Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 23:27:
Hallo allemaal,
Ik lees net deze topic door omdat ik ook een wireless router wil aanschaffen en ook uitkwam op de Linksys WRT54G of WRT54G
S, en wilde hetvolgende toevoegen en (nogmaals) jullie mening/ervaring horen. (configuratie mogelijkheden, bereik, veiligheid etc)
Volgens mij (correct me if I'm wrong) is een ander (groot?) verschil dat de GS geen WPA (WiFi Protected Access) heeft, en de G wel
De Firmware bepaalt of de WRT54G(S) WPA aankan of niet, niet de hardware.
Hardware van de WRT54G en de GS veschilt nauwelijks. De WRT54GS V1.0 heeft alleen 8MByte Flash ipv 4 en 32MB RAM ipv de 16MByte van de WRT54G V2.0. Latere WRT54G versies kunnen ook 32MByte RAM hebben. Iemand die een beetje handig is kan de 4MByte flash chip vervangen door een 8Mbyte exemplaar. Houd er wel rekening mee dat er ondertussen een WRT54G V2.2 en een WRT54GS V1.1 uit is. zie
Hardware verschillen WRT54GxVerder heeft de GS maar 128bit encryptie, waartegenover de G 256bit encryptie heeft. Dit is weliswaar WEP (Wired Equivalent Privacy) en ik heb her en der gelezen dat dit niet echt een heel goede beveiliging is (?).
Is wederom een software optie.
Daarentegen heeft de GS weer TKIP (Temporal Key Integrity Protocol) en AES (Advanced Encryption Standard) maar ik moet eerlijk zeggen dat dit mij bar weinig zegt, en ik niet weet of dit A.) te vergelijken is met WPA, en B.) dit beter/slechter is dan wat de G heeft.
(ik heb het idee dat WPA met toegang te maken heeft van je accesspoint, en TKIP en AES met data-encryptie)
WPA maakt gebruik van of TKIP of AES. TKIP en AES zijn encryptie protocollen. Er is geen relatie tussen encryptie en 11a/b/g.
Hoe bevalt ie degenen welke hem aangeschaft hebben, en wat kunnen jullie er verder over zeggen? Hoe belangrijk is toegangs beveiliging van je accesspoint volgens jullie?
Kort samengevat zie ik het zo:
WRT54G
+ 256bit encryptie (welke toch niet 100% veilig is?)
==> kan ook in een WRT54GS
+ WPA (het grootste voordeel?)
==> kan ook in een WRT54GS
+ wat goedkoper
==> OK
- verouderde hardware (?)
==> Geen verschil, de WRT54G V2 en de GS V1.0 zijn even snel
- Geen SpeepBooster (hoe vaak gebruik je dit?)
==> Volgende jaar obsolete
- geen AES en TKIP
==> is een software optie
WRT54GS
+ SpeedBooster technologie (welke alleen werkt als je "clients" dit ondersteunen)
+ betere hardware (snellere chip en meer RAM?)
==> Niet sneller, echter meer Flash
+ AES en TKIP
==> Heeft de WRT54G ook
- geen WPA
==> Software optie
- 128bit encryptie (minder dan bovenstaand)
==> Software optie
- 1 of 2 tientjes duurder
==> Ja, waarom betalen voor een niet compatibele technologie
Offtopic:
Hier en daar zie ik dat Linksys als "leuk voor thuisgebruik" wordt gekenmerkt (en dus absoluut niet voor kantoor/bedrijven), maar wat is er mis mee dan? Op de (maar) 3 jaar garantie na.
Linksys is notabene een dochterbedrijf van Cisco Systems.
Het enige verschil buiten speedbooster wat ik gezien heb is de gevoeligheid van beide apparaten. Ik heb het idee dat de G wat gevoeliger is dan de GS, echter dit kan exemplarisch zijn.
[
Voor 3% gewijzigd door
bramfm op 09-01-2005 17:20
]