[XP] Computer loopt vast

Pagina: 1
Acties:

• Rexomnium
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-04 14:48

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Ik begin stilaan gek te worden. Ik sta op het randje van een hele diepe, diepe afgrond en ik sta op het punt om daar mijn computer met alles d'rop en d'raan in te flikker, wat gepaard zal gaan met een demonisch gelach, waarna ik mezelf er achteraan werp. Vergeef me deze hyperbolische omschrijving van mijn gesteldheid.

Het probleem:
mijn computer loopt steeds vast. Dat doet hij vooral bij het opstarten. Echter, het kan een tijdlang goed gaan, zonder veel problemen, maar nadat ik bijvoorbeeld een spel als Half Life 2 speel, dan kan de computer vastlopen. Als ik dan een reset uitvoer, loopt de boel vast bij het opstarten. Soms kom ik dan op de desktop, andere keren loopt hij zelfs bij het loginscherm vast! Dit bericht zit ik nu te typen in veilige modus. Daarin is mijn computer geen enkele keer vastgelopen.

Wat heb ik zelf al gedaan?
Het laatste dat ik heb gedaan om dit gekmakende probleem op te lossen is het compleet opnieuw installeren van Windows XP NL met SP2 integrated. Ik heb verschillende XP versies erop gehad met en zonder SP2, Engelse en Nederlandse versie.

Ik heb sinds vorige week een andere videokaart. Een Ti4400 128 MB ipv de MX440 64 MB die ik daarvoor had.
Ik heb AGP op 1x t/m 4x gehad. Ik heb AGP fast write enabled en disabled en ik heb de Aperture Size op alle megabytes gehad die er mogelijk zijn.
Ik heb een stuk of zes verschillende Forceware en Detonator drivers geprobeerd. Op de Ti4400 heb ik de 2 laatste forceware drivers geprobeerd en een oude Detonator die ik hier nog had staan.

Ik heb de netwerkchip van het moederbord uitgeschakeld (de computer heeft daarmee altijd zijn internet op binnengekregen) en een goede 3Com netwerkkaart geïnstalleerd.

Ik heb de reepjes geheugen getest met memtest en per stuk geprobeerd.

Er zat een extra USB 2.0 PCI kaart in de computer, die ik nu heb verwijderd. De nieuwe win installatie is zonder die kaart erop gezet.

De computer heeft de volgende specificaties:
Linkje

De volgende programma's staan nu geïnstalleerd:
MS Office 2003 (volledige installatie)
Dikke van Dale Basisversie
Winzip
Macromedia Dreamweaver MX 2004
Steam en Half Life 2 (en Counter Strike)
Flash FXP
Daemon Tools (laatste versie)
Mozilla Firefox 1.0 Engels
Logitech Mouseware
Nvidia Forceware 66.93
Mcafee Virusscan, Firewall, Securitycentre

De programma en onderdelen die opgestart worden vind je hier

Wie kan me in godsnaam helpen met dit probleem. Voor de duidelijkheid: de computer loopt niet vast in veilige modus. Het geluid wordt dan ook niet geladen, maar dat had ik ook al eens een keertje uitgeschakeld in de Bios.

We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.

Verwijderd

Heb je al de hardware acceleratie in de geluidsdriver en in de videokaart in stapjes teruggezet?
Zie configscherm/geluiden/audio/geavanceerd en configscherm/beeldscherm/instellingen/geavanceerd/probleem oplossen...

• brroops
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-12-2014

brroops

hoeveel

Lijkt wel een voedingsprobleempje.
Heb je het al geprobeerd met een andere voeding??

waarom

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
brroops schreef op woensdag 15 december 2004 @ 20:49:
Lijkt wel een voedingsprobleempje.
Heb je het al geprobeerd met een andere voeding??
Nee, de enige voeding díe ik hier heb, zit in een oude 800 Mhz computer, dus het lijkt me dat die helemáál niet toereikend is. Zou ik dan een 350 watt voeding moeten aanschaffen? Dan lijkt het me geen Windows probleem dus. Het vreemde is dat hij in veilige modus wel doet.

Verwijderd

ik denk veel te heet, wat deet i met oude video kaart wat voor kast heb je, fans erin, vast lopers kan je ook krijgen met een videokaart die te heet wordt, dus wordt alles te heet ook de cpu.

Verwijderd

In veilige modus staan een hele hoop drivers niet aan of zijn bijna niet-actief, waardoor dus je videokaart nagenoeg geen stroom gebruikt. Het zou dus best je voeding kunnen zijn.

