Banias omwisselen voor Dothan

Pagina: 1
Acties:

• BlondMM
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:07
Ik bezit één van de eerste Acer TravelMate 800. Nooit gedonder mee, maar nu wil ik het geheugen uitbreiden, het wireless gedeelte upgraden en (mogelijk) de cpu vervangen.

In de laatste bios changes van Acer lees ik iets over Dothan Pentium M's:
1. Add Dothan A1 & A2 stepping CPU VID table & its micro code

Is het mogelijk om mijn Banias 1.3 GHz om te wisselen voor een Dothan, zeg 1.7 GHz? Deze is prijstechnisch op dit moment het interessantst.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Of het technisch mogelijk is: dat weet ik niet. Wat wel belangrijk is en dat is dus maar de vraag: de warmte die een 1,7 produceert is meer dan de 1,3. Een laptop heeft meestal niet zoveel speling in de koeling omdat zo maar te doen. In ieder geval moet je dus dat van de warmte uitzoeken... (ik kan even niet op het woord komen...).

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:49

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Motrax schreef op donderdag 16 december 2004 @ 13:31:
Of het technisch mogelijk is: dat weet ik niet. Wat wel belangrijk is en dat is dus maar de vraag: de warmte die een 1,7 produceert is meer dan de 1,3. Een laptop heeft meestal niet zoveel speling in de koeling omdat zo maar te doen. In ieder geval moet je dus dat van de warmte uitzoeken... (ik kan even niet op het woord komen...).
Op zich moet dat niet zo'n groot probleem zijn aangezien een Dothan iets minder warm wordt dan een Banias. Daarnaast zijn de meeste laptops modulair opgebouwd, ze ondersteunen de langzaamste tot de snelste processor en zo zijn ze ook aangepast te krijgen, meestal is alleen de CPU anders en blijft de koeling gewoon identiek. :)

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijken naar de electrische specs van de CPUs levert het volgende op:
Pentium M-1.3G (1MB L2) 1.388V 22W
Pentium M-735 (1.7GHz - 2MB L2) 1.34V 21W
De Dothan verbruikt dus net iets minder stroom. Hitte gaat geen probleem zijn dus. Wel moet de laptop de lagere voltage kunnen doorgeven, doet hij dat niet, dan kom je uit in de buurt van de 24W, wat wel probleem kan zijn.

Verder gebruiken Banias en Dothan dezelfde pinout en bussnelheden, dus je kunt ze iig zo omruilen als BIOS support er ook is. Dit gaat dus waarschijnlijk werken :)

Oslik blyat! Oslik!

• BlondMM
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:07
De lagere Vmax kan idd een probleem zijn. Hoe dit te verifiëren? Het gaat hier om een 855PM chipset.

In m'n goeje ouwe tijd van zelf pc's bouwen stelde je dit hardwarematig in. Regelt de chipset dit of kan het moederbord dit zelf detecteren? Een bios instelling is er niet. Dan zou je er toch vanuit gaan gezien de toevoeging van de steppings van Dothan dat er rekening mee wordt gehouden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BlondMM schreef op donderdag 16 december 2004 @ 14:21:
De lagere Vmax kan idd een probleem zijn. Hoe dit te verifiëren? Het gaat hier om een 855PM chipset.
Zegt helaas weinig, het is niet de chipset die de voltages doorstuurt.
In m'n goeje ouwe tijd van zelf pc's bouwen stelde je dit hardwarematig in. Regelt de chipset dit of kan het moederbord dit zelf detecteren?
Niet de chipset. En detecteren is het probleem niet, het gaat om puur kunnen leveren. Als er BIOS support is, dan weet het moederbord wat het moet doen, de vraag is of hij het ook kan...
Een bios instelling is er niet. Dan zou je er toch vanuit gaan gezien de toevoeging van de steppings van Dothan dat er rekening mee wordt gehouden.
Niet automatisch. Typisch voorbeeld: de Asus P3B-F heeft een update beschikbaar die Tualatin P3 CPUs herkent. Maar hij kan niet lager dan 1.8V leveren, waardoor hij niet aan de +-1.45V komt van de Tualatin. Dat is bij een desktop en de Tualatin geen probleem, met 0.325V teveel wordt hij alleen iets warmer.

Zelfde geldt voor de Dothan, maar bij een laptop *kan* dat 'iets warmer' een probleem zijn. Kijk of je kunt afspreken met de winkel waar je koopt dat je de Dothan terug mag sturen als het niet goed gaat, dat is de beste optie - iig zijn de verschillen zo klein dat je zeker niet bang hoeft te zijn voor brandplekken en overleden hardware :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1