Linksys wrt54gs of wrt54g

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Simpele vraag, waar ik toch geen goed antwoord op kan vinden. Ik wil een wireless router kopen en twijfel daarbij tussen de wrt54gs en wrt54g van Linksys.

Er zit een prijsverschil tussen van EUR 15,00, wat niet veel lijkt maar wel neerkomt op ongeveer 25%. En dus zou ik graag weten wat je er nou meer voor hebt. Want als enige verschil zie ik alleen die Speedbooster. En de Speedbooster zal alleen werken als je 'client'-wifiapparaat dat ook heeft. Daar heb ik dan weinig aan met mijn laptop met ingebouwd 54Mbps-modem. En ik heb geen zin om er een apart kaartje voor te kopen. Als ik echt veel bestanden moet overpompen (bijvoorbeeld bij synchroniseren), dan doe ik dat wel met een vast kabeltje, verder zal ik er voornamelijk mee internetten.

Dus... wie kan mij uitleggen waarom ik tóch voor de duurdere Linksys zou moeten gaan?

Verwijderd

Je geeft het antwoord zelf al... Als het alleen voor internetten is dan gebruik je bij de G zelfs niet de volledige bandbreedte.

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

je hebt net zelf zitten uit te leggen :).

Ik ging naar winkels hier in Rotterdam en probeerde mij GS versie aan te smeren door te zeggen dat ie veel sneller is enzo. Maar je kan als je het wilt via firmware update WRT54G ook een WRT54GS versie van maken.

Op dit moment gebruik ik HyperWRT_2.0b3_G en vermogen heb ik zelfs op 25% staan.. vanwege mijn gevoeligheid voor Microwave ( lees mijn andere topic) en dan heb ik nog zelfs goeie snelle verbinding (2 Betonnen muur door en 10 M)

Lucky Goldstar

Verwijderd

DJkim schreef op woensdag 15 december 2004 @ 12:23:
je hebt net zelf zitten uit te leggen :).

Ik ging naar winkels hier in Rotterdam en probeerde mij GS versie aan te smeren door te zeggen dat ie veel sneller is enzo. Maar je kan als je het wilt via firmware update WRT54G ook een WRT54GS versie van maken.

Op dit moment gebruik ik HyperWRT_2.0b3_G en vermogen heb ik zelfs op 25% staan.. vanwege mijn gevoeligheid voor Microwave ( lees mijn andere topic) en dan heb ik nog zelfs goeie snelle verbinding (2 Betonnen muur door en 10 M)
Je haalt nu het zendvermogen en de snelheid door elkaar.

• ZeilDude
Ok, helder, dan word het de WRT54G!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-04 22:36
Er is nog wel een verschil behalve de SpeedBooster, als je een WRT54G koopt is de kans groot dat dit een v 1.1 is, met een beetje geluk heb je een v 2, de v 2 heeft 32 MB RAM, de 1 en 1.1 16 MB. De WRT54GS heeft altijd 32 MB RAM.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:55
soganta schreef op donderdag 16 december 2004 @ 18:30:
Er is nog wel een verschil behalve de SpeedBooster, als je een WRT54G koopt is de kans groot dat dit een v 1.1 is, met een beetje geluk heb je een v 2, de v 2 heeft 32 MB RAM, de 1 en 1.1 16 MB. De WRT54GS heeft altijd 32 MB RAM.
Dat klopt zeker niet, alle versies van de WRT54G hebben 16MB ram en de WRT54GS heeft 32MB. Bovendien heeft de GS een 8MB Flash ROM, tegenover 4MB van de G.

De firmware zal misschien nu wel passen, maar Linksys heeft met de 54GS meer ruimte om uit te breiden.

Maar voor de rest lijkt me het nut van SpeedBooster niet echt groot.

Bron: http://www.linksysinfo.or...Content&pa=showpage&pid=6

[ Voor 12% gewijzigd door Jaap-Jan op 16-12-2004 18:43 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-04 22:36
Japie_17 schreef op donderdag 16 december 2004 @ 18:42:
[...]
Dat klopt zeker niet, alle versies van de WRT54G hebben 16MB ram en de WRT54GS heeft 32MB. Bovendien heeft de GS een 8MB Flash ROM, tegenover 4MB van de G.
Oja klopt ;) was in de war met CPU, 125 Mhz voor de 1 en 1.1, 200 Mhz voor de 2 en GS.

• ZeilDude
En wat kan ik nou echt met dat grotere RAM en flashgeheugen? En met de al dan niet hogere kloksnelheid?

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:55
ZeilDude schreef op donderdag 16 december 2004 @ 20:02:
En wat kan ik nou echt met dat grotere RAM en flashgeheugen? En met de al dan niet hogere kloksnelheid?
Als gebruiker heb je niet meer aan groter RAM. Maar nu past de firmware van de 54GS ook in de 54GS, maar in de toekomst kan die firmware veel uitgebreider gemaakt worden door Linksys, omdat ze minder snel tegen het geheugenlimiet aan zitten.

