Toon posts:

[OS X] Netwerkverbinding met W2k Server steeds losgekoppeld*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een groot probleem hier op het bedrijf met ons netwerk.
We draaien hier een windows server (2000) een p3 1.4 gyg met 512 mb sdram intern geheugen.
We hebben twee 3com swithes staan een met 48 poorten en een met 24 poorten.
De upload naar de 48 poort swicht is een gyg de andere is gewoon doorverbonden met de 48 poorts switch en hebben allemaal 100 base.
Verder draait op het netwerk tcp/ip en appeltalk we gebruiken geen dhcp server.
We hebben hier een drietal windows computers staan waar we geen problemen me hebben, de rest van de computers zijn mac g4/g5
Voorheen draaien we op die mac's os 9.2.2 en hadden we geen noemenswaardige netwerk problemen maar sins we met de dtp/webdesign afdeling over zijn gegaan op osx is het hommeles.
Op die afdeling staan 7 mac's waarvan 5 g4 en twee g5 modellen.
Vanaf het moment dat we osx 10.3.6 (updated) zijn gaan draaien zijn ook de netwerk problemen begonnen, met het opslaan van bestanden in of photoshop of illustrator naar de server toe worden we zomaar ineens losgekoppeld van onze windows server.
Op het moment dat dit gebeurd zien we op de computers het wielletje gaan draaien en kunnen we ongeveer 5 minuten niets met de computers doen, als we dan weer losgekoppled zijn van de windows server zijn de computers weer bruikbaar.
Je snapt wel dat we daar helemaal gek van worden en vragen dus ook hier op het forum of iemand het probleem kent of dat iemand hier een oplossing voor weet.

Alvast bedankt voor de moeite.

Verwijderd

Move PNS > APL + titlefix

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:02
Een raar probleem, krijg je geen foutmelding in de event log op de server? Ik maak uit jullie verhaal op dat, je nog appletalk gebruikt. Hebben jullie daar nog een speciale reden voor, of willen jullie gewoon niet over op smb?

Verder is 10.3.7 uit, en daar zit weer een fix voor apl in mischien kun je dit eens proberen. Bij de fix staat wel vermeld dat het om de lange bestands namen gaat, maar zoals wel vaker bij apple heb je kans dat er meer gefixed is ;).

Verwijderd

Topicstarter
leon1e schreef op woensdag 15 december 2004 @ 23:15:
Een raar probleem, krijg je geen foutmelding in de event log op de server? Ik maak uit jullie verhaal op dat, je nog appletalk gebruikt. Hebben jullie daar nog een speciale reden voor, of willen jullie gewoon niet over op smb?

Verder is 10.3.7 uit, en daar zit weer een fix voor apl in mischien kun je dit eens proberen. Bij de fix staat wel vermeld dat het om de lange bestands namen gaat, maar zoals wel vaker bij apple heb je kans dat er meer gefixed is ;).
Ja als ik in de event log kijk zie ik wel foutmeldingen met code's erbij waar ik niet uitkomt en er staat dan bij user x is losgekoppeld van de server.
Die code is een lange code die volgens mij door buitenaartse wezens gelezen kan worden haha maar goed.
Ja we gebruiken appeltalk nog voor onze printers, een oude printer die gekoppeld is aan een g4 (er zit geen netwerkkaart in die printer merk rainbow) en een kleuren printer (qms magiccolor) die ook via appeltalk in het netwerk draait, deze zou eventueel via tcp/ip kunnen draaien al moet ik er dan eerst wel achter komen wat zijn ip nummer is.
Ook hadden we netbui nog aan staan maar deze heb ik al uitgezet totaal overbodig.
Die update 10.3.7 ga ik zeker ophalen ook wij hebben hier een probleem met lange bestands namen.
Het vreemde blijft gewoon dat onder os 9.2.2 er niets aan de hand was en onder het nieuwe osx er van alles niet klopt, kan natuurlijk zijn dat de communicatie met de windows server niet goed draait maar volgens apple op hun website zou dit juist beter moeten zijn.
Ik heb me ook al af zitten vragen of de server het nieuwe apple systeem wel aan kan maar het zou toch eigenlijk geen probleem moeten zijn.
Kun je smb aanzetten in het systeem osx en zo ja hoe werkt dat dan ik dacht namelijk dat he automatisch ging.?
Ik heb wel eens geprobeerd om appeltalk uit te schakelen maar dan hebben de mac's die nog 9.2.2 draaien een probleem met de printers die zien we dan niet meer.
Ook de mac's die al op 10.3.6 draaien heben in de achtergrond nog 9.2.2 mee draaien voor oudere programma's zoals quark xpress, vanuit 9.2.2 draaiend onder osx kun je dan ook geen printers meer zien als je appeltalk uitschakeld.
Ik hoop dat er nog iemand een antwoord heeft.
Alvast bedankt voor de moeite.