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 20:56:
ik denk veel te heet, wat deet i met oude video kaart wat voor kast heb je, fans erin, vast lopers kan je ook krijgen met een videokaart die te heet wordt, dus wordt alles te heet ook de cpu.
De CPU wordt 41 graden, dus dat lijkt me niet echt het probleem. Met de oude videokaart liep hij ook vast. Het is nu ook niet zo dat ik nu (met de Ti4400) méér vastlopers heb dan eerst. Het probleem blijft in zijn schimmige hoedanigheid bestaan.

Verwijderd

Loopt ie alleen vast nadat je games zoals halflife hebt gespeeld en daarna de PC opnieuw opstart?

Doet dit probleem zich voor sinds de Ti4400 geplaatst is?
edit: ja dus

Doet dit probleem zich ook nog voor als je je oude videokaart terugzet?

Heeft de Ti4400 een aparte stroom aansluiting en is deze aangesloten?

Heb je voor alle hardware originele drivers geinstalleerd (met name VIA)?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2004 21:17 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Bios upgrade geprobeert ?

Gaat het ook mis als je xp schoon er op hebt staan ?
ipv met al die extra programma's ?

Abort, Retry, Quake ???

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 21:15:
Loopt ie alleen vast nadat je games zoals halflife hebt gespeeld en daarna de PC opnieuw opstart?

Doet dit probleem zich voor sinds de Ti4400 geplaatst is?

Doet dit probleem zich ook nog voor als je je oude videokaart terugzet?

Heeft de Ti4400 een aparte stroom aansluiting en is deze aangesloten?

Heb je voor alle hardware originele drivers geinstalleerd (met name VIA)?
Het lijkt er inderdaad op dat de comp alleen vast loopt bij het spelen van Half Life of een ander spel (Rome total war). Daarna als ik opnieuw opstart (soms meerdere keren achter elkaar). Alleen als ik in veilige modus ben geweest, dan loopt het niet meer vast als ik hem in de normale setting opstart. Het probleem lijkt dus zijn hoogtepunt te hebben na een zware prestatie, om daarna langzamerhand af te zwakken.
De Ti4400 heeft geen aparte stroomaansluiting.
Via Drivers? Het moederbord is daar toch niet op gebaseerd?

In de oude configuratie had ik alle drivers die bij het moederbord zaten geïnstalleerd. Nu heb ik alleen de drivers voor de audio geïnstalleerd.

Ik heb even in de bios gekeken naar de voltages en ik heb de onderstaande waardes kunnen vinden. Het eerste gedeelte komt uit de 'Hang en opstartproblemen Troubleshooter', hetgeen wat in vet gedrukt is, zijn mijn waardes:
+5V: ~4% (+4,8V ~ +5,2V) 4,99V
-5V: ~10% (-4,5V ~ -5,5V) ?? niet kunnen vinden
+12V: ~5% (+11,4V ~ +12,6V) 11,71V
-12V: ~10% (-10,8V ~ -13,2V) ?? niet kunnen vinden
+3,3V: ~4% (+3,15V ~ +3,45V) 3,13V
Vcore = 1,53V
CPU = 43 graden C

Hieruit blijkt dat voor de +3,3V mijn voeding te mager is? Dus dan zou ik daarvoor een compleet nieuwe voeding moeten kopen en dat is de veroorzaker van die lockups?

[ Voor 13% gewijzigd door Rexomnium op 15-12-2004 21:29 ]

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 03:17

Archimond

Lopende Helpdesk

Lijkt zeer sterk op dat de voeding te hoge belasting heeft, staat volgens mij ook ergens in de FAQ.
Het rare is dat ik alleen met AMD computers zulke dingen heb meegemaakt en dan vooral computers die goedkoop gekocht zijn van "slechte" winkels (norrod, funprice)

- Doe dus wel even een BIOS update, die kan je vinden op www.asus.com.tw, kies dan voor UK of USA, want Netherlands werkt niet.
- Het beste is als je een paar mensen vraagt een weekendje bij jou of bij je vrienden een lanparty te houden. Dan ga je testen met geheugen van iemand anders die stabiele en goeie geheugen van zoals het merk Kingston, Corsair, Mushkin. Twinmos, MDT en Hynix geheugen zijn niet echt betrouwbaar.

- Dan kun je ook direct een betere voeding van iemand anders even proberen of het helpt.

