Toon posts:

Houdbaarheid G5 voor video design...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zit met een dilemma...

Ga binnenkort afstuderen in Video Design, en heb een nieuwe montagebak nodig. Zit nu te twijfelen tussen een PC of MAc.

Voor een PC ben ik met 1100 klaar, compleet met 400 gig schijf, 1 gig ram, p3.2Ghz.

Bij een Mac dacht ik aan de volgende configuratie:

G5 1.8 Ghz (single):

• 1 GB DDR400 SDRAM (PC3200) - 2x512MB
• 160 GB Serial ATA-schijf
• Dvd-r/cd-rw
• ATI Radeon 9600 XT 128 MB, ADC/DVI

... 1900 euro.

Ik ga editten met After effects, veel combinaties met muziek en effecten. miniDV is m'n camera.

Voordelen PC: makkelijk upgraden, goedkoper
Voordelen Mac: completer, stabiel, FCP

Ik zal sowieso moeten lenen, heb gewoon weinig geld, maar wil m'n afstudeer-project niet laten beperken door technische mogelijkheden.

Dit Mac systeem, is moeilijker te upgraden. Moet ik toch voor DUAL 1.8 gaan? Hoelang kan ik hiermee vooruit? En monteer ik echt Realtime in FCP? Kan ik geheugen bijpluggen van de 'normale' pc boer? EN hoe zit dat met harde schijven? Kunnen alle hd's ingebouwd wordeN?

Tis gewoon een groot verschil in prijs, maar wil ook minimaal een paar jaar vooruit kunnen met die bak!!

Verwijderd

Kan ik geheugen bijpluggen van de 'normale' pc boer?
Ja er zit gewoon DDR PC3200 ram in, Mac's zijn wel moeilijk met geheugen. Maar het is onzin om de dure prijs van de Apple Store te betalen. Mac shops bieden vaak geheugen aan tegen een veel goedkopere prijs, dit is dan ook gewoon pc geheugen wat compatible is met de mac.
En hoe zit dat met harde schijven? Kunnen alle hd's ingebouwd worden?
Ja er kunnen gewoon harde schijven in van het type SATA, koop dus geen dure 2de schijf in de Appe Store maar gewoon een S-ATA schijf bij een voordelige pc boer.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2004 14:16 ]

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

Een 1.8 single lijkt me te langzaam tov de kosten.
Ja, het wordt nog duurder - maar neem dan een dual 1.8. Is dat te duur neem dan een iMac - check de benchmarks maar, die is vrijwel evensnel als de single 1.8 en aanzienlijk goedkoper.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
chem schreef op woensdag 15 december 2004 @ 14:23:
Een 1.8 single lijkt me te langzaam tov de kosten.
Ja, het wordt nog duurder - maar neem dan een dual 1.8. Is dat te duur neem dan een iMac - check de benchmarks maar, die is vrijwel evensnel als de single 1.8 en aanzienlijk goedkoper.
maar dan is die iMac ook te sloom...

Verwijderd

Topicstarter
dan heb ik voor de helft van 't geld een top pc...

Twijfel, twijfel, twijfel... :)

• chem

chem

Reist de wereld rond

Uh dat zeg ik niet :)

Ik zeg alleen dat de single 1.8 tov de *kosten* duur is; kijk naar de iMac die goedkoper is en dezelfde performance biedt en je betaalt vooral voor mogelijke uitbreidingen.
Maar in jouw geval is een flinke firewire drive genoeg om je data op te slaan.

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Gezien je opleiding is het zeker verstandig om ook naar Apple te kijken en wat ze aanbieden.

Als je een montagebak wilt waar je echt nog wat jaren mee vooruit kan, is een dual-processor Mac een echte aanrader, applicaties als Final Cut Pro zijn daarvoor geoptimaliseerd.

Daarnaast heeft Apple dit jaar ook een nieuwe applicatie op de markt gebracht onder de naam Motion. Met Motion kun je real-time effecten toevoegen aan films, wat een hoop tijd kan schelen. Dergelijke techniek zal volgende jaar in heel Mac OS X (Tiger) zijn verweven onder de namen Core Image en Core Video. Filters die je wilt zien worden per direct getoond op filmpjes waar je mee aan het werk bent, de grafische kaart voert de berekeningen uit.

Kijk zeker even naar de demo-filmpjes van Motion op de Apple site en lees ook de recenties op sites die dergelijke software bespreken. Voor zover ik heb gezien is iedereen lovend over de mogelijkheden van dit stukje software. Samen met Final Cut Pro is dit een erg krachtige combinatie. Daarnaast is het ook interesant om op de 'Tiger' site van Apple te kijken naar Core Video en Core Image. Steve Jobs heeft aangegeven dat Apple met Adobe overlegt om deze mogelijkheden in PhotoShop te krijgen, waardoor filters in fracties van een seconde kunnen worden weergegeven.

Final Cut Pro wordt trouwens ook met allerlei kleine video tools meegeleverd, waar je ook allerlei bewerkingen mee kan uitvoeren, ik zal kijken of ik vanavond wat informatie van die tools hier kan posten.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Verwijderd

Topicstarter
:) thnx

maar kga toch voor PC, vind 't prijsverschil te groot, en de prestatieverschillen zijn minimaal.

Verwijderd

Je kunt ook 20% korting krijgen op een G5 als je nog studeerd. Dit gaat via het Student Developer program met een 1 malige aanscaf prijs van $99 (€79) voor deze korting.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:21

botoo

💀 too old to die young

De prestatieverschillen zijn beslist niet minimaal, d.w.z. als je FCP + aanverwanten wilt gebruiken. PC heeft immers geen FCP . . .

