Toon posts:

[Hulp] Moslims/ Arabieren in Games

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig ben met mijn Bachelorscriptie over stereotyperingen van Arabieren/ Moslims in games. Dan moet je denken aan spellen zoals C&C: Red Alert 2 en Generals, waar ze niet anders voorkomen dan hersenloze bloedlustige terroristen (zoals dat ook al jaren in Hollywoodfilms gebeurt).
Nou gebeurt het in de C&C-spellen altijd met een zekere humor, die vertaald naar tv racistisch over zou komen. Zie hier

Afbeeldingslocatie: http://images.ea.com/eagames/official/cc_generals_redesign/sides_gla/units/angrymob.gif

Mijn vraag:

Wie kan me helpen aan tips van andere games waarin arabieren of moslims worden gestereotypeerd, al dan niet op een grappige manier? Of kent iemand spellen, zoals Under Ash, waarin arabieren juist de propagandistische tegenaanval aangaan met Westerlingen (Amerikanen, Israeliers, etc.)?

Mijn dank is groot, het bekijken van elk spel zou iets te veel tijd kosten }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se7en
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-03-2021

se7en

hungry scav

ik vind dat je iets goed doet
ben zelf tegen zulke bull****

maar op dit moment weet ik niet zo uit mijn hoofd welke spellen ook alweer zulke dingen gebruikt worden.

zal ik wel melden als ik wat tegenkom ;)

War .... War Never Changes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn eigenlijk maar heel weinig spellen waarin dat gebeurt, in games zoals Rainbow six en Ghost Recon komen Arabieren voor, maar dat is alleen maar realistisch.
Ik denk dat het dus wel meevalt met games waar Arabieren als terroristen worden afgebeeld.

Ik denk er nog even over na, als ik ergens op kom hoor je het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het aankomt op moslims/arabieren die verwikkeld zijn in oorlogsvoering zijn het ook vaak bloedlustige,moorddadige terroristen die zichzelf opblazen en chemische en biologische wapens gebruiken?
Niet dat alle moslims en arabieren zo zijn maar.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-10 16:27

jagermeister

Artillerie magneet :-(

Net na de aanslagen op het WTC werd je overspoeld door flash- en shockwavegames. Zoek maar op google... :)

- specs - Download mijn custom BF2 map HIER NIET MEER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoe klinkt Delta Force - Black Hawk down (n.a.v. de operatie van de VS in Mogadishu, is nog lekker actueel ook :) )

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister
  • Laatst online: 17-10 16:27

jagermeister

Artillerie magneet :-(

The_Eagle schreef op woensdag 15 december 2004 @ 22:07:
Hoe klinkt Delta Force - Black Hawk down (n.a.v. de operatie van de VS in Mogadishu, is nog lekker actueel ook :) )
Ja, maar daar lopen ook burgers in rond welke geen vlieg kwaad doen...

- specs - Download mijn custom BF2 map HIER NIET MEER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Black Hawk Down word geen stereotype neergezet, BHD is gebaseerd op de werkelijkheid.

• EVILSalami
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-10 11:29

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Idd, BHD was een operatie in somalië geloof ik. En toevallig wonen daar veel moslims ja :+

• Larixk
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-06-2024

Larixk

met xk, ja

http://www.worldnetdaily....icle.asp?ARTICLE_ID=31323
misschien ook interessant,

America's Army is volgens mij ook redelijk stereotype

larixk

• _Oldie_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09-2024

_Oldie_

Are you local?

In soldier of fortune 1 had je een of andere gestoorde terroristische generaal (met leger) in het Midden-Oosten die je moest verslaan.

Verwijderd

Ook zou ik even vragen of je in de zelfde scriptie ook gebruik mag maken met communisten, die worden ook vaak eenzijdig weergegeven in games.
Verder zou ik me inderdaad meer richten op de niet-commerciele games op het web in plaats van de grote spellen.
Succes, het is een interessant onderwerp.

