Toon posts:

(Te) veel schijven stuk in korte tijd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem waar ik in de afgelopen tijd erg veel mee geconfronteerd ben, zijn schijfcrashes. Inmiddels heb ik in hetzelfde systeem al 850gig aan schijven stuk zien gaan.

De eerste 3x 200gig waren schijven van Maxtor waar ik wel het een en ander over gehoord had dat dat een slechte serie zou kunnen zijn. 3x vond ik ook wel verdacht, maar zou kunnen. Het punt is nu dat ik onlangs ook mn 250gig WesternDigital dood aantrof.

Doodsoorzaak was in de eerste 3 gevallen tikkende geluiden en dus "nomale" crashes, de WD stinkt naar gesmolten en verbrande delen.

Waar ik me nu zorgen om maak, is of ik gewoon erg veel pech heb, of dat ik misschien een andere oorzaak moet zoeken. Het enige waar ik zo snel aan kan denken zijn:
  1. IDEkabel is slecht en daardoor gaan de schijven snel stuk Voeding is slecht en sloopt de schijven Schijf wordt tijdens normaal gebruik te warm
Zoals ik het zie lijken alle mogelijkheden een beetje vaag, maar 4 schijven binnen 2 jaar is ook vaag.

Voor het overzicht nog even de relevante info:

Asus A7n8x
Aopen 350Watt
Ronde IDEkabel van 0.9meter

Ik gebruik nog een tweede schijf, waar helemaal nix mis mee is.
De locatie van de schijven die dood gingen, was altijd bovenin mn kast, waar altijd opviel bij de WD dat hij wel vrij warm werd.

Welke nobele tweaker kan mij geruststellen in deze crisis van dataloss :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2004 11:51 . Reden: Dure typo: wattage is echt 350 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Een slechte voeding kan je ook je schijven kosten, doordat die niet de juiste spanning aan je schijven leveren, kijk eens in de bios naar je voedingswaarden en of die veel afwijken. 250 Watt is wel wat aan de magere kant voor jouw systeem als er voor de rest nog enige hardware aanhangt ;)

Zelf koel ik mijn harde schijven actief met een 80 mm fan op 7Volt, er zit bij de maxtors een Tor aan de onderkant van de printplaat en dat ding wordt erg heet en kan daardoor ook uitval veroorzaken

[ Voor 26% gewijzigd door Turkish op 15-12-2004 11:47 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-03 17:11

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Ide kabel slecht lijkt mij onzin.
Ik verdenk je voeding. Post eens specs wat je allemaal in je systeem hebt zitten, en post eens waardes van de +12 en +5 volt onder volle belasting

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het kan voorlopig van alles zijn. Begin eens met de goedkoopste oplossingen. Kabels bijvoorbeeld. En daarna met de voeding, etc :) 250W is trouwens wel aan de magere kant. Post je volledige specs en check eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter voor richtlijnen.

Zie ook de FAQ van dit subforum:
Hoe zit het met de betouwbaarheid van de harddisk?
Hoe warm mag mijn harddisk worden?

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 15-12-2004 11:56 . Reden: verkeerd gelezen 8)7 ]

Verwijderd

Een koeler op je hdd's zal niet mistaan denk ik , het is duidelijk dat hij tewarm word. Maar idd hoe zit het met je voedign ??

Verwijderd

Topicstarter
Zit een Radeon 9700pro in, diskettestation en dvdbrander. Verder nog een 80gig schijf waar ik van boot.

Tijdens meten van voltages kreeg ik normale waardes van ergens net boven de 12v en boven de 5v. Heb niet onder echte belasting gemeten, alleen met de pc aan met 100% cpu activiteit.

Wat ik eigenlijk ben vergeten te melden is dat er problemen waren met booten. Ik geef hier de harde schijf de schuld van, maar dat mogen jullie mij vertellen :P

Probleem was dat als mn pc voor langere tijd uit had gestaan (paar uur of een nacht) koste het booten altijd 2 pogingen. Soms kwam de spontane reboot al voor ik in XP was, soms pas na een minuut op mn bureaublad te zijn.
De lampjes bleven dan aan en moest ik eerst de stekker eruit halen of de aan/uitknop 4 sec indrukken, voor ik weer kon starten.

Het voltage heb ik bijgehouden tijdens de crashes, maar daar was nix aan te merken.

Voor de duidelijkheid hier nog een keer: Wattage is WEL 350W, was een typo.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2004 11:56 . Reden: HD 2 vergeten... ]

• TwistedAnimator
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-03 17:56
ik weet niet of het zal helpen maar:

staat DMA aan? zoja; heb je 80-pin UDMA kabels? want in veel van die rounded cables (de goedkopere dan) zitten zwakke 40-pin kabels, en DMA + 40-pin kabels is om problemen vragen imo

is maar een gedacht hé ;)

[ Voor 6% gewijzigd door TwistedAnimator op 15-12-2004 14:37 ]

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

TwistedAnimator schreef op woensdag 15 december 2004 @ 14:35:
ik weet niet of het zal helpen maar:

staat DMA aan? zoja; heb je 80-pin UDMA kabels? want in veel van die rounded cables (de goedkopere dan) zitten zwakke 40-pin kabels, en DMA + 40-pin kabels is om problemen vragen imo

is maar een gedacht hé ;)
Datacorruptie: ja
Schijven kaduuk: nee

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Ben nu niet thuis, maar de kabel die ik heb lijkt hier erg op:

Afbeeldingslocatie: http://www3.alternate.nl/prodpic/450x450/r/riac12.jpg

Verwijderd

Ik zou in eerste instantie es een betere voeding proberen, maja, dat kun je natuurlijk niet "testen" aangezien het pas na een tijdje gebeurt :/

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle hulp, maar voorlopig is het opgelost.

Na 4 jaar is mn voeding er mee opgehouden en heb een nieuwe gekocht.
Schijf heb ik nieuwe voor gehad, zal de temperatuur wat beter in de gaten houden en als het nodig is plak ik er wel een fannetje tegenaan.
Pagina: 1