[cobalt]processen stijging laag houden

Pagina: 1
Acties:

• mkanon
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.kanonweb.nl/processes-week.jpg

Ik heb het onderhoud aan een Cobalt server, deze zijn wel "redelijk" zelf onderhoudend.

Maar eens in de zoveel tijd dan loopt ie helemaal klem! en moet er gereboot worden, in bovenstaand statje zie je de server gegevens kwa processen. Deze lopen per dag op, terwijl per dag het niet drukker word op de server, alle pagina's hebben redelijk gelijke belastingen per dag. Na de reboot (duidelijk te zien op het grafiekje) zijn de processen weer laag. en lopen al weer rustig op.

Wat kan ik nu doen om deze processen groei te staken.. ik heb ook geen zin in een regelmatige reboot. en kwa geheugen etc, zit hij al tot de nok.

I reject your reality and substitute my own!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Op het moment dat het fout gaat de moet in de gaten houden --> NOS technieken.

http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/63863/topics

overigens:

[google=cobalt server processes] lever o.a. op:

http://www.houseoffusion....m/threadid:667/forumid:14

lijkt erg op je voige probleem. of ben jij dit?

Verder gewoon uitzoeken wat er aan de hand is.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Move NT > NOS

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
max processes van apache of mysql wat ruim afgesteld?

Mbv cron elke dag een 'ps -axf > logile.`date`' doen. Dan heb je de daders zo te pakken.

[ Voor 8% gewijzigd door Coen Rosdorff op 17-12-2004 01:43 ]

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
little_soundman schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 01:43:
max processes van apache of mysql wat ruim afgesteld?

Mbv cron elke dag een 'ps -axf > logile.`date`' doen. Dan heb je de daders zo te pakken.
Maar ik denk niet echt dat het daders zijn, de proccessen stijgen erglangzaam en wordeen gewoon steeds meer.. is er niet gewoon iets waar mee je eens in de zoveel tijd de processen kan flushen ? zonder dat je downtime of iets dergelijks hebt ?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarom kijk je niet gewoon eerst wat die processen zijn voor je praat over "flushen" of iets dergelijks, wat je daar ook maar mee bedoelt?

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
blaataaps schreef op maandag 20 december 2004 @ 11:17:
Waarom kijk je niet gewoon eerst wat die processen zijn voor je praat over "flushen" of iets dergelijks, wat je daar ook maar mee bedoelt?
httpd,mysql, mailscanner etc... maar elke dag krijgt de server evenveel hits, maar elke dag worden de processen wel meer....de load blijft ook laag elke dag... tot hij in de processen stikt..

"flushen" Iets dergelijks ? nou daar bedoel ik mee dat de lopende processen beeindigd worden, en dan dus de processen die niet nodig zijn... want normaal heeft hij dus rond de 100 en bij zijn breek punt rond de 300 ...

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
En van al die processen die je nu noemt zijn er tientallen als er veel processen zijn, of van eentje maar?

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
blaataaps schreef op maandag 20 december 2004 @ 11:30:
En van al die processen die je nu noemt zijn er tientallen als er veel processen zijn, of van eentje maar?
dan zie ik idd meerdere van alle...tenminste in top ... ?? waar moet ik anders even kijken ?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:25
We willen weten welk programma zo veel geheugen/cpu/processen gebruikt. Dus is dat apache, mysql, of nog weer iets anders?

Dat is toch nogal logisch? Er is een probleem, dan ga je uitzoeken waar het vandaan komt. Als je niet kunt uitzoeken waar het vandaan komt, kun je het ook niet oplossen. Ja, je kunt aan 'shotgun debugging' doen door gewoon bv. dagelijks apache te herstarten en dan te zien of het iets helpt, maar je zou ook kunnen proberen uit te vinden wat de oorzaak is.

Het probleem is dat je systeem na verloop van tijd blijkbaar geen resources meer heeft, omdat er processen zijn die (ws.) het nodige geheugen gebruiken en dat vanwege een of ander probleem niet teruggeven (wat uiteraard wel zou moeten). Dus ga je kijken welk prog dat veroorzaakt, lijkt me?

Kijken hoeveel processen er zijn en hoeveel geheugen ze gebruiken doe je idd met tools als top, ps, free, vmstat, etc. Als je niet weet hoe die werken, is het een goed idee om een willekeurig algemeen boek over Linux aan te schaffen en door te nemen. Die zijn ook online wel beschikbaar, in de NOS Policy worden er zelfs enkele genoemd :)

Het alternatief als je dat soort dingen niet wilt weten, is gewoon met Sun te bellen (als je een support contract hebt)

[ Voor 24% gewijzigd door Wilke op 20-12-2004 12:11 ]

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
mkanon schreef op maandag 20 december 2004 @ 11:16:
Maar ik denk niet echt dat het daders zijn, de proccessen stijgen erglangzaam en wordeen gewoon steeds meer..
Ik denk van wel, maar als je te lui bent om wat aan debugging en informatie verzameling te doen....... veel plezier verder.
Pagina: 1