[nieuws] Nikon D2H flink in prijs gedaald

Pagina: 1
Acties:

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Iets wat toch wel vermeldenswaardig is, is dat eergisteren de prijs van een D2H-set gedaald is met 1200 dollar. Hier een link naar Rob Galbraith's nieuwsitem:
The price of the Nikon D2H appears to have dropped to less than US$2000 this morning in the U.S.

While we've not received official confirmation from Nikon USA yet, we have heard from three reputable U.S. dealers of Nikon pro gear. Each indicates that the street price of the camera - complete with battery, charger and other basic accessories - is now about US$1999 or thereabouts, down from US$3000-US$3200 just last week.

This has not been described to the dealers as a temporary sale, but rather its apparently the new price for Nikon's 4MP digital SLR from here on in. In other words, Nikon USA is effectively charging the dealers much less for the D2H now, which in turn means a lower selling price to the customer.

This is for full Nikon USA warranty product, not gray market goods.
En de update:
Update, December 14, 2004: Steve Heiner, Director of Digital SLR Systems and Professional Products at Nikon USA, has now confirmed that the price of the D2H was officially lowered yesterday. The new minimum advertised price (MAP) for a D2H kit in the U.S. is US$1999.95. Heiner describes the new price for Nikon's 4MP, 8 fps digital SLR as "an opportunity to get an incredible camera at an incredible price."

He further stressed that the camera is not discontinued in the U.S. market. That said, a huge price drop like this almost certainly means the camera's days are numbered, so if you've been waiting to buy a new D2H in the U.S., now is probably the the time.

Note that almost all of the major U.S. pro photo retailer web sites we checked this morning have been updated to show a price of US$1999 or thereabouts for a D2H kit.
Nikon zelf heeft gezegd dat de camera voorlopig nog niet EOL is:
Steve Heiner, Director of Digital SLR Systems and Professional Products at Nikon USA, has now confirmed that the price of the D2H was officially lowered yesterday. The new minimum advertised price (MAP) for a D2H kit in the U.S. is US$1999.95. Heiner describes the new price for Nikon's 4MP, 8 fps digital SLR as "an opportunity to get an incredible camera at an incredible price."

He further stressed that the camera is not discontinued in the U.S. market. That said, a huge price drop like this almost certainly means the camera's days are numbered, so if you've been waiting to buy a new D2H in the U.S., now is probably the the time.
De D2H-set wordt op sommige sites al voor 1599 dollar aangeboden. Zondag was dat nog 3000 ~ 3200 dollar :o

De enorme prijsdaling is op dit moment alleen nog voor Azië en de USA geldig, in NL is de cam nog gemiddeld zo'n 3000 eur: link, maar misschien dat dat hier ook nog gaat dalen in de nabije toekomst.

Een pro-sportbody voor 2000 dollar is bij wijze van spreken geen geld, en Nikon zal vast een goeie reden hebben om de resterende voorraden D2H-body's schoon te vegen, iig in de USA en Azië. Het zou een aantal dingen kunnen betekenen:

- Er is een opvolger in aantocht, waarvan de details nog angstvallig geheim zijn gehouden. Een D2Hs (zoals hij op vele geruchtensites wordt genoemd) met 8MP, een veel betere sensor en een aantal verbeteringen op het gebied van data-doorvoer, lichtmeting etc. Deze opvolger zou dan de 'oude' D2H-prijs krijgen van zo'n 3200 ~ 3500 dollar/euro.

- De D200 komt eraan, die het tegen de 20D op moet gaan nemen met een heel scherp prijskaartje. Een body die niet is afgeleid van de D100/D70 maar van de D2-serie, en dan een wat kleiner model. Ook 8MP, 5 ~ 6 fps etc. Deze mogelijkheid geef ik weinig kans, aangezien de D70 het al zo goed doet, en die eigenlijk al als vervanger van de D100 wordt gezien (voorlopig).

- De D2x wordt in januari geïntroduceerd met een prijs die zo scherp is, dat hij zowel de D1x als de D2H zal vervangen! :o Gezien de gespecificeerde prestaties in snelheid kan het, maar in ISO en andere kwaliteiten zou ik het weer niet vinden kunnen. Het is niet waarschijnlijk, want Nikon zou dan met maar 1 body op de pro-markt mikken, terwijl dat niet zo handig is voor het marktaandeel.