De processorcapaciteit is voor zowel de 54G v.2 (als je een nieuwe koopt zal dat deze zijn) als de 54GS v.1 gelijk, dus ook dat is geen verschil.

Wat hierboven staat is allemaal theoretisch. Ik heb zelf ook voor de keuze gestaan, maar ik heb toch voor de 54G gekozen. Als gebruiker merk je er weinig van of je meer geheugen in je router hebt zitten, dit heeft alleen een voordeel voor de fabrikant.

[ Voor 3% gewijzigd door Jaap-Jan op 17-12-2004 00:16 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

en heb je hem al aangeschaft?
ik heb hem net online besteld en hoop het eind van de week binnen te hebben..

wat is jou oordeel over dit apparaat?? goed bereik en stabiel? welke versie heb je gekregen?

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik lees net deze topic door omdat ik ook een wireless router wil aanschaffen en ook uitkwam op de Linksys WRT54G of WRT54GS, en wilde hetvolgende toevoegen en (nogmaals) jullie mening/ervaring horen. (configuratie mogelijkheden, bereik, veiligheid etc)

Volgens mij (correct me if I'm wrong) is een ander (groot?) verschil dat de GS geen WPA (WiFi Protected Access) heeft, en de G wel.
Verder heeft de GS maar 128bit encryptie, waartegenover de G 256bit encryptie heeft. Dit is weliswaar WEP (Wired Equivalent Privacy) en ik heb her en der gelezen dat dit niet echt een heel goede beveiliging is (?).
Daarentegen heeft de GS weer TKIP (Temporal Key Integrity Protocol) en AES (Advanced Encryption Standard) maar ik moet eerlijk zeggen dat dit mij bar weinig zegt, en ik niet weet of dit A.) te vergelijken is met WPA, en B.) dit beter/slechter is dan wat de G heeft.
(ik heb het idee dat WPA met toegang te maken heeft van je accesspoint, en TKIP en AES met data-encryptie)

Hoe bevalt ie degenen welke hem aangeschaft hebben, en wat kunnen jullie er verder over zeggen? Hoe belangrijk is toegangs beveiliging van je accesspoint volgens jullie?

Kort samengevat zie ik het zo:

WRT54G
+ 256bit encryptie (welke toch niet 100% veilig is?)
+ WPA (het grootste voordeel?)
+ wat goedkoper

- verouderde hardware (?)
- Geen SpeepBooster (hoe vaak gebruik je dit?)
- geen AES en TKIP

WRT54GS
+ SpeedBooster technologie (welke alleen werkt als je "clients" dit ondersteunen)
+ betere hardware (snellere chip en meer RAM?)
+ AES en TKIP

- geen WPA
- 128bit encryptie (minder dan bovenstaand)
- 1 of 2 tientjes duurder

Offtopic:
Hier en daar zie ik dat Linksys als "leuk voor thuisgebruik" wordt gekenmerkt (en dus absoluut niet voor kantoor/bedrijven), maar wat is er mis mee dan? Op de (maar) 3 jaar garantie na.
Linksys is notabene een dochterbedrijf van Cisco Systems.

Verwijderd

Niemand die deze router (inmiddels) heeft en er wat meer over kan zeggen? :/

(of ben ik te ongeduldig? B) )

Toch alvast bedankt!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:33
Ik heb de GS gekocht om de volgende redenen
-Meer RAM en meer ROM, wat dus meer uitbreidings mogelijkheden geeft.

Dat was mij die 15 euro wel waard!
Het is gewoon een nieuwer uitgebreider product en zou dus beter moeten zijn. Aangezien er een paar partijen aparte software voor de G en GS maken is dat dus best interessant.
Zo kan je je Xbox via je G(S) al doorlussen naar een internet game community!
Met meer rom en ram nemen de toepassingen alleen maar toe.

Hoe het zit met die beveilingen, dat weet ik niet. Maar het lijkt me vaag als de G en GS verschillen van elkaar in die sector. Het lijkt me dat ze dan identiek zijn aangezien dat allemaal op software aankomt.
Ik heb mijn GS in ieder geval via WPA draaien volgens mij!

Kortom: GS omdat die inovatiever is.

American Express vraagbaak

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Hardware WRT54G en WRT54GS is zowat hetzelfde. Enigste verschil is dat de GS 8MB Flash en 32MB Ram heeft, waar de G 4MB Flash en 16MB Ram heeft.

Voor officiele firmware of mijn HyperWRT maakt het verschil niet zoveel uit, wil je sveasoft firmware draaien, kan je beter voor de GS versie gaan.

