Maxtor DiamondPlus 9 is misschien aan het doodgaan

Pagina: 1
Acties:

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Het gaat hier om een Maxtor DiamondPlus 9 van 80Gb op 7200 met een S-ATA interface

Ik heb nu sinds +-20 dagen 6x een vastloper gekregen met mijn PC.
De symtonen:
een duidelijke 'tik!* uit mijn HDD en vervolgens na een halve minuut (als ik niet aan het gamen ben) een harde brom door mijn geluidssyteem en een blauw scherm. Ik denk dat mijn, nu precies 1 jaar oude HDD, het aan het begeven is. Ik heb dus PowerMax 4.09 gedaadraaid en die vind geen fouten met/op de HDD, en de verkoper zegt mij dat hij het zo ook niet weet (duh) en weigert hem om te ruilen....
Hij wil hem wel 6 dagen innemen zodat hij hem zelf kan testen, maar dat is natuurlijk een ICTers grootste nachtmerrie!

Mijn vraag nu:
zijn er mensen die denken dat het ergens anders aan kan liggen
zijn er mensen die deze ervaring delen, en wat hebben zij gedaan

Alvast hartelijk bedankt voor de nu al zinnige antwoorden.

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 14:43
hdd's met harde tik.. ga maar vast backupjes maken. Kan me niet voorstellen dat het iets anders is.... wellicht kan je de fout code van het bsod hier eens plaatsen?

[ Voor 55% gewijzigd door Grijns op 16-12-2004 16:10 ]

Verwijderd

powermax even zijn werk laten doen en je weet het wellicht zeker en kan je hem terugsturen. http://downloads.maxtor.c...us/downloads/powermax.exe

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 16:13:
powermax even zijn werk laten doen en je weet het wellicht zeker en kan je hem terugsturen. http://downloads.maxtor.c...us/downloads/powermax.exe
uuuhm.... lees....post...?
Ik heb dus PowerMax 4.09 gedaadraaid en die vind geen fouten met/op de HDD

Geen foutcode.... darn

• J_Zelhorst
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-12-2025
Heb je ook al gekeken of hij een SMART error geeft met bijv speedfan! Mijn maxtor 80gig 8mb is ook ter vervanging naar maxtor. Ik kreeg ook geen powermax error terwijl de schijf wel vaag aan het doen was!

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Speedfan is harstikke blij met mij schijf, maar ik neem aan dat geen software kan kijken of er iets met de 'aanstuur magneet' aan de hand is.
Mijn idee:
nóg een maxtor kopen, daar mijn gegevens op Ghosten en dan de 'oude' schijf ter controle aanbieden.

Thnx dude's (:p)

Verwijderd

Gamo schreef op donderdag 16 december 2004 @ 16:14:
[...]

uuuhm.... lees....post...?
Ik heb dus PowerMax 4.09 gedaadraaid en die vind geen fouten met/op de HDD

Geen foutcode.... darn
Oops! Sorry, 'k had erover heen gelezen. Ik heb zelf al meerdere keren gehad dat een schijf vaag deed zonder error code en meestal duurde het slecht een paar weken voordat ie echt gaar was.

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:10

GreyGhost

Het is een spook

Heb je de laatste tijd nieuwe onderdelen in je pc erbij geplaatst? Iets wat veel stroom trekt (nieuwe cpu, grafische kaart of iets anders)

Die tik kan namelijk zijn dat je hd zich in de parkeerstand plaatst omdat hij vindt dat hij niet genoeg stroom krijgt, dat is om te zorgen dat de kop niet boven de platters zit als de hd zonder stroom komt te zitten.

Wat heb je in je pc zitten en wat voor powersupply heb je (merk + wattage)?

For I am grey, between the darkness and the light

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:13
Er is denk maar 1 oplossing die wel werkt, Advanced RMA aanvragen bij Maxtor en aangeven dat de schijf niet meer opspint.

Verwijderd

Ik heb precies hetzefde probleem, ik heb een maxtor Daimond 9, 80 GB, dezelfde harde tik, ik heb het een tijd gehad, toen wilde hij niet meer opstarten, dus ik raad je aan SNEL! backups te maken.

Na harde schijf in andere pc geplaatst te hebben, ff met windows repair uitgevoerd, deed hij het weer, maar ik kreeg heel af en toe nog een tikje, dus ik ga binnenkort een nieuwe kopen. Zat toch al met ruimte gebrek :)

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 21:44:
Ik heb precies hetzefde probleem, ik heb een maxtor Daimond 9, 80 GB, dezelfde harde tik, ik heb het een tijd gehad, toen wilde hij niet meer opstarten, dus ik raad je aan SNEL! backups te maken.

