Toon posts:

linux fstab wijzigen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn nieuwe harddisk (slechts 1 grote partitie) in mijn suse 9.1 pro systeem gemount. Maar iedere keer als ik hem opnieuw opstart ben ik mijn mount kwijt en kan ik hem opnieuw mounten. Uit oa dit forum en de man page heb ik geleerd dat ik de fstab file moet wijzigen om dit probleem op te lossen. Voor mijn nieuwe harddisk denk ik dat ik de volgende regel moet toevoegen:

/dev/hdb1 /mnt/server reiserfs ? 1 2

Het laatste cijfer is een 2 omdat het de 2e partitie is die gecontroleerd moet worden. Het probleem is dat ik niet weet welke tekst er bij het vraagteken moet komen te staan. In mijn bestaande fstab file zie ik allerlei verschillende dingen staan, maar ik weet niet welke ik moet nemen. Bij mijn andere reiserfs disk staat: acl, user_xattr. Is dit alleen voor de root partitie of kan ik dit ook bij mijn nieuwe harddisk schrijven?

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
noatime. Werkt bij mij perfect :)

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

JvH schreef op woensdag 15 december 2004 @ 19:05:
noatime. Werkt bij mij perfect :)
Mja, dat is een keyword wat daar kan staan. Maar of het nou echt antwoord op z'n vraag is ... ;)

Mijn antwoord: man fstab ;)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
kenneth schreef op woensdag 15 december 2004 @ 19:07:
[...]
Mja, dat is een keyword wat daar kan staan. Maar of het nou echt antwoord op z'n vraag is ... ;)

Hij vraagt ook wat er bij de ? moet staan. Bij mij staat er noatime dus lijkt het me wel degelijk een antwoord op zijn vraag. :?

Verwijderd

Topicstarter
kenneth schreef op woensdag 15 december 2004 @ 19:07:
[...]

Jah maar met de man page kwam ik er niet helemaal uit. The fourth field descirbes the mount options associated with the filesystem. Het type filesystem wordt hier dus in verwerkt. Maar dan nog blijf ik met het probleem zitten: wat moet ik hebben en waarom?

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dit lijkt me eerder een google. Kijk even welke keywords je bij ReiserFS kunt (moet!) opgeven om het geheel goed te laten werken. Dit verschilt per gebruikt fs.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:01
man mount, staat in de manpage van mount wat je daar allemaal kunt invullen.

Normaal zet je daar "defaults" neer, maar "defaults,noatime" mag ook. Als je geen belang hebt bij accesstijden op je files is noatime ook aan te raden, aangezien dat sneller is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gevonden wat de codes bij mijn huidige reiserfs partitie doen:

user_xattr= enable extended user attributes. See the attr man page. Nuttig voor filesystem instellingen.
acl Enable POSIX acces control list. See the acl manual page. Speciaal voor acces rights.

Ik heb de manpages van beide gelezen en het lijkt me niet verkeerd om deze instellingen ook voor mijn nieuwe partitie te gebruiken: acl, user_xattr. Iemand een goede reden om hier niet voor te kiezen?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je tot voor kort niet wist wat die opties waren, en niet van plan bent ze te gaan gebruiken, vraag ik me af waarom je ze aan zou zetten eerlijk gezegd.

Verwijderd

Topicstarter
blaataaps schreef op woensdag 15 december 2004 @ 22:09:
Als je tot voor kort niet wist wat die opties waren, en niet van plan bent ze te gaan gebruiken, vraag ik me af waarom je ze aan zou zetten eerlijk gezegd.
Wie weet blijkt het ooit nog eens ergens nuttig voor te zijn. Je kunt niet verwachten van iemand die net 2 weken bezig is met linux dat hij deze opties al volledig kan benutten :9. Wie weet in de toekomst. Ik heb de fstab file gewijzigd en het werkt perfect. Iedereen bedankt hiervoor.

ps. Ik ga nu verder met een ftp server. Ik heb gekozen voor proftpd. Ik heb deze gedownload:
ftp://ftp.proftpd.org/dis...tpd-1.2.10-1.fc1.i386.rpm
In de readme staat dit:
The .7x. RPMs were built on Red Hat Linux 7.1,
the .9. RPMs on Red Hat Linux 9,
the .fc1. RPMs on Fedora Core 1.
Build flags: --with ipv6 --with mod_tls
Dit zou de nieuwste moeten zijn. Werkt deze ook onder mijn suse 9.1 pro?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:25
Nee, want ze zijn bedoeld voor Red Hat, dat waarschijnlijk net iets andere library versies heeft en mogelijk iets andere bestandslocaties.

Je kunt ook gewoon de ProFTPD gebruiken die op de SuSE CD's of DVD te vinden is (of op de FTP van SuSE).

Anyway, koop anders een handboek of iets dergelijks, er staan wel wat leuke tips in de NOS FAQ en policy ;)
Pagina: 1