Wireless Modem/Router, WPA een must?

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 23:49
Okidoki,

Ik sta op het punt een laptop aan te schaffen en moet nu ook een wireless Modem/Router hebben (ja inclusief modem :) )

Nu zit ik wel met het feit dat deze verbinding VEILIG moet zijn en niet toegankelijk voor anderen. Mensen een suggeste welke wirless modem/router de juiste veiligheidsstandaarden ondersteunt en waar ik op moet letten?

Nogmaals veiligheid is vrij belangrijk omdat er ook vanuit de wireless internetvebinding gewerkt gaat worden en gevoelige data op de laptop zal komen te staan.

voorbeeld: Linksys WAG54G een optie?

Budget is rondom de 100 eurie.

Mijn dank voor de input is groot!!

ps: misschien post ik onterecht, maar zoek al een ruim een uur via GoT en Google... :'(

wijze woorden

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

en je veiligheids eisen zijn?-> Hoe groot is je probleem als er mensen binnenkomen, etc?

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:50

OMX2000

By any means necessary...

Zonder dat ik je nu meteen een alternatief kan aanraden, maar koop AUB geen Linksys WAG54G. Daar zijn niks als problemen mee, ik spreek uit eigen ervaring.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:49

timovd

Voorsprong door techniek

OMX2000 schreef op woensdag 15 december 2004 @ 22:58:
Zonder dat ik je nu meteen een alternatief kan aanraden, maar koop AUB geen Linksys WAG54G. Daar zijn niks als problemen mee, ik spreek uit eigen ervaring.
Agree!!!
kijk eens bij MyCom. Daar hebben ze een SMC modem/router. Komt goed uit de bus.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• HardinxCore
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-05 21:30
Ik ben zelf erg tevreden over U.S. Robotics. De interface had beter gekund, maar het bereik en de kwaliteit van de verbinding (snelheid) zijn ook enorm goed vergeleken bij andere merken.
Alleen, het is aanbevolen om alle (Firmware) Updates uit te voeren. En Windows XP SP2 op je systeem(en) te draaien.

Het bereik en snelheid van 3com vind ik doorgaans erg tegenvallen. De (web)interface ziet er wel perfect uit, maar de kwaliteit is helaas niet alles.

En over beveiliging....

WPA is een aanrader,
als je een Windows Server 2003 binnen je netwerk heb hangen kan je de authenticatie via een Radius oplossing verzorgen. dit houd in dat je sleutel o.a. om het kwartier vernieuwd word.

Anders (als je de server apparatuur niet heb) kan je WPA-PSK (Voor gedefinieerde sleutel) het beste gebruiken.

WEP is totaal onveilig(Binnen 2GB data transfer te kraken) en een MAC filter stelt helemaal niets voor omdat deze(de MAC addressen) verzonden word buiten de codering.

Ik heb me aardig in wireless verdiept en ook heel wat setjes en combo’s aangesloten. Zelf voor US Robotics gekozen dus.

Van SMC heb ik erg slechte dingen gehoord en meegemaakt, dus dat zou ik zeker niet aanraden. (Dat betrof dan niet het Wireless, maar overige instellingen en fouten)

Veel suc6

[ Voor 40% gewijzigd door HardinxCore op 15-12-2004 23:16 ]

• Valandil
SSH schreef op woensdag 15 december 2004 @ 22:15:
en je veiligheids eisen zijn?-> Hoe groot is je probleem als er mensen binnenkomen, etc?
problemen zijn groot... :'(

Waar het omgaat is dat ze niet op de pc mogen kijken wat voor data er op staat. Verders is het ook wel wenselijk dat de data die wireless naar de router wordt gestuurd ook niet te lezen is, dus eigenlijk ge-encrypted.

Situatie is slechts een laptop en dus de wireless modem/router.

Veel wireless modem/routers bieden ook de mogelijkheid om via een UTP kabel te kunnen verbinden, misschien ook een optie voor als er secure data door de lucht naar de router gaat??

