomen dat er dataverkeer is, is natuurlijk beter dan kijken of het er al is.
misschien een of andere noise generator op 2.4ghz?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik geloof dat je met netstumbler / ministumbler alleen access points kunt detecteren, en
geen peer to peer, omdat de driver onder windows geen promiscueus mode ondersteund.
plz correct me if i'm wrong..... ik gebruik zelf geen windows.

Ik weet wel dat je met linux en kismet dat wel kan, en ook elke actieve wlan client kunt zien
en peer to peer dus ook.

Maar bluetooth pak je daar niet mee natuurlijk, maarja, dat zit ook op veel gsm's.
Moeten jullie die ook inleveren bij een tentamen dan ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
FireWurX schreef op donderdag 16 december 2004 @ 19:30:
[...]

met een PDAtje lijkt me dat geen probleem eigenlijk...

maargoed, voorkomen dat er dataverkeer is, is natuurlijk beter dan kijken of het er al is.
Een (gemodde) magnetron met het deurtje open bijvoorbeeld !

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

u_nix_we_all schreef op donderdag 16 december 2004 @ 19:37:
[...]

Een (gemodde) magnetron met het deurtje open bijvoorbeeld !
jij wil leerlingen koken? 8)7 >:) >:)

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:14
flauw dat je onder je tentames niet meer mag msnen :/ , al die regeltjes tegenwoordig :X

/serieus

misschien allemaal op het netwerk aanmelden van dat lokaal, en dan zo dat de leraar bij een willekeurige student op het scherm kan meekijken..?

kan die 'steek-chat-proeven' nemen...

• MadMan81
De surveillanten bij de tentames hebben eigenlijk geen/weinig kennis.. Tenminste niet van technische dingen..

De tentames werden eerder zowel digitaal als op papier ingeleverd... Laptops werden dan als naslag gebruikt: de moderne versie van open-boek-tentames: open-notebook-tentames ;)

De meest makkelijke oplossing lijkt mij stoorzenders, maar de vraag is of die bestaan en zo ja die dan te verkrijgen zijn..

Het idee om idereen zich te laten aanmelden op een netwerk lijkt me niet haalbaar: immers men kan aan de buitenkant van laptops met een centrino chipset niet zien of hij wel of geen wifi heeft.
Men kan dus claimen geen netwerk te hebben, terwijl dat niet waar is. Controle hierop is lastig.

Cupra Born

Verwijderd

Stoorzenders voor deze frequenties bestaan zeker wel, ik heb er alleen geen link van. Maar voor GSM netwreken bestaan ze ook.

Het probleem alleen is, dat die apparaten in heel veel landen verboden zijn. Zoals in nederland het agentschap-telecom schrijft:
Het opzettelijk storen van een telecommunicatienetwerk is volgens het Wetboek van Strafrecht een misdrijf. Het gebruik van een GSM-jammer is daarom verboden. Zelfs het aanleggen of het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben van een dergelijk apparaat is niet toegestaan. Volgens de Telecommunicatiewet is ook de handel in deze apparaten verboden. Reclame maken voor GSM-jammers is evenmin toegestaan.
(bron: Agentschap Telecom )

Hieruit blijkt dus ook dat stoorzenders voor wifi-netwerken ook onder deze regeling vallen.

• MadMan81
Omdat wifi ook onder telecommunicatienetwerken valt bedoel je? Damn das minder..
Maar geldt dat dan ook binnen je eigen gebouw? In dit geval dus een school? Of gaat dit alleen maar om openbare ruimte?

Als het blokeren van wifi en bluetooth netwerken dus wettelijk onmogelijk is.. Zou het betrouwbaar te monitoren zijn?

Cupra Born

Verwijderd

Er spelen hier 2 dingen:
Ten eerste is een "jammer" een zender. Het gebruiken van een zender is gebonden aan zeer stricte regelgeving. Het gebruik van een stoorzender voldoet niet aan de eisen die gesteld zijn aan die frequenties. Bovendien valt het ook niet onder de vrijwaringen zoals ze gelden voor gsm-telefoons, LPD-devices, DECT toestellen en 27Mhz CEPT (MARC) apparatuur. Die vrijwaring / vergunning krijg je ook nooit, ook niet voor gebruik in besloten ruimten.

Ten tweede is wifi idd een communicatienetwerk, net als bluetooth. En zoals we allemaal weten, houd zich dat niet aan de grenzen van het gebouw. Dus de stoorzender ook niet. En als je dan het vermogen terug zou draaien, werkt 'ie niet meer als stoorzender. Je moet een grotere veldsterkte hebben als de reguliere zenders in dat netwerk: Zie punt 1. Bovendien mag je je niet ongevraagd bemoeien met andermans communicatie.

