Toon posts:

[XP] virusscanner noodzakelijk bij restricted user?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Ik had al een tijdje geen windows meer gebruikt, maar tijdje terug een laptop aangeschaft waar dit op stond. Uiteraard dien ik hierop een virusscanner en spyware removal tools te gebruiken.

Ik heb eigenlijk de volgende vraag. Indien ik enkel in restricted usermode werk, moet ik dan alsnog een virusscanner draaien? Want zonder virusscanner zal de performance uiteraard beter zijn. En mijn gedachtengang was dat, indien ik als restricted user werk, er niks geinstalleerd kan worden. En ook geen belangrijke systeembestanden aangetast kunnen worden.

alvast bedankt :p

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:00
Maar het uitvoeren van scripts ed. mag je wel, uiteraard tot zekere hoogte, het blijft windows dus als ze inventief genoeg zijn om iets als "SYSTEM" te draaien ben je de sjaak. Het is uiteraard ook hoe je ermee omgaat, ik krijg nooit meldingen dat ik "onveilig" materiaal binnen zou hebben gehengeld, dus als je zelf goed oplet, why not, je moet alleen nu niet denken onschendbaar te zijn. Op die manier hou je overigens wel een berg adware/malware tegen. Ik werk ook op die manier, ik ben user op mijn machine en het netwerk, zie niet in waarom ik overal Administrator rechten nodig heb. Als ik dat wel heb kan ik altijd op die manier inloggen, of kiezen voor "run as".

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-11 08:04

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Als je een beetje goeie virusscanner neemt, dan zit die je niet heel erg in de weg qua performance. In theorie is het inderdaad zo dat een virus je systeem niet onderuit zou moeten kunnen halen als jij als restricted user draait, de practijk blijkt helaas anders te zijn. Het kan geen kwaad er wel één te draaien, het kan een boel kwaad om er geen te draaien :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je vergeet nu even ongepatchte veiligheidsgaten. Ook kan een virus lokaal draaien en zo wel anderen besmetten. Restricted user helpt heel wat en het maakt het opruimen iig een stuk makkelijker, maar ik zou toch een scanner installeren.

Omdat meer virus- dan OS-gerelateerd: WOS --> Beveiliging & Virussen :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
blijkbaar dus toch een virusscanner draaien, zolang windows er nog op staat dan.

thanks voor alle reacties. :)

Verwijderd

"all users\temp" is niet zonder reden populair voor malware. :)
Let wel op of je AV kan updaten onder een useraccount, zijn er nogal wat die dan niet willen namelijk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 11:36:
"all users\temp" is niet zonder reden populair voor malware. :)
Let wel op of je AV kan updaten onder een useraccount, zijn er nogal wat die dan niet willen namelijk.
een gewone gebruiker heeft geen schrijftoegang tot de all users map & submappen. (all users\temp zou bovendien niet mogen bestaan (er bestaat daarentegen wel een all users\application data\temp map.)

ik gebruik al sinds w2k geen virusscanner meer en ook nog nooit een virus gehad.
het blijft windows dus als ze inventief genoeg zijn om iets als "SYSTEM" te draaien ben je de sjaak.
dit is totale nonsens. een voorbeeldje graag?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2004 14:28 ]

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:00
Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 14:26:

[...]
Zoals al aangekaart, security gaten,

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 14:26:
[...]

een gewone gebruiker heeft geen schrijftoegang tot de all users map & submappen.
Ik heb het zojuist nog eens getest en ondervind geen problemen dit te doen.
(all users\temp zou bovendien niet mogen bestaan (er bestaat daarentegen wel een all users\application data\temp map.)
Excuses namens mij en mijn luiheid. ;)[quote]
ik gebruik al sinds w2k geen virusscanner meer en ook nog nooit een virus gehad.
Zulke claims kun je niet maken zonder (goede) virusscanner.
Er zijn genoeg privilege elevation vulnerabilties - paar dagen geleden werd er zelfs zo een voor de Mac bekend gemaakt. ;)

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:24
Het is zeker zo dat je als normale user de mogelijkheden van een virus enorm beperkt. Echter, er zijn altijd wel dingen te omzeilen voor virussen. Ik zelf pas wel op met e-mails openen, maar mijn zusje die klikt alles open. Vorige maand had ze een e-mail met virus en toen was ik toch maar al te blij dat McAfee hem blokkeerde voordat ze hem kon openen.

Verwijderd

ConZito schreef op maandag 20 december 2004 @ 09:55:
[...]

Zoals al aangekaart, security gaten,
sorry hoor, dit catalogeer ik onder generaal geblaat >:) , geef eens een concreet voorbeeld.
vandaag, 20/12/2004, is er geen enkele exploit die op mijn xp sp1 systeem vanuit een gewone gebruiker system privileges zal verkrijgen, ik herhaal, geen enkele. (ik begin windows stilletjesaan absoluut beu gaan te worden, maar er moet ook geen nonsens over verkocht worden, het kan uitermate goed (even goed als linux) beveiligd worden)

Schouw, ik weet eerlijk gezegd niet meer of je gelijk hebt (ik ben geneigd te zeggen dat ik gelijk heb), op mijn systeem staat het in ieder geval dicht, mss heb ik het zelf gedaan, maar ik dacht dat dit de standaard instelling was.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 21:34:
[...]

sorry hoor, dit catalogeer ik onder generaal geblaat >:) ,
Ehm, om de mening/feit van een andere user als geblaat af te doen hebben we liever niet in Beveiliging & Virussen.
geef eens een concreet voorbeeld.
vandaag, 20/12/2004, is er geen enkele exploit die op mijn xp sp1 systeem vanuit een gewone gebruiker system privileges zal verkrijgen, ik herhaal, geen enkele.
Eerst roep je dat zoiets geblaat is en dan claim je dat er geen enkele exploit is die dit kan veroorzaken atm.
Hoe kun je oordelen over iets waar je niet(s) van lijkt te weten :?
Schouw, ik weet eerlijk gezegd niet meer of je gelijk hebt (ik ben geneigd te zeggen dat ik gelijk heb), op mijn systeem staat het in ieder geval dicht, mss heb ik het zelf gedaan, maar ik dacht dat dit de standaard instelling was.
Ik heb het getest op een vers geïnstalleerde bak, dus ik denk dat ik gelijk heb. :+

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 11:05:

Zulke claims kun je niet maken zonder (goede) virusscanner.

[...]