Dit zijn natuurlijk allemaal veronderstellingen, geen feiten, behalve dat de D2X in januari op de markt zal komen. Men heeft de intro-prijs wel angstvallig stilgehouden, misschien dat daar eerst een prijsdaling van de D2H voor nodig is ;)

Ik geef zelf de mogelijkheid van een D2H-opvolger nog de meeste kans, aangezien een dergelijke camera een herkansing verdient in eenzelfde body waarbij de zwakheden en minpunten gladgestreken zijn.

Zonder dit een enorm geruchtentopic te laten worden, ben ik wel benieuwd naar hoe anderen erover denken :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Of de marges zijn altijd associaal te hoog geweest, om het te blijven positioneren als een niche product.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Goede zaak. Zodra de D2h in NL ook in prijs verlaagd wordt, gaat de D100 eruit vermoed ik. Kan me dan toch niet inhouden. :9

It’s the economy, stupid!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-02 13:48
Waarom alleen in eigen huis kijken? Het lijkt me dat Nikon deze extreme verlaging doorvoert om mensen van onder andere Canons 20D af te houden. Voor amateur-sportfotografen zijn de D70 en D100 geen optie door de trage autofocus en plastic body. De D2H is in dat opzicht een veel betere keuze.

Voor de mensen die minder gefocust zijn op sport is de D2H dan weer iets minder aantrekkelijk, al zou ik persoonlijk voor dat geld heel graag zo'n pro-body met verticale shutter release en snelle autofocus willen hebben.

Dato DUO synth voor twee

• Remy

Remy

Topicstarter
Precies DiMension, ik had de 20D er nog niet bijgesleept in mijn startpost, maar daarbij vergeleken doet de D2H het heel aardig qua body+snelheid. Pixel en isonoise-wise wat minder, maar het hangt er maar net vanaf wat je zoekt in een dSLR-body. Ik denk dat met deze prijsverlaging de D2H nu ineens heel wat interessanter is geworden, zelfs ook al zijn er behoorlijk wat Nikon-fans die vinden dat dit geen stijl is :)

LinkedIn
Instagram

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:16

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op zich is het niet vreemd dat de D2H een prijsverlaging krijgt nu de specificaties schril af beginnen te steken ten opzichte van de Canon EOS 1D Mark II, terwijl Nikon met de D100 geen goed alternatief heeft voor nieuwere middensegment camera's van de concurrentie. De D2H is nog niet zo lang op de markt (juli 2003 aangekondigd). Het zou wat vroeg zijn om nu al een opvolger aan te kondigen. Als zo'n nieuwe high-speed camera wordt ontwikkeld op basis van de D2X kan ik het me overigens wel voorstellen.

Er zijn nu trouwens sites die suggereren dat de D2H uit productie is genomen. Dat zou betekenen dat er inderdaad een opvolger aan komt.

Verwijderd

Die prijs gaat richting de prijs van de D70 die concurreert met de Canon EOS 300D.
De D70 is echter nog flink duurder dan de 300D... Om verschil te houden tussen de D2H en beter te concureren met de 300D zal de prijs van de D70 ook kunnen gaan dalen... :9

Of is dat "wishfull-thinking"? Ik sta op het punt een D70 te kopen namelijk ;)

Lezen Richard |:(
Hij kost niet 1200 maar is 1200 omlaag gegaan. 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2004 22:57 ]

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
dawg schreef op woensdag 15 december 2004 @ 11:53:
Goede zaak. Zodra de D2h in NL ook in prijs verlaagd wordt, gaat de D100 eruit vermoed ik. Kan me dan toch niet inhouden. :9
De D100 had er allang uit moeten zijn. Die was al verouderd toen de Canon 10D uitkwam, en nu na het uitkomen van de Canon 20D is hij hopeloos oud. Niet dat de camera ondertussen slecht is, maar iemand die een body in de 1000-1500 euro prijsklasse zoekt, gaat echt niet meer voor de D100...

