Beeld: vaag, kleuren,strepen. Bij 128 MB DDR Radeon 9800

Pagina: 1
Acties:

• M2H
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-12-2025
Het verhaal...
Na toch al 2 weken problemen hoop ik toch dat ik hier wél een antwoord vind.

Ik kreeg 2 weken geleden een klein raar dingetje op mijn scherm, mijn muis was soms een klein beetje vervormt, en iconen een klein beetje vaag, ik lette er verder niet op want ik zou hem toch die dag opnieuw installeren.

Na de installatie bleef ik echter dit probleem houden...ik heb hem toen maar nog eens opnieuw geinstalleerd voor de zekerheid. Ik had het probleem nog steeds..en steeds erger, er kwamen strepen, blokjes en vage inconen in het beeld, zelf bij het logo van DELL en het windows logo bij het opstarten. Ik heb toen gekeken of mischien andere hardware problemen leverde en haalde toen alles uit mijn computer behalve muis, keyboard en monitor..maar dit hielp niks..(het was wel opeens ietsje minder..maar na een tijdje gewoon weer terug)
Toen heb ik de videokaart even uit mijn computer gehaald..ik hoopte iets nuttigs te kunnen doen..maar het enigste wat ik eigenlijk gedaan heb was wat stof eraf geblazen, wel was het probleem even weg. Maar vanmiddag kwam het zo hefig terug dat ik het toch echt eens op een forum moest gaan plaatsen, ik ben ten einde raad en hoop niet dat ik een nieuwe videokaart moet komen.

Even in het kort:
-Ik heb een anderhalf jaar oude pc met een 128 MB DDR Radeon 9800 videokaart.
-Schermresolutie veranderen werkt niet.
-Hij werkte een half jaar gewoon super...nooit problemen gehad..
-Ik heb al de ATI videokaart driver gedownload
-opnieuw installeren helpt niet
-het probleem doet zich meestal alleen voort in iconen ende muis, hier komen dan witte/transparante strepen in.
-Ik heb de 2e videopoort maar even uitgeschakeld..sinds ik die niet gebruik, maar dat helpt niks.
-Het probleem is trouwens ontstaan nadat ik de computer omgezet heb, dus alles losgehaald etc en in een andere hoek gezet...

Screenshots:
http://www.m2h.nl/test/1.jpg (ergste geval 1)
http://www.m2h.nl/test/2.jpg (ergste geval 2)
http://www.m2h.nl/test/3.jpg meestal doet dit zich voor
http://www.m2h.nl/test/4.jpg (sec. videopoort even uitgeschakeld..maar helpt niet)

Ik denk dat ik nu genoeg info gegeven heb ? Ik edit wel als iemand nog meer vragen heeft, ik hoop dat iemand me hier duidelijkheid over kan geven.

[ Voor 10% gewijzigd door M2H op 15-12-2004 20:46 . Reden: Extra info ]

• willy83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
Lijken wel artifacts
Als de kaart niet oc-ed is en je heb garantie nog op de kaart, terug er mee.

• M2H
Ja dankje, maar jammer genoeg heb ik niet lopen photoshoppen oid :P
Nou moet ik even kijken hoe het zit.... zou er nog garantie op zitten, moet via ATI zeker? Niet via DELL dan hé?
De dell garantie is 1 jaar, en die is dus verlopen.

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:25
dan heb je in princiepe pech want je krijgt alleen garantie via dell geloof ik als ie daar in zit en je het hem er trouwens uitgehaald en dus zou je garantie zo ie zo weg moeten zijn

• M2H
Hm oke das dan best..klote... Toch bedankt

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:56
Dit soort artifacts krijg je meestal als de kaart te warm wordt:
-druk de koeler aan, zorg dat hij goed vastzit
-clock de kaart terug (progjes op www.guru3d.com)
-zet er een grote kamerfentilator oid. op (stofzuiger wil ook wel eens helpen maar kijk uit dat je je hardware niet kapotzuigd)

http://axrotterdam.blogspot.nl

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-08 07:09

janklp

FortyTwo Capital

Dekaasboer schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 10:45:
Dit soort artifacts krijg je meestal als de kaart te warm wordt:
-druk de koeler aan, zorg dat hij goed vastzit
-clock de kaart terug (progjes op www.guru3d.com)
-zet er een grote kamerfentilator oid. op (stofzuiger wil ook wel eens helpen maar kijk uit dat je je hardware niet kapotzuigd)
Ik denk toch dat je kaart stuk is, dit heb ik ook met het spelen van spellen en mij werd ook gezegd dat mijn kaart stuk was. Je zou even de koeling kunnen testen zoals Dekaasboer ook al zei. Moet je wel de kast open hebben he :+ Succes ermee!

• M2H
Ok ik zal eens kijken...ik heb overigens nooit iets met de videokaart gedaan op het gebied van overclocken etc.