Er zijn genoeg privilege elevation vulnerabilties - paar dagen geleden werd er zelfs zo een voor de Mac bekend gemaakt. ;)
inderdaad, ik kan alleen op m'n expertise afgaan (jaja, dat zal wel!), maar zulke claims kun je evenmin maken met de huidige virusscanners, zelfs als je ze elke femtoseconde zou updaten en alle files zou laten scannen, dan nog kan je geen niet-besmetting claimen.

ik kan alleen vaststellen dat m'n dagelijks intensief gebruikt systeem met slecht 256mb loopt als een trein, en dat terwijl het 24/7 aanstaat en ik alleen reboot als het nodig is voor een security update. ik haal gemakkelijk uptimes van 600 uur en meer.

uit antivirussoftwaretests blijkt constant dat niet alle viri gedetecteerd worden, en dat wanneer alle files gescand worden, dit een te grote belasting veroorzaakt en niet meer werkbaar is (ik heb ooit eens op het werk een mapje met anderhalve GigaB aan 5mb zips naar een server verplaats, dit nam meer dan 6 uur in beslag door die superachterlijke, totaal overbodige een een nepgevoel van veiligheid gevende virusscanner die erop draaide (laat je niet opjagen, ik overdrijf een beetje (bovendien gaat het over mcafee) (maar niet over de tijd die nodig was om het zaakje naar het netwerk te kopiëren))
exact, en osX is een onwaarschijnlijk goed en veilig besturingssysteem :9~ , en toch is er voor windows momenteel zo geen vulnerability. je zal zeggen, als je met datums gaat schermen, dan kan elk os totale veiligheid claimen, maar je kan je systeem ook veilig houden, zelfs als zo'n exploit wel zou bestaan en zonder antivirussoftware.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 21:51:
[...]

Ehm, om de mening/feit van een andere user als geblaat af te doen hebben we liever niet in Beveiliging & Virussen.
m'n excuses, ook voor m'n vorige post met dat domme 'superachterlijke', er wordt gewoon nooit een concreet voorbeeld genoemd.
Eerst roep je dat zoiets geblaat is en dan claim je dat er geen enkele exploit is die dit kan veroorzaken atm.
Hoe kun je oordelen over iets waar je niet(s) van lijkt te weten :?
waaruit blijkt dat ik er niets van lijk te weten?
een voorbeeldje dan een paar maanden geleden wou iemand op de hoofdpagina graag belerend doen (ik heb niet gereageerd trouwens), en de shatter attack (jullie weten wel wat dat is neem ik aan, ik ga het niet uitleggen) een gevolg van een designfout in windows te noemen, terwijl dit helemaal niet klopt. in dit geval lag het precies aan een virusscanner (mcafee), waarvan de ontwerpers zo dom geweest waren een gui-element (een textbox) met administrator rechten te laten lopen, terwijl een goede ontwerpen dit in een thread met minder rechten laat lopen. eigenlijk ging het dus niet eens over een echte exploit.
Ik heb het getest op een vers geïnstalleerde bak, dus ik denk dat ik gelijk heb. :+
ok dan, ik zal zelf wel de rechten dan verminderd hebben.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 22:02:
[...]

inderdaad, ik kan alleen op m'n expertise afgaan (jaja, dat zal wel!), maar zulke claims kun je evenmin maken met de huidige virusscanners, zelfs als je ze elke femtoseconde zou updaten en alle files zou laten scannen, dan nog kan je geen niet-besmetting claimen.
Het aandragen van je expertise als reden om geen virusscanner te draaien is een non-argument.
Tuurlijk, AVs detecteren niet alles, maar claimen dat je in ze in deze tijd niet meer nodig hebt, getuigt eigenlijk alleen maar van ignorantie.

Zie ook http://www.viruslist.com/en/news?id=155636876
ik kan alleen vaststellen dat m'n dagelijks intensief gebruikt systeem met slecht 256mb loopt als een trein, en dat terwijl het 24/7 aanstaat en ik alleen reboot als het nodig is voor een security update. ik haal gemakkelijk uptimes van 600 uur en meer.
Ik zie je punt niet echt? Wat heeft dat hiermee te maken :?
uit antivirussoftwaretests blijkt constant dat niet alle viri gedetecteerd worden,
Hoewel ik niet wil beweren dat AVs alles kunnen detecteren, stelt de gemiddelde AV test niets voor.
en dat wanneer alle files gescand worden, dit een te grote belasting veroorzaakt en niet meer werkbaar is (ik heb ooit eens op het werk een mapje met anderhalve GigaB aan 5mb zips naar een server verplaats, dit nam meer dan 6 uur in beslag
On-access archive scanning is dan ook een nutteloze functie. :)
maar je kan je systeem ook veilig houden, zelfs als zo'n exploit wel zou bestaan en zonder antivirussoftware.
Yet again: Zie http://www.viruslist.com/en/news?id=155636876
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 22:12:

[...]

waaruit blijkt dat ik er niets van lijk te weten?
Omdat je een privilege elevation bug/exploit nonsense noemt.
een voorbeeldje dan een paar maanden geleden wou iemand op de hoofdpagina graag belerend doen (ik heb niet gereageerd trouwens), en de shatter attack (jullie weten wel wat dat is neem ik aan, ik ga het niet uitleggen) een gevolg van een designfout in windows te noemen, terwijl dit helemaal niet klopt. in dit geval lag het precies aan een virusscanner (mcafee), waarvan de ontwerpers zo dom geweest waren een gui-element (een textbox) met administrator rechten te laten lopen, terwijl een goede ontwerpen dit in een thread met minder rechten laat lopen. eigenlijk ging het dus niet eens over een echte exploit.
Ik zie je punt niet?
Ja, er zitten bugs in programma's/OSen, ja, er zijn mensen die program bugs aan het OS toeschrijven, houdt dat in dat er niet zulke OS bugs zijn? Nee.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 00:51:
Het aandragen van je expertise als reden om geen virusscanner te draaien is een non-argument.
Tuurlijk, AVs detecteren niet alles, maar claimen dat je in ze in deze tijd niet meer nodig hebt, getuigt eigenlijk alleen maar van ignorantie.