Is het verders niet zo dat als ik mijn laptop schijf op NTFS heb staan, dat het sowieso lastig wordt om dat data te bekijken??

Welke modems/routers ondersteunen WPA en vallen een beetje binnen mijn prijsklasse?

[ Voor 15% gewijzigd door Valandil op 15-12-2004 23:29 ]

wijze woorden

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Met USR ben ik ook zeer tevreden. Op een aantal puntjes na is het een zeer goede router. Ik weet alleen niet of USR ook een modem/router combo heeft.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Valandil
Nog een aanvulling op mijn post hierboven:
Iemand ervaring met onderstaande modellen:

- US Robotic SureConnect ADSL Wireless Gateway (kan niks vinden over ingebouwde modem)
- D-Link ADSL Wireless Router & Modem (dsl-g60t)
- 3Com OfficeConnect ADSL ireless 11g Firewall Router (3crwe754g72-a)

werken trouwens deze modellen ook met Planet Internet?

wijze woorden

• Valandil
Ik denk dat het deze wordt:

3Com ADSL WIFI 11g Modem/Firew. Router Analoog

256-bit WPA encryption
54 Mb wireless
4 poort switch
ADSL modem
Actieve firewall
VPN pass-through

€ 153 bij de routershop... :(

wijze woorden

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

als je het geld er voor over hebt, zou ik voor de 3Com gaan. mocht je problemen hebben met planet, kun je het aan mij vragen.
De modemgegevens van Planet staan als het goed is gewoon in de handleiding.

Edit:
De Dlink geeft problemen met een bepaald type netwerkkaarten. Deze raad ik je dus af. De USR heeft idd een ingebouwd modem.
Ik zou dus voor USR of 3Com gaan.

[ Voor 31% gewijzigd door timovd op 16-12-2004 19:39 ]

Verwijderd

Het bereik van die 3Com's valt erg tegen hoor (17dBm @ 11Mbit?) Ik weet niet door hoeveel muren of verdiepingen je wil gaan werken.... meer als 2 wordt al lastig denk ik...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zosas schreef op woensdag 15 december 2004 @ 23:27:
Is het verders niet zo dat als ik mijn laptop schijf op NTFS heb staan, dat het sowieso lastig wordt om dat data te bekijken??
Dat heeft daar niet direct mee te maken.

NTFS biedt je wel mogelijkheden door middel van toegangsrechten en EFS de directe toegang af te schermen en de data te encrypten.

Zet je de boel op everyone Full Control dan is dat natuurlijk niet slim ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Bastardhost
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-04 14:41
Grappig, lees ik toch dat er niets dan problemen zijn met de linksys...

Ik heb zelf een WRT54G, vrijwel identiek aan het losse accesspoint en ik ben extreem tevreden. Mede dankzij het vrijgeven van de firmware, welke op linux gebaseerd is, is er een grote keuze in gemodificeerde firmware met leuke extraas.

Er is een klein puntje van kritiek. De linksys is gevoelig voor stroomstoringen. Vooral bij een spanningsdip, dus kortstondig, komt niet alles goed op. Oplossing is even helemaal spanningsloos maken.

Voor de rest dus hier niets dan lof, ik kan hem aanraden (trouwens, linksys = onderdeel Cisco)

Verwijderd

Bastardhost schreef op donderdag 16 december 2004 @ 22:08:

Ik heb zelf een WRT54G, vrijwel identiek aan het losse accesspoint en ik ben extreem tevreden. Mede dankzij het vrijgeven van de firmware, welke op linux gebaseerd is, is er een grote keuze in gemodificeerde firmware met leuke extraas.

Er is een klein puntje van kritiek. De linksys is gevoelig voor stroomstoringen. Vooral bij een spanningsdip, dus kortstondig, komt niet alles goed op. Oplossing is even helemaal spanningsloos maken.