Nu heb ik geen ervaring met video design PC's, en om je eerlijk de waarheid te zeggen heb ik daar ook niet zo'n behoefte aan, G4-5 en FCP+ zijn geweldig op elkaar ingeslepen.

Wat wel een overweging kan zijn is de prijs van de software, we weten allemaal dat software voor de PC veel makkelijker te vinden is dan voor je Mac en als je van plan bent om veel met illegale zooi te gaan werken is een PC mogelijk een interessanter object.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Topicstarter
botoo schreef op woensdag 15 december 2004 @ 16:27:
De prestatieverschillen zijn beslist niet minimaal, d.w.z. als je FCP + aanverwanten wilt gebruiken. PC heeft immers geen FCP . . .

Nu heb ik geen ervaring met video design PC's, en om je eerlijk de waarheid te zeggen heb ik daar ook niet zo'n behoefte aan, G4-5 en FCP+ zijn geweldig op elkaar ingeslepen.

Wat wel een overweging kan zijn is de prijs van de software, we weten allemaal dat software voor de PC veel makkelijker te vinden is dan voor je Mac en als je van plan bent om veel met illegale zooi te gaan werken is een PC mogelijk een interessanter object.
klopy maar voor de pc heb je Premiere en Avid, kun je 't zelfde mee!

• MacWolf
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 15:24:
:) thnx

maar kga toch voor PC, vind 't prijsverschil te groot, en de prestatieverschillen zijn minimaal.
Toch nog ff de link naar Motion: http://www.apple.com/motion/quicktour/filters.html

Dit soort zaken versnelt wel het werken op de Mac, je hoeft immers niet meer te wachten tot een filmpje gerendered is, het gebeurt allemaal real-time. Volgend jaar met Tiger zullen we daar veel meer van terugzien, ook in third-party software.

Maar ik respecteer je keuze ...

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• lowfi
  • Laatst online: 07:38
terign dat ziet er wel heel erg gruwelijk uit :D

Vergeet dat je met een apple niet alleen de hardware koopt maar ook een erg prettig os gelijk ;)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 11:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

En dat je Mac een veel hogere re-sale waarde heeft als je hem later weer verkoopt, een PC is na een aantal jaar vrijwel niets meer waard, een Mac kun je vaak na 5 jaar nog een behoorlijk bedrag voor krijgen, van het geld wat je nu meer uitgeeft krijg je dus later weer een groot deel terug.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:20

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Johnny schreef op woensdag 15 december 2004 @ 20:12:
En dat je Mac een veel hogere re-sale waarde heeft als je hem later weer verkoopt, een PC is na een aantal jaar vrijwel niets meer waard, een Mac kun je vaak na 5 jaar nog een behoorlijk bedrag voor krijgen, van het geld wat je nu meer uitgeeft krijg je dus later weer een groot deel terug.
Na vijf jaar? Dat is wel erg overtrokken. Maar tweedehandsmac.nl is een aardige site om een indruk te krijgen wat een oudere machine oplevert. Zoals ik wel eerder schreef: het lijkt er eerder op dat er een hoop idioten zijn die een mac gebruiken en totaal geen idee hebben wat zo'n ding werkelijk waard is, maar dat is offtopic.

De topicstarter zit gewoon met 1 probleem: voor minder geld heeft deze persoon een sneller pc systeem dan wat er bij Apple voor dat geld te krijgen is (emac!?). Ik heb nul ervaring met videobewerking en ik denk dat alleen doorgewinterde videobewerkers die veel op beide platformen hebben gewerkt (XP en Mac OS X) misschien iets kunnen zeggen over hun ervaringen. Ik vraag mij echter af of de prijs/performance vergelijking wel de juiste grond is om op te kiezen. Stabiliteit en gebruikersgemak tellen ook. Ik heb meer vertrouwen in een mac en wat gebruikersgemac betreft: euh. zie de freudiaanse verschrijving.

Als de TS al voor die 1100 moet lenen, tja, dan is een mac gewoon geen keuze. Of je moet echt bereid zijn te investeren, maar voor een leuke config praten wij al snel over 2500 euro, meer dan het dubbele.

Het ziet er dan ook naar uit dat de TS al heeft besloten om voor een pc te gaan. Aan de TS: heel veel sterkte de komende paar jaar...

[ Voor 10% gewijzigd door Q op 15-12-2004 22:18 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-02 21:31

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

als ik een degelijke videobewerkingbak wil die op basis van Wintel, dan ben ik er met 1100 euro echt niet. Daar heb ik net de software voor... de TS rekent die kennelijk niet mee, en dan verliest de Mac het natuurlijk altijd.

Ik ben even bij Apple en bij Dell gaan shoppen om te kijken wat ik kan samenstellen. Uiteraard hoort daar een legale OS licentie bij. Ik heb in beide gevallen de monitor achterwege gelaten, maar heb wel specifiek gekozen voor 1GB aan RAM, zoveel mogelijk HDD-ruimte en een DVD-brander. En wat blijkt? Zoveel scheelt het niet (zie configs hieronder). We hebben het dan nog niet gehad over de videobewerkingssoftware, maar als ik kijk naar wat Apple vraagt voor software denk ik niet dat een Apple zoveel duurder zal worden.

Nu kun je je afvragen of een Pentium4 3.2GHz niet veel sneller is dan de G5 1.8GHz. Wellicht is dat zo, maar het blijft appels-peren vergelijken. Het zijn 2 verschillende platformen. Het hangt daarom ook van de productiviteit af. Ik zou persoonlijk liever editten op een iMac G5 dan op een Windowsbased PC met een P4 3.4GHz, ook al is dat systeem sneller.

