[Mandrake] 2 HD's virtueel samenvoegen

Pagina: 1
Acties:

• Method_c
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-01 21:25
Nou voor wie mn vorige post nog herinnerd, het is me gelukt om mandrake de 2e hd ook te laten herkennen. simpelweg door de nieuwste mandrake distributie te installeren en updaten.

Nu heb ik 2 hd's in mn ftp ik heb het tijdelijk zo ingedeeld dat je in de root ziet :

hd1
hd2

graag zou ik deze 2 hd's virueel samenvoegen zonder raid te gebruiken.
Ik wil wel raid gaan installeren op de server alleen daar moet ik nog even mee wachten omdat de financieen het momenteel even niet toelaten om een leuke raid controller te kopen.

Heeft iemand dit ooit gedaan in mandrake ?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kunt software-raid doen, kost niks, en de performance is gelijk aan goedkope (nep)hardware-raid, en je kunt LVM doen, als de raid-functionaliteit je niks boeit, of je schijven van ongelijke grootte toch allemaal volledig wil benutten.

• Method_c
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-01 21:25
Nee de RAID functionaliteit boeit me op dit moment even niets, alleen dat het gezien wordt als 1 grote hd. En het zijn 2 gelijke schijven van 200 gig, en er komt nog een 3e bij.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
http://www.tldp.org/HOWTO/LVM-HOWTO/
edit:
nu een beetje traag/stuk, maar met google kun je de google-cache versie opvragen

[ Voor 56% gewijzigd door blaataaps op 15-12-2004 12:25 ]

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Raid is wellicht toch makkelijker te implementeren dan LVM. Beiden zijn helemaal gratis, verschil is dat je met RAID een betere performance krijgt en LVM nog best lastig te implementeren is.

Lees eerst eens wat how-to's over die twee mogelijkheden voordat je zegt dat het niets is

edit:
zie blaataaps linkje dus ;)

[ Voor 8% gewijzigd door frim op 15-12-2004 12:24 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:25
Let ook op dat zowel met LVM als met RAID0 je dus wel alle data kwijtbent als 1 van de 2 schijven stuk gaat.

Met LVM zal het misschien nog net meevallen en kun je waarschijnlijk de helft die niet stuk is gegaan grotendeels redden, maar bij RAID0 staat de data echt kriskras verdeeld over de 2 schijven. Dus 1 stuk = alles weg.

Maar ja, dat is inherent aan wat je wilt doen (je weet niet wat op welke HD terecht is gekomen). Van de belangrijke dingen dus wel backups maken :)

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
wat is de bedoeling?
Dat je een grote lap krijgt of dat je ftp users niet zien dat ze op hd1 of op hd2 zitten?
Het tweede deel valt namelijk eenvoudig met ftp root's en mountpoints of symlinks te ondervangen. Voor de grote lap aan gb's zal je met lvm of raid in zee moeten
Voor zover ik me niet heb laten foppen gebruikt raid0 ook het geheel van harde schijven/partities of ze nu evengroot zijn of niet. Ik had namelijk twee maxtors die 2 gb verschillen in grootte in raid0 en voor zover ik het me kan herinneren had ik dus 27+29=56 gb aan ruimte.
En ook over de moeilijkheidsgraad van LVM wordt nogal raar gedaan, daarvoor had ik drie kleine oude harde schijven in lvm en dat ging vrij goed met de howto, had ik volgens mij sneller gefixed dan raid omdat de howto goed is en die van softraid toentertijd niet erg verhelderend.

[ Voor 8% gewijzigd door Bas! op 15-12-2004 13:06 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:25
Bij RAID0 kunnen de groottes dacht ik wel verschillen (iig met Linux Software RAID wel), maar dit schijnt de performance niet direct ten goede te komen. Kun je je voorstellen natuurlijk, want als ze even groot zijn kan 'ie gewoon alles domweg zonder nadenken 50/50 splitten over de 2 HD's. Als ze niet even groot zijn wordt dat ingewikkelder.
Pagina: 1