switch op switch aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 4.194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 11:21
ik heb een thuisnetwerkje dat er als volgt uit ziet:

1 router, 2 switches, 4 pcs en een ps2

Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0RQAMA9EVJg4D4FOpvZGvZJm9BklYYAi7HiYcPU*OHsX*KK4bN9uLvKNx6BWx92N*zQXvOKDwYJa76oQ6Hg*ssf5d2pYs4zSg!qgxT7w1XeQ/netwerk.jpg

nu krijg ik switch 2 niet werkend, er ligt een normale netwerk kabel van switch 1 naar mijn kamer naar een wand contact doos, daarvandaan loopt een crosscable naar switch 2, ik heb het met zowel een normale als een crosscable geprobeerd, zonder resultaat...
alle lampjes gaan mooi branden, maar ik heb geen internet.
ip adressen zijn ingesteld, switches meerdere malen gereset

switch 1 is een 3com 8 prt van nog geen half jaar oud
switch 2 is een oudere maar nogsteeds goed werkende wisecom 8 prt, en de router weet ik niet, die hangt bij de buren, of het is een zyxel ofzoiets, ik weet het niet precies.

verder werken alle apparaten los van elkaar als ze op de netwerk kabel aangesloten worden, en ik heb switch 1 en 2 gewisseld, werkte ook niet. (switch wel maar geen internet dus)

ik hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft.
misschien moet de volgorde van een crosscable die op een normale kabel is aangesloten wel anders zijn ofzo.
please help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-06 11:08
Zit er op switch 2 een upload "knopje" bij een bepaalde poort? Stop daar dan een cross-cable in en druk die knop in :)

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
En als je in plaats van switch 2 een PC aansluit, als dat werkt switch 1 en 2 verwisselen. Op deze manier kan je er achter komen waar je probleem zit. Succes

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
er draait al 3 jaar een pc ipv switch 2, dus de verbinding is goed, de andere pc en ps2 werken ook via die ene kabel.
de switch heeft geen upload knopje, alleen een uplink poort die gebruikt kan worden ipv poort 1, alles aangesloten en gereset (eerst switch 1 aan dan switch 2) nog geen effect.
ik heb praktisch alles geprobeerd, alle kabels en apperatuur is goed zover ik heb kunnen ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
HKS-Skyline schreef op woensdag 15 december 2004 @ 10:35:
er draait al 3 jaar een pc ipv switch 2, dus de verbinding is goed, de andere pc en ps2 werken ook via die ene kabel.
de switch heeft geen upload knopje, alleen een uplink poort die gebruikt kan worden ipv poort 1, alles aangesloten en gereset (eerst switch 1 aan dan switch 2) nog geen effect.
ik heb praktisch alles geprobeerd, alle kabels en apperatuur is goed zover ik heb kunnen ontdekken.
Je moet een cross-cable in die uplink poort van switch 2 stoppen, en die kabel in een gewone poort in switch 1 uit laten komen... Kun je andere pc's in het netwerk wel benaderen, of werkt naast het internet gewoon helemaal niks?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
dat is precies hoe ik het heb gedaan, zonder resultaat helaas. ik heb alleen nog niet geprobeerd de rest binnen het netwerk te pingen, ga ik gelijk ff doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37691

Ik denk dat er wat storing op je lijn zit (220 lijding er dwars/diagonaal overheen, paralell mag wel). Probeer (mits managable) de 3Com poort (naar de andere) switch eens op 100mb half-duplex of 10mb half-duplex. Mischien werkt hij dan wel.

Het kan aan de volgende dingen liggen:
• 220 kabel in de buurt (wat storing kan geven, maar "normaal" niet).
• Verkeerd aangesloten op wandcontactdoos (dus niet aangesloten volgends Cat5 standaard). Waardoor hij de verbinding niet kan opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
helaas werkt het pingen ook niet, dus er is geen enkele verbinding tussen switch 1 en 2 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
Anoniem: 37691 schreef op woensdag 15 december 2004 @ 10:47:
Ik denk dat er wat storing op je lijn zit (220 lijding er dwars/diagonaal overheen, paralell mag wel). Probeer (mits managable) de 3Com poort (naar de andere) switch eens op 100mb half-duplex of 10mb half-duplex. Mischien werkt hij dan wel.