Helaas, er zijn over GSM-jammers al diverse rechtzaken geweest in en buiten nederland en ze zijn allemaal verloren. In het nadeel van de gebruiker wel te verstaan.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:12

DDX

[b][message=22372497,noline]FireWurX schreef op donderdag 16
daar heb je met 802.11a geen last van...

en je wlan network kan je ook verbergen (ssid broadcasting uitzetten)

ik denk dat er niet veel oplossingen zijn
behalve misschien laptops uitlenen die 'veilig' zijn

https://www.strava.com/athletes/2323035

Verwijderd

http://www.globalgadgetuk.com/wireless.htm

http://www.getsmart-tech.com/video_jammer

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2004 22:02 ]

• MadMan81
tnks Cowboy_Bebop, die mensen ga ik morgen eens bellen ^:^

Cupra Born

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:02
Als men wil communiceren dan kan men communiceren als je ze toestaat hun eigen apparatuur te gebruiken. Desnoods zet iemand via Irda een GPRS verbinding op via z'n telefoon.

Mijns inziens kun je maar een ding doen en dat is als instelling zelf computerapparatuur ter beschikking stellen. Een iets zwakkere variant hiervan is om een bootdisk (a la Knoppix CD) te maken met een werkomgeving waar alle communicatie protocollen uit is gesloopt en het zodanig herkenbaar te maken (achtergrondkleur, etc.) en te veranderen dat mensen zich er niet van te voren op aan kunnen passen.

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00
DDX schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 00:03:
[...]
nogsteeds alleen 802.11b/g
802.11a blijf vrolijk doorgaan ;)
'Jammen' (met een stoorzender) is niet de manier om te werken, dat is stout en formeel ook strafbaar. Overigens kun je met een huis-tuin-en-keuken videozender op 2.4Ghz de meestal Wifi netwerken al in de soep brengen. Dat kun je ook onder jammen verstaan, aangezien videozenders niet voor Wifi bedoeld zijn, maar het verkeer wel overstemmen.

Wat betreft iedereen die het over netstumbler en SSID broadcasting heeft: Netstumbler is niet het meest geschikte product om netwerken te detecteren (understatement), aangezien het zelf actief zendt om netwerken te vinden. Netstumbler stuurt nl 'probe requests' om een AP te bevragen. De meeste AP's waarbij SSID broadcasting uit staat sturen overigens nog steeds een antwoord op een probe request (alleen zonder SSID naam). Die worden dus inderdaad gewoon gevonden door Netstumbler. Maar netstumbler wordt evenzo goed gevonden, aangezien die ook zendt.

Beter is het om onder unix/linux te scannen, of met macosx. De driverse op deze OS-en ondersteunen namelijk rfmon mode, een soort 'promiscious' voor draadloze netwerken. Dat zorgt ervoor dat applicaties compleet passief wifi-netwerken kunnen scannen. Dus ook netwerken die helemaal geen broadcasting doen (zeldzaam!), maar wel verkeer sturen worden gevonden. Een van de bekendste en meest bruikbare is Kismet. Deze kan ook de naam van netwerken achterhalen die geen SSID broadcasten en detecteert ook netjes laptops die op zoek zijn naar draadloze netwerken (dat doet Windows XP zelf ook als je netwerkkaart aan staat..).

Alternatief kan zijn om op alle frequenties een sterk accesspoint op te brengen, daarmee overstem je eventuele andere netwerken, maar 'jam' je formeel niets. Dit is echter nogal kostbaar, als je alle 802.11a en b netwerken moet overstemmen. Buiten dat zal het haast onmogelijk zijn om twee studenten die vlak bij elkaar zitten (en ad-hoc verbinding opbouwen) te overstemmen. Met legale vermogens is dat bijna niet mogelijk.

Mooier zou dus zijn dat er in de zaal gescanned wordt naar WiFi verkeer (met bijvoorbeeld Kismet) en dat studenten waarbij tijdens het examen verkeer gedetecteerd wordt geschortst worden oid. Dit lijkt me echter nogal lastig implementeerbaar als de controleurs geen kennis van zaken hebben. Bovendien heb je dan ook nog bluetooth netwerken, deze zijn gezien hun beperkte vermogens en bereik (en gebrek aan goede apparatuur) eigenlijk niet detecteerbaar.

Kortom: als ik een opleiding was zou ik kiezen voor tentamens waarbij computers niet nodig zijn.