Zo werk ik tegenwoordig alleen nog maar op mijn PowerBook G4, en mijn zelfbouw PC (zie link in sig voor specs) gaat enkel nog aan voor emule en games. Toch zit er in mijn PC meer geheugen, een grotere HDD, en hangt er een groter scherm aan. Het gemak waarmee ik op mijn PowerBook kan werken is iets waar mijn PC icm WinXP niet tegenop kan.

configs voor de vergelijking Mac - PC
--
PC config:
Dimension 5000 Multi Media (D12505) Nieuw !
2342,34 EUR

Dimension 5000 Standard Features: 
Intel® 915G Express chipset
Uitgerust met Microsoft® Windows® XP operating system
Support for Dual Channel DDR2 at 400MHz
Integrated Intel® Graphics Media Accelerator 900
PCI Express 16x graphics cards
7 USB 2.0 ports : 2xPCI slots, 1xPCIe x1, 1xPCIe x16 slot
Dell Solution Center

Dimension Operating System: 
Microsoft® Windows® XP Pro (NL) Dell Recommended (+ EUR 59.50 EUR)

Dimension Support Service: 
1 jaar collect & return (-EUR - 117.81 EUR)

Dimension Processor: 
Intel® Pentium® 4 Processor 540 met HT technology (3.2GHz, 800MHz fsb, 1MB cache) (+ EUR 130.90 EUR)

Dimension Geheugen: 
2048MB PC-3200 Dual Channel DDR2 400MHz [2x1024] (+ EUR 618.80 EUR)

Dimension Harde Schijven: 
400GB Serial ATA [7200rpm met 8MB DataBurstTM Cache] (+ EUR 380.80 EUR)

Dimension Grafische Kaart: 
128MB PCI Express? x16 ATI Radeon? X800 SE met DVI/VGA - TV out via S-video poort en dual monitor support (+ EUR 297.50 EUR)

Dimension Optical drives: 
16x DVD+R/RW (DVD Rewriter) & 16x DVD-ROM Dell Recommended (+ EUR 178.50 EUR)

Dimension Speakers: 
Dell 215 Stereo Speakers

Dimension FireWire (i-Link): 
IEEE 1394 FireWire PCI kaart (+ EUR 22.61 EUR)

Dimension Geluidskaart: 
Soundblaster Audigy 2? (Dell) 5.1 digitale geluidskaart incl FireWire OEM (+ EUR 59.50 EUR)

Dimension Keyboards: 
Enhanced MultiMedia US PS/2 Keyboard (Qwerty Nederland) (+ EUR 22.61 EUR)

Dimension Muis: 
Dell USB Optical muis

-----
Apple config

2679,00 EUR

PowerMac G5 1x 1.8GHz
4x 512MB PC3200 (niet via Apple store)
2x 250GB SATA
Superdrive
Radeon 9600XT 128MB
Gbps LAN
Apple sound
Firewire 400 en Firewire 800
USB 2.0
Mac OSX Panther
Apple keyboard en mouse

Launching containers into space

• frim
  • Niet online
Mja, als je zo gaat rekenen kun je ook 4x 512MB in de Dell gooien, dat scheelt ook weer 400 euro of zo. Verder is die videokaart in die Dell veel beter, dat scheelt je ook weer 200 euro minstens.

AL met al kom je dan op een verschil van bijna 1000 euro.

@ TS: als je met beiden kan werken en niet superveel geld hebt zou ik gewoon de PC nemen.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik zou voor de PC gaan, kan me bijvoorbeeld goed voorstellen dat Adobe stopt met AfterEffects voor Mac. Zoals ze met meer dingen stoppen.

Daarnaast was in elk geval vroeger een PC erg veel sneller in iets als bv AfterEffects, zie bv. http://www.digitalvideoed.../features/cw_macvspc2.htm is een oudje maar ok. Het is vervelend om te zeggen maar imo missen de G5's momenteel echt rauwe processor-kracht. Ik zit op mijn werk op dual G5 1.8Ghz te werken maar performance valt me echt tegen tijdens bv beeldbewerken. Desalniettemin staat ie erg goed op het bureau, het oog wil ook wat.

Dus behalve Final Cut Pro zou ik niet weten waarom je een mac zou kopen. Ik zou overigens met PC wel meteen een S-ATA RAID-0 configje doen. Dat is echt heerlijk met videobewerken. Het enige wat ik momenteel verschrikkelijk hoerig vind aan Adobe Premiere @ PC is het verschrikkelijke niet ondersteunen van meerdere beeldschermen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• _Supreme
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
doe je digital video design op HKU?

www.tri-state.nl

Verwijderd

Ik zou voor de pc gaan, omdat het veel geld scheelt, je hebt met die mac wel gelijk meer software erbij om te video editen, maar dat kan je als je een pc hebt er altijd nog bij kopen. met windows xp en een p4 3,2 ghz, en 2gb ram, kan je nog altijd heel goed werken dacht ik zo.

• Whieee
  • Laatst online: 15-02 21:31

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

frim schreef op donderdag 16 december 2004 @ 13:26:
Mja, als je zo gaat rekenen kun je ook 4x 512MB in de Dell gooien, dat scheelt ook weer 400 euro of zo. Verder is die videokaart in die Dell veel beter, dat scheelt je ook weer 200 euro minstens.

AL met al kom je dan op een verschil van bijna 1000 euro.

