P4P800 dlx icm 1024mb TwinMOS Dual Channel: niet compatible?

Pagina: 1
Acties:

• One_Eight_Se7en
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-07 11:54
N.a.v. het vele crashen van mijn systeem besloot ik om mijn geheugen te testen op fouten, bij mijn test vond ik in 9uur testen zo'n 200 fouten. Hierop besloot ik mijn garantie te gaan verhalen, omdat ik mag verwachten dat een A-merk zo goed als foutloos is!

Specs:
Asus P4P800 Deluxe
1024mb (2x 512) TwinMOS Dual Channel PC3200 (pricewatch: 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos))

P4 3,06ghz @ 3,3ghz
Club3D GeForce5900xt
2 x 80 gb WD P-ATA
2x DVD-drive (ROM & RW)
Creative Audigy 2 ZS

Hierop doorliep ik de procedure bij SallandAutomatisering omtrent het RMA... Na in 1e instantie zelfs een mail te hebben gehad dat het geheugen in orde was, heb ik daarom gevraagd om een tweede test.
Hierop kreeg ik het volgende mailtje terug:
Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben nogmaals uw geheugenmodules getest op het zelfde moederbord als wat u hebt. Hiermee geeft dit geheugen wel fouten (geen 200 stuks maar 4 binnen 4 uur). Conclussie het geheugen is niet compatible met het moederbord. Geheugen is dus niet defect. Als u van plan bent dit geheugen bij ons in te ruilen voor ander geheugen (Corsair is goed voor dit mobo) dan krijgt u helaas maar 80% van de dagwaarde weer. Dat is in dit geval € 110,--. Mocht u ander geheugen willen hoor ik het graag. Ons advies is 6203 Corsair VS1GBKIT400 ValueSelect PC3200, 400 MHz Dit geheugen kost € 159.-- dat betekend dat u € 49,-- moet bij betalen. Wilt u het product door ons naar u laten verzenden zijn de kosten voor u (€ 7.50)

Hopelijk heb ik u hierbij voldoende geinformeerd.

Met vriendelijke groet,

Salland Automatisering
Afd. RMA
Mijn vraag is aan jullie:
Klopt het wat hun beweren, past TwinMOS niet op een Asus P4P800 Deluxe en veroorzaakt dit fouten? (Lijkt mij stug, want op dit moment draait mn systeem al 3 weken op hetzelfde soort geheugen, met nog geen enkele foutmelding (Blue Screen of in Windows)... 8)7 )

En is het geheugen wat hun aanraden (Corsair) véél beter? I.c.m. die bijkomende kosten (50 + 7,50 euro) dus een goede deal?

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07 07:47

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Ik weet wel (uit ervaring) dat ASUS in sommige gevallen heel erg selectief is met het merk/soort geheugen dat je op hun borden prikt. (Ik denk met ergernis terug aan mijn P4G8X deluxe)

Maar of de Corsair reepjes die ze je aanraden de beste keus is kan ik je even niet vertellen. Persoonlijk denk ik dat je een "test" clausule in zou moeten bouwen in de koop overeenkomst, mocht je tot aanschaf van dat geheugen overgaan. Zodat je het kan ruilen voor een ander merk, of je geld terug kan krijgen als het niet naar behoren werkt.

Zoals ook al eens ergens gezegd, ik houd het over het algemeen bij Samsung chips als het even kan. Die hebben bij mij nog nooit voor problemen gezorgd en zijn nog redelijk betaalbaar ook. Al kosten ze wel wat meer dan het gemiddelde (OEM) geheugen meestal.

Powered By C8H10N4O2

• One_Eight_Se7en
Mmm, dus het is zeker mogelijk dat er geen 100% compatibiliteit is tussen mobo & geheugen? Dat mogen ze dan wel eens gaan vertellen wanneer je geheugen koopt :/

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-08 12:23
Ik weet dat twinmos SOMS heel goed KAN ZIJN maar ik heb 2x twinmos 1gig pc3200 gehad en 2x weer terug gedaan en NETJES mijn geld terug gekregen. ik heb er ooit eens een topic over gestart, ik zal ff kijken of ik het kan vinden.

edit:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/857666/

[ Voor 15% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 15-12-2004 22:47 ]

LinkedIn
BlackIntel

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:38
Idd, asus doet daar erg moeilijk over.
Mijn pc3200 geheugen van kingston deed het na een bepaalde tijd ook niet meer met mijn asus plankje, terwijl hij het daarvoor altijd heeft gedaan. Hij stond zelfs nog in de compabiliteitslijst van asus. Ik heb gewoon ingerolen en klaar :)

[ Voor 10% gewijzigd door ID-College op 15-12-2004 22:52 ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Tja, geen problemen hier (check mijn sig). Ik heb mijn geheugen gekregen, anders was ik er niet aan begonnnen >:) (gezien de vele negatieve ervaringen over deze combo).