Zie ook http://www.viruslist.com/en/news?id=155636876
ik blokkeer al lang voordat er sprake was van malwareverspreiding via reclameservers dat hele zooitje met een hostfile, ze zitten er wel ongeveer allemaal in (*_heretic_ haat reclame). dan nog vormt firefox een goede 2de barrière (ie is zo lek als een mandje, maar met beperkte rechten komt het zelfs in die toestand echt niet ver hoor), en een vaste downloadmap waarin geen enkel bestand uitgevoerd kan worden (ook windows heeft namelijk (no)-execute rechten), een 3de.

het niet hebben van avsoft maakt het zoals je zegt onbewijsbaar dat het systeem virusvrij is, maar dat weerhoudt mensen met linux of osX er niet van om evenmin een avprogsel te draaien. als je even advocaat van de duivel zou spelen en je zou afvragen waarom zij in alle rust geen avprog gebruiken en toch grote zekerheid hebben dat ze veilig zijn, dan zou je beseffen dat vele van de argumenten die ze zouden aandragen, ook op windows toegepast kunnen worden. er is echt geen reden tot paniek, maar dat houden de avvendors graag stil natuurlijk.
Ik zie je punt niet echt? Wat heeft dat hiermee te maken :?
een pc die goed bolt, is een eerste indicatie dat je virusvrij bent. als je 24/7 online bent en daarmee de aanvalsvector behoorlijk vergroot, maar toch kan vaststellen dat de pc nog steeds goed blijft lopen, dan is dit een 2de indicatie. een pc die traag opstart en vooruitgaat als bagger, mag al snel als verdacht beschouwd worden.
Hoewel ik niet wil beweren dat AVs alles kunnen detecteren, stelt de gemiddelde AV test niets voor.
je kan die tests nu wel wegwuiven, maar bij grondigere tests komen de meeste avprogsels er meestal nòg bekaaider af, en niet beter zoal jij impliciet lijkt te beweren. of als je bedoelt dat er viri zijn die veel kwaadaardiger zijn dan degene die in die tests gebruikt worden, ja dat zal wel kloppen.
On-access archive scanning is dan ook een nutteloze functie. :)
een van de vele :)
pff, i'm not impressed op de beschrijving afgaande, pakt niet op mijn systeem, echt niet.
Omdat je een privilege elevation bug/exploit nonsense noemt.
ik stel alles nogal graag provocatief, en daarmee gaat mss de betekenis van m'n misbaksels van meningen een beetje verloren. ik noem deze bugs geen nonsens en ontken hun bestaan en werking ook niet, ik zeg alleen dat er momenteel voor windows geen is (behalve de /savecred switch van het runas commando, die ik als (ws) eerste op dit forum vernoemd heb, maar door niemand behalve mezelf blijkbaar als zodanig bekeken wordt) bovendien beweer ik dat zelfs als ze er zijn, ze met andere methodes afgeweerd kunnen worden. om terug te komen op de in computertermen prehistorische shatter attack (die in sp2 ongeacht de blunders van de programmaontwerper sowieso tot het verleden behoort), was de enige exploit in-the-wild die van mcafee 4.x (het ging trouwens ook om een lokale vulnerability), het volstond dus dit progsel niet te gebruiken. wat ik wil zeggen, er is op gebied van acuutheid van gevaar voor je systeem ook nog een verschil tussen een bekendgemaakte bug, een proof of concept en een exploit in-the-wild, waarbij je enkel in het laatste geval haast moet maken om de nodige maatregelen te treffen.
welke status een bepaalde bug heeft, volg ik natuurlijk op de voet via diverse security mailingslists zoals bv full disclosure & secunia, of het minder actuele maar supergrondige phrack.
Ik zie je punt niet?
Ja, er zitten bugs in programma's/OSen, ja, er zijn mensen die program bugs aan het OS toeschrijven, houdt dat in dat er niet zulke OS bugs zijn? Nee.
mijn punt was, als je de bedreiging goed kan inschatten, dan kan je snel de gepaste maatregelen nemen - en in het concrete geval dat ik aangehaald heb vervolgens kunnen vaststellen dat er eigenlijk geen sprake was van een echte bedreiging. veel van die viri worden enorm gehyped door de av-leveranciers, maar in werkelijkheid stellen de meeste viri niet veel voor.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2004 @ 00:52:
[...]
ik blokkeer al lang voordat er sprake was van malwareverspreiding via reclameservers dat hele zooitje met een hostfile, ze zitten er wel ongeveer allemaal in (*_heretic_ haat reclame).
Niet echt handig om dat en publique te melden op een site die dat niet echt waardeert he? ;)
het niet hebben van avsoft maakt het zoals je zegt onbewijsbaar dat het systeem virusvrij is, maar dat weerhoudt mensen met linux of osX er niet van om evenmin een avprogsel te draaien
Heb je uberhaupt wel enig idee van de malware ratio per dag/maand/jaar m.b.t. linux/windows? Hoeveel nullen achter de komma denk je tegen te komen honestly als je die deling maakt?
Ik bedoel, er is ook een kans dat je een ongelukje krijgt als je de weg oversteekt en goed uitkijkt en je niks aan ziet komen. Die kans is vele malen groter als je oversteekt als je wel iets ziet aankomen. Moet je dan maar helemaal niet meer uitkijken omdat als er niks aan lijkt te komen er ook een kans is dat je iets overkomt? Of andersom: moet je maar de weg helemaal niet meer oversteken omdat er, ook als er niks aankomt, een kans is dat je ten val komt met blessure/whatever tot gevolg? Beetje buiten proportie allemaal, als je het mij vraagt.
als je even advocaat van de duivel zou spelen en je zou afvragen waarom zij in alle rust geen avprog gebruiken en toch grote zekerheid hebben dat ze veilig zijn, dan zou je beseffen dat vele van de argumenten die ze zouden aandragen, ook op windows toegepast kunnen worden. er is echt geen reden tot paniek, maar dat houden de avvendors graag stil natuurlijk.
Het enige wat erger is dan geen security: een vals gevoel van security.
Ik heb teveel mensen te vaak horen zeggen dat er niks met hun pc aan de hand was, terwijl ze vrolijk mailbakken vol liepen te spouwen met allerlei malware de afgelopen tijd.
En jij weet net zo goed als ik dat diverse andere operating systems zich veel minder lenen voor het 'per ongeluk' uitvoeren van malware dan het Windows platform. Ik moet onder Unix varianten terdege moeite doen om een stuk malware uitgevoerd te krijgen, in vergelijking.
een pc die goed bolt, is een eerste indicatie dat je virusvrij bent. als je 24/7 online bent en daarmee de aanvalsvector behoorlijk vergroot, maar toch kan vaststellen dat de pc nog steeds goed blijft lopen, dan is dit een 2de indicatie. een pc die traag opstart en vooruitgaat als bagger, mag al snel als verdacht beschouwd worden.
Dat zijn 3 correcte beweringen, die echter niet tot conclusie mogen hebben dat als je 1 en 2 wel hebt en 3 niet, je dan maar virusvrij bent. Niet elke malware trekt aan de handrem hoor. Of denk je werkelijk dat een e-mail sturen gedurende de hele dag 100% CPU belasting trekt?
Leuk als je vrolijke kassieres ziet (1). Leuk als je, ondanks je open voordeuren, nog altijd goedgestemde mensen in je toko ziet (2). Is inderdaad een indicatie dat er geen overval gaande is. Leuk dat je geen mensen met maskers ziet die de boel terroriseren (3). Is dat een garantie dat er in de directiekamer geen mensen gegijzeld worden zonder medeweten van je personeel? Neen. Je verwacht het niet. En meestal is het ook niet zo. Maar het kan wel! Je hebt behalve statistiek geen enkel argument om aan te tonen dat het niet zo is.
je kan die tests nu wel wegwuiven, maar bij grondigere tests komen de meeste avprogsels er meestal nòg bekaaider af, en niet beter zoal jij impliciet lijkt te beweren. of als je bedoelt dat er viri zijn die veel kwaadaardiger zijn dan degene die in die tests gebruikt worden, ja dat zal wel kloppen.
Verkijk je niet op tests uit de 'blaadjes'. Veelal ouwe meuk waar iedereen tegen kan beveiligen. De meest trage politieagent kent Jantje die al maanden uit de kassa's jat na een tijdje wel.
Verkijk je ook niet op de herkenning van al die Netsky/Bagle/MyDoom etc. varianten... dat zijn de malware generaties die erg veel media aandacht genieten, maar qua hoeveelheid verschillende rotzooi die daadwerkelijk in het wild voorkomt een bar mager aantal. En dat wordt bij die testen -ook bij het o zo geweldige virusbtn- allemaal niet meegerekend. Als je alleen beschermd wil zijn tegen die mediageile malware, dan heb je een enorm grote keuze aan goede antiviruspakketten. Of je je wilt beperken tot deze groep rommel, is vraag twee.
Daar komt nog bij dat, zoals je terecht hint, veel antivirusprogramma's erg veel lovende woorden mogen ontvangen op forums als deze, waar mijn in het afgelopen jaar vergaarde statistieken bijvoorbeeld niet echt mee rijmen (ja, daar ben ik in het verleden, voordat ik me met deze dingen echt actief bezighield, ook lekker mee in de fout gegaan hoor, eerlijk is eerlijk). Gratis virusscanners hebben dan ook maar 1 echt voordeel. Ze kosten niks. Een hoop computers zijn - dat maak ik op mijn werk best vaak mee bij klanten - ondanks een (ik herhaal: een) antiviruspakket echt de hoer van het internet. Die computers zijn werkelijk van iedereen, behalve van de eigenaar zelf :P
mijn punt was, als je de bedreiging goed kan inschatten, dan kan je snel de gepaste maatregelen nemen - en in het concrete geval dat ik aangehaald heb vervolgens kunnen vaststellen dat er eigenlijk geen sprake was van een echte bedreiging. veel van die viri worden enorm gehyped door de av-leveranciers, maar in werkelijkheid stellen de meeste viri niet veel voor.
Klopt. Maar - ik zeg niet dat jij daarbij hoort, ik ken je immers niet - er lopen teveel mensen rond op deze internettende breikluwen die denken dat ze overal van weten en zich niet bewust zijn van de grote hoeveelheden rommel die ook zij kunnen oplopen.