@ TS: als je met beiden kan werken en niet superveel geld hebt zou ik gewoon de PC nemen.
4x 512MB in de Dell: het is DDR2 geheugen en het systeem zal dan echt wel gaan lijden onder de hogere latencies met meer bankjes. Het geheugen bij Dell is verder niet buitensporig duur. Als jij 4x 512MB DDR2 voor 200 euro kan krijgen vind ik je erg knap.

de videokaart: de X800SE is beter dan de 9600XT, maar ik vergelijk liever een X800SE tegen een 9600XT dan een X300 tegen een 9600XT. Qua prijs valt het allemaal wel mee... een 9600XT mac-edition echt geen 200 euro goedkoper dan een X800SE.

Bovendien zal een Dual G5 het qua soepelheid altijd winnen van een single P4. Als de P4 aan het rekenen is, dan heb je niet even nog een cpu tot je beschikking om even te gaan surfen oid... of om wat andere bewerkingen te doen... Het gemak van Dual CPU en Mac OS X weegt voor mij dan ook zwaarder dan de snelheid van een P4 of een Athlon64...

Bovendien zal de G5 met de komst van Tiger nog een extra performance boost krijgen omdat dan het gehele OS 64bits zal zijn voor de G5... Dan pas zal de G5 zijn echte kracht kunnen laten zien...

Launching containers into space

• MacWolf
OzBoz schreef op donderdag 16 december 2004 @ 14:49:
Ik zou voor de PC gaan, kan me bijvoorbeeld goed voorstellen dat Adobe stopt met AfterEffects voor Mac. Zoals ze met meer dingen stoppen.

Daarnaast was in elk geval vroeger een PC erg veel sneller in iets als bv AfterEffects, zie bv. http://www.digitalvideoed.../features/cw_macvspc2.htm is een oudje maar ok. Het is vervelend om te zeggen maar imo missen de G5's momenteel echt rauwe processor-kracht. Ik zit op mijn werk op dual G5 1.8Ghz te werken maar performance valt me echt tegen tijdens bv beeldbewerken. Desalniettemin staat ie erg goed op het bureau, het oog wil ook wat.

Dus behalve Final Cut Pro zou ik niet weten waarom je een mac zou kopen. Ik zou overigens met PC wel meteen een S-ATA RAID-0 configje doen. Dat is echt heerlijk met videobewerken. Het enige wat ik momenteel verschrikkelijk hoerig vind aan Adobe Premiere @ PC is het verschrikkelijke niet ondersteunen van meerdere beeldschermen.
Dat van After Effect is een beetje flauw IMHO, vooral omdat die applicatie zeer slecht geoptimaliseerd is, in tegenstelling tot bijv. PhotoShop. Daarnaast is het wel een feit dat Final Cut Pro steeds populairder wordt in de markt voor video bewerken, deze applicatie is wel gemaakt voor OS X en niet eens te krijgen voor de PC. (Leuk feitje is trouwens dat Apple dit programma van MacroMedia had overgekocht, toen MacroMedia er niet veel in zag, toen had die applicatie wel een andere naam). Ik ben er zeker van dat als je een vergelijkbare actie uitvoert onder After Effects en Final Cut Pro en/of Motion, dat de Mac in veel gevallen zal winnen.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Het niet ondersteunen van meerdere schermen in Premiere ? Ik heb toch zeker met 2 schermen en een videomonitor gewerkt, met een Matrox Parhelia + RT.X100 hoor.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

Ik doe ook aardig wat in de videobewerking, heb zelf eerst een rap wintel computertje gehad. maar die kan niet tippen wat ik nu kan met mijn toch niet echt super snelle iMac, maar Final Cut Pro en Motion draaien gewoon goed.

ik heb ook even met die software op een G5 gewerkt, draait ook zeker goed, ik zou zeker NIET voor een PC gaan, ben je duurder uit, de software is goedkoper op de Mac, en bied gewoon meer mogelijkheden, Als ik de TS was zou ik mooi voor een iMac gaan en die vol zetten met ram, dat werkt echt prettiger,

Ik kan op een 3Ghz PC niet een filmpje renderen en internetten te gelijk althans gaat rete traag, dat doet mijn iMacje toch perfect :)

• chem

chem

Reist de wereld rond

Jammer dat dit topic vervalt in een Apple-marketing verhaal met "niet geoptimaliseerd" en als je dit-of-dit doet is het sneller op platform A of B.

Punt is: de Mac is gewoon duurder. Je betaalt voor een kant en klaar product met een softwareoplossing erbij (je zou het zelfs ene proprietary systeem kunnen noemen), versus een "zelf bouw" oplossing.
Daarbij is er ook nog een persoonlijk voorkeur: welk OS ligt je het best en kost jou (persoonlijk) de minste tijd om je klus te klaren.

Bij nl.tv doen ze alles met 1 dual G5je, en dat gaat zover ik weet allemaal geweldig.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

MacWolf schreef op donderdag 16 december 2004 @ 17:14:
[...]
Dat van After Effect is een beetje flauw IMHO, vooral omdat die applicatie zeer slecht geoptimaliseerd is, in tegenstelling tot bijv. PhotoShop.
Sja maar dat doe ik dus op mijn werk op de desbetreffende G5 high-res beeldbewerken in Photoshop. Nog geen tijd gehad voor benchmark projectje maar mijn PC thuis voelt sneller voor minder doekoes. Tis prima ding hoor, die G5. Maar met dual ding en 2GB geheugen vind ik het tegenvallen.

