Netwerkverbinding klapt er ineens uit

Pagina: 1
Acties:

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Op mijn kamer heb ik twee systemen staan; een server en mijn eigen desktop. Die twee zijn via een 100mbit switch (UTP) met elkaar verbonden. Op de server mondt ook een 100mbit UTP-lijn uit die internet-toegang biedt (100mbit, eveneens). Het probleem is sinds kort ontstaan, en het lijkt de laatste tijd erger te worden. Met enige regelmaat verliest mijn desktop de verbinding met de server. Dat gebeurt vooral als ik grote bestanden naar de server kopieer, of als het netwerkverkeer om andere reden hoog is. Vreemd genoeg is het andersom (dus als ik van de server af kopieer) volgens mij nooit een probleem. De lampjes op de switch blijven wel knipperen, maar er komt op beide systemen geen netwerkverkeer meer binnen. Als ik op de desktop kijk, dan komen er geen packets meer binnen, terwijl hij nog wel verzendt, en hetzelfde geldt voor de server. De enige remedie is om de beide verbindingen via windows even uit te schakelen (disable) en dan weer aan te zetten (enable). Dan werkt het weer. Rebooten van de server werkt ook. Heel soms werkt het ook als ik alleen de verbinding van de server uit- en weer aan schakel.

Wat het probleem is is niet duidelijk. Ik zie enkele mogelijkheden:
1. Brak geheugen in de server
2. Brak netwerkkaartje (kan haast niet - ook al verwisseld)
3. Brakke switch
4. Brakke kabel (kan niet - al verwisseld)
5. Brakke windows (kan niet - al opnieuw geinstalleerd)

Ik weet dat het een beetje moeilijk is om hier vast te stellen waar het probleem nu zit, maar ik wil liever pas nieuwe onderdelen gaan kopen als ik een idee heb waar het wel zou kunnen zitten en waar het zeker niet zit. Misschien dat er hier mensen zijn die dit probleem zo herkennen, en dat bespaart een hoop geschakel met rest-onderdelen of nieuwe componenten.

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Kan je cpu/mem gebruik monitoren?

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
SSH schreef op donderdag 16 december 2004 @ 15:37:
Kan je cpu/mem gebruik monitoren?
Yup. Is allemaal normaal. 8/9% CPU en geheugen-gebruikt ligt op 40%. Dat komt overigens vooral door de servers die op de server draaien; mailserver, firewall en SQL-Server. Ik moet dit eigenlijk eens monitoren als het mis gaat, en dan kijken of er een piek was. Goede hint :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als het alleen om die 2 systemen gaat kun je de switch elimineren door een crosscable te gebruiken. ( Dan draai je overigens wel op half-duplex ipv mogelijk full-duplex. )

Kun je ook nog proberen, de snelheid van de netwerkkaarten terug brengen ( naar half duplex of naar 10 Mbps) dan zal het fysiek wel werken en weet je dus of het de software is?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.