Gebruik het programma speedfan voor het uitlezen van voeding waardes of MBM.

p.s. Als je in het Noorden woont kan ik wel bij je langskomen, onder Amsterdam duurt nogal lang met de trein van Groningen namelijk :)

EDIT: Cpu wordt niet te heet
- Tip onderclock alles zo ver mogelijk en het liefst alles uitschakelen wat onnodig is:
Draai alleen met: CPU op 1,8ghz of liefst nog lager
1x 256MB
Harde schijf met windows, die removable ff niet aansluiten
Sluit brander ook niet aan
Gebruik het beste onboard videokaart en anders een zo oud mogelijk videokaart die er nog in past en onderclock die ook tot het ergste.

Ga nu half life spelen en een beetje gek doen in online modus, want je kan toch niet goed spelen met 15 fps, tenzij je net als ik dat gewend ben :D

[ Voor 28% gewijzigd door Archimond op 15-12-2004 21:45 ]

Verwijderd

Rexomnium schreef op woensdag 15 december 2004 @ 21:26:
[...]
Via Drivers? Het moederbord is daar toch niet op gebaseerd?
Geen Via drivers dus

In de oude configuratie had ik alle drivers die bij het moederbord zaten geïnstalleerd. Nu heb ik alleen de drivers voor de audio geïnstalleerd.
De originele drivers niet installeren, is vragen om problemen. Eerst alle originele drivers installeren (je plukt ze zo van internet, asus.com, e.d.) en daarna kijken of eea is opgelost.

• brroops
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-12-2014

brroops

hoeveel

Voordat je naar de winkel rent voor een andere voeding, kun je beter eerst proberen iemand te vinden met een andere voeding. Als ik naar je waarden zijn zijn ze niet echt slecht(op 3.3V na dan).

Heb je wel eens in de logs van Windows gekeken? Staat ook nog wel eens nuttige info in.

waarom

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Archimond schreef op woensdag 15 december 2004 @ 21:35:

p.s. Als je in het Noorden woont kan ik wel bij je langskomen, onder Amsterdam duurt nogal lang met de trein van Groningen namelijk :)
Bedankt voor de reactie. Ik woon ook in 't noorden van Nederland. Echter, ik woon in Den Helder, dus het lijkt me ietwat te lang reizen voor je om hier te komen :).

Ik heb het probleem nu weer. Een half uurtje counter strike gespeeld, lock-up gehad, computer opnieuw opgestart zonder problemen. Mijn vriendin heeft toen nog wat dingen gedaan voor school en daarna is de computer uitgezet. Nu ik hem weer aanzet, krijg ik hetzelfde probleem; windows start helemaal niet meer op, behalve in veilige modus.

Ik heb hem opgestart met logging. In de log staat het volgende:
Kan stuurprogramma niet laden Intel GV3-processor
Kan stuurprogramma niet laden NVIDIA GeForce4 Ti 4400
Kan stuurprogramma niet laden Met MPU-401 compatibel MIDI-apparaat
Kan stuurprogramma niet laden SoundMAX Integrated Digital Audio
Kan stuurprogramma niet laden Audiocodecs
Kan stuurprogramma niet laden Legacy-audiostuurprogramma's
Kan stuurprogramma niet laden Mediabeheerapparaten
Kan stuurprogramma niet laden Legacy-videovastlegapparaten
Kan stuurprogramma niet laden Videocodecs
Kan stuurprogramma niet laden \SystemRoot\system32\DRIVERS\rdbss.sys
Kan stuurprogramma niet laden \SystemRoot\system32\DRIVERS\mrxsmb.sys
Er staan nog veel meer van deze frasen in het logbestand. Het lijkt er dus op dat hij problemen heeft om de hardware allemaal aan te sturen. Het einde ziet er zo uit:
Geladen stuurprogramma \SystemRoot\system32\DRIVERS\srv.sys
Geladen stuurprogramma \SystemRoot\System32\Drivers\TDTCP.SYS
Geladen stuurprogramma \SystemRoot\System32\Drivers\RDPWD.SYS
Daarna is hij dus compleet vastgelopen. Het gehele logbestand staat hier

Waar zou dit aan kunnen liggen? Kan het misschien aan het moederbord liggen?

[ Voor 28% gewijzigd door Rexomnium op 16-12-2004 20:18 ]

Verwijderd

kapotte hardeschijf?

Heb dit ook gehad veel lock ups! bleek achteraf mijn hardeschijf te zijn!

• aZuL2001
aZuL2001 schreef op woensdag 15 december 2004 @ 21:22:
Bios upgrade geprobeert ?

En ?

Hoewel HD ook mogelijk is.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Rexomnium schreef op donderdag 16 december 2004 @ 20:09:
[...]

Bedankt voor de reactie. Ik woon ook in 't noorden van Nederland. Echter, ik woon in Den Helder, dus het lijkt me ietwat te lang reizen voor je om hier te komen :).

