Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend
is hij dit niet voor domein B dan zullen de mailtjes naar domein b naar de SMTP server gaan, en dan DMV dns en mx-records de juiste mailserver proberen te vinden.
bedoel je dit?
wat dan belangrijk is , is domein b een public domain? of ook iets van je zelf?
Anders zou je namelijk met een smart-host kunnen werken, maar ik vind je situatie nog een beetje onduidelijk.
[ Voor 28% gewijzigd door Grolsch op 16-12-2004 13:44 ]
Mailserver op het internet -> Mailserver van ons die connect naar die mailserver op het internet -> Exchange -> Clients
Als je AD installeert dat is dan het default domein voor Exchange. (Default Domein is A)
Nu willen we dat de mail voor het default domein gewoon blijft doen wat die altijd al deedt.
We willen alleen een extra domein toevoegen. En als de client een bericht verstuurt naar Domein B dan moet exchange dat naar een andere mailserver sturen dan die voor Domein A gebruikt.
Dus exchange stuurt het door naar een Relay Server die het weer verder stuurt.
Ik weet niet als ik anders dan dit kan uitleggen.
[ Voor 8% gewijzigd door cool0 op 16-12-2004 13:58 ]
Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend
je weet hoe het SMTP protocol werktcool0 schreef op donderdag 16 december 2004 @ 13:51:
Alles is lokaal. Dit wordt de Setup.
Mailserver op het internet -> Mailserver van ons die connect naar die mailserver op het internet -> Exchange -> Clients
Als je AD installeert dat is dan het default domein voor Exchange. (Default Domein is A)
Nu willen we dat de mail voor het default domein gewoon blijft doen wat die altijd al deedt.
We willen alleen een extra domein toevoegen. En als de client een bericht verstuurt naar Domein B dan moet exchange dat naar een andere mailserver sturen dan die voor Domein A gebruikt.
Ik weet niet als ik anders dan dit kan uitleggen.
ff globaal uitgelegt
je hebt een smtp server , en deze heeft een wachtrij.
jij bent pietje@domeina.nl
je verstuurd een bericht naar pietje@domeinb.nl
dus je bericht komt in de smtp server terecht, en deze gaat uitzoeken WAT/WIE de mailserver is voor domeinb.nl
allereerst concludeert je mailserver dat hij niet "authorative" is voor domeinb.nl
vervolgens vraagt hij aan mr. DNS server voor de MX records van domeinb.nl
naar aanleiding daarvan probeer je smtp connector de mail op die mailserver af te leveren
wat gaat er bij jou verkeerd dan?
De domeinb.nl (lokaal) blijft gewoon doen wat die deedt versturen naar een smtp server etc.
Maar DomeinB.nl gaat naar een relay server. die het dan weer verder doorstuurt.
De servers staan namelijk niet op Internet aangesloten alles blijft lokaal!
Dus heel simpel Alles voor domeinA.nl blijft waar het is alles voor DomeinB.nl gaat naar onze relay server.
Tuurlijk gebruik je DNS, windows active directory en exchange zijn gebasseert op DNS, geen DNS is geen ADcool0 schreef op donderdag 16 december 2004 @ 14:05:
Maar we gebruiken geen DNS het is een relay server die voor ons de mail dus doorstuurt.
De domeinb.nl (lokaal) blijft gewoon doen wat die deedt versturen naar een smtp server etc.
Maar DomeinB.nl gaat naar een relay server. die het dan weer verder doorstuurt.
De servers staan namelijk niet op Internet aangesloten alles blijft lokaal!
Dus heel simpel Alles voor domeinA.nl blijft waar het is alles voor DomeinB.nl gaat naar onze relay server.
en je wilt dus specifiek voor domeinb.nl zeggen dat deze NIET naar de relay gaat, maar naar de andere mail server?
wat vind jij een "relay" server, vertel eens een keer hoe jij je SMTP connector hebt geconfigureert!
ik vraag me af of dit gaat werken, want je gebruikt nu dus al een smarthost als ik het goed begrijp

De third Party server is de relay server deze is niks meer dan een doorgeef luik dus gewoon een pijpleiding.
De huidige setup is dat exchange POP3 doet naar de ISP voor Domein A. Wat Exchange moet doen is alle email gericht aan Domein B doorsturen naar de Relay (doorstuur server) en als het email ontvangt van buitenaf (dus van de relay server) dat het in de correcte mailbox gezet wordt.
[ Voor 80% gewijzigd door cool0 op 16-12-2004 15:04 ]
ik kan je echt niet volgen hoor, heb je toevallig ook MSN zodat ik het misschien via een korte conversatie ga snappen wat je bedoeltcool0 schreef op donderdag 16 december 2004 @ 14:53:
Ik heb even een visuele setup gemaakt (Op klikken voor de grote versie)
[afbeelding]
Klinkt flauw, maar dit is inhoudelijk zover ik uit je verhaal opmaak het zelfde als voorbeeld oefeningen uit het Exchange Administration handboek (Exam 70-284).
Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.
Verwijderd
Okay, ik zal dan even uitleggen hoe hij het precies bedoeltVerwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 19:06:
Graag communicatie via het forum laten lopen. Beetje jammer als er gaten in topics vallen.
1 groot win2k netwerk met daarop 1 exchange server met 1 domein
de exchange server gebruikt een smarthost waar alle mail naar toe gaat
deze smarthost stuurt door omstandigheden de mail door naar een andere smarthost
TS wil dat exchange, specifiek voor een testdomein de smart-host niet gebruikt, maar by-passed zegt maar.
De adviezen op dit moment zijn om een apparte SMTP connector aan te maken onder routing groups specifiek voor dat testdomein.
Is de enige zinvolle en goeie oplossing. Daarmee ga je dit kunnen regelen.Grolsch schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 08:46:
De adviezen op dit moment zijn om een apparte SMTP connector aan te maken onder routing groups specifiek voor dat testdomein.
Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.
daarom is dit ook geadviseert hé!Firefox schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 11:38:
[...]
Is de enige zinvolle en goeie oplossing. Daarmee ga je dit kunnen regelen.
Ik heb TS na de tijd nog niet weer gesproken.