Verder met Chem, tis kwestie van smaak. Maar ik vind FCP bijvoorbeeld nogal erg overhyped, heb het op mijn PB maar tis identiek aan Premiere zoniet ernstig geleend qua opties en interface.
Hydraulik-Phunk schreef op donderdag 16 december 2004 @ 19:05:
Het niet ondersteunen van meerdere schermen in Premiere ? Ik heb toch zeker met 2 schermen en een videomonitor gewerkt, met een Matrox Parhelia + RT.X100 hoor.
Hmm was dat op PC of Mac? Ik krijg het namelijk niet voor elkaar bv de preview-monitors op tweede monitor te gooien. Iets wat met bv Canopus Edius wel prima kan. En had het er laatst met een VJ over maar hem lukte het ook niet. Het enige wat je volgens mij naar tweede monitor kan frutten is suf info dingetje oid. Dus ben wel ff benieuwd of het bij de Mac versie wel kon, zou helemaal suf zijn van Adobe :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
Mensen

SUPER, top dat jullie zo met me willen meedenken!!

Ben er nog niet helemaal uit, aan de ene kant is die Mac zoooooo aantrekkelijk, mooie interface, stabiel, gemak en Final Cut Pro, maar zooo duur!!

Pc is goedkoper, maar idd kan zijn dat de bekende pc onstabiliteitproblemen e.d. weer voorkomen. Dat hangt natuurlijk ook van de gebruiker af. Hoe je je pc onderhoud e.d.

Het gaat me nu puur om de hardware, en nog niet om de software.

Als ik zo de voor en nadelen bekijk van beide systemen blijft het moeilijk om een keuze te maken.

De een zegt dat de verschillen minimaal zijn, de ander zegt dat de Mac 't sowieso wint.

Tis moeilijk omdat er niet echt radicale verschillen zijn die die prijsverschillen weer goedmaken.

• chem

chem

Reist de wereld rond

Even Apple schaamteloos promoten:

Je bent nu student toch?
Hou je rekening met studentenkorting die je kan krijgen, voor zowel de Mac als de PC?
Een andere optie is 2e hands (een dual 1.8 moet je toch voor een paar honderd euro onder de gewone verkoopprijs zien te scoren). Ook kan je kijken naar andere leveranciers (evt. voor onderdelen).
Daarbij heeft de Mac een hogere restwaarde. Als je elke 2-3 jaar je Mac verkoopt kan je tegen relatief lage kosten op recente hardware blijven draaien.

Verwijderd

Topicstarter
chem schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 12:10:
Even Apple schaamteloos promoten:

Je bent nu student toch?
Hou je rekening met studentenkorting die je kan krijgen, voor zowel de Mac als de PC?
Een andere optie is 2e hands (een dual 1.8 moet je toch voor een paar honderd euro onder de gewone verkoopprijs zien te scoren). Ook kan je kijken naar andere leveranciers (evt. voor onderdelen).
Daarbij heeft de Mac een hogere restwaarde. Als je elke 2-3 jaar je Mac verkoopt kan je tegen relatief lage kosten op recente hardware blijven draaien.
Ja heb rekening gehouden met de 8% korting...

Twijfel over 't wel of niet inpluggen van niet-mac hd's en ram, omdat daar onenigheid over bestaat.

Enig idee wanneer er een g6 uitkomt?

En wat is dat Tiger precies, en wat scheelt dat met de huidige prestaties van de G5?

• chem

chem

Reist de wereld rond

De G6 is nog lang niet in zicht. Wel is in januari de MacWorld waar trouw elk jaar nieuwe modellen worden aangekondigd.

Niet-Apple hardware geeft zelden problemen. Je kunt ook bij Apple Dealers zaken als geheugen kopen als je twijfelt - nog altijd veel goedkoper dan bij Apple zelf (zie bv mailamac). HD's zijn, echt waar, geen enkel probleem om die ergens anders te kopen.

Tiger is Mac OS X 10.4. Meer info vind je op apple.com/macosx en de diverse geruchtensites (zie de faq).
Apple heeft met OS X een geschiedenis van nieuwere versie == sneller, maar ook dat kan niet altijd zo doorgaan. Wel zijn er veranderingen op komst die een aanschaf tzt wel aantrekkelijk maken. Een OS X upgrade is een € 149 meen ik.

• _Supreme
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
mag ik nogmaals vragen welke opleiding je doet?
ik wil volgend jaar ook Digital video Design gaan doen op HKU :)

www.tri-state.nl

Verwijderd

Topicstarter
chem schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 12:22:
De G6 is nog lang niet in zicht. Wel is in januari de MacWorld waar trouw elk jaar nieuwe modellen worden aangekondigd.

Niet-Apple hardware geeft zelden problemen. Je kunt ook bij Apple Dealers zaken als geheugen kopen als je twijfelt - nog altijd veel goedkoper dan bij Apple zelf (zie bv mailamac). HD's zijn, echt waar, geen enkel probleem om die ergens anders te kopen.

Tiger is Mac OS X 10.4. Meer info vind je op apple.com/macosx en de diverse geruchtensites (zie de faq).
Apple heeft met OS X een geschiedenis van nieuwere versie == sneller, maar ook dat kan niet altijd zo doorgaan. Wel zijn er veranderingen op komst die een aanschaf tzt wel aantrekkelijk maken. Een OS X upgrade is een € 149 meen ik.
Dus, standaard dual 1.8 kan ik kopen en dan naar de pcboer/ mac boer om daar extra hd's en ram te kopen...

Maar dan nog FCP enz... B)

Verwijderd

Vergeet de G6 even, dat duurt nog erg lang. daar zeker niet over gaan twijfelen.

Ram en Hdds bij de Apple store kopen raad ik af, ik verkoop er zelf altijd Kingston bij, nog nooit problemen gehad. dat kan je vaak een stuk goedkoper krijgen.
512€ heb je dan voor rond de 100€ per stuk :)

Tiger is het nieuwe besturingsysteem van Apple, naar hun eigenzeggen de Longhorn voor de Macintosh computers :P
Tiger zou nog beter draaien, want die is full 64bit :) dus zeker een aanrader.