Ik heb het probleem nu weer. Een half uurtje counter strike gespeeld, lock-up gehad, computer opnieuw opgestart zonder problemen. Mijn vriendin heeft toen nog wat dingen gedaan voor school en daarna is de computer uitgezet. Nu ik hem weer aanzet, krijg ik hetzelfde probleem; windows start helemaal niet meer op, behalve in veilige modus.

Ik heb hem opgestart met logging. In de log staat het volgende:

[...]

Er staan nog veel meer van deze frasen in het logbestand. Het lijkt er dus op dat hij problemen heeft om de hardware allemaal aan te sturen. Het einde ziet er zo uit:

[...]

Daarna is hij dus compleet vastgelopen. Het gehele logbestand staat hier

Waar zou dit aan kunnen liggen? Kan het misschien aan het moederbord liggen?
Zijn de originele drivers geinstalleerd voor de apparaten die in de log genoemd staan?

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
aZuL2001 schreef op donderdag 16 december 2004 @ 21:54:
[...]

En ?

Hoewel HD ook mogelijk is.
Bios update had ik al een tijdje geleden gedaan. :)
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 21:55:
[...]

Zijn de originele drivers geinstalleerd voor de apparaten die in de log genoemd staan?
Er staan drie apparaten in: audio, video en processor. Die laatste heeft geen drivers nodig (,toch?). De videokaart heeft de laatste forceware drivers en voor de audiodrivers heb ik deze genomen.

Verwijderd

Mogelijke oorzaak: printbreuk op het moederboard.

Bij temperatuurschommelingen kan een spoortje net wel, net niet contact maken.

En je zoekt je helemaal wezeloos op een multi-layer board.

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 22:32:
Mogelijke oorzaak: printbreuk op het moederboard.

Bij temperatuurschommelingen kan een spoortje net wel, net niet contact maken.

En je zoekt je helemaal wezeloos op een multi-layer board.
Gisteren heb ik de SiS AGP drivers WHQL geïnstalleerd (na de oude te hebben gedeï nstalleerd). Daarnaast heb ik de audiodrivers van de website geïnstalleerd, terwijl ik eerst de drivers van de bijgeleverde cd-rom had geïnstalleerd (die laatste waren 6 MB, die van de website iets van 20 MB). Ik ga zo nog even Detonators installeren in plaats van de forceware-drivers en dan weet ik écht niet meer wat ik moet doen.

Wel heb ik naar aanleiding van de reactie van Degrotebozewolfnl nagedacht. Mijn computer loopt altijd vast bij het spelen van spelletjes die een aanslag plegen op de resources: Half Life 2, Rome Total War en andere zware 3D games. Ik heb al geprobeerd om de details e.d. zo laag mogelijk te zetten, maar dat werkt niet. Wel lijkt het zo als ik Half Life 2 in volle glorie speel, de computer eerder lijkt vast te lopen, maar dat kan ook gevoelsmatig zijn.

Als ik de computer reset, dan start hij eigenlijk wél gewoon goed op. Heb ik de computer een tijdje uitgezet, dan loopt hij vreselijk vast.
Gisteren had ik dat ook weer. Ik speel Counter Strike, computer loopt vast, reset uitgevoerd en alles werkte weer. Tijdens het eten had ik de computer uitgezet en om een uur of acht, half negen wilde ik hem weer aanzetten, waarna ik weer die vastlopers had. Nu, 's ochtends, na een nacht uitstaan, loopt ie weer de hele tijd vast.

Als ik in veilige modus start en direct weer opnieuw opstart in gewone modus loopt de boel wederom vast. Als ik hem een tijdje heb draaien in veilige modus en dán opnieuw opstart, gaat het allemaal wél goed.

Mijn theorie hierover is dat er iets met de temperatuur mis is. Zoals Degrotebozewolfnl zei: het kan een net zo best contactpuntje op het moederbord zijn. Deze werkt alleen goed bij een bepaalde temperatuur. Als het te heet wordt, werkt het niet en als de computer te koud is, werkt het ook niet. Zou dit misschien mogelijk zijn? Hoe kan ik dit 100% zeker weten?

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-04 10:52
Tsja, wat dacht je eigenlijk van terugbrengen naar de leverancier of in ieder geval een professional in te schakelen en die er naar te laten kijken?

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
wvkreg schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 11:56:
Tsja, wat dacht je eigenlijk van terugbrengen naar de leverancier of in ieder geval een professional in te schakelen en die er naar te laten kijken?
Ik heb de computer tweedehands aangeschaft, ongeveer een klein half jaar geleden, dus garantie e.d. zijn geen optie.

