Toon posts:

Welke Camcorder? (veel optische zoom + lichtgevoelig)

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het: een hele domme algemene titel maar na een hele lange zoektocht heb ik toch wat hulp nodig.
Ik zoek dus een digitale videocamera waarbij mijn prioriteiten op 2 vlakken liggen, en daar begint de moeilijkheid. Mijn budget is namelijk zo'n 600 euro en ik zoek een camera met de volgende specs:

- Een grote optische zoom, want ik volg vaak roofvogels en die laten zich alleen op grote afstand bekijken

- Een lichtgevoelige lens, want ik film mijn kleine kinderen vaak binnen en in ons klimaat laat de lichtinval vaak te wensen over.

Nou kan ik dus geen enkele camera binnen mijn budget vinden die voldoet aan beide wensen. Ik heb onder de loupe:

JVC GR-DX27 door zijn asferische lens F1.2. Deze camera heeft echter slechts 12 x optische zoom.

Panasonic NV-GS11/of 15 door zijn 24 x optische zoom maar ik lees hier en daar dat deze camera bij weinig licht erg korrelig filmt.

Canon DM-MV700 heeft een opt.zoom van 18x

Heeft iemand tips of suggesties??

Verwijderd

Ik heb je topictitel iets duidelijker gemaakt. ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 13:11:
Panasonic NV-GS11/of 15 door zijn 24 x optische zoom maar ik lees hier en daar dat deze camera bij weinig licht erg korrelig filmt.
Ik heb de GS11. Ik heb weinig ervaring met videocamera's maar ik vind het een leuk ding. Met weinig licht doet hij het inderdaad niet goed, maar dat schijnt vaker voor te komen bij camera's met 1 ccd. Voor optimaal resultaat bij lage lichtsituaties zou je een 3 ccd camera moeten hebben schijnt het (kost vast een stuk meer).

Ik zou achteraf liever de GS15 hebben genomen vanwege de DV input. Een anaolge (S-Video) input zou misschien helemaal mooi zijn geweest.

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-04 16:34
Ik neem toch wel aan dat je wilt gaan zoomen vanaf een statief bij meer dan 12x optische zoom hè :? Ik heb zelf een Sony DCR-TRV22E met 10x optische zoom, en dat is eigenlijk al niet voldoende stil te houden voor fatsoenlijk filmen als je helemaal inzoomt.

Die Sony is wel redelijk lichtgevoelig (dat waren tenminste wel reacties over die camera toen ik op zoek was naar camcorders). D'r zijn wel opzetlenzen bij te krijgen om het zoombereik te vergroten volgens mij.

[ Voor 30% gewijzigd door Wouter! op 16-12-2004 13:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik er inderdaad een statief bij. Heb nu een JVC GR-DVL9200.
Kun je zeggen dat er 1 camera uitspringt bij het standaard filmen in het donker?

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-04 16:34
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 14:03:
Ik gebruik er inderdaad een statief bij. Heb nu een JVC GR-DVL9200.
Kun je zeggen dat er 1 camera uitspringt bij het standaard filmen in het donker?
Wat noem je trouwens donker? Ècht donker, of schemer? En zoiets als Nightshot o.i.d. heb je dus niet veel aan op zo'n afstand ...

Let daar wel even op trouwens. Sony adverteert bijvoorbeeld met "0 lux" ... maar da's wel mèt Nightshot aangeschakeld. Zo heeft ieder merk z'n eigen benaming voor wat Sony "Nightshot" noemt. Ik neem aan dat jij meer geïnteresseerd bent in de lichtgevoeligheid zonder één of andere nightshot-functie aangeschakeld (?).

Verwijderd

Topicstarter
Ja precies, dus gewoon als het buiten, net als nu, donker en grijs is, binnen filmen zonder nightshot of hoe al die merken het ook noemen :).
JVC schijnt dan met die F1.2 lens wel scherp en helder te filmen. Nadelen bij JVC zijn dan de beperkte optische zoom en het hoorbare motorgeluid als de omgeving stil is.
Misschien moet ik dan een JVC kiezen met een teleconverter. Die is geloof ik 1.5x zodat je dan 18x optische zoom krijgt?
Pagina: 1