Voor de rest dus hier niets dan lof, ik kan hem aanraden (trouwens, linksys = onderdeel Cisco)
Hier dezelfde ervaringen met een WRT54G, toevallig vanmorgen voor het eerst eens moeten reseten na 6 maanden volledig probleemloos gewerkt te hebben. En dat kwam achteraf dus alleen maar omdat ze bij een niet nadere te noemen provider werkzaamheden hadden.

Verwijderd

ik heb hier ook wel eens naar gekeken en er zijn een paar wireless ACP die ook als VPN server fungeren en dan kan je wireles een vpn daar naar toe zetten, maar dat kost wel wat dat is de reden dat ik het toen niet gedaan had.

• HardinxCore
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 19:40:
Het bereik van die 3Com's valt erg tegen hoor (17dBm @ 11Mbit?) Ik weet niet door hoeveel muren of verdiepingen je wil gaan werken.... meer als 2 wordt al lastig denk ik...
Idd deze meneer :P heeft gelijk, 3com valt erg tegen gezien het bereik.
Duzz niet echt een aanrader. Ga voor USR

• HardinxCore
Bastardhost schreef op donderdag 16 december 2004 @ 22:08:

I know... van cisco dan:P is algemeen bekend (behalve voor de n00bs dan)

En wat kan je extra toevoegen met de mods? ben ik wel benieuwd naar, is het bereik te vergroten :9~?

• Eekhoofd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-04 09:51
Voor de WAP54G zijn er verschillende firmwares bijv. de Mustdie versie. Daarmee kun je het zendvermogen veranderen van 24mW (standaard) naar max. 84mW en je kan aangeven welke antenne moet zenden en welke moet ontvangen of dat ze beide moeten zenden en ontvangen.
http://www.linksysinfo.org voor meer info.

[ Voor 10% gewijzigd door Eekhoofd op 16-12-2004 23:11 ]

• Valandil
Ok, dit krengtje dus.....
US Robotic SureConnect ADSL Wireless Gateway (die heeft ingebouwde ADSL modem toch?)
Kan beter 2x checken dan 1 keer te weinig! ;)

wijze woorden

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Eekhoofd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 23:08:
Voor de WAP54G zijn er verschillende firmwares bijv. de Mustdie versie. Daarmee kun je het zendvermogen veranderen van 24mW (standaard) naar max. 84mW en je kan aangeven welke antenne moet zenden en welke moet ontvangen of dat ze beide moeten zenden en ontvangen.
http://www.linksysinfo.org voor meer info.
voor de WAP wel, maar niet voor de WAG. De WAG heeft bovendien één antenne.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 22:14:
[...]

Hier dezelfde ervaringen met een WRT54G, toevallig vanmorgen voor het eerst eens moeten reseten na 6 maanden volledig probleemloos gewerkt te hebben. En dat kwam achteraf dus alleen maar omdat ze bij een niet nadere te noemen provider werkzaamheden hadden.
zou je de naam van die provider toch even willen noemen ik vermoed namelijk dat ik ook zoiets heb maar ik ben er niet heel zeker van.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

HardinxCore schreef op donderdag 16 december 2004 @ 22:52:
I know... van cisco dan:P is algemeen bekend (behalve voor de n00bs dan)
Pfff.

Dat stikkertje Cisco is highly overrated op die dingen. Cisco heeft geen moer met die dingen van doen gehad, het heeft alleen maar Linksys opgekocht.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Valandil
Nu hoor ik meer welke ik niet moet nemen dat welke ik wel moeten nemen.

De bekende en tevens beruchte Linksys wordt enerzijds afgeraden, maar is wel het meest verkocht wireless modem/router.... 8)7

wijze woorden

• coolhand
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-11-2021

coolhand

Nikon D-50, Sigma 18-200 DC me

(jarig!)
Ik gebruik zelf de wl-122 van sitecom. Erg goed bereik vanaf de woonkamer, tot 2 verdiepingen hoger. Nog steeds 48 mbps. Geen idee hoe duur hij was, maar zekere een aanrader. Zit verder alles op en aan.