• Dr_oetker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-03 14:39
Als WIFI eenmaal gejamd is, dan hoef je alleen nog maar InfraRood te jammen.

Verwijderd

MadMan81 schreef op donderdag 16 december 2004 @ 19:24:
Of is er misschien een andere oplossing voor, bijv in de vorm van een tool die wifi netwerken kan detecteren? Of nog een andere oplossing??
http://www.wifiseeker.nl/
daarmee kan je b/g netwerken detecteren.. en volgens de amerikaanse site ook BT..

Wifi A word lastiger...

deze detecteert ook BT maar geeft het netjes via een aparte led aan
http://www.kensington.com/html/5703.html

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2004 10:45 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-05 10:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Dr_oetker schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 10:29:
Als WIFI eenmaal gejamd is, dan hoef je alleen nog maar InfraRood te jammen.
Dat is een compleet ander verhaal. Gelukkig is dat alleen line of sight, zodat er veel moeilijker verbindingen gemaakt worden, maar daardoor is het ook veel moeilijker te storen/jammen (maar dat is wel legaal).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• MadMan81
het blokeren van wifi/bluetooth/infrarood netwerken is idd verboden: wetboek van strafrecht art 161 sub bla bla..

Maar ik iets veel mooiers: Het agentschap telecom is bereid om met hun apparatuur langs te komen om die netwerken op te sporen... Ook willen ze, bij blijk van succes, helpen bij het aanschaffen van eigen apparatuur die dat ook kan..

Cupra Born

Verwijderd

Bovendien mag je je niet ongevraagd bemoeien met andermans communicatie.
Dus een surveillant die mij aanspreekt als ik mijn buurman iets vraag is fout bezig, immers hij mag zich niet ongevraagd met mijn communicatie bemoeien?

Welk wetsartikel gaat hierover? :Y)

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2004 12:39 ]

Verwijderd

In feite heb je gelijk. In de grondwet staat ergens dat communicatie persoonlijk en vertrouwelijk is.

In het verleden hadden we de oude ATF2 versjouwbare telefoons, met de eerste de beste scanner te ontvangen over een groot gebied, want de zenders waren erg sterk. Als je dan een telefoongesprek opving, mocht je dat wel horen, alleen de informatie eruit mag je niet gebruiken.
Het wetsartikel dat hier over gaat, is echter geen technisch wetsartikel. Dus als ik in de koffiecorner bij de V&D een gesprek opvang, mag ik met die gegevens ook niets doen. Als ik me er dan mee ga bemoeien, heb ik al iets met die info gedaan!!!

Let echter wel op: Bij de voorwaarden om mee te doen met een tentamen staat vast ergens iets dat de surveillant mag controleren op allerhande zaken, waaronder gesprekken.

Ik ben een techneut, geen jurist, dus mijn uitleg zal wel ergens mank gaan, maar ik heb dit uitgebreid gevolgd vroeger, juist omdat scannerluisteren toen zo populair was.

Zoek eens op: http://www.xs4all.nl/~respub , daar vind je een hoop terug.

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:23
Laptops met bios wachtwoorden en de BT/wlan-mogelijkheden uitschakelen? Of mag het grote internet geraadpleegd worden? En mensen met een extra dongle pik je er wel uit hoor :P

Verwijderd

waarom niet gewoon je materie kennen en je nasleg werk op papier hebben, wedden dat een printer goedkoper is als een wireless/ bluetooth / gsm / umts / gprs / infrarood jammer.

Verwijderd

Laat ze alleen op die ouwe laptops de tentames maken waarop je nog net office op kan draaien >:) .

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

speciaal tentamen-lokaal met over ieder tafeltje een kooi van Faraday

Hang je daar nog zo'n scannertje in, en als ze 't dan nog proberen, en 't lampje gaat branden, blijft de kooi 3 uur lang op slot >:)

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-03 21:27
Ik weet niet of ik nu iets geks zeg maar tegewoordig hebben we toch ook weer umts er bij, daar moet dan ook wat aan gedaan worden of niet??
Dat is toch ook een soort netwerk?

Opleiding Brandveiligheid

Verwijderd

Emielio schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 19:35:
Ik weet niet of ik nu iets geks zeg maar tegewoordig hebben we toch ook weer umts er bij, daar moet dan ook wat aan gedaan worden of niet??
Dat is toch ook een soort netwerk?
umts zit alleen niet ingebouwd in een laptop, wifi en bluetooth tegenwoordig wel. In geval van een pc card kan je nog afdwingen om ze eruit te halen, maar om nou bij elk tentamen een mini-pci kaart eruit te gaan schroeven...

