[OS X] Geheugengebruik

Pagina: 1
Acties:

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Topicstarter
Ik heb al weer enige tijd een PowerBook, leuk ding. Blij mee en sinds kort heeft het beestje 1GB aan geheugen. Maar ik zat via Activity Monitor eens te kijken naar het geheugen gebruik.

Afbeeldingslocatie: http://fizion.nl/zooi/mem.jpg

Nu vraag ik me af, zijn applicaties voor Apple zo achterlijk geprogrammeerd of zit er wat anders achter dat iets als bv QuickSilver wat op zich heerlijk programma is bijna 90MB aan mem gebruikt?
En bv een browser die bijna 100MB aan geheugen op eet. Ik ben vooral Windows gewend maar daar baal je al als een dergelijk suf-het-is-noodzaak-IE 35MB aan geheugen gebruikt.

En natuurlijk, geheugen zat voordat de 1GB vol zit. Maar ik heb toch wel ernstig mijn twijfels over de efficientie van Apple applicaties, of het OS, als ik dit zo zie. Natuurlijk is het een stuk beter dan in achterlijk OS 9/8/7 waar je zelf nog druk was met geheugenbeheer. Maar het blijft toch een feit dat wanneer je graag grafisch aan het klooien bent op een Mac dat dat lekkerder gaat met meer vrij geheugen. En dan is het niet meer van deze tijd dat je een browser of een utility als QuickSilver maar moet sluiten omdat deze enorm veel mem slurpen.

Wat wil ik met dit topic.. nou, bovenstaande viel me op. Ik heb al lopen zoeken naar verklaringen voor deze geheugeenvreterij maar ik kom er zelf niet echt uit. En vraag me af waar dit behaviour in zit. En wie weet heeft iemand nog tips en tweaks die wat meer geheugen vrijhouden zodat Photoshop en meer van dat soort ongein soepeler gaan.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Tsja, applicaties gebruiken nou eenmaal geheugen..

Quicksilver zal gewoon brak geprogrammeerd zijn, Adium kan flink oplopen als je een heftige skin gebruikte en veel schermen open hebt en browsers nemen nou eenmaal veel geheugen in beslag als je een aantaldingen open hebt staan, het is niet anders. Je kan Firefox proberen ipv Camino, maar zelf gebruik ik eigenlijk altijd Safari en die voelt ook sneller aan.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

Geheugenmanagement op unix-systemen is aanzienlijk anders dan onder Windows/OS 9 etc.

Ik heb geen tech-linkje voor je bij de hand, maar afaik is dit 'normaal' en zijn die cijfers ook niet zo opgebouwd als bij Windows. Shared libraries etc. maken die getallen wat vreemd.

Ook zijn unix-apps (of misschien beter gezegd: unix-os'en) niet zo opruimerig als Windows en OS 9. Ongebruikte resources blijven vaak lekker hangen in het geheugen tot ze "echt" niet meer gebruikt worden. Daardoor lijken apps na verloop van tijd enorm veel geheugen te verbruiken, maar het meerendeel staat gewoon gepaged naar disk en wordt opgehaald wanneer nodig.

[ Voor 41% gewijzigd door chem op 16-12-2004 15:34 ]

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Zoals al eerder aangegeven is het in de Unix wereld normaal dat applicaties veel geheugen gebruiken. Op zichzelf moet dit niet zo'n probleem zijn, immers: wanneer je meer geheugen gebruikt dan je daadwerkelijk fysiek hebt, dan zal een gedeelte naar de schijf worden geschreven (Virtueel gehuegen) en weer worden ingeladen wanneer je dat stukje geheugen nodig hebt. Met genoeg RAM moet je niet veel hinder hiervan ondervinden.

Met mijn 512 MB in mijn 1,25 Ghz G4 heb ik er wel een beetje last van, als ik net een aantal spellen heb gespeeld en daarna naar Safari/Mail ga (die nog open stonden), dan duurt het ff voor deze applicaties weer vlot werken, maar het is bij mij geen groot probleem.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Verwijderd

Vreemd, ik had hier al nooit last van, met 786mb ram, en nu met 1.3.7 is het probleem al helemaal over, oke programma's lijken wel veel te gebruiken, maar daar merk ik helemaal niks van. Alles is echt super snel. Misschien eens rebooten en dan even met de hardware test disk de permissie repareren, ?? misschien staan er wat vreemde programma's aan?!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:52

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 00:34:
Vreemd, ik had hier al nooit last van, met 786mb ram, en nu met 1.3.7 is het probleem al helemaal over, oke programma's lijken wel veel te gebruiken, maar daar merk ik helemaal niks van. Alles is echt super snel. Misschien eens rebooten en dan even met de hardware test disk de permissie repareren, ?? misschien staan er wat vreemde programma's aan?!
Zoals je ook via de link van Afdak kan zien is dit normaal geheugengebruik voor een *nix computer. Als je reboot is het geheugen weer leeggemaakt en zal er ook nog nauwelijks iets gecashed zijn. Waarschijnlijk zijn het geen vreemde programma's die dit veroorzaken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Pagina: 1