Het kan aan de volgende dingen liggen:
• 220 kabel in de buurt (wat storing kan geven, maar "normaal" niet).
• Verkeerd aangesloten op wandcontactdoos (dus niet aangesloten volgends Cat5 standaard). Waardoor hij de verbinding niet kan opbouwen.
via de wandcontact doos heb ik al 3 jaar kunnen internetten, en is ooit aangesloten door een monteur van kpn.
en ik heb de switch zo'n 1,5 meter bij de dichtsbijzijnde electriciteitsbron vandaan liggen, maar hoe zet ik de snelheid anders dan? er zijn verder geen instellingsmogelijkheden op de switches...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

eh, volgens mij moet je van de upload van sw1 -> poort sw2 een patch kabel gebruiken hoor.

ik heb 't i.i.g. zo:
Ik heb op m'n pc een switch liggen voor als ik met m'n laptop wil gebruiken (switch is nogal lawaaierig, vandaar). Daar hang ik gewoon de patch van een router Poort, aan de switch-uplink. Dat boeit niet zoveel, hoe-om je dat doet. Je kan ook van uplink -> uplink. maar dan moet je weer een cross gebruiken.

je kan 't zo zien. 2 gelijke poorten = cross cable. (uplink -> uplink, poort -> poort, pc -> pc)
2 verschillende poorten (poort -> uplink, poort -> pc) = patch cable

Als je geen opload hebt moet je van poort -> poort een patch cross kabel gebruiken.

Beschijf 's precies wat voor kabels je in welke poorten hebt zitten?

/edit
cross dus 8)7
wel blijven opletten he

[ Voor 55% gewijzigd door J2pc op 15-12-2004 11:01 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
router ---> uplink switch 1 (cat6, type weet ik niet, ooit door buurman aangelegd)
poorten switch 1 -----> pcs (patch)
poort 3 -----> switch 2 uplink (patch tot wandcontact doos, dan cross)
switch 2 ---> pcs en ps2 (patch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

van poort 3 ---> switch 2 uplink moet je een patch hebben. Hang er anders nog een cross aan (2x - = +) en kijk wat ie dan doet.

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
_/-\o_

t werkt

poort 3 van switch 1 -----> cross naar poort 2 van switch 2

THANK YOU! :Y)

nu nog een trafo vinden voor switch 2 want die nokt er mee om de 5 minuten..... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-06 20:02
Probleem: 2 switchen zien elkaar niet.
Meest logische oorzaak. Kabel er tussen is/zit verkeerd.

meeste switches van dat formaat hebben normale poorten en een uplink, deze laatste is vaak geshared met de noormale poort 1 of poort 8(evt 7). De uplink poort is intern gecrossed.

welke kabel hoort tussen welke poort:
swtich normaal - switch normaal > crosscable
switch uplink - switch normaal > straight
switch uplink - switch uplink > crosscable

Kortom, je compu's en ps op de poorten 2 t/m 6 zetten (toch ruimte zat) en je switch op 1 van bovenstaan 3 manieren verbinden.