• Lycan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-08 23:12
Postal 2 _/-\o_

• kingnbajam
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09-2022
No one lives forever

• UTM
  • Laatst online: 17:39

UTM

In Stronghold Crusader komen ook arabieren voor, deze worden gewoon als vijand gepresenteer zoals de naam van het spel ook wel doet vermoeden ;)

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:54
Larixk schreef op donderdag 16 december 2004 @ 08:51:
http://www.worldnetdaily....icle.asp?ARTICLE_ID=31323
misschien ook interessant,

America's Army is volgens mij ook redelijk stereotype
In America's army had je toch ook dat je eigen team altijd Amerikanen ziet en de tegenstander Terroristen? Ook wel een vermelding waard imo.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:01

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Idd speel voor de grap eens Postal 2, dar zie je op freaky friday allemaal arabieren met tulbanden in de ronte lopen met Rocketlaunchers/ RPG's met het gebruikelijke lalalalalalalalalalalalalalala!!!!!!!
Daarnaast zie je ook moordlustige arabiersche vrouwen met monddoekje die ok het gebruikelijk lallalalalalalalalalallala!!!1 gillen en liggen er uiteraard in 1 van hun kasten dooie geiten ( :? )

[ Voor 24% gewijzigd door Notna op 16-12-2004 10:32 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Sinds 9/11 is terrorisme een bekend onderwerp geworden, en sinds aanslagen in het algemeen door Arabische Terroristen gebeurd is het niet verwonderlijk dat Arabiers als terroristen worden afgebeeld, vooral in de laatste jaren. Meer spellen hebben de "versla de terroristen" thema door dat het een bekend en actueel thema is geworden. Dus ik denk niet dat zozeer de Arabische stereotype word afgebeeld maar de stereotype van de kwade, gemene, genadeloze en makkelijk verslaanbare Arabische Terrorist.

Qua spellen kan ik niet zo 1,2,3 wat opnoemen, maar Full-Spectrum Warrior was vooral gelokaliseerd in een denkbeelding Arabisch land waar een klein handje vol Amerikaanse soldaten dozijnen aan soldaten afmaken die trouw zijn aan het regime. Het regime is natuurlijk evil en ze doen er nog een schepje boven op door er wat massagraven bij in te plaatsen.

Verder meen ik wel eens Arabieren in een RPG te hebben gezien, vooral afgebeeld als gewiekste en gastvrije merchants.

Net zoals in de koude oorlog Rusland altijd de vijand was in films en spellen is die rol na de val van de muur uiteindelijk overgenomen door de terroristen. En straks is er wel weer wat anders, misschien moeten de Noord-Koreanen het in de volgende generatie spellen en films afzien.

Veel succes verder

• BdR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-09 16:28

BdR

TV is gooder then books

Vrij voor de hand liggend vind ik misschien, "Prince of Persia" speel in het midden oosten van lang geleden.

Een oudje, maar het verhaal uit Total Carnage (1992) is een soort parodie op de eerste golf oorlog, met een dictator als badguy en referenties naar "baby milk factories" enzo. Weet niet of je daar wat aan hebt.

World War 3 een budget game over Osama Bin Laden

Misschien ook een vermelding waard in dit verband. In "America's Army" spelen 2 groepen tegen elkaar, de Amerikanen en de terroristen. Je kan alleen de kant van de Amerikanen kiezen. Het vreemde is dat jouw tegenspelers zichzelf in het spel ook als Amerikanen zien en zij zien jou als terrorist.

edit:
oh America's Army was al genoemd, nou ja..

[ Voor 7% gewijzigd door BdR op 16-12-2004 11:06 ]

mijn web games -> Impossible Snake 2 :: Impossible Snake :: Snake Slider

• Ebayzo
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Ghost Recon 2 (Xbox)

Ook weer je taak om een hele bende extremistische moslims een kogel door de kop te jagen :+

Default blanke hetero

• DinX
  • Laatst online: 16-10 15:13

DinX

Motormuis

Counter-Strike(:Source) ben ik nog niet tegengekomen. De mannetjes zelf mogen dan niet echt arabisch uitzien, maar je snapt de bedoeling wel als je sommige omgevingen ziet (dust en dust2 vooral).

Desert Combat (Battlefield) is er ook weer 1, maarja, dat is VS <> Irak daar.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 21:18:
Ik ben momenteel bezig ben met mijn Bachelorscriptie over stereotyperingen van Arabieren/ Moslims in games. Dan moet je denken aan spellen zoals C&C: Red Alert 2 en Generals, waar ze niet anders voorkomen dan hersenloze bloedlustige terroristen (zoals dat ook al jaren in Hollywoodfilms gebeurt).
Nou gebeurt het in de C&C-spellen altijd met een zekere humor, die vertaald naar tv racistisch over zou komen. Zie hier
Bij C&C Generals is de typering inderdaad overduidelijk. Maar komen er in C&C Red Alert 2 wel moslims/arabieren voor? Het was toch vooral Allies tegen Soviets. Het is wel een hele tijd geleden dat ik het voor het laatst heb gespeeld, dus ik weet het niet meer 100% zeker.

