Jag schreef op donderdag 16 december 2004 @ 18:43:
[...]
Beetje een rare test

.
Het is heel simpel: als twee luidsprekers in zijn totaliteit uit fase staan tov elkaar, dan hoor je dat heel makkelijk. Het laag verdwijnt en de plaatsing is heel raar. Achteruit bewegen is niet nodig, het is wel het beste om midden tussen de luidsprekers te luisteren.
Een 3-weg luidspreker opnieuw bekabelen is een lastiger verhaal. Zoiezo links en rechts hetzelfde, maar dan ben je er nog niet. Afhankelijk van het filter type, moeten de drivers wel of niet tov elkaar uit fase aangesloten worden. Dat is ook wat moeilijker te horen, zeker met wat hogere orde filters. Het enige verschil tussen fout en goed aangesloten is dat je een dip krijgt rond de crossoverfrequentie, waarbij de breedte van de dip afhankelijk is van de steilheid van het filter.
Maar kan je niet gewoon op het filter kijken? Daar staat meestal wel met een plusje aangegeven wat de fase is en die moet je aansluiten op de rode terminal van de driver.
Zo stond het anders wel letterlijk in mijn Natuurkunde-boeken en zo is het mij door mijn docent(en) ook altijd uitgelegd ... we hebben het zelfs nog getest op school (en later ook nog op m'n werk in de audiowand met autoradio's en speakers die we hadden staan ... daar is dit namelijk heel makkelijk te testen). En da's ook wel logisch aangezien ze niet op ieder punt van de kamer exact in tegenfase zijn, je hoort het dus niet op iedere plek van de kamer "even goed".
Dat neemt trouwens niet weg dat je het waarschijnlijk wel meteen zult horen (omdat ze bijna overal in de kamer wel gedeeltelijk in tegenfase zijn) ... maar theoretisch werkt het wel zo en als je het test zul je het ook merken, vooral met de lage tonen. Aangezien hij het ook nog over de losse speakers per box heeft kun je mooi aan het puzzelen komen

(maar je moet gewoon op de kleurtjes letten

).
Ik kan effe het goede plaatje niet vinden waarin je kunt zien dat mijn verhaal klopt ... zal nog even zoeken. Ik kan het je zo tekenen

... maar heb hier effe niet de middelen voorhanden om dat te doen en hier te posten. Maar als je Natuurkunde hebt gehad (VWO in iedergeval ... Havo weet ik niet ... HBO/WO afhankelijk van de studie ook vast wel) dan ken je dit verhaal vast wel.
[
Voor 8% gewijzigd door
Wouter! op 16-12-2004 19:11
]