LOL, iets te laat zie ik :) Gefeliciteerd :)

ps: zoals te zien is zit die uplink er dus gewoon in om ten alle tijden straightcables te kunnen gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door Terror op 15-12-2004 11:10 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
Ik weet het nu allemaal niet meer zeker :? Mijn 3Com switch zoekt dat allemaal zelf uit :)

[ Voor 4% gewijzigd door _Brake_ op 15-12-2004 13:32 . Reden: nu wel weer :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

mooi zo.
Suc6 met je trafo (?).
daar heb ik geen verstand van ;)

@Terror
sorry voor 't trage editen van mij :+
had jou weer een typwerkje kunnen besparen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
maakt niet uit :P het werkt, en ik ga zo een 5 volt 2.4 a trafo halen (huidige word zo'n graatje of 40/50, na 5 min werk en kapt er steeds mee, als ik m dan uit mn switch haal en weer terug stop gebeurt er niets, maar als ik m uit de 220 haal en dan weer terug stop werkt het weer ff, dus het moet de trafo wel zijn.

thnx :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-06 13:31
Ik kom er hier ook niet echt wijs uit :)

Misschien dat iemand me kan wijzen waar het fout zit?

Heb al een poos problemen met switches, dus ik het 2 nieuwe switches gekocht. De adslrouter (fritzbox) heeft maar 1 LAN uitgang).

Ik heb op zolder een servertje staan, en de adslrouter staat beneden. Met verbouwen loopt er een UTP kabel naar boven. De server heeft altijd gewerkt, er zat nooit een switch tussen.

Nu heb ik op zolder een tweede apparaat nodig (mijn laptop) op het LAN doordat de wireless niet optimaal is op zolder (simracen :p). Hiervoor wil ik dus een switch plaatsen. Beneden wil ik ook een switch plaatsen voor netwerkkabel richting tv-apparatuur.

Enfin, ik kan na veel testen verhaal kort houden:

INternet op zolder werkt, DHCP adres krijg ik.
Met SWITCH werkt niet. DHCP adres krijg ik niet.

Ik heb geprobeerd met switch 1 en switch 2 al dan niet in combinatie met de switches beneden, het werkt alleen direct op de kabel.

Is er een fout in de kabel?

Wellicht dfat ik er een nieuw stekkertje opzet, kan ik dan beter cross-configuratie aansliuten?

[ Voor 5% gewijzigd door RielN op 04-02-2009 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 05:41

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Je zal in ieder geval een crosscable moeten hebben tussen die 2 switches. Gigabit is vaak wel auto MDI/X maar ik weet niet of jouw switches dat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 20:56

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

router -> computer = straight, router -> switch of switch -> switch = cross (als je cheap ass switches hebt die niet automagisch omschakelen). Je kun het makkelijkst even een UTP koppelblokje en een korte corrs cable kopen die je dus tussen de switch en de kabel (naar je router) plaatst. Kabel tussen PC en switchkan wel weer een 'normale' blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 16:50
Ik betwijfel of het wel een cross kabel probleem is. Kom tegewoordig nog maar weinig switches tegen waarbij het een probleem is wat voor kabel je gebruikt. Maar ach, het kan geen kwaad om het goed te doen.

Ik ken de fritzbox niet, maar is dat geen modem in plaats van een router? In dat geval zal er eerst nog een router achter moeten.

Hoewel, dat ding heeft wireless, dan moet ie toch iets van router functionaliteit hebben wil het in jouw oude situatie al hebben gewerkt? Hmz, ben hier beetje te gaar voor op het moment 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Aapenootjes op 04-02-2009 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-06 13:31
Er staat in boekje 'aansluiten op poort 1'.

Er staat echter bij poort 5 ook 'uplink'

Switches heb ik gewoon zo uit het rek gepakt bij de Vobis :/ dacht een switch is een switch.

Specs van de switches:

pecificaties
Max. overdrachtssnelheid 0.1 Gbit/s
Netwerkfuncties Ethernet, Fast Ethernet
Aansluitingen 5x 10/100 Ethernet (RJ-45)
Full-duplex JA
Aantal poorten 5
Power over Ethernet (PoE) NEE
Switch type Unmanaged
Bekabelingstechnologie 10Base-T, 100Base-TX

Heeft dat 'unmanaged' nog iets te zeggen?

