[Mandrake] 10.1... zeer slecht? of gewoon ik n00b

Pagina: 1
Acties:

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021
Heb sinds een paar uur Mandrake 10.1 geinstalleerd staan, valt me nu al flink tegen.
Vergeleken met 10.0 is het er hard op achteruit gegaan:
1. De packer manager (rpmdrake) slaat na een tijdje gewoon uit zonder enige waarschuwing of foutmelding.
2. Heb een aantal progjes geinstalleerd (aMSN, FireFox, J2re, Webmin, enz.) maar werken geen van allen (zijn alleen op te starten met een grote omweg... rechtstreeks vanuit de directory) ze zijn dus niet gerigstreerd in de /usr/bin/ directory.
3. Menu werkt maar half, ondanks dat ik vele progjes geinstald heb staan zijn er uberhaupt maar een paar toegankelijk vanuit het menu (toevoegen heeft geen zin, geeft ze niet weer).
4. Desktop crasht telkens, dus geen icoontjes
5. Konqeuror endergelijke starten zeer traag op.

Heeft iemand anders toevallig ook last van deze symptomen ?
het gaat dus over Mandrake 10.1 Official edition standaard installatie.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

1. wat staat er in je logfiles?

2. maak een symlink, voer het volledige pad in, of kopieer de binaries naar een directory in je pad?

3. Welke Windowmanager gebruik je?

4. Nogmaals; wat staat er in je logfiles? tipje; /var/log/ :)

5. Wat zijn je loadtijden op die momenten? (`top`)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• The_Savage
Ben er dus al achter dat het trage opstarten komt door mijn s-ata raid-0 schijf(en), vrij veel buffer errors

Gebruik dus KDE 3.2 (srry vergeten te vermelden) en mijn kernel is 2.6.8.1-12

errors als: xfs: ignoring font path element /usr/X11R6/lib/X11/fonts/drakfont (unreadable) in mijn user.log lijken mij ook niet al te fris :P

--> is het normaal wanneer er eenmaal een partitie gemount is met smb4k, je deze niet meer kunt unmounten :?, blijft maar met "in use" aankomen maar krijg niet achterhaald wat het is... in elk geval nog nooit eerder gehad.

Als ik de config en logboek van webmin mag geloven, zou het gewoon moeten werken (geen errors, allemaal goedjes) dit doet het dus nogsteeds niet.

Na een beetje door drammen is het menu nu ook werkend (geen idee waarom nu zo plots wel, enige wat ik heb gedaan is paar keer menu lay-out geswitched en opgeslagen)
Helaas werkt de 'link' nogsteeds niet, sterker nog wanneer ik bij run command het commando firefox intyp loopt het geheel spontaan vast.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-02 18:07

BHQ

Tsja, ik heb Mandrake definitief verlaten. De software heeft echt gewoon wáy teveel bugs (ervaring... :(). Probeer (zelfs als n00bie!) eens Ubuntu. Ik had oa ook de problemen als jij had met die manager.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Of ga dan meteen echt voor debian, de testing versie is erg goed te installeren imo :)
Je moet alleen niet schrikken van een console in het begin, maar X draait snel genoeg ;)

Unmounten van een partitie gaat vaak sneller als je -l mee geeft. (Van lazy). Hij gooit dan eerst het filesystem uit je directory tree en als dan even later de activiteit klaar is wordt er daadwerkelijk geunmount. Meestal is het binnen een seconde gepiept.

En draai even een disk scan voor de zekerheid:
code:
1
 badblocks -v /dev/<vul schijf in>

[ Voor 51% gewijzigd door VROEM! op 15-12-2004 21:20 ]

ieeeepppppp :P

• The_Savage
VROEM! schreef op woensdag 15 december 2004 @ 21:17:
Of ga dan meteen echt voor debian, de testing versie is erg goed te installeren imo :)
Je moet alleen niet schrikken van een console in het begin, maar X draait snel genoeg ;)

Unmounten van een partitie gaat vaak sneller als je -l mee geeft. (Van lazy). Hij gooit dan eerst het filesystem uit je directory tree en als dan even later de activiteit klaar is wordt er daadwerkelijk geunmount. Meestal is het binnen een seconde gepiept.