Wat ik wel kan zeggen: aan de ene kant zeg je te letten op exploits en patches e.d. en lijk je dus een oplettende gebruiker. Je zal ook wel niet als een dolle Dries rondklikken enzo hoor... maar je gebruikt -neem ik aan- wel een OS dat zich veel meer leent voor (semi) automatische malwareinfectie en een OS dat een enorm groot 'marktaandeel' van de malware geniet... en je gaat er, ondanks dat je wel voorzichtig bent, zonder gedegen antivirus pakket (die zijn er niet veel) en/of andere monitoring tools op het blote oog van uit dat je niks kan gebeuren en je ook niks gebeurd is zolang je systeem niet traag is e.d.? Ik snap dat niet!
Vroeger had ik nog gezegd: wat kan mij het allemaal verrekken, het is jouw pc/netwerk... maar met die wormen e.d. van tegenwoordig kan je de rest van het internet een hoop overlast bezorgen.
(En dan zouden eigenlijk providers in moeten grijpen.... maar aangezien na een zestal mailtjes e.d. na 4 weken een bepaalde machine van een niet nader te noemen internet provider nog altijd onze mailserver bestookt met Sober.I kan je daar je hoop ook al niet meer op vestigen :| )

Je moet het allemaal echt zelf weten hoor, ten eerste kan het me echt niet verrekken -ik kan er toch niks aan veranderen- en ten tweede zal je denk ik, toegegeven, met jouw instelling ook echt niet snel de fout in gaan.. ik ben alleen zo bang dat de minderbedeelde gebruiker hier jouw post leest en die attitude ten onrechte overneemt. Daar kan je tegenwoordig niet voorzichtig genoeg meer mee zijn.... (ik quote: "die virussen, da's allemaal marketing van die antivirusbedrijven").

[ Voor 3% gewijzigd door Jordi op 22-12-2004 01:47 ]

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik ben niet zo subtiel als mijn collega hierboven:

Het gaan om Wannadoo/Euronet, deze Provider blijkt een valhalla voor mensen die geen scanners wensen te draaien op hun machines. Ik ben 2 weken bezig geweest om een tweetal machines bij deze provider van het internet te bannen en heb het na loze beloften en leugens van Wannadoo/Euronet opgegeven. De klanten van ons zijn beschermd, dus het is voor hun geen probleem. Voor de mensen zonder scanner wel, en beweer niet dat je niets kan krijgen, Sober.I blijkt bijzonder aggresief in het creatief fabriceren van email adressen. twee weken terug kreeg ik van een enkel ip meer dan 1500 rejects per dag. Allemaal adressen in de vorm van filiaal_van_bedrijfA@bedrijfB.nl of andere combinaties uit allerlij adresboeken.

