[PHP vs Delphi] Image resize?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2024

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
Voor een foto site ben ik samen met een collega bezig om het huidige (redelijk werkende) upload systeem aan te passen.

In het huidige systeem worden de foto's dmv PHP bewerkt. (thumbnail etc).

Nou zat ik toevallig vanavond ff een btje rond te kijken naar scripts en classes die allemaal in PHP plaatjes kunnen bewerken etc. (Je moet toch ergens afkijken ;) ) We hebben echter nooit gekeken naar de mogelijkheden van delphi mbt het bewerken van jpg /png / gif plaatjes.

Waar het mij voornamelijk om gaat is:

- Eenvoud. Is het in Delphi zonder allerlei custom dingen te bewerkstelligen?
- Snelheid? PHP is bij normaal formaat img nog redelijk snel. Grote foto's duren echter een stuk langer. (Is mijn persoonlijke ervaring). Hoe gaat delphi hier mee om?

De reden om het ook in het delphi appje te stoppen is meer vanwege het feit dat dat programma ook de mail ophaalt. (De foto's komen per mail binnen). Waarom dan niet gelijk resizen en klaar voor gebruik maken?

Wat zijn hier de gebruikerservaringen van Deplhi en het bewerken van kleine en soms zeer grote plaatjes?

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ervaring is dat het prima gaat met Delphi. Basta (zoals wijlen Z.K.H. Bernhard zou zeggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enige probleem van Delphi is dat het standaard geen GIF en PNG aankan. Echter, er zijn verschillende componenten die je heel eenvoudig GIF en PNG laat bewerken. (Zie torry.ru of de delphi super page)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

http://www.soft-gems.net/Graphics.php#GraphicEx is wel een goede om extra formaten toe te voegen aan Delphi.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Puur architectonisch zou ik er voor gaan om de afbeeldingen in je delphi-app te resizen. Als je delphi-app een proces is dat email verwerkt en die klaar zet voor gebruik in een website dan vind ik dat die delphi-app dan ook alles moet klaarzetten en niet een beetje de rest door de website laten doen.

Je zegt ook dat het bij grote afbeeldingen in PHP lang duurt. Dat zal in delphi ook wel lang duren, maar in delphi drukt die CPU-belasting niet persee op de webserver, wat ten goede komt aan de performance van de webserver.

Ook qua security zou ik voor de delphi versie gaan. Als de webserver geen bestanden hoeft te schrijven hoeft die ook geen schrijfrechten te hebben en ben een beetje minder vatbaar voor hackers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:28
Imagemagick wordt ook veel met PHP gebruikt en is sneller dacht ik ergens gelezen te hebben. Ik gebruik het zelf ook (Typo3) en het functioneerd erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je Apache gebruikt, zou je eens kunnen kijken naar een Apache shared module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Delphi kan ook apache shared modules maken. Kylix (Delphi voor Linux) kan het ook voor je Linux server.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2024

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 21:20:
Als je Apache gebruikt, zou je eens kunnen kijken naar een Apache shared module
LordLarry schreef op woensdag 15 december 2004 @ 21:56:
Delphi kan ook apache shared modules maken. Kylix (Delphi voor Linux) kan het ook voor je Linux server.
Hmm ja, maar dan gaat er dus pas wat gebeuren als ik een webpagina aanroep. Als ik hierbovenstaande artikel goed snap.

De bedoeling is dat de delphi app elke N minuten mail gaat checken en mocht er mail zijn, die vervolgens gaan processen.

Wat Thargol zegt:
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 20:40:
Puur architectonisch zou ik er voor gaan om de afbeeldingen in je delphi-app te resizen. Als je delphi-app een proces is dat email verwerkt en die klaar zet voor gebruik in een website dan vind ik dat die delphi-app dan ook alles moet klaarzetten en niet een beetje de rest door de website laten doen.

Je zegt ook dat het bij grote afbeeldingen in PHP lang duurt. Dat zal in delphi ook wel lang duren, maar in delphi drukt die CPU-belasting niet persee op de webserver, wat ten goede komt aan de performance van de webserver.

Ook qua security zou ik voor de delphi versie gaan. Als de webserver geen bestanden hoeft te schrijven hoeft die ook geen schrijfrechten te hebben en ben een beetje minder vatbaar voor hackers.
vind ik persoonlijk een vrij goed argument. Architectonisch zou het delphi appje ook moeten resizen.

Nu alleen nog het goeie componentje vinden die alle 3 (evt meer) formaten aankan. Dat moet wel te vinden zijn.

Dus bij deze: Thanks voor de info. :)

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

Pagina: 1