PowerMac 9500 - OS X installeren of niet?

Pagina: 1
Acties:

• GravGunner
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-12-2025

GravGunner

Man's inhumanity to Man

Topicstarter
ik ben een vrij ervaren PC freak, maar van Apple's heb ik geen kaas gegeten.
een vriendin van me heeft een oude Mac staan( een Apple Power Macintosh 9500/132) ik weet hier weinig van behalve dat er een 9.nogwat OS op staat.
2 vragen hierover:
1. Zij wil graag MSN op dit beestje draaien, alleen heb je daar volgens haar OS X voor nodig(versie 10?), is het mogelijk om op dit stokpaardje het te draaien dmv een mod oid?
2. Hoeveel blokjes(RC5-72) kan dit beestje er per dag uitpoepen?(ja dit is voor mij O-) )

Als de hardware te oud is,enz is het dan mogelijk om hem(voor niet al teveel geld) hem een boostje te geven?

Bij voorbaat dank,
Emile A.K.A GravGunner

[ Voor 10% gewijzigd door GravGunner op 16-12-2004 16:10 ]

target assimilated

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

titel change.
Verder doen wij hier elkaar permanent de groeten, dus dat hoef je niet nog te vermelden :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
http://www.everymac.com/s...ts/powermac_9500_132.html

ik heb ff de specs opgezocht en zover ik weet draait OSX pas vloeiend op minimaal een 500 mhz met 256 mb ...

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Dat gaat niet lukken, en als het al draait, wil je het echt niet.

• GravGunner

GravGunner

Man's inhumanity to Man

Topicstarter
er is dus geen mod of iets om MSN op OS 9.x te draaien?
en ik had al het idee dat t te oud was(van 1995 is dat kreng :P )
Naja ik zal kijken wat ik ermee aan kan... miss zelfs zelf een macje te nemen alleen om te kijken wat het kan O-) lijkt me wel lachen 8)7

target assimilated

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:02
Je krijgt hetzelfde effect als Windows Xp installeren op een P75 met 65mb geheugen, niet doen dus :). Volgens mij boot de os x cd ook niet hoor, maar dat weet ik niet zeker.

Er is wel een versie van msn geweest voor de classic os'en, maar deze heeft nog geen skin support (dat werkt niet onder 9). Nog even doorsparen dus, of genoegen nemen met een oude msn versie.

Kwa blokjes hoef je ook niet veel te verwachten van deze mac ;).

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:33

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Beste TS, voor Mac OS X is minimaal een G3 processor vereist. Zover ik kan zien zit deze niet in deze oude Power Macintosch. OS X kun je dus vergeten.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Het kan wel, middels het programmatje XPostfacto, wat een kortgezegd een stel voorwaarden voor OS X simuleert. Misschien als je 'm helemaal volpropt met geheugen en een redelijke HD wil 'ie nog een beetje vooruit, maar verwacht er niks van. Wellicht leuk als experiment, maar weinig functioneel.
Al zal MSN misschien wel draaien, maar ik denk dat ze dan nog beter een P400 voor 50 euro kan aanschaffen.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• GravGunner

GravGunner

Man's inhumanity to Man

Topicstarter
hmm k, miss dat in September ze een powerbook pakt(afhankelijk van wat haar opleiding gaat onderstuenen O-) )
En wat is een leuke(niet uberdure) beginnersmac?
Ik zal dit bordje in de gaten gaan houden :Y)

target assimilated

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

Goedkoop?
Kijk in de Apple Store :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• GravGunner

GravGunner

Man's inhumanity to Man

Topicstarter
:P heb ik goedkoop neergezet? d8 dak zei niet Uberduur (dus onder de 600 Euri :P ) Lijkt me voldoende voor een beetje mac, hij mag ook 2e hands, en wat is dan een goeie proc enz.

target assimilated

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Voor 600 euro kan je zeker wel een leuke Mac kopen. Bijvoorbeeld een iBookje 600/700 mhz, of een G4 700. Met een beetje mazzel zelfs een iMac G4 700 mhz.
Vaak wordt er hoog ingezet door de aanbieders, maar daar moet je een beetje doorheen prikken.
Reken als richtprijs iets minder dan een euro per mhz. Belangrijk is dat je in de wat oudere (maar ook nieuwere) systemen veel geheugen hebt. Bij 512 begint het feest.

Kijk even bij Apple-history.com, daar staan de technische gegevens van vrijwel alle macs. Ga je bijvoorbeeld voor een iBook dan zul je zien dat de 500 mhz een 66 mhz bus heeft, en de modellen daarboven 100 mhz. Scheelt net dat kleine beetje in snelheid.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:31

Nietzman

Woei!