Succes met je scannerloze virus en adware infected bak.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

RonaldH schreef op woensdag 22 december 2004 @ 02:01:
Ik ben niet zo subtiel als mijn collega hierboven:

Het gaan om Wannadoo/Euronet, deze Provider blijkt een valhalla voor mensen die geen scanners wensen te draaien op hun machines. Ik ben 2 weken bezig geweest om een tweetal machines bij deze provider van het internet te bannen en heb het na loze beloften en leugens van Wannadoo/Euronet opgegeven. De klanten van ons zijn beschermd, dus het is voor hun geen probleem. Voor de mensen zonder scanner wel, en beweer niet dat je niets kan krijgen, Sober.I blijkt bijzonder aggresief in het creatief fabriceren van email adressen. twee weken terug kreeg ik van een enkel ip meer dan 1500 rejects per dag. Allemaal adressen in de vorm van filiaal_van_bedrijfA@bedrijfB.nl of andere combinaties uit allerlij adresboeken.

Succes met je scannerloze virus en adware infected bak.
bedankt :*) .

alleen staat er virus, noch adware op.

je hebt een uitgesproken mening en dat vind ik wel interessant (of had dat met het nachtelijke uur te maken), maar je slaat de bal volledig mis. Sober.i, je bedoelt een typisch klein-kleuter-virus zoals 13 in een dozijn dat overal systeem rechten voor nodig heeft zoals uit de beschrijving op alle avvendorsites moet blijken? please do me a favor en kom eens met een echte bedreiging als voorbeeld.

je maakt de grote vergissing te denken, dat omdat ik geen av gebruikt, ik niets actief zou ondernemen om m'n pc veilig te houden, wel integendeel. waan jij je maar lekker veilig met je default installatie met standaard administratorrechten en een nepveiligheidsgevoelgevende av. wanneer de volgende vulnerability à la blaster langskomt, of een 0-day-exploit, zullen we nog wel eens zien wie zijn systeem overeind blijft.

mss nog even de volgende analogie: ik heb geen spellingchecker nodig om zeker te weten dat ik nog nooit een dt-fout gemaakt heb in al de posts die ik hier al gedaan heb, en ik weet zeker (nouja) dat ik in de toekomst ook nooit een dt-fout zal maken. welnu, dezelfde zorg (of dacht je mss dat dat geen moeite kost, en geloof jij mss ook dat als de spellingchecker aangeeft dat er geen fouten zijn, of dat er net wel fouten zijn, dat dat ook werkelijk zo is?) besteed ik aan het veilighouden van m'n pc. andere spellingsfouten maak ik ongetwijfeld, maar dat interesseert me minder.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2004 @ 21:51:
[...]

alleen staat er virus, noch adware op.
Natuurlijk niet.
Sober.i, je bedoelt een typisch klein-kleuter-virus zoals 13 in een dozijn dat overal systeem rechten voor nodig heeft zoals uit de beschrijving op alle avvendorsites moet blijken? please do me a favor en kom eens met een echte bedreiging als voorbeeld.
Hoewel Sober buggy is, hadden de eerdere versies toch wel wat interessante technieken aan boord.
Zoals het nodig hebben van system rechten om de file te kunnen scannen - geloof dat je dat bedoelt?
je maakt de grote vergissing te denken, dat omdat ik geen av gebruikt, ik niets actief zou ondernemen om m'n pc veilig te houden, wel integendeel. waan jij je maar lekker veilig met je default installatie met standaard administratorrechten en een nepveiligheidsgevoelgevende av.
Wie zegt dat hij zich veilig waant? En die link slaat natuurlijk nergens op, er zijn genoeg andere AVs om maar eens wat te noemen.
wanneer de volgende vulnerability à la blaster langskomt, of een 0-day-exploit, zullen we nog wel eens zien wie zijn systeem overeind blijft.
Degene met de uptodate(fatsoenlijke)AV natuurlijk.(Tenzij het probleem in de AV zit). :+
_Jij_ bent dan degene met OS bescherming, terwijl de ander z'n systeem een extra layer of defense heeft.
Ik noem een MS04-040.
mss nog even de volgende analogie: ik heb geen spellingchecker nodig om zeker te weten dat ik nog nooit een dt-fout gemaakt heb in al de posts die ik hier al gedaan heb, en ik weet zeker (nouja) dat ik in de toekomst ook nooit een dt-fout zal maken.
Die analogie gaat natuurlijk volledig mis, die dt fouten heb je zelf in de hand, de situatie op inet en dergelijke niet. :)

Nogmaals, laat de arrogante toon aub achterwege, de echte experts hoeven niet zo te praten om hun punt te (proberen te)bewijzen.