Verwijderd

NOLF? Dat valt reuze mee. In een enkel level speel je in Marokko, maar verder speel je tegen H.A.R.M. :P En in deel 2 speel je vooral tegen katana-freaks en te dikke mannen in overalls >:)

Verwijderd

Quest for Al-Qaeda: The Hunt for Bin Laden
De naam alleen al lijkt me vrij duidelijk :+

Verwijderd

't is maar een bijrolletje, maar in Airline Tycoon: First Class kun je een terrorist inhuren. Ook de oliemagnaten daar zijn louche arabieren, inclusief theedoeken. Behoorlijke karikaturen...

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Sowieso Ghost Recon, niet alleen 2... deel 1 (moslims in het Oostblok, o.a.), in Desert Siege ook volop...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Spruit_elf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-08 01:09

Spruit_elf

Intentionally left blank

conflict: desert storm en het vervolg, wederom niet echt een karikatuur, maar wel jij als amerikanen tegen de irakesen. ik zou zeggen dat het opzich niet vreemd is, want het is nu eenmaal een game die zich afspeelt tijdens operatie desertstorm.

wat ik wel denk is dat het opzich wel apart is dat er zoveel spellen die "realistish"proberen te zijn arabieren als tegenstanders hebben, er zijn bijv maar weinig spelen in verhouding die in de ww1 of korea of amerikaanse burgeroorlog zich afspelen. maar dta zou je kunnen verklaren met eht feit dat de arabieren relatief veel in het nieuws zijn als het om oorlogen gaat. niet alleen na 11-9 maar ook daarvoor al

Those who danced were thought to be quite insane by those who could not hear the music.

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Denk dat je in veel Tom Clancy spellen wel arabiertjes tegen komt :)

Default blanke hetero

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-10 19:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

DinX schreef op donderdag 16 december 2004 @ 11:09:
Counter-Strike(:Source) ben ik nog niet tegengekomen. De mannetjes zelf mogen dan niet echt arabisch uitzien, maar je snapt de bedoeling wel als je sommige omgevingen ziet (dust en dust2 vooral).

Dat zijn gewoon 2 lvl's in een woestijn achtige omgeving (der zit bar weinig arabisch aan eigenlijk) snap niet hoe je dat in verband kan krijgen met arabieren speciefiek. speciaal aangezien hetzelfde team ook vecht in vliegtuigen, westerse kastelen, kantoorgebouwen en egypte, las vegas, en weet ik wat meer.

Postal 2 is natuurlijk veels te leuke onzin om ook maar serieus naar te kijken, laat staan onderzoeken ;)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• _Oldie_
  • Laatst online: 19-09-2024

_Oldie_

Are you local?

Post dan niet als je niets zinnigs te melden hebt :{

[ Voor 50% gewijzigd door Crash op 16-12-2004 21:40 ]

Verwijderd

Volgens mij is de TS op zoek naar games waar Arabieren als karikaturen worden afgeschilderd en niet naar games zoals Ghost Recon, Americas Army, Rainbow Six enz.

Verwijderd

Bachelor scriptie over stereotypering van moslims en Arabieren in games.... ehhrrr ok.... apart :)
Wat is je onderzoeksvraag eigenlijk? Of stereotypering van moslims en Arabieren in games leidt tot anti-moslim sentiment in de Nederlandse samenleving? Of juist iets heel anders? Just curious. En mag ik vragen welke opleiding je volgt?

Verwijderd

DinX schreef op donderdag 16 december 2004 @ 11:09:
Wat is daar nou weer verkeerd aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 18:39:
Volgens mij is de TS op zoek naar games waar Arabieren als karikaturen worden afgeschilderd en niet naar games zoals Ghost Recon, Americas Army, Rainbow Six enz.
Nee hoor, alles :)
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 20:56:
Bachelor scriptie over stereotypering van moslims en Arabieren in games.... ehhrrr ok.... apart :)
Wat is je onderzoeksvraag eigenlijk? Of stereotypering van moslims en Arabieren in games leidt tot anti-moslim sentiment in de Nederlandse samenleving? Of juist iets heel anders? Just curious. En mag ik vragen welke opleiding je volgt?
Heb mijn onderzoeksvraag nog niet helemaal duidelijk, maar wilde aanvankelijk alle stereotyperingen in Games aanpakken. Dat bleek niet te doen. Omdat ik nogal veel Red Alert 2 heb gespeeld lag de keuze bij arabieren (Libië, Irak) of communisten (Rusland en Cuba).