Wat betreft de prijsverlaging: dat is best asociaal. Als ik 1 week geleden een D2H had gevonden, dan zou ik me genaaid voelen. En niet een beetje...

• Remy

Remy

Topicstarter
Katsunami schreef op donderdag 16 december 2004 @ 00:03:
[...]

De D100 had er allang uit moeten zijn. Die was al verouderd toen de Canon 10D uitkwam, en nu na het uitkomen van de Canon 20D is hij hopeloos oud. Niet dat de camera ondertussen slecht is, maar iemand die een body in de 1000-1500 euro prijsklasse zoekt, gaat echt niet meer voor de D100...
Nikon heeft op dit moment simpelweg nog geen vervanger voor de D100: de D70 mist daarvoor een aantal dingen zoals MLU, vertical grip en dergelijke. Als iemand dus een Nikon-body voor die prijs zoekt, is de D100 niet zo'n heel onlogische keus, alhoewel een D70 (en nu D2H ;) ) misschien realistischer zal zijn. Het is maar net wat voor body men het lekkerste in de hand vindt liggen :)
Wat betreft de prijsverlaging: dat is best asociaal. Als ik 1 week geleden een D2H had gevonden, dan zou ik me genaaid voelen. En niet een beetje...
De Canon 1Ds is in zeer korte tijd ook 600 ~ 1000 euro in prijs gezakt voor en na de introductie van de 1Ds Mark II :) Dit is doodnormaal in electronica-land, dus niet asociaal ;) Als je een digicam koopt, dan koop je eigenlijk een computer met een beeldsensor. En van alle consumentenspullen die er te krijgen zijn, daalt electronica het snelste in prijs, en digicams daarmee dus ook. 1200 dollar in 1 keer is zeker veel, maar Nikon doet dat echt niet zomaar.

Bovendien: waarom zou iemand zich genaaid voelen? Je koopt een D2H niet voor de 'doorverkoopwaarde', je koopt hem om er foto's mee te maken. Als je hem voor 3500 dollar hebt gekocht bij de introductie een jaar geleden, dan is hij nu 1500 dollar goedkoper. Het lijkt me dat je in dat jaar er 'meer' dan 1500 dollar aan lol en financiële resultaten (als je een prof bent) aan hebt gehad, anders doe je iets fout ;)

Ook nu nog is die cam een van de beste op pro-sportgebied, en door die flinke prijsverlaging is hij alleen maar interessanter geworden voor mensen die aan het wachten waren :)

LinkedIn
Instagram

• Labman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-04-2024
Remy schreef op donderdag 16 december 2004 @ 08:25:[...]
Bovendien: waarom zou iemand zich genaaid voelen? Je koopt een D2H niet voor de 'doorverkoopwaarde', je koopt hem om er foto's mee te maken. Als je hem voor 3500 dollar hebt gekocht bij de introductie een jaar geleden, dan is hij nu 1500 dollar goedkoper. Het lijkt me dat je in dat jaar er 'meer' dan 1500 dollar aan lol en financiële resultaten (als je een prof bent) aan hebt gehad, anders doe je iets fout ;)\alleen maar interessanter geworden voor mensen die aan het wachten waren :)
in een jaar is het logish dat je camera zoveel verliest, maar 1200 dollar? dat is wel erg veel voor een weekje hoor! Ik zou proberen em terug te brengen dan, en ergens anders voor 1200 dollar minder weer te kopen :P

...