Na harde schijf in andere pc geplaatst te hebben, ff met windows repair uitgevoerd, deed hij het weer, maar ik kreeg heel af en toe nog een tikje, dus ik ga binnenkort een nieuwe kopen. Zat toch al met ruimte gebrek :)
Ik had ook een hele tijd zo'n harde tik met mijn Maxtor 200GB

Toen opeens raakte alle data op 1 van de tweede partities corrupt en kon ik hem niet meer openen. Ik formateerde die partitie dus maar en daarna begon ik alle data van partitie één daar naartoe te schrijven omdat ik windows opnieuw op die schijf wilde installeren.
Schijf was lekker bezig, maar opeens kreeg ik een foutmelding die mij vertelde dat een bestand niet gekopieerd kon worden omdat hij corrupt was.
Dus ik dat bestand maar laten zitten en ik begon met het kopieeren van de rest van de bestanden. En om de beurt werden die ook corrupt.

Steeds meer en het vage was dat een bestand (als de lijst op alfabetische volgorde was verdeeld) onder aan de lijst nog niet corrupt was maar boven al weer wel.
Volgens mij werd langzaam alles eraf gegooid ofzo.
Toen opeens kree ik allemaal foutmeldingen van bestanden uit andere mappen die beschadigd waren waaronder winamp.exe.
Daarna kreeg ik iexplorer.exe en begon iexplorer te laden en zag ik allemaal download-schermpjes knipperen, etc etc.

Dus ik de pc rebooten maar hij kon niet opstarten omdat het OS was beschadigd.
Dus ik de herstelconsole van windowsxp opgestart vanaf de cd en checkdisk gedraait.
Één of meerdere sectoren zijn onherstelbaar beschadigd, bla bla bla.
Toen heb ik eerst norton antivirus gedraait vanaf de cd maar die vond niets ben kon waarschijnlijl een groot gedeelte niet eens scannen omdat alles zowat corupt was.
Daarna vanaf de ultimatebootcd een gratis virusscanner van MCafee (let niet op de spelling) maar die vond ook niets.

Dus schijf geformateerd, in drie partities verdeeld en de schijf leek gewoon nog te werken maar gaf weer die rare klik.

Je raadt het nooit, maar nadat ik de voeding aardde was het probleem helemaal weg.
Nu is er haast geen klik meer te horen.
Ik heb toch een erg stabiele voeding (Tagan 480W) dus ik denk dat de mofsets op het mobo misschien van erg slechte kwaliteit zijn.

Het probleem is nu dus opgelost, wel 110gb aan data kwijt |:(
Ik had noot verwacht dat het aarden van de voeding echt nodig was geweest aangezien de standaardvoeding van mijn Shuttle barebone ook nooit geaard was.

Het zal dus wel door het mobo komen omdat de transistors op het mobo waarschijnlijk niet overclock-bestendig zijn zonder dat de voeding geaard is.

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Wow, wat een heldere reacties, bedankt mensen!

Ik zal alles op alles zetten om mijn 'shit' te back-uppen (ja, dat is nederlands) en mijn schijf ter controle aanbieden bij mijn pc boer.

Nog wat antwoorden:
Ik heb een A-Open 350 met best veel spul eraan, maar hij (theoretisch) moet alles aankunnen.
Het gaat om 2 optische drives, een9600xt... naja, dat is niet het probleem :D

De kast is de meeste tijd van de dag wel geaard, en dan is het probleem nogsteeds aanwezig.

Alsnog: Bedankt mensen, ik ga een nieuwe schijf zien te krijgen (géén Maxtoretje)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:29

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik had ook precies hetzelfde met een Maxtor Dmax 9 200 GB, alleen had ik er niks 'verkeerds' mee gedaan, opeens alles corrupt, opnieuw geformatteerd en toen opeens 'directory does not exist' bij het terugzetten :? RMA gestuurd.

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Sturen jullie hem nou ook echt naar Maxtor toe? Of naar het personage waar jullie de schijf hebben gekocht? Lijkt me een beetje duur namelijk

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:13
Gamo schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 10:05:
Wow, wat een heldere reacties, bedankt mensen!

Ik zal alles op alles zetten om mijn 'shit' te back-uppen (ja, dat is nederlands) en mijn schijf ter controle aanbieden bij mijn pc boer.

Nog wat antwoorden:
Ik heb een A-Open 350 met best veel spul eraan, maar hij (theoretisch) moet alles aankunnen.
Het gaat om 2 optische drives, een9600xt... naja, dat is niet het probleem :D

De kast is de meeste tijd van de dag wel geaard, en dan is het probleem nogsteeds aanwezig.

