Toon posts:

LEDJE is veel te zwak???

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
omdat ik me eigen pc case heb gebouwd en heb 2 ledjes erin gezet een voor hd, en 1 voor de power..
nu die van de hd brandt normaal maar die van de power brandt erg zwak ?
ze zijn aangesloten op de originele aansluitingen op moederbord en het zijn 2 identieke ledje !!!
iemand raad ??

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Eigenlijk heb ik geen idee, maar een kabelbreuk zou bij mij zeker tot de megelijkheden horen ....

Murphy was an optimist

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Mischien is die ene uitgang wel 5V ofzow en die andere 3V wat normaal is voor een ledje anders weet ik het ook niet.

Tip koop een goed ledje van ongeveer een tientje dat is net een wannabee laserlamp 8-)

Alle proemn in n drek

Verwijderd

8-)
ja dat is een goede oplossing die laser led :)

Verwijderd

Ik denk eerder aan die ohms...die zullen waarschijnlijk wat TE sterk zijn...of zitten der geen tussen??!!

da zo et geen waar ik aan denk

ander denk ik aan die ledjes...aan het aantal volt ze nodig hebbe...maar gezegt da ze alle 2 et zelfde zijn, hmppppp
raar :):)

Verwijderd

Topicstarter
mja bedankt voor de tip maar 7gulden vond ik al genoeg voor een ledje :p
en de weerstandjes die ertussen staan zijn dus de standaard op het moederbord,
of kunnen de draden verkeerd zitten ?
lang beetje kort beentje aan led ?

• blablabla|IA
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op donderdag 04 januari 2001 20:10 schreef Montieken het volgende:

of kunnen de draden verkeerd zitten ?
lang beetje kort beentje aan led ?
Kathode Negatief
Anode Positief

Oftewel KNAP ;)

Verwijderd

Topicstarter
dus ik veronderstel dat de draden goed zitten dan :p

• WFvN
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op donderdag 04 januari 2001 20:14 schreef blablabla het volgende:

[..]
Kathode Negatief
Anode Positief

Oftewel KNAP ;)
NOT....dat gebeurt alleen bij teveel vermogen.... in ieder geval alsie goed is aangesloten.... maar bij normale spanning verkeerd aansluiten geeft gewoon helemaal niets... geen knap!!

Verwijderd

Topicstarter
dus zwak licht is dus niet omdat de draden verkeerd zitten :p
heb ik dat weer goed begrepen :)

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:05
wfvn..
nooit op mts gezeten??
ezelsbruggetje..

knap van okee niet van kapot knappen ;)

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Verwijderd

Topicstarter
mts ezelsbruggetjes ?
ik ben maar ne simpele belg zenne ;)

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-03 15:18
Wat doet iedereen hier moeilijk over ledjes! sjeses, zeker nooit van electrotechniek en de franse slag gehoort. Gewoon de led aansluiten, 50% kans dat hij goed zit, en als hij niet goed zit keer je hem om. Er zit een diode op waardoor hij het gewoon niet doet. Volgens mij zijn weerstanden ook niet nodig.

Verwijderd

Topicstarter
mja ik ben nie zo slim als gij he :p
maar ik dacht dat een ledje op 1.xxx volt werkt dus weerstand is wel nodig zo ver mijn kennis reikt.....

• WFvN
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op donderdag 04 januari 2001 22:07 schreef Roger Beurskens het volgende:
wfvn..
nooit op mts gezeten??
ezelsbruggetje..

knap van okee niet van kapot knappen ;)
Thanx... nope... geen MTS gedaan.... niet slim genoeg :P

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op donderdag 04 januari 2001 22:28 schreef Bart B het volgende:
Wat doet iedereen hier moeilijk over ledjes! sjeses, zeker nooit van electrotechniek en de franse slag gehoort. Gewoon de led aansluiten, 50% kans dat hij goed zit, en als hij niet goed zit keer je hem om. Er zit een diode op waardoor hij het gewoon niet doet. Volgens mij zijn weerstanden ook niet nodig.
het is toch handiger om ff te kijken welk pootje langer is, dan hoef je maar 1 keer te solderen.

verder zit er in een led geen diode, het IS een diode

of weerstanden nodig zijn hangt af van de spanning waar je een led op aansluit

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:01

Exirion

Gadgetfetisjist

Ledjes werken niet op spanning maar op stroom. Je moet er voor zorgen dat er 20mA doorheen loopt. Met de wet van Ohm kun je dus uitrekenen hoe groot de weerstand moet zijn die in serie met de LED op de spanning wordt aangesloten. De minimale spanning waarbij een LED werkt is dacht ik ergens rond de 1,2 Volt. Dat een LED een drempelspanning heeft komt doordat het een diode is (duhh).

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
dat ledje is dus aangesloten aan de power pinnetjes op het moederbord zelf dus dat zou toch ok moeten zijn ? qua weerstand :)
en het brandt echt heel flauw :(

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 05 januari 2001 14:59 schreef Montieken het volgende:
dat ledje is dus aangesloten aan de power pinnetjes op het moederbord zelf dus dat zou toch ok moeten zijn ? qua weerstand :)
en het brandt echt heel flauw :(
Sluit eens een ander ledje op de pinnetjes op het mainboard aan. LEDjes die om wat voor reden dan ook 'doorgebrand' of versleten zijn kunnen ook heel zwak gaan branden. Als een ander LEDje ook zo zwak brand dan ligt het probleem bij je mainboard, maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
ik zie juist op mijn moederbord 3 pinnetjes om powerled aan te sluiten klopt dat ?? huh
led is splinternieuw !

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op vrijdag 05 januari 2001 14:55 schreef Exirion het volgende:
Ledjes werken niet op spanning maar op stroom. Je moet er voor zorgen dat er 20mA doorheen loopt. Met de wet van Ohm kun je dus uitrekenen hoe groot de weerstand moet zijn die in serie met de LED op de spanning wordt aangesloten. De minimale spanning waarbij een LED werkt is dacht ik ergens rond de 1,2 Volt. Dat een LED een drempelspanning heeft komt doordat het een diode is (duhh).
natuurlijk werken ze op stroom. en als je een ledje op 1.2 tot 3 volt aansluit heb je geen weerstandje in serie nodig, omdat bij die spanning er een stroom gaat lopen die ingeveer goed is.

waar je misschien op doelt met je uitspraak is dat je als je een ledje aanlsluit op bijv. 220v, je zo'n grote weerstand nodig hebt dat je de interne weerstand van de led kan verwaarlozen. die hoef je dan dus niet te kennen. je rekent uit bij welke weerstand er 20mA zou lopen als je er 220V op zet, en die weerstand zet je in serie met het ledje. de stroom is dan net iets lager dan 20mA.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 05 januari 2001 15:09 schreef aatos het volgende:

[..]
natuurlijk werken ze op stroom. en als je een ledje op 1.2 tot 3 volt aansluit heb je geen weerstandje in serie nodig, omdat bij die spanning er een stroom gaat lopen die ingeveer goed is.
Sorry hoor, maar je kraamt echt onzin uit ;) Bij een spanning van 3 Volt heb je ook zeker wel een weerstand nodig, want de weerstand van een LED is zeer laag. Gegarandeerd dat ie meteen doorklapt en naar de klote is als je 'm zonder weerstand in serie aansluit.

nog even erbij: Bij 3 Volt moet de serieweerstand rond de 150 Ohm zijn om de LED goed te laten branden (en dan loopt er dus 20mA).

Pagina: 1