Nikon D-50, Sigma 18-200 DC met B/W polarizer en U/V filter, Sigma 24-70, tokina 70-210, soligor 1:6.3 f=400mm

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Zosas schreef op woensdag 15 december 2004 @ 23:27:
[...]

problemen zijn groot... :'(

Waar het omgaat is dat ze niet op de pc mogen kijken wat voor data er op staat. Verders is het ook wel wenselijk dat de data die wireless naar de router wordt gestuurd ook niet te lezen is, dus eigenlijk ge-encrypted.
Wat heeft dat te maken met de veiligheid van je verbinding??
Je hoort te beginnen met je data goed beschermen en geen WFS of SAMBA met volledige rechten draaien he!
Als het echt belangerijk is draai je een goede firewall die filtert op IPs en waar je secure moet inloggen om bij de data te kunnen (SSH ;) )

Verwijderd

Hoi,
uit je antwword blijkt dat je er echt wel verstand van hebt om de Wlan te configureren.

Wat zij Web-key eigenlijk? Waar vindt ik deze? Waar heb je al je informatie gevonden over het installeren van de beveiliging van de Wlan? De handleiding van USR is voor mij eigenlijk te beperkt om alles te kunnen instellen.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
HardinxCore schreef op woensdag 15 december 2004 @ 23:08:
Ik ben zelf erg tevreden over U.S. Robotics. De interface had beter gekund, maar het bereik en de kwaliteit van de verbinding (snelheid) zijn ook enorm goed vergeleken bij andere merken.
Alleen, het is aanbevolen om alle (Firmware) Updates uit te voeren. En Windows XP SP2 op je systeem(en) te draaien.

Het bereik en snelheid van 3com vind ik doorgaans erg tegenvallen. De (web)interface ziet er wel perfect uit, maar de kwaliteit is helaas niet alles.

En over beveiliging....

WPA is een aanrader,
als je een Windows Server 2003 binnen je netwerk heb hangen kan je de authenticatie via een Radius oplossing verzorgen. dit houd in dat je sleutel o.a. om het kwartier vernieuwd word.

Anders (als je de server apparatuur niet heb) kan je WPA-PSK (Voor gedefinieerde sleutel) het beste gebruiken.

WEP is totaal onveilig(Binnen 2GB data transfer te kraken) en een MAC filter stelt helemaal niets voor omdat deze(de MAC addressen) verzonden word buiten de codering.

Ik heb me aardig in wireless verdiept en ook heel wat setjes en combo’s aangesloten. Zelf voor US Robotics gekozen dus.

Van SMC heb ik erg slechte dingen gehoord en meegemaakt, dus dat zou ik zeker niet aanraden. (Dat betrof dan niet het Wireless, maar overige instellingen en fouten)

Veel suc6

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
HardinxCore schreef op woensdag 15 december 2004 @ 23:08:
WPA is een aanrader,

Misschien een domme vraag, maar heb je soms een tutorial van hoe je zo'n ding aan de praat krijgt ? Gaande van het uitdelen van certificaten tot het maken van een connectie met de radius server ... etc. Thanks !

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-05 00:46

r0b

Zosas schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 21:17:
Nu hoor ik meer welke ik niet moet nemen dat welke ik wel moeten nemen.

De bekende en tevens beruchte Linksys wordt enerzijds afgeraden, maar is wel het meest verkocht wireless modem/router.... 8)7
Ik heb sinds 4 uur de Linksys WAP54G. Werkt perfect hoor.
Ik heb de channel wel even moet verzetten, aangezien de verbinding om de ~ 30sec wegviel als hij op channel 11 stond (factory default).

Verder heb ik 50m verderop nog een perfect bereik, en 2 verdiepingen omhoog ook nog (betonnen vloeren).

Ik draai hier WPA-PSK incl MAC-filtering.
De AP staat aangesloten op een 3Com SuperStack II 1100 12-ports switch (100mbit).

[ Voor 6% gewijzigd door r0b op 11-01-2005 18:25 ]

Pagina: 1