Ik heb hier de nieuwste MacWorld naast mij liggen, daar hebben ze G4 iMacs G5 iMacs en G5 Powermacs met elkaar vergeleken.

Daar komt uit dat een G5 20" echt een snelle computer is, de duals zijn natuurlijk nog sneller maar ook duurder.

Als ik jou zo hoor, zou ik voor een 20" iMac 1.8Ghz gaan met 1.5gb ram.
Waarom geen dual zul je misschien denken, omdat die een stuk duurder is zonder scherm. de snelheid winst is wel te merken, maar ik denk dat het voor jou situatie verwaarloosbaar is.

Zoals ik al zei, ik kan met mijn iMac en mijn PB perfect motion draaien en Final Cut Pro loopt gewoon goed, heb FCP ook op een 1.8Ghz dual getest, het programma liep er niet super veel sneller op, geen reden om een nieuwe machine te kopen.
Oke, het renderen gaat natuurlijk een stuk rapper, maar dat doet mijn iMac/PB ook al goed sneller als mijn vorige windows bakken met Adobe Premiere.

Vergeet ook niet dat een zeer groot gedeelte van de film industrie op de Mac werkt :)
en dat alleen maar meer wordt door programmas zoals Motion FCP enz.

Dat Adobe niet meer voor de Mac software maakt is volkomen logische, zou ik ook niet doen als Apple zelf prachtige software maakt, die waarschijnlijk beter werkt omdat ze zelf ook weten hoe hun OS werkt enz. en vaak ook nog goedkoper is.

Beetje de zelfde reden MS sommige software niet naar de Mac port, omdat Apple zelf wel een alternatief heeft.

Dit klinkt allemaal erg Pro Apple, is het misschien ook wel.
Komt ook omdat ik zelf Mega negatief over alles van hun was, en nu volledig over ben. en alles wat ze maken bevalt me gewoon goed, gebruiksvriendelijkheid enz. geen virussen meer :) dat vind ik al alleen een reden om een Mac te nemen, je weet zeker als je een mailtje opent dat het niet perongeluk je hele systeem naar de kloten kan helpen.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2004 12:31 . Reden: OOps wat een lang verhaal :X ]

Verwijderd

Topicstarter
_Supreme schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 12:26:
mag ik nogmaals vragen welke opleiding je doet?
ik wil volgend jaar ook Digital video Design gaan doen op HKU :)
Multi Media Design te Saxion ENschede, sorry!
:)

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:31

Nietzman

Woei!

Ja, de Mac is een flinke kwak duurder. Maar ik heb wel het idee dat je er langer mee toe kunt. Ik heb pas sinds kort mijn macje, en heb daarvoor altijd met Premiere gemonteerd, maar na twee filmpje op de mac weet ik wel wat voor mij het best werkende systeem is.

En verder, een woord: Motion.

Verwijderd

Topicstarter
Nietzman schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 12:35:
Ja, de Mac is een flinke kwak duurder. Maar ik heb wel het idee dat je er langer mee toe kunt. Ik heb pas sinds kort mijn macje, en heb daarvoor altijd met Premiere gemonteerd, maar na twee filmpje op de mac weet ik wel wat voor mij het best werkende systeem is.

En verder, een woord: Motion.
Welke directe voordelen merk jij na 't monteren op de mac? Dit vind ik wel interessant namelijk!

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 22:06

wouterve

Swinger of States

jortdevries: misschien is het ook een tip om hier in het Apple-forum eens te zoeken op het Student-ADC-lidmaatschap. ADC staat voor Apple Developer Connection en daar kun je als student voor $ 99,= lid van worden. Daar zit een leuk voordeel aan vast: je kunt dan éénmalig een systeem aanschaffen via deze ADC, met tot 20% korting op de prijs in de normale Apple-store. Misschien dat je daar eens naar kunt informeren :).

Verwijderd

Topicstarter
wouterve schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 12:42:
jortdevries: misschien is het ook een tip om hier in het Apple-forum eens te zoeken op het Student-ADC-lidmaatschap. ADC staat voor Apple Developer Connection en daar kun je als student voor $ 99,= lid van worden. Daar zit een leuk voordeel aan vast: je kunt dan éénmalig een systeem aanschaffen via deze ADC, met tot 20% korting op de prijs in de normale Apple-store. Misschien dat je daar eens naar kunt informeren :).
Was ik van op de hoogte! Maar komt daar ook nog de 8% onderwijskorting bij? Of zit die er al bij in?

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 22:06

wouterve

Swinger of States

Nee, die 20% is echt het maximum wat je uit ze kunt persen :P. Daar komt helaas niet nog eens 8% bovenop ;).

Verwijderd

Topicstarter
wouterve schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 12:50:
Nee, die 20% is echt het maximum wat je uit ze kunt persen :P. Daar komt helaas niet nog eens 8% bovenop ;).
Damn :)

En hoe reageren ze op afdingen in de Mac shop? ;)

443.8 euro korting op de dual 1.8 dus... waar weer 100 afgaat voor die korting.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 12:53:
[...]
Damn :)

En hoe reageren ze op afdingen in de Mac shop? ;)

443.8 euro korting op de dual 1.8 dus... waar weer 100 afgaat voor die korting.
Niet :P afdingen op Apple producten gaat niet lukken ;)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 11:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Maar die 99 dollar voor dat ADC lidmaatschap is maar iets van 75 euro, dus dat scheelt je weer een beetje, daarnaast krijg je dan ook nog allerlei leuke software en een T-shirt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• MacWolf
Johnny schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 13:28:
Maar die 99 dollar voor dat ADC lidmaatschap is maar iets van 75 euro, dus dat scheelt je weer een beetje, daarnaast krijg je dan ook nog allerlei leuke software en een T-shirt.
Je mag er ook 1 iPod bijkopen en een scherm, die krijgen ook die korting.