//edit:
Net even een paar computerwinkels hier opgebeld. Om de computer te onderzoeken op fouten vragen ze rond de € 45,-. Dan heb je dus nog helemaal niets, alleen de vaststelling en de determinatie van het probleem. Daarna misschien een nieuw moederbord en ik ben direct 145 euro armer.... nee, dan wil ik er liever op deze manier uitkomen :)

[ Voor 32% gewijzigd door Rexomnium op 17-12-2004 12:20 ]

• aZuL2001
Wat staat er in de eventviewer ?

De volgende programma's staan nu geïnstalleerd:
MS Office 2003 (volledige installatie)
Dikke van Dale Basisversie
Winzip
Macromedia Dreamweaver MX 2004
Steam en Half Life 2 (en Counter Strike)
Flash FXP
Daemon Tools (laatste versie)
Mozilla Firefox 1.0 Engels
Logitech Mouseware
Nvidia Forceware 66.93
Mcafee Virusscan, Firewall, Securitycentre

[ Voor 6% gewijzigd door aZuL2001 op 17-12-2004 12:32 ]

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Rexomnium schreef op donderdag 16 december 2004 @ 22:23:
[...]

Bios update had ik al een tijdje geleden gedaan. :)

[...]

Er staan drie apparaten in: audio, video en processor. Die laatste heeft geen drivers nodig (,toch?). De videokaart heeft de laatste forceware drivers en voor de audiodrivers heb ik deze genomen.
Drivers hoef je niet voor de processor te installeren, maar wel voor het moederbord. Alle bij het moederbord meegeleverde drivers moeten geinstalleerd worden. je kunt ze ook downloaden, gewoon zoeken op internet met het type-id van je moederbord.

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 13:09:
[...]

Drivers hoef je niet voor de processor te installeren, maar wel voor het moederbord. Alle bij het moederbord meegeleverde drivers moeten geinstalleerd worden. je kunt ze ook downloaden, gewoon zoeken op internet met het type-id van je moederbord.
Hartstikke bedankt dat je me wilt hebben, maar je leest niet goed. Zoals ik al zei:
Het maakt dus geen verschil welke drivers ik installeer; de computer loopt toch vast.

Dit zijn de definitieve symptomen van het probleem:
Computer loopt vast bij een koude start (als de computer uitstond).
Computer loopt vast bij het spelen van spelletjes
Computer loopt niet vast in veilige modus
Computer loopt niet vast als ik éérst in veilige modus heb opgestart, een paar minuten wacht en dan opnieuw opstart in gewone modus.

Iemand nog ideeën?

Verwijderd

wat dacht je van je cpu kan een gedeelte stuk zijn, kan je dit testen op een andere pc.

Verwijderd

Rexomnium schreef op zondag 19 december 2004 @ 11:14:
[...]

Hartstikke bedankt dat je me wilt hebben, maar je leest niet goed. Zoals ik al zei:
[...]

Het maakt dus geen verschil welke drivers ik installeer; de computer loopt toch vast.
Iedereen weet dat het onverstandig is de drivers bij je moederbord niet te installeren. Altijd drivers installeren dus! Ook al liep die met de drivers geinstalleerd ook vast. Sluit het probleem van geen drivers altijd uit. Installeren die drivers dus.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2004 13:23 ]

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 19 december 2004 @ 13:19:
[...]

Iedereen weet dat het onverstandig is de drivers bij je moederbord niet te installeren. Altijd drivers installeren dus! Ook al liep die met de drivers geinstalleerd ook vast. Sluit het probleem van geen drivers altijd uit. Installeren die drivers dus.
Iedereen, en ik ook dus, weet dat je de drivers moet installeren. Goed, dat zijn we met elkaar eens. Dat hun afwezigheid een oorzaak van het probleem is, kun je uitsluiten, aangezien ik het probleem ook had met de drivers.

De vastlopers doen zich voor onder beide condities. De symptomen zijn precies hetzelfde. Ik heb reeds verschillende drivers in verschillende volgordes onder verschillende windowsinstallaties geprobeerd. Conclusie: de oorzaak ligt niet bij de drivers van het moederbord.
Verwijderd schreef op zondag 19 december 2004 @ 11:25:
wat dacht je van je cpu kan een gedeelte stuk zijn, kan je dit testen op een andere pc.
Helaas... ik heb hier geen geschikte 2e computer voor. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Rexomnium op 19-12-2004 15:19 ]

Pagina: 1