Toon posts:

Hoe GRUB zo instellen dat Windows 98 wordt opgestart? *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey,

Ik moet voor school een Multi OS maken met het programma Vmware 4.5.2 met daarin de 4 besturingssystemen met daarbij een bootmenu.
Het gaat om DOS 7.1.Windows 98,Windows XP en Linux red hat 9.0
Het maken van de partite's was geen probleem ik heb het met het programma efdisk gemaakt,daarna het hele zooitje geinstalleerd op elke partitie dus 1 OS.
Maar wat nou eigenlijk het probleem is in linux heb ik een bootmenu aangemaakt zodat ik kan kiezen wat ik wil laten opstarten.
Het probleem is als ik op Windows 98 klik dat ie dan naar Dos gaat verderes doet alles het prima het heeft geloof ik iets met de verwijzing te maken maar kan iemand me helpen of zeggen waar het aan ligt zodat ik het ff kan fixen. ;)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Hoe ziet de preciese entry in je bootloader eruit? Welke bootloader gebruik je? Verder is dit meer iets voor SA aangezien het om een stuk software (=linux bootloader) gaat; en niet om Windows :)

Multi OS > [] Hoe bootloader zo instellen dat Windows 98 wordt opgestart? *
WOS > SA

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik de bootloader van linux grub heet het geloof ik hoe de entry eruit ziet zou ik niet weten hoe kan ik dat zien moet ik dan in dat grub.conf gaan kijken ?

Verwijderd

is het niet handig om eerst zelf uit te zoeken waar je mee bezig bent?

Ik heb de indruk dat je geen flauw idee hebt waar je mee bezig bent. Lees eens wat documentatie over grub en grub.conf en je komt erachter hoe het ding werkt. Daarnaast weet ik niet hoe nu je harddisk indeling is. Elk OS op een aparte partitie?

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

als je grub gebruikt (vermoed meer lilo maja):
Gebruik gewoon webmin (ga je denk ik nog veel meer nodig hebben)
log in als root en ga naar Hardware
selecteer GRUB boot loader
pas regeltjes (selecteer partitie uit menu) aan en klik op opslaan, valt bijna niet fout te doen

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

The_Savage schreef op woensdag 15 december 2004 @ 20:25:
[...]

Gebruik gewoon webmin (ga je denk ik nog veel meer nodig hebben)

[...]
Laat ik nog even opmerken dat als je echt wat van Linux wil leren dat je dan geen Webmin moet gebruiken :) Je kan volgens mij beter leren wat je aan het doen bent in plaats van de makkelijkst te bedienen tools uitkiezen om iets uit te voeren waarvan je eigenlijk niet weet wat het is :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Spider.007 schreef op woensdag 15 december 2004 @ 20:28:
[...]

Laat ik nog even opmerken dat als je echt wat van Linux wil leren dat je dan geen Webmin moet gebruiken :) Je kan volgens mij beter leren wat je aan het doen bent in plaats van de makkelijkst te bedienen tools uitkiezen om iets uit te voeren waarvan je eigenlijk niet weet wat het is :)
dat is eigenlijk hetzelfde als zeggen dat je windows control panel niet moet gebruiken omdat je veel dingen net zo goed via de command prompt kan doen ;)

ot:
redhat linux 9 gebruikt standaard idd GRUB.
Wat is de inhoud van je win98 boot.ini?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• The_Savage

The_Savage

wEiRd

Spider.007 schreef op woensdag 15 december 2004 @ 20:28:
[...]

Tsjah is ook wel weer zo :P... maar wanneer je iets vlug voor elkaar moet hebben is het toch verdomd handig ;)

Betrap mezelf regelmatig op het gebruik ervan :+

@ralphje85: lees dit maar eens, uitleg over lilo (volgens mij maakte RedHat toch echt gebruik van lilo)

[edit]srry was dus toch GRUB, laat je huidige grub.conf eens zien...?