Dan nu het antwoord op die andere vraag: MSN is er gewoon voor OS9.

[ Voor 5% gewijzigd door Nietzman op 17-12-2004 11:59 ]

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:02
True, maar zoals ook al eerder vermeld zonder skins waar de topic starter om vraagt.. Ook is dit waarschijnlijk de laatste release van microsoft voor classic.

• Nietzman

Nietzman

Woei!

leon1e schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 12:05:
True, maar zoals ook al eerder vermeld zonder skins waar de topic starter om vraagt.. Ook is dit waarschijnlijk de laatste release van microsoft voor classic.
Waar zie jij de TS iets over skins zeggen? :?.

Misschien dat ik er compleet overheenlees hoor, maar met die mods waar hij het over heeft bedoelt 'ie volgens mij gewoon een manier om een OsX applicatie onder Os9 te draaien.

• GravGunner

GravGunner

Man's inhumanity to Man

Topicstarter
@Nietzman: _/-\o_ ik zal t haar voorleggen, het is haar keus uiteindelijk.

hmm ja ik zal daar eens op zoeken, vind macs wel interesant,ook al zal ik PC-to-da-bone blijve :P

target assimilated

• Nietzman

Nietzman

Woei!

GravGunner schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 14:08:
ook al zal ik PC-to-da-bone blijve :P
Dat zei ik twee jaar geleden ook. :P.

• GravGunner

GravGunner

Man's inhumanity to Man

Topicstarter
mja, in hoeverre lijkt code(als in programeer) op de PC?? :P ben Programmeur in opleiding, school wil eigenlijk niet dat we C++/C# leren maar goed ikke wel O-)

target assimilated

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

MSN is er inderdaad ook gewoon voor Classic:
Klik!

Als je er echt OS X op wilt gaan draaien...tweedehands opzoek gaan naar een upgrade kaart van min. G3 400Mhz en zoveel mogelijk modules van 64mb of beter nog 128mb..., dan nog een ATI Radeon 7000 kaartje erin en dan loopt Mac OS X gewoon goed, 'normaal' voor internet en office gebruik.

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
GravGunner schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 15:32:
mja, in hoeverre lijkt code(als in programeer) op de PC?? :P ben Programmeur in opleiding, school wil eigenlijk niet dat we C++/C# leren maar goed ikke wel O-)
Je kan gewoon in C/C++ ontwikkelen, wat voor een groot gedeelte hetzelfde zal zijn, maar de frameworks die gebruikt worden om een GUI te maken zijn uiteraard anders.

Java ondersteuning is erg goed onder Mac OS (beter dan de ondersteuning onder Windows), maar Tiger is nog niet beschikbaar. Waarschijnlijk komt die begin volgend jaar uit of wellicht onder de gelijknamige nieuwe OS release van Apple.

Daarnaast kan geprogrammeerd worden in het zeer krachtige Objective-C. Apple heeft uitgebreide frameworks geschreven waardoor het mogelijk is om een webbrowser of teksteditor te maken met slechts enkele regels code, een groot gedeelte kan je namelijk al maken in Apple's interface builder (de mooiste tool op ieder platform om GUI's te maken). Zie een kleine tutorial waarin ook screenshots te zien zijn van Interface Builder op de volgende locatie: http://developer.apple.co...P30000890-CH206-TPXREF112

Objective-C is een hele mooie en krachtige taal om in te schrijven, hoewel je er wel even aan moet wennen. De taal heeft een soort van memory management zoals Java, maar als je dat wilt gebruiken moet je dat wel expliciet aangeven in de code (maken van autorelease pool, etc...).

Ik vind vooral mooi hoe object georienteerd de taal is. Een methode aanroepen gaat als volgt:
[anObject doSomething:withThisParam andAlso:thisParam]

Uiteindelijk krijg je dus een soort zinnen als je het opleest (en je classes/methodes e.d. duidelijke namen geeft), waardoor het geheel heel begrijpbaar is.

Een paar ingewikkeldere voorbeelden zijn hier te zien: http://homepage.mac.com/mmalc/CocoaExamples/controllers.html

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb hier een 8500/100 met een g3 upgrade kaart van 266mhz, met osx er op, 196 mb en een 7200rpm scsi schijffie. 't gaat niet snel maar het loopt wel en er valt redelijk op te internetten en msn'en. En itunes werkt ook :)

heb ik ook xpostfacto voor gebruikt.

specs

Pagina: 1