Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[VFD] Vfd schermpje aan de praat krijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 676 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SjaakCobain
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-11 14:59
Heeeeej mensen,

Ik heb laatst van iemand een leuk vfd gekregen. Het lijkt van een kassa af te komen en ik wil het graag aansluiten op m'n computer. Maar nu het probleem: hoe?
Van het display heb ik verder geen datasheet en pinouts. Ook een search op google hielp niet echt veel. In de got stond wel iets over dat soort displays, maar dat waren andere en werd ik ook niet echt wijzer op.
Oowk heb ik de fabriakant (Noritake, http://www.noritake-itron.com) gemaild. Ze deelden mee dat ze daarover geen informatie wouden geven. :'(
K heb dr wat fotoows van gemaakt, maar de kwaliteit is erg brak.

Een paar pics:

Het schermpje in de kassa behuizing. Links onderin de hoek staat ICL
Afbeeldingslocatie: http://fortikarondos.e-dentify.nl/display/In_behuizing.JPG

Hier wat afbeeldingen van het schermpje uit de behuizing
Afbeeldingslocatie: http://fortikarondos.e-dentify.nl/display/Scherm1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://fortikarondos.e-dentify.nl/display/Scherm2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://fortikarondos.e-dentify.nl/display/Scherm3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://fortikarondos.e-dentify.nl/display/Scherm4.JPG

Wat elektronica
Afbeeldingslocatie: http://fortikarondos.e-dentify.nl/display/Dinges1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://fortikarondos.e-dentify.nl/display/Dinges2.jpg

Achterkant van het scherm waar rechts onderin iets van 232 staat.
Afbeeldingslocatie: http://fortikarondos.e-dentify.nl/display/Scherm_achterkant.JPG

Op de voorkant van het scherm staan verder nog 2 codes:
Afbeeldingslocatie: http://fortikarondos.e-dentify.nl/display/CU200211SCPB-S8A.jpg
CU200211SCPB-S8A

Afbeeldingslocatie: http://fortikarondos.e-dentify.nl/display/AN-DISPLAY_D16L-9349-0096.jpg
AN-DISPLAY D16L-9349-0096
Verder staat dr nog 'PW-151-102' op

De connector die dr aan zit telt 9 pennen
Afbeeldingslocatie: http://fortikarondos.e-dentify.nl/display/connector1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://fortikarondos.e-dentify.nl/display/connector2.JPG

Kleurcode:
1. Wit
2. bruin
3. blauw
4. rood
5. geel
6. groen
7. oranje
8. paars
9. Zwart

Het lijkt er op dat de blauwe en de rode aan elkaar zitten. Net zoals de gele en de groene. Cker weten doe ik het niet. Ik

heb dat ook niet fatsoenlijk op foto kunnen krijgen.

De achterkant van de behuizing:
Afbeeldingslocatie: http://fortikarondos.e-dentify.nl/display/Achterkant_behuizing.JPG

Er staan 2 stickers op.
Op de eerste sticker staat het volgende:
LISTED
Accessory
E.D.P./Off.App.
E62049 230T

En de tweede sticker:
ICL
model 9518/200 display
catalogue no 15467/003
serial no 92-7-24655
V: 5,24VDC A: 0.4,0.25A
P/N D04B-7880-A001

Voila, meer info over het scherm heb k zow 1,2,3 niet. Hopelijk heb iemand hier een pinout of iets dergelijks van.

Be kind to your knees, you’ll miss them when they’re gone.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
Lijkt wel haast een serieel scherm... Ik vermoed dit omdat je iets over 232 (RS23=serieel) en het 9 pinnen betreft... Die verbonden pinnen zou je met een multimeter kunnen uitzoeken, en de ground kun je hiermee ook ontdekken. Misschien (waarschijnlijk) kun je zo de pinout detecteren... Ik meende dat Bart_banaan en nog een aantal users hier op GoT via een IA ooit een dergelijk scherm hebben gekocht (ook VFD en 2x20 of 2x24) en dat er toen ook software was waarmee je teksten in het ding zelf kon programmeren...

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

als je echt geluk hebt staat er ook nog een nummering of een 1 bij (een van) de aders en zijn die identiek aan de RS232 pinout van je mobo, de RS232 is namelijk de seriele poort en die is dus ook 9 pins...
ik denk dat als je t gewoon probeert dat t fout kan gaan maar als je ff onderzoekt dat je mss een heel makkelijk display kan hebben
ow, en uit je seriele port komt een onstabiele 12 volt, en aangezien er 5.24 volt gewenst is: NIET AANSLUITEN, iig eerst een 5volt regulator ertussen hangen

. . . . . Youp.net . . . . .