[ Voor 5% gewijzigd door The_Savage op 15-12-2004 20:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm als ik naar dat bestand zoek grub.conf kan ik die niet openen hij is zeg maar grijs geslecteerd ik kan dus geen enkel bestand openen wat kan ik daar aan doen ook als ik als root in log lukt het niet ? :|

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2004 20:52 ]

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 20:50:
hmm als ik naar dat bestand zoek grub.conf kan ik die niet openen hij is zeg maar grijs geslecteerd ik kan dus geen enkel bestand openen wat kan ik daar aan doen ook als ik als root in log lukt het niet ? :|
wat 'lukt' er niet? open een terminal; cd naar /boot/grub/ en vi je menu.lst Wat staat daarin? Of heeft Redhat voor deze config een andere locatie gevonden? Wat is de foutmelding die je krijgt? Wat zijn de permissies op het bestand?

---

Verwijderd

Topicstarter
ja ik zou je zeggen dis mijn eerste keer dat ik nu met linux werk maar opzich moet ik verder niks met linux doen alleen zorgen dat het bootmenu het wel doet

Verwijderd

Topicstarter
als ik die boot/grub open zie ik in het rechterlijstje all die bestanden grijs staan ik kan dus niks openen bestanden die er staan zijn device.map , grub.conf ,menu.ist zo staan der nog wel wat ?

[img=http://img148.exs.cx/img148/6307/root6ta.jpg] zo ziet het eruit zg maar

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2004 21:02 ]

• The_Savage

The_Savage

wEiRd

Probeer eens handmatig naar /etc te gaan en daar grub.conf op te zoeken (daar staat bij mij tenminste de lilo.conf) --> HANDMATIG, dus niet met de zoekmachine

[ Voor 16% gewijzigd door The_Savage op 15-12-2004 21:17 ]

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-07 00:42

RSpliet

*blink*

The_Savage schreef op woensdag 15 december 2004 @ 21:16:
Probeer eens handmatig naar /etc te gaan en daar grub.conf op te zoeken (daar staat bij mij tenminste de lilo.conf) --> HANDMATIG, dus niet met de zoekmachine
grub.conf staat op een aparte boot partitie. En die mag je dus alleen als root aanpassen. dus in een terminalvenster:
# cd /boot/grub
# gedit grub.conf
en je kan m aanpassen als t goed is

Mag ik alleen vragen waarom er voor RH9 is gekozen. T mag hoor ;) maar Fedora Core 3 is toch net n tikkie recenter, en eerlijk gezegd heb ik daar minder problemen mee.

[ Voor 4% gewijzigd door RSpliet op 15-12-2004 21:22 . Reden: je bent al ingelogd als root... :p ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

Verwijderd

Topicstarter
[img=http://img99.exs.cx/img99/7705/grub4sx.jpg] dit staat erin

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Pas de Default=0 aan naar Default=2 of iets dergelijks. Maar dit is ook makkelijk te vinden door man grub te typen in een console. Ik heb daar in ieder geval wel die kennis gevonden die ik nodig had om een m'n grubconfig aan te passen.

[ Voor 21% gewijzigd door Harm op 15-12-2004 21:49 ]

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-07 00:42

RSpliet

*blink*

Harm schreef op woensdag 15 december 2004 @ 21:49:
Pas de Default=0 aan naar Default=2 of iets dergelijks. Maar dit is ook makkelijk te vinden door <code>man grub</code> te typen in een console. Ik heb daar in ieder geval wel die kennis gevonden die ik nodig had om een m'n grubconfig aan te passen.
Volgens mij word t verkeerde geboot ;)
Wat gebeurt er als je kiest om MS-Dos te booten?

Schaadt het niet, dan baat het niet

Verwijderd

Topicstarter
ik ga eens kijken of het lukt als ik kies voor msdos dan gaat ie ook naar msdos mr als ik dus voor windows 98 kies dan gaat ie dus ook naar dos toe maar ga ff kijken of het lukt

Verwijderd

Topicstarter
hmm als ik dus het bestandje grub.inf open kan ik daar dus niks aanpassen :/

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 22:19:
hmm als ik dus het bestandje grub.inf open kan ik daar dus niks aanpassen :/
Die moet je ook niet hebben. Je moet grub.conf hebben. Maarre, heb je 'man grub' al eens geprobeerd? Daarin staat behoorlijk wat informatie over het correct instellen van je grub-config.