En draai even een disk scan voor de zekerheid:
code:
1
 badblocks -v /dev/<vul schijf in>
onder debian testing versie heb ik ook een paar weekies gedraaid :P
viel me alleen zwaar tegen dat s-ata raid-0 niet mogenlijk was met mijn controller en dat me nvidia drivers maar niet wilden draaien onder de 2.6.8 kernel (waar s-ata het tenminste wel deed)
was dus keuze tussen of 800x600 schokkerig beeld of 1600x1200 vloeiend maar geen data schijfjes. (raid-0 wordt gebruikt als data opslag)

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Nvidia drivers heb ik nu anders perfect draaiend op een 2.6.8 kernel. Ik draai hier dual head op een geforce fx5700 met de nvidia drivers :)
Met de "nv" drivers draai ik trouwens ook zo 1280x1024, dus dat zou geen probleem mogen zijn. Alleen heb je dan minder hardware acceleratie.

[ Voor 34% gewijzigd door VROEM! op 15-12-2004 21:42 ]

ieeeepppppp :P

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
De package manager van Mandrake is niet rpmdrake maar urpmi. Met de GUI versie ik heb inderdaad ook wat problemen. Overigens gebruik ik de community edition (niet official dus). Maar urpmi is ook gemakkelijk van commandline te gebruiken.

Ga naar http://easyurpmi.zarb.org/. daar kan je het commando opstellen voor het adden van een nieuwe source..
vervolgens urpmi.update <source naam>
en dan urpmi <package naam>

Verder heb ik totaal geen problemen met mandrake 10. Al zeg ik er wel bij dat ik alleen de GUI gebruikt voor amule. De rest doe ik allemaal via een zwart gat.

iRacing Profiel

• The_Savage
MrBarBarian schreef op donderdag 16 december 2004 @ 08:48:
Verder heb ik totaal geen problemen met mandrake 10. Al zeg ik er wel bij dat ik alleen de GUI gebruikt voor amule. De rest doe ik allemaal via een zwart gat.
Dat is handig als je genoeg kennis hebt van linux ja :)... ik heb de X gewoon nodig (beetje overzicht nodig)

Verwijderd

Ik denk dat het aan jou ligt en niet aan Mandrake. De paar keer dat ik vastloop ligt het altijd aan mijzelf en niet aan Mandrake dus ik denk dat het bij jou niet anders zal zijn.

Probleem 1: geen idee wat dit betekent maar heb je al een update geprobeerd? (log in het Mandrake Control Center (MCC), software, vernieuwingen, controleren op vernieuwingen)

Probleem 2: Mandrake gebruikt urpmi om software te installeren en als jij problemen hebt durf ik te wedden dat je urpmi niet gebruikt hebt om die programma's te installeren. Lees over urpmi en zet alles goed op. Bespaar jezelf problemen.

Probleem 3: Startmenu: gebruik urpmi en dat zorgt ervoor dat alles keurig vermeld wordt. Geen Mandrake probleem.

Probleem 4: Geen idee. Welke gebruik je? (default is KDE) Heb je wel alles geinstalleerd? Probeer update anders.

Probleem 5: Ook geen idee. Zal wel iets te maken hebben met de crashende DE (als dat KDE is, maar dat zal wel als je konqueror gebruikt). Als het goed is zou het na de update in orde moeten zijn.

Maar het belangrijkste is dus: gebruik urpmi. Lees wat het doet en wat je ermee kunt. Het grootste gedeelte van je problemen heeft volgens mij te maken dat je dingen niet goed installeert. Gebruik dus de tools die Mandrake je geeft.

Verwijderd

Ik kan ook uit eigen ervaring stellen dat MDK een van de allerbeste Linux distro's juist voor de minder systeembeheerdertechnisch ingestelde gebruiker, alles kan via CLI, maar je kan bijna alle handelingen (tot kernelmodules configureren aan toe) via het Mandrake Control Center uitvoeren.

Wat bij MDK vitaal is zijn de URPMI sources, die kan je instellen via een tool als:
http://easyurpmi.zarb.org/

Ik sluit me ook zeker bij sintaugustinus aan, tot noch toe zijn bij mij alle problemen met MDK ook door mij zelf geproduceerd, dus roep niet al te hard aub.

De suggesties om naar Debian/Ubuntu over te stappen zou ik even links laten liggen, zeker Debian is een expert distro waar je als n00b gewoon niet aan wilt beginnen.

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
Mandrake 10.1 een achteruitgang? Ik was tot voor kort niet kapot van Mandrake en ging altijd liever voor Redhat/Fedora, maar 10.1 bevalt mij prima.

Maar zonder de CLI kun je volgens mij geen enkele Linuxdistro goed aan de praat krijgen en houden. Je zult altijd zaken (scripts, conf's, etc.) moeten finetunen die niet via een GUI in te stellen zijn. Dat is soms lastig, maar zodra je er handigheid in krijgt, merk je dat het je ook meer mogelijkheden oplevert ten opzicht van bijvoorbeeld Windows.

