Is een raid-1 setup met vinum redundant?

Pagina: 1
Acties:

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Op het moment ben ik bezig om een 1u FreeBSD-server op te zetten voor games en mijn websites. Omdat die bak colocated wordt op een locatie waar ik niet 123 bij kan, is een zekere mate van redundantie wenselijk. Ik heb nog een 'oud' mini-ATX bord liggen met ingebouwde VGA-poort en netwerkkaart. Die zou perfect zijn voor mijn servertje.

Op mijn fileserver thuis draai ik ook FreeBSD met hardware raid-5. Echter, die 1u is te krap om een kaart in te bouwen, dit terwijl ik toch een zekere redundantie wil hebben. Nou is mijn vraag of het mogelijk is om met software raid-1(vinum ofzo) een zekere redundantie te krijgen met twee IDE-schijven op een apart kanaal?

Ik ben echter bang dat je met software RAID alleen redundantie kan krijgen op non-OS partities. Maar zeker hiervan ben ik niet.

[ Voor 10% gewijzigd door El Cid op 16-12-2004 15:22 ]

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Raid 1 via Vinum is zeker redundant. Met 2 schrijven lukt 01 of 10 niet. Dus het blijft bij simpele redundantie zonder performance-optimalisatie door striping tenzij je meer schrijven erbij neemt. Aan Vinum zal het niet liggen :)

Het is heel simpel op alle partities. Alleen de bootpartitie is lastig omdat er systeembestanden gelezen moeten worden terwijl Vinum nog niet geladen is. Je zou probleemloos /usr in raid 1 kunnen zetten op een apart filesystem zodat je alleen een root-partitie van zo'n 250 MB niet-RAID hoeft te hebben. Swap-space in raid 1 heeft geen zin, omdat raid 1 alleen gericht is op veiligheid en een swap-partitie hoef je niet te behouden als de boel stuk gaat. Als je wilt, zou je de root-partitie echter ook in raid 1 kunnen zetten, maar dan met wat 'truucjes', in FreeBSD handbook staat daar meer wel meer over en via Google kun je ook wat truucjes hiervoor vinden.

Ik heb het heel simpel gehouden: root en /usr op een enkele kleine schijf, en alleen mijn data (/storage) in raid 1 op 2 grote snelle schijven. Waarom? Als er een ramp gebeurt, dan is het geen enkel probleem dat mijn installatie weg is. Die staat er zo weer op. Het gaat om de data, niet om die BSD systeembestanden. Belangrijke logs en configfiles staan ook in het raid-filesystem doordat ik heb ingesteld dat ze daar te vinden zijn of doormiddel van symbolic links.

[ Voor 25% gewijzigd door SvMp op 16-12-2004 16:48 ]

• El Cid
  • Niet online
svdmeer schreef op donderdag 16 december 2004 @ 16:44:
Het is heel simpel op alle partities. Alleen de bootpartitie is lastig omdat er systeembestanden gelezen moeten worden terwijl Vinum nog niet geladen is. Je zou probleemloos /usr in raid 1 kunnen zetten op een apart filesystem zodat je alleen een root-partitie van zo'n 250 MB niet-RAID hoeft te hebben. Swap-space in raid 1 heeft geen zin, omdat raid 1 alleen gericht is op veiligheid en een swap-partitie hoef je niet te behouden als de boel stuk gaat. Als je wilt, zou je de root-partitie echter ook in raid 1 kunnen zetten, maar dan met wat 'truucjes', in FreeBSD handbook staat daar meer wel meer over en via Google kun je ook wat truucjes hiervoor vinden.
Maar blijft op die manier je systeem doordraaien? Het gaat mij er namelijk om dat ik rustig de tijd heb om met een reserve-schijf naar het datacentrum te rijden.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
El Cid schreef op donderdag 16 december 2004 @ 16:51:
[...]

