Toon posts:

NTSC spellen op Pal TV. Moet ik daar iets voor instellen?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, was bedoeld als bericht binnen een bestaand topic!

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2004 13:31 . Reden: Sorry, was bedoeld als bericht binnen een bestaand topic! ]

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

Ik heb zelf ook PAL en NTSC spellen op mijn XboX staan. Mijn ervaring is dat je hier een PAL/NTSC switcher voor hebt, een programmatje op je Xbox om te schakelen tussen deze modes.
Als ik mijn Xbox op PAL zet draait hij elk spel af in PAL, ook de NTSC spellen.
Maar aangezien PAL en NTSC eigenlijk heel verschillend zijn werken de spellen niet altijd helemaal naar behoren.
Zo heeft PAL een lagere framerate dan NTSC maar is de resolutie van NTSC weer lager dan die van PAL. Het resolutieverschil maakt eigenlijk niets uit, de framerate wel, spellen die voor PAL zijn gemaakt hebben vaak filmpjes die 25/50 fps draaien en synchronisatie van spraak en bewegingen lopen gelijk aan deze snelheden. Onder NTSC kunnen spraak en bewegingen a-synchroon gaan lopen en kunnen filmpjes schokkerig bewegen. Dit is overigens niet altijd zo, soms zijn er PAL spellen die ik liever onder NTSC speel of andersom. Dat hangt er geheel van af.

Echter jouw probleem lijkt er meer op alsof hij op automatische detectie staat en jouw NTSC spellen automatisch in NTSC mode worden afspeeld. Alleen kan jouw TV waarschijnlijk niet juist met dit signaal omgaan. Mijn eigen TV laat vrijwel geen verschil zien tussen NTSC en PAL, alleen dat NTSC een beetje waziger is (lagere reso) en een tikkeltje overbelicht. PAL heeft de meest strakke weergave.

Misschien zou je kunnen proberen om met zo'n PAL/NTSC switcher (like Enigma) hem te forceren op PAL, tenslotte zijn er best wel NTSC spellen die prima draaien onder PAL mode zonder hele irritante problemen. Sommige spellen zijn zelfs gemaakt voor bijde modes, dan maakt het eigenlijk helemaal niet uit of je PAL of NTSC gebruikt.

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

Nou heb je in elk geval toch een reactie :P

Ik hoop dat je er wat aan hebt

Verwijderd

Topicstarter
BruT@LysT schreef op donderdag 16 december 2004 @ 13:38:
Nou heb je in elk geval toch een reactie :P

Ik hoop dat je er wat aan hebt
Nou, dan toch nog maar even verder met dit topic. In mijn hoofdmenu (dus niet xbmc) zit ook een programma om van PAL naar NTSC te wisselen. Als ik dat gebruik wordt de XBOX opnieuw opgestart en heb ik een heel slecht knipperend beeld (onleesbaar menu). Ik kom dan niet meer toe aan het opstarten van spellen. Met veel moeite heb ik via hetzelfde programma de XBOX weer op PAL gekregen. Dus dat lijkt me de oplossing niet. Of bedoel je wat anders?

Ik vind het gewoon vreemd dat als ik NTSC-spellen opstart, deze er op zich prima uitzien, alleen veeeel te donker (dus toch onspeelbaar). De PAL-spellen hebben dat niet. Dus vroeg ik me af, wat doet de XBOX nu precies? Hij staat ingesteld op PAL en er wordt een NTSC-spel opgestart. Wordt dit dan uitgestuurd als PAL of als NTSC? In het eerste geval moet er toch ergens een stukje software zijn dat de conversie doet? Of niet?

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

als je een fatsoenlijk scart aansluiting hebt en niet dat composiet naar scart en een tv die dat aankan . BV ik heb een philips tv met 4 scart aansluitingen echter alleen aansluiting 1 en 2 accepteren een NTSC signaal. JVC weer allemaal, oude ITT/Nokia daar moest ik kloten met de scartkabel (solderen) voordat deze het ntsc signaal pikte. Maar dit is een bekend probleem vanuit het PSX tijdperk en importspellen uit japan/vs.