Ik ga het wel even proberen en zal het zo wel weer even kijken of het geholpen heeft, ik denk zelf toch echt dat het de warmte is en niet dat de kaart kapot is want ik heb ook tijden dat ik een hele dag foutloos kan spelen etc.

brb..

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 18:06

Ryceck

Constants and Variables

Ik heb toen hetzelfde probleem gehad met een 9700pro, na het verwijderen van de standaard-koeling een Zalman-passive-koelblok erop gemikt en nooit meer problemen gehad :)

Moraal van het verhaal: sjek je koeling, das most likely het probleem.

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

Verwijderd

Ik had dus deze probleem nadat ik een andere had met mijn Radeon 9800 pro.
Ik had mijn computer gewoon afgesloten en na een uur aangezet om even te gamen en toen ik in windows kwam zag ik alleen mijn muis nog en de bureaublad was zwart. Niks hielp om de kleuren terug te krijgen behalve een spel opstarten (wat met beetje geluk wel ging :P ) want dan kwam alles weer wel terug. Maar heb het 3 keer gehad zo en toen zat ik dus UT 2004 te spelen en opeens kreeg ik allemaal artifacts zoals op het plaatje wel duidelijk is. Ik dacht ook dat het aan de koeler zou liggen, maar die zat toch echt goed vast. Heb het gewoon terug gebracht naar Mycom, want zat nog garantie nog op. Na 3 dagen bij Mycom te liggen hebben ze het niet kunnen maken (of niet eens naar gekeken :'( ) en hadden ze me Nvidia 6800LE aangeboden. Ik dus in eerste instantie zeggen van ik wacht wel tot jullie nieuwe retail kaarten van de pro binnen krijgen, maar op het internet stond dat de LE tussen de pro en de XT in zit dus ben gelijk terug gegaan en de LE gehaald. Ik weet niet of iemand iets aan mijn verhaal heeft, maar ik weet wel dat het aan je kaart ligt want alles draait nu weer super. Het is ook altijd de koeler die ervoor zorgt dat je kaartje rare dingen laat zien, want ik had ook met een 9700 pro problemen met artifacts wat ik oploste door een nieuwe koeler erop te zetten. In ieder geval veel geluk met het vinden van een oplossing M2H.

• Dekay
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:21
Zelfde probleem hier maar dan met een Radeon 9800SE. Koeler zat los, ik wilde hem los halen en heb per ongeluk iets te hard op die pinnetjes aan de achterkant gedrukt dus braken ze af. Ben nu aan het wachten op de Zalman VF700 AlCu

• bigfoot1942
  • Niet online
typisch een kapotte pipeline.
volgens mij heb je volgens de wet recht op 2 jaar garantie.
ff Dell bellen en dat artikel opscharrelen.

• M2H
Oke ik heb nu bericht van dell, duidelijk..
"Dit lijkt sterk op een videokaart probleem."

Ze geven nog 4 mogenlijke oplossingen;
-Reseaten van videokaart
-Moederbord batterije 10 sec eruit halen
-"Wij raden u aan om een hardware test uit te voeren op uw system"
-"Test u of het probleem zich ook voordoet in veilige modus van Windows"

Maar nee dit helpt natuurlijk niet, ze bieden nog een offerte aan voor een nieuwe videokaart, maargoed vergeet dat maar, liever dan niet via dell vanwege transport kosten etc.

Wat ik wil proberen is een cooler op mijn videokaart zetten, maar ik heb hier geen verstand van, watvoor soort coller heb ik nodig?
Nog even een herhaling, ik heb de videokaart "128 DDR MB ATI Radeon 9800".

Als iemand een geschikte cooler hiervoor weet zal ik die gelijk bestellen en testen of het probleem opgelost is, zo niet dan word het maar eens tijd voor een nieuwe videokaart.

Ik wil in ieder geval iedereen hierboven bedanken, ik weet tenminste ongeveer wat er aan de hand is.

[ Voor 10% gewijzigd door M2H op 07-01-2005 00:25 ]

• bigfoot1942
  • Niet online
je hebt wettelijk 2 jaar recht op garantie.
Als je je koeler gaat vervangen ben je dat kwijt.

• M2H
Ik zal het eens proberen, ik mail ze dan nog wel even hiermee...Je hoort dan wel weer van me
Dankje

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Nou ja, en als je dan toch een andere cooler erop wilt zetten....

Genoeg te vinden op GoT, dacht ik zo... Zalman of zo...

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-08 07:09

janklp

FortyTwo Capital

Ik zou niet meteen een andere cooler erop zetten hoor, het kan zijn dat het probleem daar ligt maar dat is helemaal niet zeker. Straks geef je een bende geld uit en is het probleem nog niet opgelost. Is het dan geen idee om even een ventilator voor je open systeem kast te plaatsen?
Pagina: 1