Verwijderd

Jotti schreef op woensdag 22 december 2004 @ 01:45:
Heb je uberhaupt wel enig idee van de malware ratio per dag/maand/jaar m.b.t. linux/windows? Hoeveel nullen achter de komma denk je tegen te komen honestly als je die deling maakt?
zeer veel, en dat heb ik ook nooit ontkend. en hoeveel van die malware verliest zijn typische malware-eigenschappen als je niet met administratorrechten loopt? mijns inziens zal dat zo goed als evenveel zijn.
Ik bedoel, er is ook een kans dat je een ongelukje krijgt als je de weg oversteekt en goed uitkijkt en je niks aan ziet komen. Die kans is vele malen groter als je oversteekt als je wel iets ziet aankomen. Moet je dan maar helemaal niet meer uitkijken omdat als er niks aan lijkt te komen er ook een kans is dat je iets overkomt? Of andersom: moet je maar de weg helemaal niet meer oversteken omdat er, ook als er niks aankomt, een kans is dat je ten val komt met blessure/whatever tot gevolg? Beetje buiten proportie allemaal, als je het mij vraagt.
uitkijken doe ik wèl, alleen beweer ik dat uitkijken zonder avsoft, maar wel met andere maatregelen, minstens even goed werkt
Het enige wat erger is dan geen security: een vals gevoel van security.
dat is net mijn bezwaar tegen avs! in jouw analogie:je kijkt en je steekt over (m'n avs zegt dat het veilig is) - komt d'r toch wel net geen zonda tegen 350km/h (de exploit) aangestormd zeker! om deze te zien heb je iets anders nodig dan een av-progsel, iets waarmee je een paar honderd meter verder kan kijken.
Ik heb teveel mensen te vaak horen zeggen dat er niks met hun pc aan de hand was, terwijl ze vrolijk mailbakken vol liepen te spouwen met allerlei malware de afgelopen tijd.
En jij weet net zo goed als ik dat diverse andere operating systems zich veel minder lenen voor het 'per ongeluk' uitvoeren van malware dan het Windows platform. Ik moet onder Unix varianten terdege moeite doen om een stuk malware uitgevoerd te krijgen, in vergelijking.
zoals ik al eerder in deze draad heb gezegd, in windows kan men evenzeer (no)-execute acl's instellen, en ik doe dit ook effectief (hallo Ronaldh!) (het dubbelklikken op een executable (of uitvoeren op een andere manier) geeft dan een access denied).
Dat zijn 3 correcte beweringen, die echter niet tot conclusie mogen hebben dat als je 1 en 2 wel hebt en 3 niet, je dan maar virusvrij bent.
tuurlijk niet, ik had het dan ook maar over een indicatie
Niet elke malware trekt aan de handrem hoor. Of denk je werkelijk dat een e-mail sturen gedurende de hele dag 100% CPU belasting trekt?
tuurlijk niet!
Maar - ik zeg niet dat jij daarbij hoort, ik ken je immers niet - er lopen teveel mensen rond op deze internettende breikluwen die denken dat ze overal van weten en zich niet bewust zijn van de grote hoeveelheden rommel die ook zij kunnen oplopen.
Wat ik wel kan zeggen: aan de ene kant zeg je te letten op exploits en patches e.d. en lijk je dus een oplettende gebruiker. Je zal ook wel niet als een dolle Dries rondklikken enzo hoor... maar je gebruikt -neem ik aan- wel een OS dat zich veel meer leent voor (semi) automatische malwareinfectie en een OS dat een enorm groot 'marktaandeel' van de malware geniet... en je gaat er, ondanks dat je wel voorzichtig bent, zonder gedegen antivirus pakket (die zijn er niet veel) en/of andere monitoring tools op het blote oog van uit dat je niks kan gebeuren en je ook niks gebeurd is zolang je systeem niet traag is e.d.? Ik snap dat niet!
dat heb je verkeerd begrepen, ik gebruik wel monitoring tools, gisteren heb ik bv. ad-aware laten lopen, uiteraard had ik nul items. :Y)
Vroeger had ik nog gezegd: wat kan mij het allemaal verrekken, het is jouw pc/netwerk... maar met die wormen e.d. van tegenwoordig kan je de rest van het internet een hoop overlast bezorgen.
(En dan zouden eigenlijk providers in moeten grijpen.... maar aangezien na een zestal mailtjes e.d. na 4 weken een bepaalde machine van een niet nader te noemen internet provider nog altijd onze mailserver bestookt met Sober.I kan je daar je hoop ook al niet meer op vestigen :| )
opletten werkt echt hoor, m'n 10 jaar oude, en ongefilterde emailadres dat helaas binnenkort uit de ether gaat, ontvangt gemiddeld minder dan 1 spammailtje per week.. nu ik toch over spam bezig ben, de meeste zijn tevreden als ze niks binnenkrijgen, maar daarbij echter gebruikmakend van spamfilters op de server en nog eens lokaal. niet voor mij - bij mij moet het proper zijn aan de bron (de inbox op de server) en zonder die idiote spamfilters!!
Je moet het allemaal echt zelf weten hoor, ten eerste kan het me echt niet verrekken -ik kan er toch niks aan veranderen- en ten tweede zal je denk ik, toegegeven, met jouw instelling ook echt niet snel de fout in gaan.. ik ben alleen zo bang dat de minderbedeelde gebruiker hier jouw post leest en die attitude ten onrechte overneemt. Daar kan je tegenwoordig niet voorzichtig genoeg meer mee zijn.... (ik quote: "die virussen, da's allemaal marketing van die antivirusbedrijven").
nog veel erger, ze houden ze mee in stand om dat ze minder doen dan dat ze zouden kunnen doen!

Verwijderd

Nogmaals, laat de arrogante toon aub achterwege, de echte experts hoeven niet zo te praten om hun punt te (proberen te)bewijzen.
Schouw, ik ga het netjes houden. M'n ecxuses aan Ronald en aan jou als dit arrogant overkomt. eerlijk gezegd, ik ben alleen bang dat er geen reactie komt als ik niet provocatief genoeg ben, en nu we toch bezig zijn, ik ben geen expert (wat mij er echter niet van ontslaat het nodige respect aan de dag te leggen), maar wel goed bij de les, en ik vind dat mijn argumenten steekhoudend zijn.

ik zal binnenkort proberen in een startpost een eenvoudig voorstel te doen (met de verwachtingen en eisen van het forum indachtig) om het surfen veiliger te maken (ik ga me wel beperken tot xp professional)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2004 23:11 . Reden: voorstel. ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2004 @ 22:37:
Schouw, ik ga het netjes houden. M'n ecxuses aan Ronald en aan jou als dit arrogant overkomt. eerlijk gezegd, ik ben alleen bang dat er geen reactie komt als ik niet provocatief genoeg ben
Die reactie komt er evengoed wel hoor, daar hoef je je in dit forum niet druk om te maken. :)
ik zal binnenkort proberen in een startpost een eenvoudig voorstel te doen (met de verwachtingen en eisen van het forum indachtig) om het surfen veiliger te maken (ik ga me wel beperken tot xp professional)
Hmm, kan interessant zijn. :)

Verwijderd

bedoel je dan, net omdat het over windows gaat, je per definitie virussen en adware op je pc hebt staan?
Hoewel Sober buggy is, hadden de eerdere versies toch wel wat interessante technieken aan boord.
Zoals het nodig hebben van system rechten om de file te kunnen scannen - geloof dat je dat bedoelt?
o.a. maar vooral dat het om goed te werken bestanden in de systeemmap en systeemsleutels moet plaatsen, waar het in niet-admin mode geen toegang tot heeft.
Wie zegt dat hij zich veilig waant? En die link slaat natuurlijk nergens op, er zijn genoeg andere AVs om maar eens wat te noemen.
nee, maar ik heb nu al wel 2 voorbeelden gegeven dat software in admin mode, zelfs als het in se over beveiligingssoftware gaat zoals av-soft, zelf een entry point kunnen vormen voor een exploit. mijn punt is net:alleen admin mode in uiterste noodzaak, anders beperkte rechten.
Degene met de uptodate(fatsoenlijke)AV natuurlijk.(Tenzij het probleem in de AV zit). :+
_Jij_ bent dan degene met OS bescherming, terwijl de ander z'n systeem een extra layer of defense heeft.
Ik noem een MS04-040.
hoeveel met een av-soft zullen in dergelijk geval zijn? ik schat in dat het tegelijk uptodate zijn en beschikken over zogenaamde fatsoenlijke av in dat scenario, veel lager is dan 1%. mijn systeem (en de manier waarop ik het gebruik) was ook reeds voor de patch op 04-040 niet vatbaar.
Die analogie gaat natuurlijk volledig mis, die dt fouten heb je zelf in de hand, de situatie op inet en dergelijke niet. :)
de manier waarop ik het systeem beveilig, heb ik wel zelf in de hand.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Een net uitgewerkte post van wat je doet juig ik toe, maar realiseer je dit:

De virus junks zitten niet stil, het wachten is op de Worm die indien de gebruiker geen administrator draait eerst een Privilege Esacalation bug gebruikt, en vervolgens keurig als Administrator met je machine aan de haal gaat. Sinds Microsoft nog slechts een keer in de maand patches released ben je /erg lang/ open voor dat soort geintjes.

