[Suse 9.1] NIS+NFS Standaard profiel maken

Pagina: 1
Acties:

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 14:15

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
Ik ben nu al een tijdje bezig dit uit te vinden.
Ik zit met het volgende probleem.
Heb een mooie Suse 9.1 server staan, waar Samba 3 op geinstalleerd staat. En die de functie als PDC op zich neemt. Dit is leuk voor de windows clients, maar ik wil ook [l]unix clients.

Daar had ik even onderzoek op gedaan, en toen kwam ik op NIS en NFS uit. Ingesteld... en het werkt prima.

Nu wil ik alleen als laatste doen, dat als ik een nieuwe gebruiker aanmaak, dat hij een desktop voor zich krijgt, die ik zelf gemaakt heb. Dus geen rare iconen zoals "Suse" of "Support". Daarbij moet de achtergoed weg, een bepaalde theme (en window decorations) moet geladen worden (niet Keramik).

Ik heb even rond gezocht in YasT maar kon niks vinden. idem met Google en Got. (hoop dat het probleem duidelijk is)

[ Voor 6% gewijzigd door Nibbz op 15-12-2004 14:22 ]

13:37

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:25
Er is een 'template' voor de homedirectory die nieuwe users krijgen. Skeleton heet dat ding geloof ik. Daar zal het 'm in zitten.

Even zoeken hoor...

Inderdaad, /etc/skel is een directory die standaard gekopieerd wordt naar de homedirectory van een net aangemaakte user. Bij mij staat er alleen een .bashrc en .bash_profile in, maar ik vermoed dat er bij SuSE wat meer dingen in staan.

Zo niet dan moet je het even laten weten, kunnen we verder zoeken.

[ Voor 64% gewijzigd door Wilke op 15-12-2004 14:26 ]

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
Er staan iid meer bestanden hier. en ook iets in de trend van .xinitrc.template . Dat is een executable. Ik zal eens even kijken wat er gebeurd als ik die laad. Lijkt een beetje op een soort van gui manager waarmee je je profiles mee kan maken (althans, dat denk ik :d). ik zoek het uit

-[edit]-

Die Executable runnen doet weinig. Zegt dat KDE al draait. Dus tot zover dat.

heb even snel door al die bestanden gebrowsed. Maar kzie eigenlijk niks herkenbaars wat ik aan kan passen. Lijkt er meer op, dat er allermaal stukjes software gedefineerd worden. Maar niet een soort van standaard configuratie van de desktop. Dat zie ik er iig niet in.

[ Voor 45% gewijzigd door Nibbz op 15-12-2004 14:38 . Reden: typo ]

• Wilke
Je kunt in die executable kijken (het is gewoon een script). Waarschijnlijk staat daar dan wel code in die die icons aanmaakt. Dat zou je gewoon kunnen weghalen. Maak wel een kopie voor de zekerheid ;)

Als het niet daar staat, dan moet het toch in een van de andere bestanden in die dir staan, haast. Er is geen .kde directory daar?

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
Kan ik anders niet proberen mijn .kde directory in de /etc/skel dir te zetten. En dan een nieuwe user aanmaken?

[op jou vorige reactie]
nee, er is geen .kde dir in de skel

[ Voor 23% gewijzigd door Nibbz op 15-12-2004 14:52 ]

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
heb zojuist de .kde van mijn account naar de /etc/skel gekopieerd. Nieuwe gebruiker aangemaakt. En geprobeerd in te loggen. Maar dat werkt niet. Maar dat zal wel zo zijn omdat ik in mijn account ook wat software heb geinstalleerd waar die nieuwe user dan geen rechten in heeft. Dus ik ga nu weer ff die .kde uit de skel halen. een nieuwe user aanmaken. De desktop goed inrichten. En als ik dat gedaan heb, kopieer ik weer die .kde dir in de skel. En dan hoop ik dat hij dan wel werkt.

-[edit]-

Dat werkt ook niet. Geeft dezelfde foutmelding als hierboven. Dan moet ik het maar ergens anders zoeken.

tips zijn welkom

[ Voor 13% gewijzigd door Nibbz op 15-12-2004 15:24 ]

• Wilke
Een .kde dir van een bestaande user kopieeren is een erg slecht idee, dan pak je alle instellingen over (en ws. ook bestanden met bv. ICQ-history of wat daar verder allemaal wel niet in die dir staat).

Je kunt ook gewoon doen wat ik zeg en proberen uit te vinden waar ergens de code zit die die SuSE icons e.d. aanmaakt - maar als je dat niet ziet zitten dan houd het een beetje op denk ik.

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
Wilke schreef op woensdag 15 december 2004 @ 15:52:
Een .kde dir van een bestaande user kopieeren is een erg slecht idee, dan pak je alle instellingen over (en ws. ook bestanden met bv. ICQ-history of wat daar verder allemaal wel niet in die dir staat).

Je kunt ook gewoon doen wat ik zeg en proberen uit te vinden waar ergens de code zit die die SuSE icons e.d. aanmaakt - maar als je dat niet ziet zitten dan houd het een beetje op denk ik.
Jah dat is de enige oplossing, dus dan zal ik eens goed gaan zoeken :), daar gaat mijn vrije avond :p

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
ik heb het al opgelost,

.kde aangemaakt in /etc/skel/ en in .lde de /config dir van een bestaande user kopieëren. Moet je wel zorgen dat je bij de user, waar je de config dir van kopieërt, zijn sessie goed afgesloten heeft. Anders krijg je bij nieuwe users heeltijd de foutmelding dat hij bv. de console onder een andere user wil starten.

Verder werkt het goed, dus deze kan verder dicht :d

Pagina: 1