• Banshee
  • Laatst online: 05-07 11:47
je krijgt ze wel aan de praat hoor, je moet gewoon even met je timings spelen, en alles naar 3 gooien ipv de 2 waar het nu op draait.

Dan hoef je je mem niet om te wisselen.

• One_Eight_Se7en
Banshee79 schreef op woensdag 15 december 2004 @ 22:57:
je krijgt ze wel aan de praat hoor, je moet gewoon even met je timings spelen, en alles naar 3 gooien ipv de 2 waar het nu op draait.

Dan hoef je je mem niet om te wisselen.
En daar merk je qua performance niets van?
Want als dat alles zou zijn... Scheelt me iig een bult geld, waar ik op dit moment niet zo veel van heb ( Kerst, Sinterklaas, 2 verjaardag :X )

Wat dus opvalt... Asus is vrij gevoelig qua geheugen, aangezien het niet alleen TwinMOS is wat probleempjes opgeeft... (Heb ook gezocht enal)
Schiet lekker op :(

• _XipHiaS_
  • Niet online
Ik zou het eerst eens grondig testen zonder enige Turbo achtige mode enabled, en dan op iets als 2.5-3-3-7 om en nabij. En misschien je VDIMM even op zeg 2.7, dat moet zonder problemen kunnen. Eventueel kun je de andere set DIMM-slots nog even proberen.
De performance downgrade die je met lossere timings krijgt zou je kunnen verhelpen door licht overclocken.
Soms werkt het zelfs al stabiler als je de FSB 3MHz hoger zet, omdat op default clock de fabrikant nog wel eens performance truukjes uithaalt, die men bij een iets hogere fsb weer disabled.

• One_Eight_Se7en
_XipHiaS_ schreef op donderdag 16 december 2004 @ 13:33:
Ik zou het eerst eens grondig testen zonder enige Turbo achtige mode enabled, en dan op iets als 2.5-3-3-7 om en nabij. En misschien je VDIMM even op zeg 2.7, dat moet zonder problemen kunnen. Eventueel kun je de andere set DIMM-slots nog even proberen.
De performance downgrade die je met lossere timings krijgt zou je kunnen verhelpen door licht overclocken.
Soms werkt het zelfs al stabiler als je de FSB 3MHz hoger zet, omdat op default clock de fabrikant nog wel eens performance truukjes uithaalt, die men bij een iets hogere fsb weer disabled.
Ik zou graag willen dat mijn PC gewoon functioneerde zonder allerlei tweaksels e.d.

Ik heb ook een tijdje die CPU-oc teruggezet (is trouwens een standaard bios-instelling... 10% overclock)... maar dat maakte geen verschil voor de ram-fouten. Aan geheugen is verder niets getweaked

Verwijderd

Ik heb een asus P4P800 NON-deluxe, en heb met Twinmos 2x512 pc-3200 ( heb ik nu ) EN Twinmos 2x256 pc-3200 ( had ik hiervoor )geen problemen gehad.
Het overclocked zelfs ongelovelijk ver bij mij - de 2x256 dan, ik heb met 2x512 nog niet verder dan 2.8->>3.1 ghz overclocked.

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-07 06:51

Skyline GT-R

RB26DETT

Hoe lang heb je dat geheugen al? Ik leid uit je startpost af dat je het nog niet zo lang hebt, als je het nog geen 30 dagen hebt, zijn ze wettelijk verplicht je geheugen terug te nemen voor de prijs die jij ervoor betaald hebt, niet?

• Richard_
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-06-2024
Ik heb ook de p4p800 en 4x256 twinmos Het draait nu iets meer dan een jaar zonder problemen

• One_Eight_Se7en
Skyline GT-R schreef op donderdag 16 december 2004 @ 17:49:
Hoe lang heb je dat geheugen al? Ik leid uit je startpost af dat je het nog niet zo lang hebt, als je het nog geen 30 dagen hebt, zijn ze wettelijk verplicht je geheugen terug te nemen voor de prijs die jij ervoor betaald hebt, niet?
Mmm, in Februari 2004 aangeschaft... het is al ouder dan idd die 30dage (Ik ben ook wel te spreke over die 80%-actie... maar vraag me gewoon af of het nodig is. (het dus nodig is om dat andere geheuge te kope))

• Iet
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Wat een geblaat, TwinMos incompatible met een P4P800.

Ik zet op stage bijna wekelijks Asus P4P800's (SE's) in elkaar met TwinMos met M.Tec chips, en thuis heb ik een P4P800 Deluxe draaien met 2x 512MB TwinMos met TwinMos chips... (Ik zou er naast kunnen zitten hoor, maar door bovengenoemde lijkt me onwaarschijnlijk dat 'TwinMos' (ze noemen het ook gewoon algemeen 'TwinMos') incompatible is met een P4P800.)

Ik zou het geheugen gewoon in een andere machine checken en bij ook maar een enkele fout gewoon garantie claimen.