• Katsunami
  • Niet online
Remy schreef op donderdag 16 december 2004 @ 08:25:
De Canon 1Ds is in zeer korte tijd ook 600 ~ 1000 euro in prijs gezakt voor en na de introductie van de 1Ds Mark II :) Dit is doodnormaal in electronica-land, dus niet asociaal ;) Als je een digicam koopt, dan koop je eigenlijk een computer met een beeldsensor. En van alle consumentenspullen die er te krijgen zijn, daalt electronica het snelste in prijs, en digicams daarmee dus ook. 1200 dollar in 1 keer is zeker veel, maar Nikon doet dat echt niet zomaar.
Tuurlijk daalt de prijs. Iemand die in juni 2003 een 10D heeft gekocht voor 1750 euro, en een grip van 250, zal nu met argusogen zien dat (in Duitsland) deze set, met 2 accu's, al voor 1100 euro te krijgen is. Dat is normaal. Als de D2H in prijs moet dalen met 1200 euro, dan kan dat best over 4 maanden worden uitgesmeerd. Dan "zien" mensen de prijs dalen en kunnen ze weloverwogen wachten of kopen. Nu koop ik op maandag een D2H; op woensdag daalt hij in één klap met 1200 euro. Dat vind ik asociaal.
Bovendien: waarom zou iemand zich genaaid voelen? Je koopt een D2H niet voor de 'doorverkoopwaarde', je koopt hem om er foto's mee te maken.
Zie bovenstaand stukje. Als het mij zou overkomen, zou ik de camera weer teruggeven in de winkel, omdat ik "niet tevreden ben". Zodra ik mijn geld terug heb, koop ik hem gewoon opnieuw. Ik heb dat eens in de mediamarkt gedaan met een DVD set. Gekocht op dinsdag voor 34 euro, zakt op woensdag de prijs naar 12,95 :| Het plastic zat er bij mij nog omheen, ik had de bon nog, en ik ben gewoon teruggegaan, en heb het prijsverschil teruggevraagd. Kreeg ik niet.... nou ja. Ik heb de set gewoon teruggegeven (want dat mag ik), krijg ik mijn 34 euro terug, en heb toen de DVD's gewoon opnieuw gekocht. In MediaMarkt termen: "Ich bin doch nicht blöd" ;)
Als je hem voor 3500 dollar hebt gekocht bij de introductie een jaar geleden, dan is hij nu 1500 dollar goedkoper. Het lijkt me dat je in dat jaar er 'meer' dan 1500 dollar aan lol en financiële resultaten (als je een prof bent) aan hebt gehad, anders doe je iets fout ;)
Ook niet-profs kopen dure camera's. Er zijn altijd mensen met genoeg geld... wat ik bedoel is: een prijsdaling van 1200 euro in een jaar is normaal voor zo'n apparaat, maar een dergelijke prijsdaling van de ene op de andere dag vind ik not-done.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:16

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik vind het altijd opmerkelijk dat er bij elke prijsverlaging weer lieden zijn dit an sich heugelijke feit van een zo negatieve mogelijk kant moeten belichten. Goed, de mensen die net een D2H hebben aangeschaft hebben pech gehad, maar blijkbaar hadden ze geen problemen met de prijs/performance-verhouding anders hadden ze de camera niet voor de oorspronkelijke prijs gekocht. Voor alle potentiële kopers is het een geweldige ontwikkeling dat de prijs opeens 1200 dollar is gedaald.

Als een camera al enige tijd op de markt is geweest moet je als koper trouwens sowieso niet versteld staan als er binnen korte tijd een opvolger komt met betere features voor een gelijke prijs of dat de prijs flink wordt verlaagd om competitief te blijven met nieuwere camera's van de concurrentie.

• Katsunami
  • Niet online
Mwa, ik vind de prijsdaling niet negatief; in tegenstelling zelfs :) Wat ik wél negatief vind, is een *zo grote* prijsdaling in *een dergelijk korte* tijd. (Maak daarvan: van de ene op de andere dag.) Het had best over een paar maanden uitgesmeerd kunnen worden; zeg, met 300 dollar per maand, uitgesmeerd over 4 maanden. Of als het moet met 100 dollar per week, over 12 weken.

[ Voor 7% gewijzigd door Katsunami op 16-12-2004 13:31 ]

• Remy

Remy

Topicstarter
Een reden voor het verlagen van de D2H-prijs die ik nog niet had genoemd, maar wel realistisch is, is dat er een D2H uit zal komen met een nieuwe sensor en voor de rest weinig aanpassingen. In de dozen van de D2Hs die amerikanen en canadezen pasgeleden hebben aangeschaft na de enorme prijsdaling zit namelijk een grote sticker 'LBCAST' terwijl die er bij eerdere D2Hs niet in zat.

