Toon posts:

[typo3] Je eigen template invoegen.

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ,

Als eerst wil ik even zeggen dat ik dit topic aanmaak omdat ik het antwoord niet gevonden heb in 2 dagen zoeken.

Ik ben met het cms typo3 bezig. Maar kan nu alleen de standaard templates selecteren. Ik wil zelf mijn eigen template maken / ontwerpen.

Is dit mogelijk en zo ja hoe ???

Mvg
Albert

Verwijderd

Google, 5 seconden.. zocht op "typo3 template"

Eerste pagina staat boordevol tutorials, examples, en zelf de handleiding van Typo3 behandeld het.. :)
http://www.mcuniverse.com/T3_Template_Basics.847.0.html
en als je doorklikt zelfs de hele source
http://www.mcuniverse.com/HTML_Template.848.0.html

En jij bent dagen aan het zoeken.. waar zie je ons voor aan? :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2004 11:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat zijn html templates.

Hij vraagt bij mij om een typo3 script :S Html pakt hij iig niet op de main page. Op de rest van de pagina's werk ik wel met html.

Verwijderd

Kerel, doe nu is even "next page" op die link die ik je gaf ... template constants, binding van constants, etc. 8)7 Het hele proces wordt doorlopen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2004 15:03 ]

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-08 12:35
Erg duidelijk staat het er niet, moet ik toegeven. Ik was er ook mee bezig en heb de oplossing ook niet kunnen vinden.

Maar nu heb ik het gevonden (denk ik:) ).

Bij Typo3 Template setup staat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
page.1  {
   template = FILE
   template.file = fileadmin/mcu_nw_htm_template.htm
   workOnSubpart = DOCUMENT_BODY
   subparts.CONTENT_LEFT < styles.content.getLeft
   subparts.CONTENT_RIGHT < styles.content.getRight
   subparts.CONTENT_BORDER < styles.content.getBorder
   subparts.CONTENT < styles.content.get

Bij template.file= bind je de template aan de gewenste framework pagina.

Hier had dus meer uitleg bij gekund, waardoor het wat makkelijker zou zijn geweest. Maar nu weet ik dat ook weer :)

[ Voor 3% gewijzigd door SPee op 16-12-2004 15:48 ]

let the past be the past.

Verwijderd

Topicstarter
Oke wat ik hier uit opmaak is dat je een framework pagina aan je template kunt binden. KIk zie dat het een htm file is , maar waar kan ik die htm invoegen in typo ???

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-08 20:09
Ga nou eerst eens een cursus typo3 volgen ofzo, is zat over te vinden met google oid, voor dat je goed met typo3 overweggaat moet je wel iets er vanaf weten aangezien het een best lastig pakket is, je kunt het niet zomaar gaan gebruiken, is op zijn minst een goede handleiding nodig, dus lees die eerst maar eens door :)

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Verwijderd

Topicstarter
Weer een loze opmerking van je.

Op het web zijn geen goede how to's te vinden over een nieuwe website starten in typo 3 , alleen het editten van de orgineel ( ingevoegde site ) big feet.

Dus als iemand wat heeft en geen duits dan horo ik het graag.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:30

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Typo3 kent een eigen vorm van layout-taal, typoscript, waarmee je layout elementen kunt invoegen en hiermee eigen templates kunt toevoegen, danwel bestaande templates kunt wijzigen:
Ik wil zelf mijn eigen template maken / ontwerpen.
daarvoor zal je dan zelf typoscript enigszins moeten leren,
het kan in het begin een zekere steile leercurve betekenen, het kent een zeer eigen syntax, die niks heeft van markup-talen als XSL/XML, of van traditionele scripting talen als ECMA, maar lijtk hiervan een soort van vreemde mix te zijn, waarin heel veel (teveel naar mijn smaak) gedaan wordt met erg korte 'shorthands', korte stukken code die dan al gelijk heel veel kunnen doen

het is wel object-georienteerd in de zin dat je er objecten binnen pagina's en hun properties mee kunt aanspreken.

kijk op :
http://typo3.org/documentation/document-library/FullToc/ onder 'Modern Template buidling'

daar kun je tutorials downloaden over Templates te bouwen,
deze zijn wel in .sxw-formaat, wat het native bestandsformaat van OpenOffice is..
deze zijn op alle Typo3 pagina's downloadbaar linksonder bij het rode bestandicoontje met SXW erin:
bv bij http://typo3.org/document...rary/doc_tut_templselect/
staat het hele uitprintbare openoffice-document onder
http://typo3.org/typo3tem...t-29-12-2003_12-56-46.sxw

[ Voor 6% gewijzigd door RM-rf op 17-12-2004 13:10 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor dit bestand. Ik ben er mee aan de slag gegaan :) en snap er al een hele hoop meer van.