Arabieren/ moslims zijn momenteel toch wel het hotst en hebben communisten, jarenlang de Hollywoodtegenstander bij uitstek, van hun plaats verstoten, zoals jimius al zei. Mijn onderzoek richt zich dus op de vraag wat voor stereotyperingen er voorkomen (negers worden bijv. consequent afgebeeld als criminelen of atleten), hoeveel invloed dit heeft op de beeldvorming van de maatschappij onder spelers en waarom Games hier zo makkelijk mee wegkomen. (Welke functie hebben de stereotyperingen? Humor, propaganda, duidelijkheid in goed-slecht etc.)

Aangezien er heel weinig studie naar is en als deze al bestaat ze uit Amerika komt zal ik me niet specifiek op Nederland richten maar vooral op het Westen en het Midden-Oosten.

Ik doe de Nieuwe Media variant van Media en Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam. Het MOEST over Games gaan, terwijl ik daar niet eens veel mee heb, maar anders zou ik een semester moeten wachten en daar had ik geen zin in.

10.000 woorden, wordt geen gigantisch onderzoek dus, maar wel interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Laatst online: 16-10 15:13

DinX

Motormuis

Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 20:58:
[...]

Wat is daar nou weer verkeerd aan?
Niks, de TS zocht games waarin arabieren "meespelen".

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Counter-Strike: Condition Zero (sp variant van CS! ) komen ook wel Arabische personages voor bij veel missies (als terroristen met AK's, zwaarden en met bomgordels die je proberen op te blazen)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2004 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
DinX schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 01:02:
[...]

Niks, de TS zocht games waarin arabieren "meespelen".
mwah... het is wel opvallend dat de wapens van de araqi's in Desert Combat over het algemeen minder powerful zijn dan de wapens van de US (vooral die abrahms tank en a10 bomber).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:05

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

hoeveel invloed dit heeft op de beeldvorming van de maatschappij onder spelers en waarom Games hier zo makkelijk mee wegkomen
Misschien is dat omdat niemand er echt een publiekelijke zaak van maakt. Er zal ongetwijfeld commentaar zijn op stereotyperingen, maar er is in games vrij weinig tegen te beginnen aangezien het vaak om een bepaald karakter gaat wat toevallig overeenkomt met de meest geaccepteerde typering van het publiek.

Ik speel redelijk veel games en vaak genoeg spreken de slechteriken daar een engels-achtig taaltje met invloeden vanuit het russisch of een duidelijke knipoog richting islamitische landen. Gezien de huidige opvattingen ten opzichte van de islam (hoe makkelijk en kortzichtig gevormd ook) gaat niemand daar echt tegenin, het geeft alleen nog maar meer neiging om alles te slopen van beweegt.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Battlefield 2 zal er ook een Arabische Coalitie meespelen. Voor zover ik weet zal het hier echter om een volwaardig leger gaan met Europese high tech wapens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Palomar schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 01:42:
[...]

mwah... het is wel opvallend dat de wapens van de araqi's in Desert Combat over het algemeen minder powerful zijn dan de wapens van de US (vooral die abrahms tank en a10 bomber).
Wat dacht je van de scud van de irakezen? Frogfoot staat dan tegenover A10..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-10 12:29

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Een hoop mensen noemen ook games waarvan ik het idee heb dat de Arabieren in die game helemaal niet stereotyp worden neergezet.. in CS zit bijvoorbeeld ook een man "met noord-afrikaans uiterlijk" maar daar is verder niks stereotyps aan.. ik denk dat je een hoop extra materiaal hebt als je wel Russen etc. er bij gaat betrekken, die worden in games ook vaak erg stereotyp afgebeeld. De enige games die ik ken met echt stereotype Arabieren zijn C&C Generals en Postal 2.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-09 16:28

BdR

TV is gooder then books

Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 11:35:
Quest for Al-Qaeda: The Hunt for Bin Laden
De naam alleen al lijkt me vrij duidelijk :+
nu ook: The Quest for Saddam

http://www.questforsaddam.com

"as seen on FOX News" :D

mijn web games -> Impossible Snake 2 :: Impossible Snake :: Snake Slider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

first to fight mag je ook arabiertjes neerknallen,
global operations ook
en in bijna alle metal slug delen ook

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2006 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Mooi op tijd Herman. Topic is pas 2 jaar oud :+

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondanks dat ik erg nieuwsgierig ben hoe je überhaupt bij dit topic gekomen bent, doe ik het dicht. Hier zal weinig meer uit voortkomen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.