Dat zou betekenen dat er 2 types DH2s bij de dealers of importeurs op de plank liggen: 'D2H LBCAST' en D2H CMOS' waarbij die 1e eerst leegverkocht moet worden aan 'nieuwe' klanten: overstappers van D70/D100 en second body kopers, terwijl die 2e als premium gelanceerd gaat worden in 2005 als D2H Versie 2.0 met een 8MP-sensor en wat kleine verbeteringen aan de betrouwbaarheid en de datadoorvoer.

Een D2H met 8MP-CMOS voor 3200 dollar lijkt me nu ineens helemaal niet zo onwaarschijnlijk :)

LinkedIn
Instagram

• David
Dat lijkt me sterk. Dan had Nikon hem al lang aangekondigd, of waren er zeker concrete geruchten verspreid over de D2H2 (oid).

De D2X komt binnenkort 'in het echt' uit, en de kans is groot dat de prijs van dat ding ontzettend gaat meevallen. Daar komt bij dat de D2H gewoon wat ouder is, en dat Nikon hiermee de verkoopcijfers wat wil opkrikken. Dat ding is geen 3000 euro meer waard.

Dato DUO synth voor twee

• Remy

Remy

Topicstarter
DiMension schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 13:46:
Dat lijkt me sterk. Dan had Nikon hem al lang aangekondigd, of waren er zeker concrete geruchten verspreid over de D2H2 (oid).
Och, misschien wil Nikon met die eventuele D2H2 wachten tot de D2X op de markt is, om de 1e verkopen van de D2X veilig te stellen? ;) Geen idee hoe de marketing-strategie voor 2005 is van Nikon :)
De D2X komt binnenkort 'in het echt' uit, en de kans is groot dat de prijs van dat ding ontzettend gaat meevallen. Daar komt bij dat de D2H gewoon wat ouder is, en dat Nikon hiermee de verkoopcijfers wat wil opkrikken.
De D2H is van dec vorig jaar, net een jaar oud ;) En ongeveer even snel als de 1D markII echter met 4MP ipv 8MP. Verkoopcijfers opkrikken is echter een valide argument ja :)
Dat ding is geen 3000 euro meer waard.
Nou, begin deze maand, een week voor die enorme prijsverlaging, hebben nog redelijk wat mensen er 2800 ~ 3500 dollar voor neergelegd, dus of hij het wel of niet waard is, tja ;)

We zullen vanzelf zien in 2005 hoe het zit :)

LinkedIn
Instagram

• Katsunami
  • Niet online
Een nieuwe D2H moet ook een nieuwe naam hebben.

Dat zal zeker iets worden als D2H-II, D2H-A, of iets dergelijks. Anders gaat er véél verwarring instaan, als er 2 D2H's naast elkaar in de winkel staan met verschillende prijzen. Een D2H "oud model" en een D2H "nieuw model" lijkt me niet handig, want dat suggereert dat het oude model naar het nieuwe kan worden opgewaardeerd.

• David
Waarom een nieuwe D2H? De D2X gaat zowel de D1X als de D2H vervangen. Als er tussen de D70 en D2X naast de D2H en D100 nog een body gaat komen, wordt het wel erg druk bij Nikon.

Een nieuwe body als opvolger van de D100 lijkt me waarschijnlijker dan een nieuwe D2H.

Dato DUO synth voor twee

• Katsunami
  • Niet online
DiMension schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 17:26:
Een nieuwe body als opvolger van de D100 lijkt me waarschijnlijker dan een nieuwe D2H.
Inderdaad. Nikon heeft tenslotte geen concurrent voor de 20D. (Ja, de D70 is goed en verkoopt goed, maar het is nog steeds camera die op het marktsegment van de 300D is gericht. De D100 was op het marktsegment gericht waar nu de 10D/20D zich bevinden, en daartegenover begint de D100 langzaam maar zeker te verouderen...)

• David
De D70 zit tussen de 300D en 20D in. De wereld is niet zo opgebouwd dat alle producten van concurrerende fabrikanten in nette marktsegmentjes vallen.

Als je kijkt naar prijs en functies, valt de D70 (1100 euro met kit) netjes tussen de 300D (750 met kit) en 20D (1350 kaal) in.

Dato DUO synth voor twee

Pagina: 1