Verwijderd

Ik heb de WRT54 G met hyperwrt firmare, en deze heeft wel AES en TKIP

Verwijderd

Bedankt voor de reacties!

• bramfm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-04-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 23:27:
Hallo allemaal,

Ik lees net deze topic door omdat ik ook een wireless router wil aanschaffen en ook uitkwam op de Linksys WRT54G of WRT54GS, en wilde hetvolgende toevoegen en (nogmaals) jullie mening/ervaring horen. (configuratie mogelijkheden, bereik, veiligheid etc)

Volgens mij (correct me if I'm wrong) is een ander (groot?) verschil dat de GS geen WPA (WiFi Protected Access) heeft, en de G wel
De Firmware bepaalt of de WRT54G(S) WPA aankan of niet, niet de hardware.
Hardware van de WRT54G en de GS veschilt nauwelijks. De WRT54GS V1.0 heeft alleen 8MByte Flash ipv 4 en 32MB RAM ipv de 16MByte van de WRT54G V2.0. Latere WRT54G versies kunnen ook 32MByte RAM hebben. Iemand die een beetje handig is kan de 4MByte flash chip vervangen door een 8Mbyte exemplaar. Houd er wel rekening mee dat er ondertussen een WRT54G V2.2 en een WRT54GS V1.1 uit is. zie Hardware verschillen WRT54Gx
Verder heeft de GS maar 128bit encryptie, waartegenover de G 256bit encryptie heeft. Dit is weliswaar WEP (Wired Equivalent Privacy) en ik heb her en der gelezen dat dit niet echt een heel goede beveiliging is (?).
Is wederom een software optie.
Daarentegen heeft de GS weer TKIP (Temporal Key Integrity Protocol) en AES (Advanced Encryption Standard) maar ik moet eerlijk zeggen dat dit mij bar weinig zegt, en ik niet weet of dit A.) te vergelijken is met WPA, en B.) dit beter/slechter is dan wat de G heeft.
(ik heb het idee dat WPA met toegang te maken heeft van je accesspoint, en TKIP en AES met data-encryptie)
WPA maakt gebruik van of TKIP of AES. TKIP en AES zijn encryptie protocollen. Er is geen relatie tussen encryptie en 11a/b/g.
Hoe bevalt ie degenen welke hem aangeschaft hebben, en wat kunnen jullie er verder over zeggen? Hoe belangrijk is toegangs beveiliging van je accesspoint volgens jullie?

Kort samengevat zie ik het zo:

WRT54G
+ 256bit encryptie (welke toch niet 100% veilig is?)
==> kan ook in een WRT54GS
+ WPA (het grootste voordeel?)
==> kan ook in een WRT54GS
+ wat goedkoper
==> OK
- verouderde hardware (?)
==> Geen verschil, de WRT54G V2 en de GS V1.0 zijn even snel
- Geen SpeepBooster (hoe vaak gebruik je dit?)
==> Volgende jaar obsolete
- geen AES en TKIP
==> is een software optie
WRT54GS
+ SpeedBooster technologie (welke alleen werkt als je "clients" dit ondersteunen)
+ betere hardware (snellere chip en meer RAM?)
==> Niet sneller, echter meer Flash
+ AES en TKIP
==> Heeft de WRT54G ook
- geen WPA
==> Software optie
- 128bit encryptie (minder dan bovenstaand)
==> Software optie
- 1 of 2 tientjes duurder
==> Ja, waarom betalen voor een niet compatibele technologie
Offtopic:
Hier en daar zie ik dat Linksys als "leuk voor thuisgebruik" wordt gekenmerkt (en dus absoluut niet voor kantoor/bedrijven), maar wat is er mis mee dan? Op de (maar) 3 jaar garantie na.
Linksys is notabene een dochterbedrijf van Cisco Systems.
Het enige verschil buiten speedbooster wat ik gezien heb is de gevoeligheid van beide apparaten. Ik heb het idee dat de G wat gevoeliger is dan de GS, echter dit kan exemplarisch zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door bramfm op 09-01-2005 17:20 ]

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-04 21:48
Het schijnt dus dat er van bijde apparaten een V5.0 uit is.

De WRT54G heeft nog maar 8 mb ram en 2 mb flash en de GS heeft nog maar 16 ram en 2 flash.

Dus de beste is de v3.0 van de GS die heeft nog wel 32 mb ram en 8 mb flash. De 4.0 had al 16 mb en 4 mb. En het wordt als maar minder.

[ Voor 19% gewijzigd door Astennu op 24-04-2006 16:33 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-03 14:35

RD

focus

Ik wil deze router ook aanschaffen, maar ik wil zeker weten wat de maximale downloadsnelheid op de wan-poort is. Straks ga ik over op Wanadoo Family met max 20mbs, maar de vraag is maar of de router dit aankan? Bij linksys op de site wordt hierover geen specificatie afgegeven.
Pagina: 1