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
En dat laatste kan je ook prima in google inrammen, zodat je ook nog ietwat verschillende smaakjes manpage krijgt. De ene manpage gebruikt namelijk net iets andere, of wat meer, voorbeelden dan de andere wat het wat meer kan verduidelijken als je dingen niet zou snappen :)

Verwijderd

Topicstarter
ja bedoel grub.conf die kan ik dus niet aanpassen dat snap ik dus niet

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

laat ons eens zien wat de output is van het command `ls -al` in de directory /boot/grub/ :)

---

Verwijderd

Topicstarter
[img=http://img134.exs.cx/img134/8358/bootgrub1db.jpg] bedoel je dit

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Als je hem nou even op detailweergave had gezet had het wellicht nog iets geholpen; wat ik wil weten is wat de permissies op de bestanden zijn die we hier aan proberen te passen. Daarnaast begin ik me steeds meer af te vragen of de fout wel bij grub ligt; aangezien die immers netjes naar de juiste partitie lijkt te booten. Beats me hoe jij je Windows 98 hebt geconfigureerd op een manier dat deze niet automatisch opstart; maar weet je bijvoorbeeld wel zeker dat er Windows 98 opstaat? Start die wel als je `win` intikt?

edit:
En gebruik die image tag nou eens goed? Zo dus:
code:
1
[img=600]http://urlnaar.image/[/img]

[ Voor 10% gewijzigd door Spider.007 op 15-12-2004 23:20 ]

---

Verwijderd

Topicstarter
ja windows 98 staat erop ben er dus achter gekomen als ik dus met efdisk me 2e partitie das dus windows 98 actief zet en kies in het bootmenu voor windows 98 dan doet ie het gewoon maja dan heb ik weer het probleem in het bootmenu als ik dan voor dos kies dan gaat ie ook naar windows 98 :/

Verwijderd

het probleem zit hem volgens mij niet in grub maar in het bootloader-gedeelte(dat door grub gestart word) van dos(en dus ook win98 want die begint met eigenlijk dos opstarten) die kijkt in je partitietabel welke (dos)partitie aktief staat en gaat die dan opstarten
ik denk dat je het in hoek moet zoeken, en niet bij grub
misschien dat je iets kan doen met config.sys dos-opstartmenuutjes ( om een keuze te maken tussen dos/win98)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2004 00:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
weet je zo wat ik dan moet aanpassen in de config.sys ? ;)

Verwijderd

je zou ff moeten proberen of je vanuit DOS de windows op de andere partitie kan starten
d:\windows\win.com (oid)
als niet werkt kan je nog proberen om de eerst de command.com van de win98 partitie te starten, en dan daaruit proberen om win 98 te starten
lukt dat, dan kun je een in config.sys op de dospartitie een opstart menu maken voor dos en win98
hier staan die menu's(in het algemeen) een beetje uitgelegd: http://dos.rsvs.net/DOSPAGE/CONFMENU.HTM

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2004 00:13 ]

Verwijderd

Toon eens hoe je je partities hebt ingericht, Linux heeft er waarschijnlijk meerdere nodig.
partitie1: primair (voor WinXP), actief
partitie2: primaire (voor Win98)
partitie3: primair (voor DOS)
partitie4: extended
partitie4a: logisch (voor Linux root ofzo)
partitie4b: logisch (voor Linux home directories ofzo)
partitie4c: logisch (voor Linux swap)

Bij DOS moet je erop letten dat je alle eerdere primaire zichtbare (lees: FAT bestandssysteem) partities verbergt, dit moet in GRUB kunnen. Zie handleiding, ik ken Grub niet.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-08 16:55

DataGhost

iPL dev

zet eens in je grub.conf bij de windows/dos entries na de regel
rootnoverify (hd0,x) de regel
makeactive

dus voor windows 98
rootnoverify (hd0,1)
makeactive
chainloader +1

dat zou het moeten oplossen (staat in de manual trouwens)

@ hHenkie het probleem zit in dat spul van microsoft, die boot van de actieve partitie meen ik me te herinneren... verklaart wat de ts net ook zei, en waarom wat ik post zou moeten werken

[ Voor 29% gewijzigd door DataGhost op 16-12-2004 07:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
hier me partitie indeling
[img=http://img151.exs.cx/img151/8323/partitie3mk.jpg]

in linux ziet ie er zo uit
[img=http://img160.exs.cx/img160/4131/partitie18me.jpg]

Dataghost ja wat jij zgt wil ik wel proberen maar op de een of andere manier kan ik niks aanpassen als ik linux opstart ik ga naar de bestandje grub.conf open hem maar kan niks typen :/

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2004 13:11 ]

Pagina: 1