• miniK0bo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05-2024
Hoe kom je er bij dat 5.24Volt gewenst is? Is dat een nieuwe standaard ofzo!? Bij mij weten is het gewoon 5Volt.

• gavro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-11 01:11
SjaakCobain schreef op woensdag 15 december 2004 @ 00:20:

...

En de tweede sticker:
ICL
model 9518/200 display
catalogue no 15467/003
serial no 92-7-24655
P/N D04B-7880-A001
5.24V dus ;)

Whoo-ah.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
wat op zich dus al betekend dat het niet zuiver RS232 is :/....

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 16:33
The_Stickie schreef op woensdag 15 december 2004 @ 09:11:
wat op zich dus al betekend dat het niet zuiver RS232 is :/....
Opzich niet, want de voedingsspanning voor de logica die aanwezig is op de print is niet afhankelijk van het voltage van de data. Omdat het ding toevallig RS232 slikt, hoeft het niet automatisch 5 Volt voedingsspanning te zijn he....

RS232 is ook geen 0-5 Volt signaal....

• gavro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-11 01:11
Hmm, zit net te denken... heb je het echt goed overgetikt? Dus die komma's en punten bij de getallen staan goed?

In dat geval heb ik het fout en is het gewoon wel standaard 5 Volt + nog een 24V aansluitmogelijkheid ofzo (denk aan trucks met 24V meuk...)

Whoo-ah.

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 09:04

Meneer iCy

swarma

Het zeker weten een Compoort

5 volt komt van de com af (RS232)

24 volt komt meestal van een adapter af

ik heb zulke gevallen aangesloten aan pctjes :P in mijn stage periode. Die hadden in ieder geval een adapter (dacht ook 24 V) en moest op de com poort worden aangesloten.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

• tafkaw
iCeWiRe schreef op woensdag 15 december 2004 @ 09:49:
Het zeker weten een Compoort

5 volt komt van de com af (RS232)

24 volt komt meestal van een adapter af

ik heb zulke gevallen aangesloten aan pctjes :P in mijn stage periode. Die hadden in ieder geval een adapter (dacht ook 24 V) en moest op de com poort worden aangesloten.
Misschien leuk om te vertellen of je dat rechtstreeks aan de com poort bakte en gewoon de com-pinout volgde, of dat je een schema met extra parts of een andere wiring had... Ook misschien leuk om te vertellen met welke software je deze vfd aanstuurde (of welke codes in hyperterminal)

• the_stickie
Dirtbiter schreef op woensdag 15 december 2004 @ 09:21:
[...]

Opzich niet, want de voedingsspanning voor de logica die aanwezig is op de print is niet afhankelijk van het voltage van de data. Omdat het ding toevallig RS232 slikt, hoeft het niet automatisch 5 Volt voedingsspanning te zijn he....

RS232 is ook geen 0-5 Volt signaal....
eh? ik kan best ongelijk hebben (ben zelf helemaal niet zo'n electronicafanaat) maar RS232 heeft toch een signaalniveau van 0-3V voor 0 en 3V-12V voor 1 :?
Of stuurt een pc nooit 12V erover (maar dan wel bijvoorbeeld 5V)?

het fijt dat er twee stroomsterktes staan aangegeven bevestigt ook dat het niet 5.24V zal zijn, maar eerder 5V én 24V DC

[ Voor 13% gewijzigd door the_stickie op 15-12-2004 10:16 ]

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-11 21:09

DSK

boeiend...

Ik heb toch atijd geleerd dat er bijna enkel voor de seriële poort 5V uit de voeding komt ;)

Blog (Linux-related)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

DSK schreef op woensdag 15 december 2004 @ 12:01:
Ik heb toch atijd geleerd dat er bijna enkel voor de seriële poort 5V uit de voeding komt ;)
Heb ej toch wat verkeerd geleerd :P
5 Volt wordt door veel meer dingen gebruikt. Ongeveer alles gebruikt wel 5 Volt. Ja zelfs je Harde Schijf :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-11 21:09

DSK

boeiend...

mJa, wist wel dat het meer gebruikt werd
en zeker ook dat mn leraars echt onbekwaam waren

Blog (Linux-related)

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:59
SjaakCobain schreef op woensdag 15 december 2004 @ 00:20:
ICL
model 9518/200 display
catalogue no 15467/003
serial no 92-7-24655
P/N D04B-7880-A001
Amerikanen gebruiken de "." als decimaal scheidingsteken en de komma als opsommingsteken. Ze bedoelen dus:
5V/0,4A voor de logica
24V/0,25A gloeispanning

Kleurcodes van dit soort dingen zeggen meestal niks, dat is iets wat de fabrikant toevallig zo aan kabel kon krijgen.