• leon1e
Ja als ik in de event log kijk zie ik wel foutmeldingen met code's erbij waar ik niet uitkomt en er staat dan bij user x is losgekoppeld van de server.Die code is een lange code die volgens mij door buitenaartse wezens gelezen kan worden haha maar goed.
Post toch maar eens.
Ja we gebruiken appeltalk nog voor onze printers, een oude printer die gekoppeld is aan een g4 (er zit geen netwerkkaart in die printer merk rainbow) en een kleuren printer (qms magiccolor) die ook via appeltalk in het netwerk draait, deze zou eventueel via tcp/ip kunnen draaien al moet ik er dan eerst wel achter komen wat zijn ip nummer is.
Dat kan, je kunt een combinatie van smb/afp gebruiken, hiervoor hoef je appletalk niet uit te schakelen. Voor de bestandoverdracht gebruik je dus gewoom smb.
Het vreemde blijft gewoon dat onder os 9.2.2 er niets aan de hand was en onder het nieuwe osx er van alles niet klopt, kan natuurlijk zijn dat de communicatie met de windows server niet goed draait maar volgens apple op hun website zou dit juist beter moeten zijn. Ik heb me ook al af zitten vragen of de server het nieuwe apple systeem wel aan kan maar het zou toch eigenlijk geen probleem moeten zijn.
Het afp protocol onder mac os x voldoet niet aan de juiste specificaties, microsoft wil service's voor appletalk daarom nog niet aanpassen. Er zijn dus zeker problemen mee, zie ook mijn topic: [rml][ Appletalk] Mac os X[/rml]. De beste oplossing is dave aanschaffen, en dan op smb verder gaan.
Kun je smb aanzetten in het systeem osx en zo ja hoe werkt dat dan ik dacht namelijk dat he automatisch ging.?
Zie ^, het kan wel maar het ingebouwde protocol is verre van ideaal. Je krijgt dan een losse resource fork in een . bestand, dat wil jij niet in een mixed omgeving. ;)
Ik heb wel eens geprobeerd om appeltalk uit te schakelen maar dan hebben de mac's die nog 9.2.2 draaien een probleem met de printers die zien we dan niet meer. Ook de mac's die al op 10.3.6 draaien heben in de achtergrond nog 9.2.2 mee draaien voor oudere programma's zoals quark xpress, vanuit 9.2.2 draaiend onder osx kun je dan ook geen printers meer zien als je appeltalk uitschakeld.
Classic programma's onder mac os x in combinatie met een smb mount, zijn verschikkelijk dit werkt gewoon niet goed. Je kunt overwegen om dave aan te schaffen, dan kun je normaal met smb werken ook onder classic. De printers kun je nog steds aanspreken met appletalk.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

leon1e schreef op donderdag 16 december 2004 @ 10:27:
Zie ^, het kan wel maar het ingebouwde protocol is verre van ideaal. Je krijgt dan een losse resource fork in een . bestand, dat wil jij niet in een mixed omgeving. ;)
Je schijnt dat in Windows wel verborgen te kunnen houden maar het staat inderdaad vrij slordig. In de OS X help staat er over:
Hidden files appear on Windows computers

Files whose filenames begin with a period (for example, ".filename") are hidden in Mac OS X. However, if you view Macintosh disks on a Windows computer, you can see these hidden files.
You can ignore these files on the Windows computer. Do not delete these files if you plan to use the disk on a Macintosh computer again.
To hide these files on your Windows computer, see the Microsoft Windows Help for more information.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• leon1e
OzBoz schreef op donderdag 16 december 2004 @ 10:33:
[...]

