Een goede middag, vanochtend startte ik mijn pc op en heb even geinternet. na enkele minuten ging de pc ineens uit en herstarte hij uitzichzelf. nadat dit gebeurd was bleef de computer zich herstarten na pakweg 3-4 seconde. als ik de computer nu aanzet krijg ik een bios rom checksum error. ik heb al geprobeerd de bios van een diskette te lezen (hij zegt immers: plaats systeemdiskette) maar dat lukt niet. ook een opstartdiskette werkt niet. nadat dit scherm met de error in beeld is gekomen, start hij na 3 seconde weer opnieuw om weer die error te geven. in de bios kom in sowieso niet meer.... weet iemand hoe ik mijn pc weer normaal krijg? ik heb een pc gekocht bij de albertheijn in mei van dit jaar en als ik updates download voor mijn moederbord via medion.com/nl download ik de update van een MS7010 moederbord. ikzelf ken dat niet eens....
de albert hein zal ook wel een technische dienst hebben(of iig iets in die richting). Ik durf zo niet te zeggen wat er aan de hand is.
je kan niet eens in de bios komen als ik je goed begrijp?
je kan niet eens in de bios komen als ik je goed begrijp?
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Ik heb zoiets ook wel eens gehad, probeer dit eens:
Pak het boekje van je moederboard, en zoek de CMOS CLEAR jumper op.
(dit zijn 3 pinnetjes in de buurt van dat kleine knoopcel batterijtje, met een jumper over 2 van die pinnetjes)
Zet je computer uit, trek de stekker eruit, maak hem open en zoek de pinnetjes op. haal de jumper van de pinnetjes af en zet hem voor een seconde of 5 op het andere pinnetje (stel hij zat over de linker en de middelste, dan moet je hem even op de rechter en de middelste zetten). Daarna gewoon weer terug zetten zoals hij stond en de boel weer dichtmaken!
Restart en hoop op verbetering! Anders moet je waarschijnlijk een nieuwe BIOS hebben, en dat zou ik (als je niet al te technisch bent) lekker overlaten aan MSI.
succes, dit moet wel werken normaal gesproken, hij reset je BIOS zo...
Pak het boekje van je moederboard, en zoek de CMOS CLEAR jumper op.
(dit zijn 3 pinnetjes in de buurt van dat kleine knoopcel batterijtje, met een jumper over 2 van die pinnetjes)
Zet je computer uit, trek de stekker eruit, maak hem open en zoek de pinnetjes op. haal de jumper van de pinnetjes af en zet hem voor een seconde of 5 op het andere pinnetje (stel hij zat over de linker en de middelste, dan moet je hem even op de rechter en de middelste zetten). Daarna gewoon weer terug zetten zoals hij stond en de boel weer dichtmaken!
Restart en hoop op verbetering! Anders moet je waarschijnlijk een nieuwe BIOS hebben, en dat zou ik (als je niet al te technisch bent) lekker overlaten aan MSI.
succes, dit moet wel werken normaal gesproken, hij reset je BIOS zo...
het probleem is dat appie er geen fatsoenlijk technisch boekje bij heeft gedaan... als ik die jumper vind, moet de stroom er dan op als hij dus omgezet staat? naar bijv de rechter en middelste? of moet de stroom er dan af blijven?
*heb ondertussen een jumper gevonden. zit helemaal op de rand van het moederbord. kan het kwaad als ik niet 100% zeker ben of dit die bios is? verder zie ik er namelijk helemaal geen....
* helaas.... werkt niet.... damn!!! echt klote! hoe kan het ook ineens? hij start op, baf hij gata eruit en hij doet het niet meer.... dat is nog het gekste!
*heb ondertussen een jumper gevonden. zit helemaal op de rand van het moederbord. kan het kwaad als ik niet 100% zeker ben of dit die bios is? verder zie ik er namelijk helemaal geen....
* helaas.... werkt niet.... damn!!! echt klote! hoe kan het ook ineens? hij start op, baf hij gata eruit en hij doet het niet meer.... dat is nog het gekste!
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2004 13:29 ]
Verwijderd
De stroom moet er dus af blijven he, lees Xypzo.'s post ff goed graag. Als je de stroom er op laat werkt het -dacht ik- niet. Boekjes van mobo's staan nog wel eens gewoon on-line (van Asus iig). Ik weet niet of je bord gewoon op de medion site staat + boekje (in .PDF). Meestal staat er op het bord zelf ook nog wel geprint wat het is. Zoiets als CMOS_RESET moet je dan zoeken.
Voordat je ook maar denkt aan je moederboard open schroeven moet je de stroom er al afhalen! Je gaat toch niet met je handen in je computer als de stroom er nog op staat??
Goed, als het goed is moet er naast je batterij een jumper zitten, er staan ALTIJD lettertjes bij!
zoek naar het woord CLEAR of RESET . Kan zijn CMOS CLEAR of BIOS RESET ofzo.
Batterij erin laten zitten, stroom er dus AF, kabel eruit en klaar!
Jumper omzetten, 10 sec wachten, jumper terug zetten.
Handel weer aansluiten en dichtgooien, en starten maar....
Goed, als het goed is moet er naast je batterij een jumper zitten, er staan ALTIJD lettertjes bij!
zoek naar het woord CLEAR of RESET . Kan zijn CMOS CLEAR of BIOS RESET ofzo.
Batterij erin laten zitten, stroom er dus AF, kabel eruit en klaar!
Jumper omzetten, 10 sec wachten, jumper terug zetten.
Handel weer aansluiten en dichtgooien, en starten maar....
Pagina: 1