• Nietzman

Nietzman

Woei!

Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 12:41:
Welke directe voordelen merk jij na 't monteren op de mac? Dit vind ik wel interessant namelijk!
Ik denk dat dat niet zo makkelijk te omschrijven valt. Maar het heeft in ieder geval te maken met het gebruikersgemak en de multitasking die er inhangt.

Mijn productiviteit is sinds ik mijn macje heb toch bijna wel met 200% gestegen, simpelweg omdat een mac voor mij veel plezieriger werkt. En dat heeft zeker te maken met het het niet hoeven te onderhouden van je systeem, de snelle manier van multitasking (Het hele OS voelt voor mij gewoon sneller aan...) en natuurlijk geintjes als Expose. Daar komt ook nog bij dat ik het gevoel heb dat het niveau van de programma's (Vooral die kleine gratis tooltjes...) ook vele malen hoger is dan op de PC.

En dat alle programma's op elkaar afgestemd zijn is natuurlijk ook een waar genot.

Ik weet niet of je wel eens 'echt' (Er is een verschil tussen eens achter een mac gezeten hebben en er echt een project op uitvoeren.) gewerkt hebt met een mac, maar anders zou ik je eens aanraden om gewoon eens te kijken of je ergens zou kunnen spelen met een mooie G5.

Ook zijn dit en vooral dit misschien leuke filmpjes om eens even te bekijken.

(Overigens ben ik net als Quorne een bekeerling. Ik heb altijd een hekel gehad aan Macs totdat ik er bij een stage wel achter moest werken... En misschien is het wel waar dat de bekeerlingen de ergste mac-Jehova's zijn, maar dit zijn in ieder geval mijn ervaringen met het systeem. Zoals het nu staat is er geen haar op mijn hoofd die er ooit nog over nadenkt om terug te gaan naar de PC.)

Verwijderd

Topicstarter
Nietzman schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 13:39:
[...]

Ik denk dat dat niet zo makkelijk te omschrijven valt. Maar het heeft in ieder geval te maken met het gebruikersgemak en de multitasking die er inhangt.

Mijn productiviteit is sinds ik mijn macje heb toch bijna wel met 200% gestegen, simpelweg omdat een mac voor mij veel plezieriger werkt. En dat heeft zeker te maken met het het niet hoeven te onderhouden van je systeem, de snelle manier van multitasking (Het hele OS voelt voor mij gewoon sneller aan...) en natuurlijk geintjes als Expose. Daar komt ook nog bij dat ik het gevoel heb dat het niveau van de programma's (Vooral die kleine gratis tooltjes...) ook vele malen hoger is dan op de PC.

En dat alle programma's op elkaar afgestemd zijn is natuurlijk ook een waar genot.

Ik weet niet of je wel eens 'echt' (Er is een verschil tussen eens achter een mac gezeten hebben en er echt een project op uitvoeren.) gewerkt hebt met een mac, maar anders zou ik je eens aanraden om gewoon eens te kijken of je ergens zou kunnen spelen met een mooie G5.

Ook zijn dit en vooral dit misschien leuke filmpjes om eens even te bekijken.

(Overigens ben ik net als Quorne een bekeerling. Ik heb altijd een hekel gehad aan Macs totdat ik er bij een stage wel achter moest werken... En misschien is het wel waar dat de bekeerlingen de ergste mac-Jehova's zijn, maar dit zijn in ieder geval mijn ervaringen met het systeem. Zoals het nu staat is er geen haar op mijn hoofd die er ooit nog over nadenkt om terug te gaan naar de PC.)
Tja ik reken nog even door en de prijs van 't systeem zelf is eventueel nog wel te overzien, als ik de standaard g5 1.8 dual upgrade met pcboer ram en hd, (en heb zelf nog wat), maar dan Motion en FCP is samen ook nog eens 1000 euro.
:(

Je hoeft me niet over te halen om een mac te willen, want wil 't maar al te graag :)

• Wild pigeon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 17:46
Wat betreft Motion EN FCP... ik weet niet op wat voor prof. niveau je er mee gaat werken maar er is natuurlijk altijd nog zoiets als Bit******t (zo haal ik op dit moment ook adobe creative suite premium binnen.)

Verwijderd

Topicstarter
Wild pigeon schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 14:30:
Wat betreft Motion EN FCP... ik weet niet op wat voor prof. niveau je er mee gaat werken maar er is natuurlijk altijd nog zoiets als Bit******t (zo haal ik op dit moment ook adobe creative suite premium binnen.)
niveau zal professioneel moeten worden, en geld verdienen doe ik er (nog) niet mee... puur educatief.

Zijn Motion en FCP daar beschikbaar?? O-)

• Nietzman

Nietzman

Woei!

Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 14:37:
Zijn Motion en FCP daar beschikbaar?? O-)
We mogen het natuurlijk officieel niet zeggen, maar ja. Alles is er wel te vinden.

Als alles legaal zou moeten, zou je ook kunnen zien of er via je school iets op het gebied van software te regelen is. Meestal is er via zo wel iets op een heel goedkope manier op de kop te tikken. Desnoods is er via Apple zelf ook wel korting te regelen, maar ik denk niet dat dat gaat werken in combinatie met je ADC korting.