Indien je geen scanner gebruikt ben je dan dus ondanks alle voorzorgen het haasje.

Is een gebruiker met beperkte rechten de oplossing: Neen, het is slechts een extra laag waar je doorheen moet. Virus bedrijven als Kaspersky of F-secure sturen rustig 12 updates op een dag uit als daar ook maar de kleinste aanleiding toe is, dat is toch wel vaker dan Microsoft een keer in de maand.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 12:24:
[...]

bedoel je dan, net omdat het over windows gaat, je per definitie virussen en adware op je pc hebt staan?
Nee, waar hoor je me dat zeggen.
Ik spreek uit ervaring waar mensen zonder AV vaak zeggen malware vrij te zijn, dat toch niet zijn.
hoeveel met een av-soft zullen in dergelijk geval zijn? ik schat in dat het tegelijk uptodate zijn en beschikken over zogenaamde fatsoenlijke av in dat scenario, veel lager is dan 1%. mijn systeem (en de manier waarop ik het gebruik) was ook reeds voor de patch op 04-040 niet vatbaar.
Heb je dat ook (grondig) getest of denk je dat alleen maar?
de manier waarop ik het systeem beveilig, heb ik wel zelf in de hand.
Dan nog, jij kan wel een kogelvrij vest/scherm aandoen/opzetten, een bazooka hou je er niet mee tegen.

Zie http://www.viruslist.com/en/weblog / nieuws: Nieuwe exploits voor Windows als kerstcadeau
Arbitrary code execution lek - en de entry point is een gevaarlijke.
Op 24 Dec published - onze tijd - en op 24 Dec heuristics toegevoegd.(Door een paar AVendors).

Dat is volgens mij redelijk tot snel te noemen.
Zelfs al heb je je systeem redelijk afgegrendeld zou ik bij zo'n exploits toch graag een AV achter de hand houden. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 15:03:
[...]

Nee, waar hoor je me dat zeggen.
Ik spreek uit ervaring waar mensen zonder AV vaak zeggen malware vrij te zijn, dat toch niet zijn.

[...]

Heb je dat ook (grondig) getest of denk je dat alleen maar?

[...]

Dan nog, jij kan wel een kogelvrij vest/scherm aandoen/opzetten, een bazooka hou je er niet mee tegen.

Zie http://www.viruslist.com/en/weblog / nieuws: Nieuwe exploits voor Windows als kerstcadeau
Arbitrary code execution lek - en de entry point is een gevaarlijke.
Op 24 Dec published - onze tijd - en op 24 Dec heuristics toegevoegd.(Door een paar AVendors).

Dat is volgens mij redelijk tot snel te noemen.
Zelfs al heb je je systeem redelijk afgegrendeld zou ik bij zo'n exploits toch graag een AV achter de hand houden. :)
SP2 is niet vulnerable voor de ANI exploit, en mijn mailserver bounced al sinds jaar en dag .hlp attachments. Ik en met mij velen hebben dus totaal geen boodschap aan deze exploits.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2004 15:29 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 15:28:
[...]

SP2 is niet vulnerable voor de ANI exploit, en mijn mailserver bounced al sinds jaar en dag .hlp attachments. Ik en met mij velen hebben dus totaal geen boodschap aan deze exploits.
Alsof mail de enige/belangrijkste entrypoint voor zoiets is...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 15:34:
[...]

Alsof mail de enige/belangrijkste entrypoint voor zoiets is...
In mijn geval, en bij heel veel andere mensen wel.
De gemiddelde internetter komt niet op irc, bezoekt geen rare sites (lees: warez/cracks en andere zooi) en krijgt dit soort rommel dus alleen per mail binnen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 15:59:
[...]

In mijn geval, en bij heel veel andere mensen wel.
De gemiddelde internetter komt niet op irc, bezoekt geen rare sites (lees: warez/cracks en andere zooi) en krijgt dit soort rommel dus alleen per mail binnen.
nieuws: Grote Nederlandse sites verspreiden urenlang trojan
10(0).000 users affected worldwide.

Dat warez argument kan toch al een paar maanden de vuilnisbak in.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 16:10:
[...]

nieuws: Grote Nederlandse sites verspreiden urenlang trojan
10(0).000 users affected worldwide.

Dat warez argument kan toch al een paar maanden de vuilnisbak in.
Ja, alsof er elke dag 10 adfarms gehacked worden.
Ga toch weg.
Dit gebeurt eens in de zoveel jaar.
En 10(0).000 op de zoveel miljoen computergebruikers is helemaal niks.

Ik weet niet of jij mailservers onder je beheer hebt, maar meer dan de helft van al het verkeer bestaat uit virusmails afkomstig van mensen die hele simpele zichzelf rondmailende WORMS hebben.
Daar zijn helemaal geen ingewikkelde exploits of wat dan ook voor nodig.
Een britneynude.exe is genoeg, en om terug te komen op het topic, een restricted user kan geen britneynude.exe uitvoeren.
Dus statistisch gezien zou het virusverkeer tot nul teruggebracht worden als Windows standaard een restricted user zou aanmaken ipv een met administrator rechten.
En ja, ik weet dat virusmakers dan met andere virussen zouden komen, maar in deze wereld geldt de bovenstaande situatie gelukkig.

Voordat je gaat zeuren om bewijs, laat ik je voor zijn, dit komt van een mailserver met ong. een paar duizend klanten, dit log begint rond 3 uur vanochtend:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
fabio@black:~$ cat /var/log/clamav/clamd.log | grep -c Sober
1005
fabio@black:~$ cat /var/log/clamav/clamd.log | grep -c Bugbear
389
fabio@black:~$ cat /var/log/clamav/clamd.log | grep -c Mabutu
1566
fabio@black:~$ cat /var/log/clamav/clamd.log | grep -c Bagle
628
fabio@black:~$ cat /var/log/clamav/clamd.log | grep -c SomeFool
1678

Somefool is de ClamAV benaming voor Netsky.
Trek je eigen conclusies maar.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2004 17:01 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 16:35:
[...]