Misschien kan je wat scherpere foto's maken van de print en de aanwezige electronica, zodat chips te herkennen zijn.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• SjaakCobain
Ik kan wel proberen scherpere foto's te maken, maar ik weet niet of ik dat vanaaf red. Volgens mij zitten er chips onder het scherpje zelf en aangezien ik niet zo heel veel soldeerskills heb, ga k dat schermpje maar niet loshalen.
gavro_g schreef op woensdag 15 december 2004 @ 09:21:
Hmm, zit net te denken... heb je het echt goed overgetikt? Dus die komma's en punten bij de getallen staan goed?
ik heb het nog eens nagekeken en ik heb het goed overgetikt, Dus waarschijn heb gavro_g gelijk, dat dat ding 2 spanningen slikt

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

kijk eens waar al die aansluitingen van de vfd module naar toe gaan. Dat moet een chip zijn. Zoek eens de datasheet op van die chip.
Ik heb hetzelfde gedaan met het displaytje van een Laserjet 4 printer en dat werkt ook. (vfd displaytjes zijn errug mooi).
Dat geneuzel over 24 volt is onzin denk ik, er zit een inverter op die print (dat kun je zien aan dat spoel).

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Cassettebandje schreef op woensdag 15 december 2004 @ 14:07:
[..]
Dat geneuzel over 24 volt is onzin denk ik, er zit een inverter op die print (dat kun je zien aan dat spoel).
Misschien omdat da ding nie al de stroom voor de invertor uit je compoort wil plukken.

Externe voeding, word toch vaak 24 volt gepakt...

Verwijderd

Cassettebandje schreef op woensdag 15 december 2004 @ 14:07:
Die inverter dient voor de hoogspanning die een VFD nodig heeft om zijn segmenten te doen oplichten ;) net als bij een LCD trouwens.
Volgens mij is het idd een serieel display maar dan niet met 9 pins die je zomaar even op je compoort kan aansluiten.
Ik gok eerder paar lijnen voeding en 1 Rx kanaal waar je je serieel signaal binnenstuurt (eventueel zelfs maar 5v piek)
mss kan deze gast je wel even helpen :
http://www.sentman.com/vfddisplay/

Veel succes ermee allicht

• Mr.Nonflex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01-2021
SjaakCobain schreef op woensdag 15 december 2004 @ 13:20:
Ik kan wel proberen scherpere foto's te maken, maar ik weet niet of ik dat red
Onder een scanner leggen geeft ook hele aardige resultaten

[ Voor 25% gewijzigd door Mr.Nonflex op 15-12-2004 18:50 ]

What is impossibility but a challenge

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
[...]
rechts onderin staat iets van 232
en nog is 9 aderig en 5 volt........hummmmm
zo je toch 99.99% zeker zijn dat het gewoon serieel is, of ligt dat aan mij? 8)7

Verwijderd

Mr.Nonflex schreef op woensdag 15 december 2004 @ 18:48:
[...]

Onder een scanner leggen geeft ook hele aardige resultaten
:X op de glasplaat gaat meestal nog beter :X :+

• Cassettebandje

Cassettebandje

SA-C90 TDK

jessevl schreef op woensdag 15 december 2004 @ 19:09:
[...]

en nog is 9 aderig en 5 volt........hummmmm
zo je toch 99.99% zeker zijn dat het gewoon serieel is, of ligt dat aan mij? 8)7
nou, nee, het kan net zo goed een 4 bits databus zijn + 5 volt en gnd + nog wat extra dingetjes als een lees en schrijfklok signaal. En de kans dat een nummer tussen 0 en 999 precies 232 is is 0.1%.
Als het echt rs232 is er sprake van signaalniveaus van -22 volt tot -3 volt en +3 tot +22 volt. Daarnaast, als er op staat dat een ding zoveelhonderd milliampere gebruikt kan je op je vingers natellen dat ie dat nooit uit een seriele poort gaat kunnen halen.

Laat de ts eerst ff de datasheet opzoeken van de chip die direct aan het displayding zit of van het moduletje, dan kunnen we weer verder tenminste.

• SjaakCobain
Zoals ik al zei, dr zitten chips onder het schermpje zelf. Dat schermpje zit nog al vast met een reeds pennetjes en ik ben niet zow goed in fijn soldeer werk. Dus ik laat m liever eigenlijk heel.

Ik heb nog wel een documentje gevonden dat ook over zown scherm gaat, maar dan een ander type:
http://www.bit-tech.net/review/120

En dan over dat doormeten; ik kan wel aan een multimeter komen, maar hoe zou ik dat dan moeten doormeten?