Systeem

Verwijderd

Kan er niet een keer een ban komen op onzinnige opmerkingen zoals: stap over op..... ??

Als iemand geen problemen heeft met hardware compatibiliteit heeft het weinig zin over te stappen, dat is meestal veel meer moeite, bovendien is het niet erg hulpvaardig.
Als er wel problemen zijn met hardware, dan kan je dat tijdelijk ontgaan door een iets nieuwere distro te nemen, maar de volgende keer dat je wat nieuws koopt mag je evt weer gaan switchen.

Zolang het niet duidelijk is of een andere distro minstens 99% zeker de problemen oplost, vind ik het hoogst ongepast voor te stellen meteen maar over te stappen.
Die overstap aanraders zouden eens moeten realiseren dat hun adviezen (drang om meer usertjes hun distro te laten gebruiken) Linux als geheel een slechte naam geven.
Ik geef SUSE, Gentoo, FC, of [vul distro in] gebruikers ook niet het advies om op Mandrake over te stappen.

Ik zie zeer weinig problemen met Mandrake 10.1 OE - je moet wel de updates inspelen voor KDE, maar verder moet het prima lopen.
En ja, ik spreek uit ervaring, lees anders mijn review (zie website), en ik kom veel op www.mandrakeusers.org waar je vanalles langs ziet komen, en veruit de meeste problemen zijn vanwege onkunde, niet door de software, of door hardware compatibiliteitsproblemen.

[edit]
Die drakfont error komt omdat er wat gewijzigd is aan de meegeleverde fonts, dit is geen echt probleem dat die andere ellende veroorzaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2004 13:23 . Reden: toevoeging drakfont ]

• The_Savage
Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 10:26:
De suggesties om naar Debian/Ubuntu over te stappen zou ik even links laten liggen, zeker Debian is een expert distro waar je als n00b gewoon niet aan wilt beginnen.
Ik ben het hier niet mee eens, heb voorheen paar weken onder Debian Sarge gewerkt, en werk nu fulltime onder Debian 3.0.
Setup te moeilijk ??? wat is er moeilijk aan?
zolang je een beetje basiskennis hebt (van wat een harde schijf is enz.) is er echt niks aan.

Ben het met aRTee eens.
In principe maakt het niet uit welke linux distro je draait, zolang je er jezelf maar prettig bij voelt.
En zodra je een beetje verstand hebt van compileren endergelijke maakt het al helemaal niks meer uit. Na een week ziet bij een distro er totaan anders uit dan zoals hij uit de doos kwam. (zelfde met windows eigenlijk).
Voordeel van de wat grotere distro maatschappijen (SuSe, Debian, Mandrake, RedHat) is de ondersteuning, voor de n00bs die weinig intresse hebben in OpenSource gebeuren is het een uitkomst dat er gewoon precompiled binaries te krijgen zijn voor hun OS.

Over Mandrake 10.1, heb grotendeels alles wel weer werkend gehad (Xorg werkt toch net iets anders dan XF86)... ff wennen dus maar goed te gebruiken. Verder niet veel verbeteringen tegengekomen.
Ik was dus iets te voorbarig met mijn conclusie :X

Verwijderd

Over ondersteuning, hmmm, bij Mandrake telt meer de community ondersteuning dan die van MandrakeSoft...
Daarom raad ik ook altijd af om de distro te kopen en er dan mee aan de gang te gaan - velen die clublid zijn geworden omdat ze dachten dan opeens goede support te krijgen zijn achteraf erg ontevreden.
Het is beter de download edition te gebruiken (wel Official Edition als het even kan) en pas als men tevreden is geld uit te geven - soort van fooi achteraf voor geleverde diensten, in plaats van het aanschaffen van een product dat 'goed zou moeten werken maar evt toch niet aan de wensen voldoet'....

Ik denk trouwens dat dat voor alle linux distro's geldt: kijk naar hoe de community om de distro is. Ik vind de community om Mandrakelinux erg goed, als ik zie wat voor simpele vragen op mandrakeusers.org voor de zoveelste keer voorbijkomen en toch weer beantwoord worden, dan denk ik: daar kan je de meest suffe noob heensturen, en het zal 'm wel gaan lukken. Dit is een van de belangrijkste redenen dat ik beginners Mandrake aanraad -misschien wel wat uit de tijd, want tegenwoordig is het zelfs bij Debian minder dat je UTFS en RTFM naar je hoofd geslingerd krijgt.. :P

Van de andere kant, GoT : NOS daar kan ik de meeste echte beginners niet heensturen, die krijgen alleen maar slotjes... :D
Pagina: 1