Alsnog: Bedankt mensen, ik ga een nieuwe schijf zien te krijgen (géén Maxtoretje)
Waarom geen advanced RMA doen bij Maxtor, dan heb je de vervangende schijf in een paar dagen en daarna kun je je data dan nog overgooien.
Grote kans is dat je boer geen fouten vindt en de schijf weer aan je retour zendt.

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-03 06:29
Opsturen is maar 10 euro, Pakket, aangetekend :P

Ik zou gewoon alles backuppen, em in een handdoek wikkelen en dan een klap mee geven zodat ie zeker niet meer opspint. Dan opsturen :)

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:19

nhanssen

QVL is non-tweakers

Spec's PC

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Hoeft niet persé. Als ik een BSOD heb gaat mijn HDD ook uit, die gaat naar standby toe oid. Ik had het toen mijn memory niet goed geclocked was.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:29

The Third Man

The Third Jellyfish

Gamo schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 16:33:
Sturen jullie hem nou ook echt naar Maxtor toe? Of naar het personage waar jullie de schijf hebben gekocht? Lijkt me een beetje duur namelijk
Ik heb de winkel gebeld waar ik hem had gekocht in juli 2004, die zeiden dat ze hem op zouden sturen, liever dat zij dat regelen (verzendkosten etc.), zij horen dat wettelijk gezien ook te doen.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb dit soort dingen ook vaak gehad. Een schijf kan nog zo brak zijn, Powermax kan dat nog steeds zeggen dat hij goed is. Maxtor heeft 1 groot voordeel: Ze doen nooit moeilijk over garantie ( binnen de garantietermijn.) Ik heb weleens zo'n schijf opgestuurd met een briefje er bij dat hij raar deed ondanks dat Powermax beweerde dat dit niet zo was. Keurig een andere gehad.

Nadeel van Maxtor is echter weer dat ze in Iederland zitten met hun Europese support en dat dit relatief duur is (vooral met zwaardere pakjes met bijv. 4 schijven er in) en dat dit allemaal nogal lang moet duren. De laatste keer heb ik een advanced RMA gedaan en toen duurde het ook een week of 2 voor ik een nieuwe schijf had.

Overigens is diezelfde schijf vanaf het begin af aan weer brak, en tikt ook af en toe. De computer hangt er echter niet op en ik heb geen zin om dat ding weer op te sturen dus als hij nou crasht dan is het gewoon jammer, en dan ga ik denk ik ook maar eens op een ander merk over.

[ Voor 19% gewijzigd door smvs op 18-12-2004 13:55 ]

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-03 17:32
Ik heb zelf ook 2 diamond max 9 80GB SATA schijven in RAID0 staan. Nu, af en toe hoor ik ook zo een tik komen waarschijnlijk van 1 van de twee harddisks.

Dit gebeurt enkel in het begin, juist nadat windows opgestart is als ik bvb een programma wil opstarten.

Nu is het wel alweer een paar dagen gelden dat ik het voor heb gehad. Een voedingsprobleem kan het hier niet zijn. Ik werk met een Antec 400W voeding. HAd die tikken toen ik een geforce4Ti4200 draaide. Sinds gisteren heb ik een geforce6800 GT en heb nog geen tik gehoord. Dit tikken gingen bij mij wel niet gepaard met vertragingen of dataverlies of BSOD.

Ik wacht dus gewoon af nu.

Schijven zijn een maand en een half oud.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:28
Tikken is terug sturen bij mij. Red het schip van de ondergang.
Heb een 20 gig in me pc hangen die is al 3x terug geweest, en dit is de eerste uit dezelfde serie die nog niet getikt heeft binnen een half jaar :+.
Anders moet je maxtor over bellen, en anders full scan doen. Dat ie alles na gaat duurt tot 45 minuten ?

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

Ik heb dit dus ook, alleen tikt hij bij mij niet, alleen hij trilt als een gek...
de hele kast gaat heen en weer :P

ik moet alleen nog ff powermax draaien, en als het zo door blijft gaan gaat ie naar Ierland toe...

Ik had gisteren in Linux mijn Home directory... alles weg! :(
Ik kijk vandaag weer, alles weer terug, nu dus alles op mijn Samsung HDD gezet... voor de ckerheid, en ook nog op andere computer... je weet maar nooit...

nu eerst maar ff powermax draaien...

maar betekend dat die van mij ook stervende is?

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Haha, ik heb er nu een extra 40Gig schijf inzitten voor de back up, en nu heb ik nergens last meer van :D lol opzich

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Druk anders even goed je molexen aan. Em haal andere spullen van je pc af ( overbodige hard drive's / cd drive's. dan weet je dat het niet aan de voeding ligt.
Pagina: 1