Maar ben nu aangekomen bij het html template deel en daar hebben ze het over een "template_1.html" misschien iemand die deze tutorial weleens doorgewerkt heeft en weet waar ik dat bestandje kan vinden ?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Eeeuhm. [google=template_1.html] --> eerste hit:
This confirms that our plugin correctly reads the file "fileadmin/template/main/template_2.html" if selected, otherwise it defaults to "fileadmin/template/main/template_1.html".
en [google=typo3 template_1.html] maakt het af met Modern_Template_Building. Mis ik iets?
En zoals RM-rf al zegt: er is een leercurve. Dit betekent dat je veel wilt lezen, proberen en doen voor je serieus werk uitlevert.
En OpenOffice is inderdaad nogal een must bij de T3 documentatie :D

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Ora et Labora
Je kunt een standaard template gebruikten, de volgende is gewoon een lege template
temp.menu = HMENU

temp.menu {

1 = TMENU

1.NO.linkWrap = <li><a href="#"> | </a>

}

temp.mainTemplate = TEMPLATE

temp.mainTemplate {

template = FILE

template.file = fileadmin/index.htm

workOnSubpart = BODY

subparts.MENU < temp.menu

subparts.CONTENT < styles.content.get

}

# Default PAGE object:

page = PAGE

page {

typeNum = 0

stylesheet = fileadmin/2col_leftNav.css

10 < temp.mainTemplate

Zet dit in de setup van de template en je hebt een template gemaakt, vervolgens upload je je html pagina met alle plaatjes, style sheet enz.
Pas in deze setup wel even aan, staat nu op index.htm, en de stylesheet
De HTML moet wel voorzien zijn van html commentaar die typo3 ziet, dus bij body <!--###body###--> en bij menu precies hetzelfde zodat typo kan zien waar iets zit, maar dat wist je waarschijnlijk allemaal al :)

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 11:39:

Maar ben nu aangekomen bij het html template deel en daar hebben ze het over een "template_1.html" misschien iemand die deze tutorial weleens doorgewerkt heeft en weet waar ik dat bestandje kan vinden ?
De titorial is zelf deel van een extension oftewel via de extension-manager te installeren: met de naam doc_tut_templselect
http://typo3.org/extensio..._tut_templselect/details/

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
thx EJVL daar heb ik nou eens wat aan. Ik ben zelf ook al een heel eind gevorderd. Maar had nog een vraagje is het mogelijk om typo als een infranet te laten werken ( lijkt mij wel ) Maar dan om daar links in te zetten naar bv outlook oid.

Mvg
Albert

/edit : ook nog iets vaags wat ik nog niet helemaal snap.

temp.mainTemplate = TEMPLATE

temp.mainTemplate {

template = FILE

template.file = fileadmin/index.htm

Ik snap heel dit stuk wel maar als ik een htm maak in dreamweaver en ik up hem naar typo. En plaats hem dan waar nu fileadmin/index.htm staat dan wordt het template niet gepakt.

Kan dit komen omdat ik niet in de map fileadmin werk maar gewoon mijn bestanden upload naar typo ????

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2004 14:59 ]

• Ora et Labora
bestande uploaden moet gewoon kunnen met filelist en upload files

Heb je in de html pagina de verschillende dingen wel gemerkt? bv de body met <!--###body--###> en bijv men met <!--###menu###--> hier mogen geen spaties inzitten, in de template staat body met hoofdletters, dit moet dan wel overeenkomen met je HTML site.
Rechts onderin kun je clear all cach oid proberen
Als dit verder overeenkomt met de template zou het moeten werken, bij mij wel tenminste

edit: als je de template hebt ingevoegd, heb je dan wel bij page een pagina staan?
btw moet je index.htm in de template vervangen voor de naam van jouw site

[ Voor 17% gewijzigd door Ora et Labora op 21-12-2004 15:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry heb dat nog niet opgevult met ### Moeten alle spaties opgevult worden ???

En ik krijg jou heel droog preview te zien 8)7 meer niet.