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
bestaat er geen materiaal die alle signalen blokkeren. Is wel een duure oplossing maarja het is teminste iets. ik zal eens zoeken.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 20:01:
[...]

umts zit alleen niet ingebouwd in een laptop, wifi en bluetooth tegenwoordig wel. In geval van een pc card kan je nog afdwingen om ze eruit te halen, maar om nou bij elk tentamen een mini-pci kaart eruit te gaan schroeven...
Helaas,
tegenwoordig zijn er al PCMCIA kaarten voor UMTS, dus daar moet je ook al actief tegen werken.

Dit soort topics geven gewoon aan dat de manier waarop getoetst wordt dusdanig is, dat computers daarbij amper gebruikt kunnen worden. Een betere manier zou zijn door iedereen een eigen tentamen te geven. (bv. door een taal als php te gebruiken en actieve content)
Deze tentamens willen immers geen kennis maar inzicht testen, iedereen een andere vraag geven, of het dusdanig door elkaar gooien dat er weinig uit te halen is, is de beste oplossing.

Overigens is in deze situatie de beste oplossing iedereen over hetzelfde wifi-netwerk te laten werken. Op die manier is het meeste netwerkverkeer nog te monitoren, en is de zaak oplichten een stuk lastiger. Wat meteen betekent dat bv. een bluetooth verbinding openzetten van school getrapt worden betekent of het vak niet meer kunnen halen.
Als de sanctie hoog genoeg is, is het voor degenen die het wel kennen geen optie meer om vals te spelen.

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

virus.elektro

profesionele monitor sloper

bluetooth stoort wireless trouwens hoor. verder een magnetron op 1 watt is ook al een behoorlijke stoorzender, en daar wordt je niet warm van. magnetron is trouwens niet 1 frequentie maar een behoorlijke range

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

TheGhostInc schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 20:27:
[...]

Helaas,
tegenwoordig zijn er al PCMCIA kaarten voor UMTS, dus daar moet je ook al actief tegen werken.
een PCMCIA kaart (pc card) zit niet ingebouwd. Die kan je eenvoudig verwijderen en als leraar kan je die dingen dus "innemen".

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Maarten.O schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 10:22:
[...]
'Jammen' (met een stoorzender) is niet de manier om te werken, dat is stout en formeel ook strafbaar. Overigens kun je met een huis-tuin-en-keuken videozender op 2.4Ghz de meestal Wifi netwerken al in de soep brengen. Dat kun je ook onder jammen verstaan, aangezien videozenders niet voor Wifi bedoeld zijn, maar het verkeer wel overstemmen.
De 2.4GHz band is toegewezen aan ongelicenseerde toepassingen. Video zenders, wifi apparatuur, bluetooth, magnetrons, je mag daar doen wat je wilt, binnen bepaalde grenzen (zendvermogen / antennegrootte enz) zonder zendmachtiging van de overheid. Een WiFi stoorzender is dus NIET per definitie illegaal. Net zoals de 434 MHz band, en we kennen allemaal de verhalen van autosloten die niet meer werken vanwege storende draadloze koptelefoons.(1)

Dit in tegenstelling tot het opzettelijk storen van een GSM netwerk. Dat is wel illegaal, want de GSM operators hebben daarvoor een machtiging waarvoor ze fiks geld moeten neertellen bij de overheid. Die controleert op storingen en kan ook opsporen en boetes uitdelen enz.

Ik heb wel eens metingen gedaan aan m'n magnetron, het ding bleek rond de 0,1 watt langs de deur te lekken (2450MHz +/- 25MHz). En zo'n ding is gewoon toegestaan.

(1) een WiFi netwerk kan derhalve ook nooit een gegarandeerde verbinding opleveren - als je bedrijfskritische toepassingen baseert op WiFi moet je dit goed overwegen. Het werkt via een ongelicenseerd en met anderen gedeeld medium en dus niet per definitie betrouwbaar.

Verwijderd

joopv schreef op woensdag 22 december 2004 @ 01:27:
[...]
(1) een WiFi netwerk kan derhalve ook nooit een gegarandeerde verbinding opleveren - als je bedrijfskritische toepassingen baseert op WiFi moet je dit goed overwegen. Het werkt via een ongelicenseerd en met anderen gedeeld medium en dus niet per definitie betrouwbaar.
Klopt. Daarvoor hebben ze ook ZigBee protocol ontwikkeld.
Pagina: 1