Ja, alsof er elke dag 10 adfarms gehacked worden.
Ga toch weg.
Dit gebeurt eens in de zoveel jaar.
Het feit dat je deze uitspraak doet geeft aan dat je geen idee hebt wat er aan de hand is.
Geloof me, er worden genoeg populaire servers gehackt, en ik kan het weten.
En 10(0).000 op de zoveel miljoen computergebruikers is helemaal niks.
My bad, het moest 10(0).00-en zijn.
En het is kennelijk inderdaad niets, want de meeste AVendors vonden het niet interessant genoeg om een (urgent)update voor uit te geven.
Het ging immers maar om een redelijk groot nieuw bot netwerk.
Ik weet niet of jij mailservers onder je beheer hebt,
Neuh, niet persoonlijk, en aangezien de mailservers waar ik mee in aanraking kom van een AVendor zijn, kun je die niet per definitie gelijkstellen aan een willekeurige andere server.
rondmailende trojans hebben.
Een trojan heeft geen verspreidingsmechanisme, dus dat kan niet.
[/mierenneuk]
Dus statistisch gezien zou het virusverkeer tot nul teruggebracht worden als Windows standaard een restricted user zou aanmaken ipv een met administrator rechten.
Tenzij je een restricted user het recht ontkent om überhaupt een executable te kunnen runnen, gaat dat verhaal niet op, zelfs nu niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 16:57:
[...]

Het feit dat je deze uitspraak doet geeft aan dat je geen idee hebt wat er aan de hand is.
Geloof me, er worden genoeg populaire servers gehackt, en ik kan het weten.

[...]

Tenzij je een restricted user het recht ontkent om überhaupt een executable te kunnen runnen, gaat dat verhaal niet op, zelfs nu niet.
Het zal mij een zorg wezen wat wel en niet gehacked wordt, zolang die hacks ook weer snel opgelost worden.

Een restricted user kan geen wijzingen in het registry/program files/systeem bestanden maken.
In theorie zou de user dus een worm kunnen uitvoeren, maar zodra de user uitlogged of herstart is de worm weg. Ook kan een restricted user geen poorten <1024 openzetten of services starten. Lijkt me vrij kansloos voor virus/wormverspreiding.

En de user alleen recht geven tot uitvoeren van een vast lijstje van executables lijkt me een prima idee.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2004 17:06 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 17:05:
[...]

Het zal mij een zorg wezen wat wel en niet gehacked wordt, zolang die hacks ook weer snel opgelost worden.
Dus zolang iemand maar heel even de tijd heeft om je gegevens te kopiëren maakt het niet uit :?
Rare redenatie hoor.
Een restricted user kan geen wijzingen in het registry/program files/systeem bestanden maken.In theorie zou de user dus een worm kunnen uitvoeren, maar zodra de user uitlogged of herstart is de worm weg. Ook kan een restricted user geen poorten <1024 openzetten of services starten. Lijkt me vrij kansloos voor virus/wormverspreiding.
Mwhoa, ik geloof niet dat het snel zou uitsterven.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 17:14:
[...]

Dus zolang iemand maar heel even de tijd heeft om je gegevens te kopiëren maakt het niet uit :?
Rare redenatie hoor.

[...]

Mwhoa, ik geloof niet dat het snel zou uitsterven.
Hoe kan een worm zich verspreiden als hij maximaal een paar uur kan lopen?
En als een user helemaal geen executables kan starten die niet op een vast lijstje staan, kan de user helemaal geen wormen starten?

Ik heb geen gegevens op servers van derden staan die de rest van de wereld niet mag weten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 17:17:
[...]

Hoe kan een worm zich verspreiden als hij maximaal een paar uur kan lopen?
Het Win9x tijdperk is volgens mij ten einde.
Met genoeg bandbreedte en computers die langer aanstaan kun je zo'n netwerk wel in stand houden.
En als een user helemaal geen executables kan starten die niet op een vast lijstje staan, kan de user helemaal geen wormen starten?
Mits er niet sprake is van een exploit, maar ik had het dan ook over een restricted user.
Ik heb geen gegevens op servers van derden staan die de rest van de wereld niet mag weten.
Je weet dat er recentelijk meerdere overheidservers gekraakt zijn?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 17:25:
[...]

Het Win9x tijdperk is volgens mij ten einde.
Met genoeg bandbreedte en computers die langer aanstaan kun je zo'n netwerk wel in stand houden.

[...]

Mits er niet sprake is van een exploit, maar ik had het dan ook over een restricted user.

[...]

Je weet dat er recentelijk meerdere overheidservers gekraakt zijn?
Nee dat wist ik niet, ik weet wel dat er een aantal geDoS'ed waren.
Maar wat ik al zei, de overheid weet niks van mij dat jij ook niet mag weten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 17:26:
[...]

Nee dat wist ik niet, ik weet wel dat er een aantal geDoS'ed waren.
Maar wat ik al zei, de overheid weet niks van mij dat jij ook niet mag weten.
De overheid 'heeft' je identiteit.
Identity theft is populair...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 17:36:
[...]

De overheid 'heeft' je identiteit.
Identity theft is populair...
Jij kijkt teveel tv geloof ik.
Voor identity theft hoef je trouwens geen overheidsservers te hacken.

Denk dat je eerder op zoek moet naar een goeie vervalser.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 01:43:
[...]

Jij kijkt teveel tv geloof ik.
Volgens mij denken 600.000 mensen daar anders over. :+
En dat was één incidentje iirc.

Ik kijk bijna geen tv btw.
Voor identity theft hoef je trouwens geen overheidsservers te hacken.

Denk dat je eerder op zoek moet naar een goeie vervalser.
Mwhoa. :)

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Lees "The Art of Deception: controlling the human element of security" maar eens, het verschaft een interessant inzicht in hoe waardevol jouw persoonsgegevens kunnen zijn.
Het is hoeft niet zozeer voor jou zelf een gevaar te zijn, maar voor je werkgever kan het behoorlijk wat risico's met zich meebrengen!

Ik ben ook wel benieuwd naar een goede startpost over 'handmatige' beveiliging!
Pagina: 1