Verwijderd

Topicstarter
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<!-- TemplateBeginEditable name="doctitle" -->
<title>Untitled Document</title>
<!-- TemplateEndEditable -->
<!-- TemplateBeginEditable name="head" -->
<!-- TemplateEndEditable -->
<style type="text/css">
<!--
body {
background-color: #F1F1ED;
background-image: url(../../../../../mytylschool/Bureaublad800x600.jpg);
}
-->
</style></head>

<body>

</body>
</html>

Ik heb nu dit gewoon simpel achtergrondje.

• Ora et Labora
nee, geen spaties bedoel ik tussen <!--###body###-->
Aan het begin van je body onderdeel zet je deze regel, aan het eind ook weer
Dit geld ook voor bijv. menu en content (de tekst)
Hieraan kan typo herkennen waar je de verschillende elementen hebt staan
vb
<html>
<head>
<title> dit is een test </title>
</head>
<!--###body###-->
<body>
hier komt mijn body>
<!--###body###-->
</body>

Dit geld ook voor menu als je een menu hebt en voor de content

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt EJVL _/-\o_

Nog een klein vraagje wat ik niet in de tutorials kan vinden. Hoe kan ik een menu in een frame plaatsen.

Ik kan wel menu's maken met typo script en kan ze ook omhoog / omblaag zetten. Maar ik krijg ze met geen mogelijkheid in een frame :'(

Iemand die dit miss weet ?

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

EEn frame is eigenlijk een verdeling in meerdere pagina's, het browservenster bestaat dan bijvoorbeeld uit twee verschillende pagina's en de link in bv de linkerframe kunnen pagina's openen in het andere frame...

Effectief heb je dan 3 pagina's/templates, 1 maal de frameset-pagina, 1 maal bv een template waarin dat menu komt te staan, en 1 maal de template voor de inhoudspagina

Ik zou echter dringend afraden om dit toe te passen, als je doel ermee iets visueel is, gericht op de layout, zijn daarvoor betere methode door gewoon positionering via CSS toe te passen.
Verder gaat juist met frames een belangrijk voordeel verloren en dat is dat je slechts 1 template moet beheren,w aarmee de hele site wordt gegenereerd..

Verwijderd

Topicstarter
Dus eigenlijk is het af te raden frames te gebruiken omdat je dan met een template werkt.

Maar ik kan in mijn css wel frames toevoegen en dan daar een menu in plaatsen, Het is voor de lay out jah dat er een menu in een frame moeten. De mensen hier willen dat nou eenmaal.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-08 15:45
Misschien is het handig om eens de tutorial "futuristic template building" te lezen. Dit werkt vele malen eenvoudiger als je snel je template wilt gebruiken in Typo3.

• Ora et Labora
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2004 @ 13:28:
Dus eigenlijk is het af te raden frames te gebruiken omdat je dan met een template werkt.

Maar ik kan in mijn css wel frames toevoegen en dan daar een menu in plaatsen, Het is voor de lay out jah dat er een menu in een frame moeten. De mensen hier willen dat nou eenmaal.
In plaats van frames kun je tabellen gebruiken met border=0, de layout is dan hetzelfde als bij frames, werkt ook perfect

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik zal die ook eens lezen.

Ik heb nou een simpele css gemaakt en toevoevoegd , maar ik krijg nou alleen preview te zien als ik show kies. Ik heb dit weleens vaker gehad en toen was het na een tijdje wel gewoon mijn css sheet.

Is dit een kwestie van tijd of doe ik iets fout ?

/edit : nu is het weg alleen zie ik niks van de css aanpassingen

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2004 13:49 ]

• Ora et Labora
is de verwijzing in de html pagina wel naar de juiste css?
en de verwijzing in de template naar de css?

Verwijderd

Topicstarter
In de template wel maar wow in de html ???? Die snap ik niet en ben ik ook nog niet tegen gekomen in de tutorials.

• Ora et Labora
Een extern stylesheet laad je met de volgende code die je in de <HEAD></HEAD> opneemt.:

<link rel="stylesheet" HREF="../bestand.css" type="text/css"

of door de volgende code in de 'head' van je pagina op te nemen:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="standaard.css">

Hierin moet je standaard.css veranderen in de locatie en naam van je eigen stylesheet

http://www2.eur.nl/erasmusweb/huisstijl/stylesheet.html

[ Voor 22% gewijzigd door Ora et Labora op 24-12-2004 09:18 ]

Pagina: 1