Je schijnt dat in Windows wel verborgen te kunnen houden maar het staat inderdaad vrij slordig. In de OS X help staat er over:

[...]
Het probleem is niet het verborgen houden, die bestanden doen me echt helemaal niks. Maar als iemand onder Mac Os X een bestand heeft opgeslagen, en iemand anders wil het bestand later openen op de 9 client dan ziet deze gewoon geen resource fork. Dit is ook wel logisch, omdat 9 dit nog wel gewoon netjes bij in het bestand propte. Op apple.com loopt er ook een grote discussie over in het forum.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

leon1e schreef op donderdag 16 december 2004 @ 10:44:
[...]
Het probleem is niet het verborgen houden, die bestanden doen me echt helemaal niks. Maar als iemand onder Mac Os X een bestand heeft opgeslagen, en iemand anders wil het bestand later openen op de 9 client dan ziet deze gewoon geen resource fork. Dit is ook wel logisch, omdat 9 dit nog wel gewoon netjes bij in het bestand propte. Op apple.com loopt er ook een grote discussie over in het forum.
offtopic:
Ik dacht zelf dat het een mooie stap was richting een OS wat wel wat deed met extensies. Scheelt namelijk aanzienelijk in snelheid. Binnenkort zijn we op het werk af van OS9 gebruikers en hebben we nieuwe studio dus ik hoop dat er dan wat intelligenter met namen wordt omgesprongen en er dus geen cdees gebrand worden voor PC waarbij bestandsnamen / bevatten enzo.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
leon1e schreef op donderdag 16 december 2004 @ 10:27:
[...]

Post toch maar eens.

Ok ik zal de foutmeldingen hieronder plaatsen:
Date 12/15/2004 source MACSRV
Time 14.53 Category None
Type Error Event ID: 12061
User N/A
Computer Server

Description:
Session from user "Janneke" was timed out and disconnected by the server. The IP address of the Macintosh workstation is in the data.
0000: 00 00 04 00 02 00 52 00 ......R.
0008: 00 00 00 00 1d 2f 00 00 ...../..
0010: 82 03 05 00 3b 01 00 c0 ?...;..¿
0018: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
0020: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
0028: 2a 3a fe a9

[...]

Dat kan, je kunt een combinatie van smb/afp gebruiken, hiervoor hoef je appletalk niet uit te schakelen. Voor de bestandoverdracht gebruik je dus gewoom smb.

[...]

Het afp protocol onder mac os x voldoet niet aan de juiste specificaties, microsoft wil service's voor appletalk daarom nog niet aanpassen. Er zijn dus zeker problemen mee, zie ook mijn topic: [rml][ Appletalk] Mac os X[/rml]. De beste oplossing is dave aanschaffen, en dan op smb verder gaan.

[...]

[...]

Ja we willen ook graag af van clasic maar dat is een financieel verhaal het kost volgens de werkgever te duur om alles om te zetten en we hebben hier printers en camera's staan die niet onder osx draaien omdat de software voor die apperaten gewoon te oud is en ook geen updates meer voor zijn.

Classic programma's onder mac os x in combinatie met een smb mount, zijn verschikkelijk dit werkt gewoon niet goed. Je kunt overwegen om dave aan te schaffen, dan kun je normaal met smb werken ook onder classic. De printers kun je nog steds aanspreken met appletalk.
undefinedundefinedundefined
Pagina: 1