• MacWolf
Wild pigeon schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 14:30:
Uit eigen ervaring weet ik dat de nieuwste Final Cut Pro (HD) erg goed beveiligd is, maar idd. is Final Cut Pro 4 wel te vinden en te gebruiken. Motion is ook te vinden, maar is op zichzelf ook opmerkelijk goed betaalbaar.

Apple heeft ook het semi-professionele pakket Final Cut Express (qua mogelijkheden tussen iMovie en Final Cut Pro), dit pakket is best betaalbaar, voor een student onder de 200 Euro:
http://www.apple.com/finalcutexpress/

Voor studenten is de prijs voor de gehele production suite een stuk betaalbaarder (680 Euro): http://www.apple.com/productionsuite/

Daar zit heel veel software in
code:
1
2
3
4
5
6
7
Production Suite bestaat uit drie toonaangevende Apple programma's, 
Final Cut Pro HD, DVD Studio Pro 3 en Motion, en is het enige pakket 
professionele animatie-, video-, audio- en dvd-authoringprogramma's 
voor desktop- en notebookcomputers dat real-time-effecten bevat. 
Alle programma's hebben dezelfde gebruikersinterface, zodat u met 
Production Suite beschikt over een naadloze, intuïtieve en geïntegreerde 
workflow voor film- en videoproductie.

[ Voor 11% gewijzigd door MacWolf op 17-12-2004 21:06 ]

Verwijderd

Wat software betreft, vraag het eens op school. Heb zelf "gratis" en legaal Alle FCP, Photoshop etc voor de mac bij school van de srever gehaald (HKU). En kijk eens bij surfspot

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 19:48:
Wat software betreft, vraag het eens op school. Heb zelf "gratis" en legaal Alle FCP, Photoshop etc voor de mac bij school van de srever gehaald (HKU). En kijk eens bij surfspot
Dat ga ik inderdaad doen, en surfspot heeft geen apple software, al gekeken daar!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 12:29:
[...]
Dus, standaard dual 1.8 kan ik kopen en dan naar de pcboer/ mac boer om daar extra hd's en ram te kopen...

Maar dan nog FCP enz... B)
Ik zou je graag lekker willen maken met deze presentatie van OS X Tiger in Parijs dit jaar, daarin komen ook wat nieuwe mogelijkheden aan bod mbt videobewerking.

http://www.apple.com/quicktime/qtv/expo04/

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 16:54:
[...]

Ik zou je graag lekker willen maken met deze presentatie van OS X Tiger in Parijs dit jaar, daarin komen ook wat nieuwe mogelijkheden aan bod mbt videobewerking.

http://www.apple.com/quicktime/qtv/expo04/
maak me maar lekker ;) heb nog niet eens een mac!!

Wanneer komt Tiger uit?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 17:16:
[...]
maak me maar lekker ;) heb nog niet eens een mac!!
daarom :*)

Zien wat het kan is vaak overtuigender dan er over lezen
Wanneer komt Tiger uit?
Ergens in 2005, dus ik zou nog ff wachten tot het gratis meegeleverd wordt met een nieuwe G5.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2004 18:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 18:34:
[...]

daarom :*)

Zien wat het kan is vaak overtuigender dan er over lezen

[...]

Ergens in 2005, dus ik zou nog ff wachten tot het gratis meegeleverd wordt met een nieuwe G5.
wel troepkwaliteit fiklmpje overigens...

aanschaf wordt sowieso 2005, maar wel begin 2005 denk ik...

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Als je een Mac koopt, en er een nieuwe revisie van OS X uitkomt binnen een maand moet je gewoon even een semi-boos mailtje sturen.
Beetje teleurgesteld zus en zo, net nieuwe meuk, niet de laatste software :z etc.

Krijg je alsnog je Tiger ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hydraulik-Phunk schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 18:59:
Als je een Mac koopt, en er een nieuwe revisie van OS X uitkomt binnen een maand moet je gewoon even een semi-boos mailtje sturen.
Beetje teleurgesteld zus en zo, net nieuwe meuk, niet de laatste software :z etc.

Krijg je alsnog je Tiger ;)
Maar wat ik begrijp nu is dat de daadwerkelijke processor niet up te graden is? Die is ingebakken in 't systeem?

Dus kan niet van een dual 1.8 naar dual 2.5 ooit?

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Momenteel nog niet, wel zijn er al G5 processorkaarten voor de G4 heb ik gelezen. Wel schrikbarend duur btw.

Op zich zou de G5 best te updaten zijn, hij heeft immers wel een ZIF-socket (toch mensen??).
Kwestie van afwachten.

Linkje: http://www.powermax.com/c...ades+for+G4+and+G5+Towers

• MacWolf
Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 19:42:
[...]
Maar wat ik begrijp nu is dat de daadwerkelijke processor niet up te graden is? Die is ingebakken in 't systeem?

Dus kan niet van een dual 1.8 naar dual 2.5 ooit?
Uiteindelijk zal die wel te upgraden zijn, maar waarschijnlijk is dat nu nog niet zo interessant voor de makers van upgrade kaarten.

Zelfs voor mijn PowerMac G4 (MDD 1,25 Ghz) single processor zijn er nog erg weinig upgrades, maar hoe ouder het model, hoe meer upgrades. Vooral PowerMac's zijn eigenlijk altijd wel verbeteren met nieuwe proccessoren enzo, maar wellicht nu ook weer de iMac, gezien die helemaal uit elkaar te halen is (daar hoop ik in elk geval wel op, ik wil volgend jaar een iMac kopen).

EDIT: filmpje ziet er bij mij goed uit. Wellicht moet je QuickTime configureren (aangeven dat je goede verbinding hebt enzo...)

[ Voor 9% gewijzigd door MacWolf op 18-12-2004 20:31 ]

Pagina: 1