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-08 20:28
Fart schreef op donderdag 16 december 2004 @ 20:32:
Wat een geblaat, TwinMos incompatible met een P4P800.

Ik zet op stage bijna wekelijks Asus P4P800's (SE's) in elkaar met TwinMos met M.Tec chips, en thuis heb ik een P4P800 Deluxe draaien met 2x 512MB TwinMos met TwinMos chips... (Ik zou er naast kunnen zitten hoor, maar door bovengenoemde lijkt me onwaarschijnlijk dat 'TwinMos' (ze noemen het ook gewoon algemeen 'TwinMos') incompatible is met een P4P800.)

Ik zou het geheugen gewoon in een andere machine checken en bij ook maar een enkele fout gewoon garantie claimen.
Sorry hoor maar ik heb toch op meerdere websites gelezen dat het kan voorkomen en daarnaast heb ik het probleem zelf ook gehad. Dus wees niet te snel met conclusies.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Ik heb ook een P4P800 i.c.m. TwinMOS geheugen gehad (2x256MB PC3200) en dat heeft ook nooit lekker gewerkt. Toen ik er Kingston geheugen inzette, hield mijn systeem ineens op met crashen.

Saillant detail: dat TwinMOS geheugen zit nu al een jaar in de computer van m'n vriendin (Athlon XP 2000+, ASRock K7S8XE R3.0) en daar werkt het perfect. Misschien door de lagere snelheid waarop het draait, I dunno.

• _XipHiaS_
  • Niet online
Heb je al eens met 1 DIMM getest, ipv Dual Channel? Dan is er misschien makkelijker een als schuldige aan te wijzen. Test met Memtest86 en eventueel later met Prime95 bij voorkeur.

• One_Eight_Se7en
_XipHiaS_ schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 11:22:
Heb je al eens met 1 DIMM getest, ipv Dual Channel? Dan is er misschien makkelijker een als schuldige aan te wijzen. Test met Memtest86 en eventueel later met Prime95 bij voorkeur.
Nee, heb het daar niet op getest... Kan op dit moment ook niet, aangezien het geheugen nu bij SallandAutomatisering ligt voor testen.

Ik denk dat ik toch maar voor dat Corsair geheugen ga... Moest toch nog wat overige spullen hebben, dat dan zo maar doen!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 12:16
One_Eight_Se7en schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 16:54:
[...]

Nee, heb het daar niet op getest... Kan op dit moment ook niet, aangezien het geheugen nu bij SallandAutomatisering ligt voor testen.

Ik denk dat ik toch maar voor dat Corsair geheugen ga... Moest toch nog wat overige spullen hebben, dat dan zo maar doen!
Dikke onzin of het compatil zijn met een asus bord...

Asus kan idd best selectief zijn, maar dat hangt van veel dingen af. Bel iig ff met de asus inporteur en vraag bij welke soort geheugen het bord klachten geeft (als het kan per mail, heb je het zwart of wit).

Verder speel even met je timings, default moeten ze de specs kunne halen.

Dan over dat ze corsair aanspelen: zou ik ook doen; slimme actie. Hier zit veel meer marge op, kunnen ze meer winst boeken. Niet dat corsair slecht is, in tegendeel zelfs. Maar dit is zoals, wij dat noemen, een work-around.

if broken it is, fix it you should

• One_Eight_Se7en
Is inderdaad zo Señor Gringo :)
Ik heb dan ook gemaild dat ik liever de waarde (110 euro) of contant terug wil krijgen (zullen ze wel niet doen)... of besteden in een andere bestelling bij hun.

Hoop morgen antwoord op mn vraag te hebben!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 18:31

silitek

Tubes Only

tja,..daarom koop ik altijd hardware bij de compjoeterboer om de hoek. Al dat gesodermieter met die online bedrijven wat betreft garantie e.d. Ook ik had dat TWINMOS geheugen dat volgens 3medewerkers van de zaak prima ging met ABIT mobo.

Dus niet he!!....binnen 10min stond ik weer in de zaak. Poen terug gehaald en naar de buurman voor de COSAIR dat werkt altijd ;)

edit: gewoon je poen terug eisen heb je recht op

[ Voor 7% gewijzigd door silitek op 19-12-2004 13:07 ]

Tubes....It's what make music music!

• One_Eight_Se7en
Zojuist antwoord op de mail gekregen, ze zullen de 110euro terug storten op mijn rekening, de overige oplossingen waren administratief bij hun niet te doen...

Mijn probleem is dus weer opgelost :D

• Iet
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Domus schreef op donderdag 16 december 2004 @ 21:56:
[...]

Sorry hoor maar ik heb toch op meerdere websites gelezen dat het kan voorkomen en daarnaast heb ik het probleem zelf ook gehad. Dus wees niet te snel met conclusies.
Hmm interessant. Leek me (na bovengenoemde) behoorlijk onwaarschijnlijk/onlogisch. Maar dus niet echt feest dan, voor de TS bijv.

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

Pagina: 1