Het is een ICIDU 5-poorts switch, zeker niet de duurste.
(hoef ook geen high-end gebruik, wil gewoon mijn laptop overal 'in kunnen pluggen', draaien max 3 apparaten op t net).

Dus, wel cross-kabel naar boven?
En het feit dat ik op switch geen DHCP krijg en direct op PC wel dan? (als kabel direct uit router komt?)

Snelle reactie, dank jullie alvast!

Misschien duidelijker:
FRITZ!Box Fon WLAN 7141 (UI) Firmware-Version 40.04.57

De fritz gebruik ik als modem+router. Ik ben zo tevreden over dit ding (heb zelfs nog even die belkin van ibood geprobeerd, maar hopeloos :p) dat ik m weer terug gezet heb en de switchesoplossing doe. Forwarding, stabiliteit, wireless kwaliteit en overzichtelijkheid is toppie. ALleen dat éne lan-poortje he...

[ Voor 18% gewijzigd door RielN op 04-02-2009 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Vobis dat is oldskool :p
Als het 100 mbit switches zijn dan heb je inderdaad een crosskabel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Laatst online: 21:40
Kippenijzer schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 15:32:
router -> computer = straight, router -> switch of switch -> switch = cross (als je cheap ass switches hebt die niet automagisch omschakelen). Je kun het makkelijkst even een UTP koppelblokje en een korte corrs cable kopen die je dus tussen de switch en de kabel (naar je router) plaatst. Kabel tussen PC en switchkan wel weer een 'normale' blijven.
Van router naar switch hoort eigenlijk een straight kabel.
Router - router = cross
Switch - switch = cross
PC - PC - cross
Router - PC = cross
Router - switch = straight
PC - switch = straight

Nu is het wel zo dat de thuis routers vaak over een ingebouwde switch beschikken (zelfs die met slechts één aansluiting), maar punt blijft dat je bij een echte router een straight kabel moet gebruiken om hem op een switch aan te sluiten.

En nog iets, zolang je switch MDI/MDI-X ondersteund maakt het echt geen hol uit wat voor kabels je ertussen gooit. Het is niet het meest nette, maar het werkt wel. De meeste switches ondersteunen tegenwoordig gelukkig MDI/MDI-X wat een berg van deze ellende voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Zeg het dan gewoon simpel
L3-L3 is cross
L2-L2 is cross
L3-L2 is straight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Laatst online: 21:40
TrailBlazer schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 16:08:
Zeg het dan gewoon simpel
L3-L3 is cross
L2-L2 is cross
L3-L2 is straight.
Maar dan kom je weer bij layer 3 of multilayer switches in de knoop.

Daarbij weten veel mensen echt niet wat je met een layer 2 of een layer 3 device bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als er bij poort 5 "uplink" staat, dan zou je eens kunnen proberen of het wel werkt als je de fritzbox met een normale kabel verbindt aan poort 5 van de eerste switch en dan de kabel die naar boven loopt vanaf poort 1 van de eerste switch naar poort 5 van de switch die boven staat.

Als dat ook niet werkt dan hebben die ICIDU switches dus schijnbaar geen auto MDI/MDI-X en dan moet er dus een crosskabel tussen zowel de fritzbox en de switch beneden als tussen de switch beneden en de switch boven. Dat laatste kan je zoals al iemand zei het makkelijkst oplossen door een kort crosskabeltje te kopen en een koppelstukje, zodat je de kabel die er al ligt kan laten liggen en er gewoon een crosskabel van maakt door dat korte stukje cross er aan te koppelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Orion84 op 04-02-2009 16:24 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
Je zegt dat bij poort 5 "uplink" staat. Verbind daarop eens een normale netwerkkabel naar een vrije normale poort op een andere switch of direct op je FritzBox...

BTW, op een oude Sweex switch van me moest je een knopje omzetten om poort 5 ook daadwerkelijk als uplink te laten functioneren.

[ Voor 28% gewijzigd door Joen op 04-02-2009 16:28 ]

Pagina: 1