Toon posts:

[2000/2003] Server monitoring programma met e-mail alert?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een server monitor tool, maar niet een zoals de meesten het graag hebben. Deze moet lokaal draaien op de server en één keer per week een rapportje mailen naar mij. Indien er ergens iets fout loopt moet hij ook een rapportje mailen zodat we zo snel mogelijk kunnen ingrijpen

In het rapportje moet allerlei relevante informatie terug te vinden zijn over de server (backup, failures, processor en geheugen gebruik, detail van de schijven,...)

Alle serves zijn Windows 2000 of Windows 2003 server.

Waarom:
We beheren zoveel klanten die elk hun eigen netwerkje hebben dat het voor ons onmogelijk geworden is om alles zelf te gaan checken. Het kan ook niet vanop onze server gebeuren anders heeft die toega nodig tot alle netwerken van onze klanten en dat is niet veilig te noemen.

Het nadeel is wel dat bij een server-crash de monitoring tool ook niet zal werken maar dan bellen de klanten meestal rapper als dat een tool het zou merken

De search en google brengen mij altijd op tools om webservers te gaan pingen en dat is niet echt wat ik zoek. Het moet echt lokaal gaan draaien.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat heb je zelf allemaal al geprobeerd? Wat heb je met Google gevonden maar voldeed niet?
Staat hier misschien wat nuttigs bij?:
http://www.handyarchive.com/free/server-monitoring-tool/
Verder zet ik even je OS'en in de titel, aangezien we dat hier in Windows Operating Systems verplichten conform de topicstart richtlijnen in Windows Operating Systems - Policy :)

[ Voor 29% gewijzigd door sanfranjake op 15-12-2004 14:38 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 13:35:

Alle serves zijn Windows 2000 of Windows 2003 server.

.
2003 server heeft zoiets dacht ik al ingebouwd, of is dat specifiek alleen maar voor SBS2003? Begin nu zelf te twijfelen

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Even snel wat gedachten hoor. Kun je lokaal wel op die servers een programma draaien dat de info naar een logfile post? Dan kun je namelijk met een batch-bestandje die logfile posten met ftp naar je eigen server.Die batchfile roep je natuurlijk gewoon aan via de scheduler op je servers.

Inhoud van de batchfile:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
%windir%\system32\ftp.exe -s:%0
open FTPADRES
LOGINNAAM
WACHTWOORD
binary
hash
lcd LOKAAL PAD OP DE SERVER
cd MAP IN HOOFDMAP OP FTP-SERVER
get BESTANDSNAAM
bye
exit

Verwijderd

ks-soft.net >>> hostmonitor.

het is niet gratis, maar kan zeer veel en de support is zeer goed. (binnen 24 uur altijd een zinnig antwoord).

dit is natuurlijk wel over een netwerk, want een monitoring tool op een server kan zo slecht een rapport sturen als de netwerk kaart down is!

Er zijn natuurlijk wel tools die een agent lokaal hebben (hpov bijv.), maar ook daar heb je altijd een management server bij zitten.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2004 15:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
- Ik kom altijd uit op tools als Whats-up, heel goed maar die moeten allemaal remote gebeuren.

- In SBS 2003 zit inderdaad al zoiets maar die voldoet echt niet (zoals de meeste meegeleverde tools van microsoft).

- Als de netwerkkaart down is merken wij dat er geen rapportje binnenkomt en gaan we dus eens kijken naar de server :)

- Het moet absoluut niet gratis zijn. Een degelijke tool is gewoon niet gratis!

Verwijderd

net na het sturen van het rapportje gaat de netwerkkaart down. 1 week later merken jullie het probleem pas op?

anyway ik snap niet waarom het perse op de server moet draaien. als het moet kan je hostmonitor op elke server installeren en zichzelf laten checken alleen ik zie het nut niet...

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 15:33:
- In SBS 2003 zit inderdaad al zoiets maar die voldoet echt niet (zoals de meeste meegeleverde tools van microsoft).
- Het moet absoluut niet gratis zijn. Een degelijke tool is gewoon niet gratis!
Zou je wat argumenten willen geven voor deze uitspraken?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1