Maar blijft op die manier je systeem doordraaien? Het gaat mij er namelijk om dat ik rustig de tijd heb om met een reserve-schijf naar het datacentrum te rijden.
Ja, als een van die dataschijven vervelend begint de doen, dan schakelt Vinum die schijf uit. Meestal blijft de boel wel draaien. Je moet je echter wel bedenken dat een ordinaire ATA-controller niet allerlei fail-safe mogelijkheden heeft, die hardware matige raid-controllers wel hebben. Er zitten dus grenzen aan, als de boel echt van slag en die schijf zo verrot is dat er allerlei vreemde stroompjes door de controller gejaagd worden, dan durf ik de resultaten niet te voorspellen. Dat zijn echter extremen. Met een schijf die er simpelweg mee stopt, weet Vinum raad, het systeem draait door op de andere schijf en je hebt wel even de tijd om er naar toe te gaan met een vervanger.

Als er een ramp gebeurt met het filesystem met systeembestanden, dan heb je natuurlijk wel een probleem. Maar dat los je met Vinum ook niet op, want als de schijf waar vanaf je start (je bootschijf) de problematische schijf is, dan krijg jij je systeem niet aan de praat. Dat rebuilden wordt namelijk door software gedaan en dat moet wel op gang gebracht worden. Volgens mij is de kans dat de systeemschijf stuk gaat echter heel klein, en kom je met Vinum op je (grote) datafilesystems een heel eind.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:25
De kans dat de systeemschijf stuk gaat is natuurlijk precies even groot als de kans dat de andere schijf stuk gaat.

(Murphy in beschouwing nemend is de kans zelfs veel groter, maar ok ;) )

Ook lijkt het me niet zo handig als je swap-partitie corrupt raakt. Het mag dan zo zijn dat swap niet 'heel' hoeft te zijn na een reboot, maar alles crasht natuurlijk wel als je swap-'geheugen' corrupt is door een kapotte HD. Dus wat dat betreft ms. de swap toch maar op RAID1 zetten, ook al is dat erg traag. Gewoon genoeg geheugen er in zodat 'ie swap niet/nauwelijks gebruikt.

Zoiets?

• El Cid
  • Niet online
svdmeer schreef op donderdag 16 december 2004 @ 16:55:
[...]Als er een ramp gebeurt met het filesystem met systeembestanden, dan heb je natuurlijk wel een probleem. Maar dat los je met Vinum ook niet op, want als de schijf waar vanaf je start (je bootschijf) de problematische schijf is, dan krijg jij je systeem niet aan de praat. Dat rebuilden wordt namelijk door software gedaan en dat moet wel op gang gebracht worden. Volgens mij is de kans dat de systeemschijf stuk gaat echter heel klein, en kom je met Vinum op je (grote) datafilesystems een heel eind.
En is dit niet te ondervangen met die truukjes waar jij het over hebt? Ik heb even in het FreeBSD handbook gekeken, en daar stond inderdaad dat je met wat truukjes je boot/root partitie toch op RAID-1 met vinum kunt booten. Of heb je met software RAID toch alijd bepaalde essentiele bestanden op een enkele schijf nodig, zodat je kunt booten?

Bedankt!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:05

Jrz

––––––––––––

Riser kaartje erin, en een controller

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• El Cid
  • Niet online
Jrz schreef op donderdag 16 december 2004 @ 17:17:
Riser kaartje erin, en een controller
Verhip, die kaartjes zijn ook handig. Wist niet eens dat ze bestonden. :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik weet van Linux dat je gewoon vanaf RAID-1 kunt booten, van OpenBSD moet je de kernel op een non-RAID partitie hebben staan terwijl je rootfs op RAIDFrame mag staan (die kernel gebruik je toch alleen bij boot, zo erg is het niet om met de hand 2 partities van 8MB in sync te houden :P). Hoe het met FreeBSD zit weet ik niet, persoonlijk heb ik alleen ervaring met een losse schijf + 2x80GB in RAID-1 waar een CVS server op draait. Enige ervaring die ik heb met vinum is dat dat ding bij die CVS server nog wel eens de vinum config wil verliezen :(

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Pagina: 1