Verschillende ip adressen bij linux en windows

Pagina: 1
Acties:

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:33
Hoi Allen,

Ik ben sinds vandaag verhuist en heb op mijn nieuwe stekkie ook keurig een kabel via @home. Nooit echt problemen gehad die niet snel opgelost waren, dus waarom niet.

Het vreemde is het volgende:
Ik heb een linux server die mijn internet verbinding verzorgt en waar ik bestanden ed. op heb staan. Nu sluit ik deze aan, pas in de dhcp client het CP nummer aan, herstart de betreffende netwerk kaart en krijg keurig een IP adres. Het vreemde is alleen dat ik er niet mee kan internetten. De kabel omgeprikt naar mijn desktop (windows) en die krijgt wel keurig het goede ip adres terug waar ik keurig mee kan internetten. even de gegevens:

Linux (foute) ip configuratie:
- IP: 84.24.16.242
- dhcp server: 10.241.224.1
Kernel: 2.6.8
Distro: Debian

windows (goede) ip configuratie:
- IP: 84.27.221.X
- dhcp server: 213.51.144.18

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:32

lonkhuijzen

100% ADH

Voordat ik echt vaste ip's kreeg had ik dit ook.

Met dhcpcd ipv de standaard dhcp client kan je je hostname meesturen met een dhcp verzoek. Met de standaard dhcp client ging dit namelijk niet goed.
Als je ergens in de config -h hostname bij zet en dan dezelfde hostname gebruikt als je windows machine, dan krijg je misschien wel dezelfde ips.

Misschien dat dit bij jouw provider ook werkt.

[ Voor 17% gewijzigd door lonkhuijzen op 15-12-2004 14:01 ]

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:49

Flydude

Mighty pirate

Dus je linux-box krijgt wel een ip-adres maar daarmee kan je (vanaf je linux-box) niet internetten? Of kan je niet met je windows-box internetten als deze op je linux-box is aangesloten? Dat maakt nogal wat uit voor de probleemanalyse, maar is niet geheel duidelijk uit je verhaal op te maken.

I am rubber, you are glue

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:25
Pluk schreef op woensdag 15 december 2004 @ 13:57:
Met dhcpcd ipv de standaard dhcp client kan je je hostname meesturen met een dhcp verzoek. Met de standaard dhcp client ging dit namelijk niet goed.
Wat is dan volgens jou de 'standaard' dhcp client? Bij mijn distributie is dat dhcpcd. Blijkbaar met goede reden :D

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Het verschil in IP's kan komen door de verschillende mac-adressen. Waarschijnlijk verleent @Home de IP-leases voor een periode van bijvoorbeeld 1 dag. Als jij dan je PC uitzet en weer aan hou je hetzelfde adres. Wanneer je je PC langer dan een dag uit laat staan krijg je een ander IP. (De lease is langer dan een dag, maar dat was even een voorbeeld-tijdsponde). Deze lease zal opgezet worden aan de hand van het Mac-adres en niet het CP-... adres. Dit adres wordt waarschijnlijk alleen gebruikt voor de autorisatie op het netwerk.

Als jij je PC met linux aansluit krijgt deze een ander adres dan de Windows PC, omdat beide een ander Mac-adres hebben.

Hierdoor denk ik ook dat het probleem niet bij @home gezocht moet worden, maar bij de instellingen van de Linux-Pc. Loop die instellingen nog eens even goed na.

Verwijderd

Hoezo kun je er niet mee internetten? Kijk je routing table ('route') eens na (pas nog 'n wazig probleem mee gehad), en misschien je resolv.conf? 'ping' heeft ook een verbose switch :)

Pluk: dhclient (ik neem aan dat je die bedoelt) heeft ook /etc/dhclient.conf, waar je een hoop dingen mee kunt overriden e.d.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2004 14:21 ]

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Lees dit eens door [rml][ gentoo] Geen publiek ip na installatie, wel op livecd[/rml]

Ik had ook zo'n soort probleem maar dan met linux op hd en met livecd. Misschien dat dit voor jou ook het oplost.

• Echnon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 18:36
wat JvH zegt zo'n beetje. Specifiek voor debian denk ik dat het op de volgende manier het makkelijkst gaat.

Linux (foute) ip configuratie:
- IP: 84.24.16.242
- dhcp server: 10.241.224.1

De dhcp server heeft een privaat ip adres.

bij debian zouden bovenstaande verhalen er ongeveer zo uit moeten zien:

edit /etc/network/interfaces
wees er zeker van dat externe eth zo'n regel heeft:
code:
1
iface eth0 inet dhcp

Als @home hostnames gebruikt (dat CP nummer waarschijnlijk, klinkt gewoon als dhcp hostname) om ip adressen uit te delen, ook nog even het volgende veranderen in /etc/dhclient.conf of /etc/dhclient3/dhclient.conf
code:
1
send host-name "Je-host-naam";

en dan op #
code:
1
/etc/init.d/networking restart

en het zou klaar moeten wezen

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:33
Het probleem is dat het inderdaad een intern IP adres is, maar niet in mijn netwerk. Ik zelf gebruik nl. de 192.168.1.X reeks voor mijn net werk.
Ik heb met reject(regel dhclient.conf) in ervoor gezorgd dat hij (linux bak) geen ip adressen van dat andere nummer accepteerd, maar dan krijgt hij helemaal geen nummer. Alle instellingen staan goed in de betreffende files, dus ik snap er niets van.

PS. dat van die mac adressen klopt niet, @home controlleerd alleen op cp nummers.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:01
Heb je die dhclient.conf nou al aangepast met de send host-name regel? Als je die erin zet moet het gewoon werken.

Die gekke DHCP server is het IP van je modem op het @home netwerk, of een interne DHCP server in het @home netwerk. Alle motorola modems hangen nml op een intern netwerk met 10.x.x.x adressen en worden via deze adressen bestuurd. Dat IP van jouw DHCP server is dezelfde als degene die jouw modem een 10.x IP geeft lijkt me.
Pagina: 1