Geen DMA met KT133 onder Win2K !?

Pagina: 1
Acties:

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Ik heb sinds vandaag (of gisteren eigenlijk) mijn nieuw moederbord binnen. Het bordje heeft een KT133 chipset, en ik draai Win2K en WinME als Dual Boot. Ik heb alleen een probleem; ik krijg met geen mogelijkheid DMA werkend op mijn HDD :? . Hij zit alleen op het primary IDE kanaal. Op het secundairy IDE kanaal zitten een CD-writer en CDROM-drive waarvan er 1 wel DMA en 1 geen DMA ondersteunt dus die staan beide ook op PIO-mode. Ik snap dus niet waarom ik mijn HDD niet van PIO afkrijg ;(. Er zijn geen VIA busmaster drivers voor Win2K voor zover ik weet .. het rare is dat toen ik een tijd geleden nog een KX133 bord had het geen probleem was. Weet iemand hier misschien een workaround voor (DMA 'forcen oid)? Ik heb alle WinUpdates gedaan, AMD patch geinstalleerd, Via AGP patch geinstalleerd maar alle hebben (zoals verwacht) geen effect.

Bvd :) .

PC Specs

Verwijderd

UDMA drivers voor Win2k zitten wel degelijk in de via4in1 driversets, of ik moet me zwaar vergissen (geen zin om naar 2K te booten :z)
Je kunt de beta via4in1 426 gebruiken. De UDMA driver die daarin zit is voor zover ik gehoord heb flink verbeterd. Het DMA hokje onder de drive-properties is dan niet meer aanwezig (hij ziet de IDE-apparaten als SCSI). Je kunt via de DMAtool van VIA de instelingen wijzigen.

add:
Drivers: http://www.apushardware.com/?action=downloads

Ik zie iets van AMD patch staan? Als dat die AGPfix van AMD zelf is....gelijk weer eraf als dat kan, is niet goed/nodig. Via4in1 en eventueel (pre-sp2) AGPfix voor 2K van M$ is alles wat je nodig hebt.

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Ok bedankt ik zal het strax ff proberen :) ... en over die 4in1, als je 4.25a gebruikt installleerd ie alleen de AGP driver en een 1.02 VIA INF-file oid .. ik heb al geprobeerd om die losse busmaster driver te installeren maar dan zegt ie dat ie niet voor W2K geschikt is. Ben benieuwt of die beta driver het doet, bedankt iig :).

PC Specs

Verwijderd

Klopt inderdaad, tot via-ide2150 (dus ook 4in1 425a) is er alleen een ide-driver voor 9x/nt4 (ik had er geen erg in, ik gebruik alleen m'n Highpoint + scsi). Vanaf 426(leaked) is er een speciale dir "IDEWin2K" met daarin de nieuwe drivers.

Hier is trouwens een link naar de (waarschijnlijk) nieuwste IDE-driver (ook voor 2k):
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/TREIBER/CONTROLLER/IDE/VIA/580_3011.exe

add:
Die 3011 versie installeert netjes onder WinME. Zit ook een nieuwe controll-app bij. Ziet er goed uit, ook een nieuwe functie om de performance te verbeteren via RAM.