Ik heb trouwens het vermoeten dan het paarse draadje (pin8) dat dat de ground is, omdat het verbonden is met grote vlak op de achter en voorkant.

• SjaakCobain
Ik heb net nog ffies gekeken en ik kon nog een paar nummertjes vinden die bij (dus niet op) de chips staan.

TD62C950RF << deze is verbonden met (bijna) alle aansluitingen van en schermpje zelf

50C51

SED2020F0B << zit er 2x op

Ik ben nu bezig met datasheets zoeken, maar tot nu toe heb ik nog niets

• daniel75
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-11 14:42
9 pins interface connector kan bijna alleen maar serieel aan te sturen zijn. Meestal heb je een data in, busy signaal, test signaal, en dan een aantal keer voedingsspanning. Voedingsspanningen hebben vaak meerdere aansluitingen, bijvoorbeeld omdat dan de logica en dc-dc converter verschillende ground aansluitingen hebben (scheelt weer in storing). Deze moet je dan ook allemaal aansluiten.

Wat je eens zou kunnen doen is op de website van noritake kijken naar de pinouts van andere 2x20 displays met seriele aansturing. Misschien is hier een systeem in te ontdekken.

Anders zou je natuurlijk ook eens naar ICL kunnen mailen.

Daniel

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 13:59
Veel kassa VFD schermen werken met RS-232 en dan gewoon Rx, Tx en GND. De overige draden zijn denk ik voor de 5V, 24V en misschien nog wat GNDs. Pak/haal eens een multimetertje en check ff wat er verbonden is.

EDIT: Oja, leg ff de print op de (glasplaat van) de scanner, daar kun je vaak hele scherpe macrofoto's mee maken! :)

[ Voor 23% gewijzigd door Benadski op 16-12-2004 14:01 ]

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Zit er misschien ook nog een stekker aan de andere kant van de kabel ?, of heb ik daar weereens overheen gelezen :z . En zou cool zijn als je die aan de praat krijgt, hebben hier op t werk ook nog een oude kassa staan met zo'n schermpje eraan, hopen dat ze die gaan weggooien.

**edit** en ik klik terug naar de startpost, en zie het eerste plaatje 8)7 , laat maar

[ Voor 16% gewijzigd door Mr GAmba op 16-12-2004 16:09 ]

Signature unavailable

• SjaakCobain
Hier wat gescande pics dan:
Afbeeldingslocatie: http://fortikarondos.e-dentify.nl/display/print.jpg

Afbeeldingslocatie: http://fortikarondos.e-dentify.nl/display/print1.JPG

[ Voor 5% gewijzigd door SjaakCobain op 16-12-2004 17:46 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Erm, wat heb je aan de onderkant van de print?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
ik denk dat de interresante onderdelen ONDER het vfd zitten ... daar zul je waarschijnlijk niet zo makkelijk een foto van maken.

Repareren doe je zo.

• tafkaw
geel ding lijkt me zon trafo geval ding wat je wel vaker ziet, kan zijn om spanning te stabiliseren...

• Cassettebandje

Cassettebandje

SA-C90 TDK

die SED2020F0B dat is een display driver voor vfd's, ik denk dat de 50c51 een geheugending is (eprom ofzo). De datasheet van de TD62C950RF is het belangrijkst.
Pinnetje 8 zal idd de ground zijn als ie aan het grote vlak vastzit.

• tafkaw
Cassettebandje schreef op donderdag 16 december 2004 @ 18:56:
die SED2020F0B dat is een display driver voor vfd's, ik denk dat de 50c51 een geheugending is (eprom ofzo). De datasheet van de TD62C950RF is het belangrijkst.
Pinnetje 8 zal idd de ground zijn als ie aan het grote vlak vastzit.
Idd, en die datasheet kan ik dus niet vinden (tot grote frustratie, want ik kan altijd alle datasheets vinden die ik nodig heb... :S)

Verwijderd

Heb niet heel het topic doorgelezen, maar vraagt dit ding niet gewoon om lowvoltage (ttl levels) rs232 input :P? In dat geval kun je de max232 eens proberen.

• SjaakCobain
Ik kan wel de boven kant gaan scannen, maar dat heb nog geen nut. Alles zit idd onder het schermpie. Dr zitten volgens mij nog een paar meer chips op. Hier kan ik het type zo niet van lezen.

De datasheet van TD62C950RF kan ik zow ook nog niet vinden

• the_stickie
google op TD62C950 leverden oa deze op, een handleiding voor de driver voor vfd's, ik denk/hoop dat je er wat mee kunt :)

tip: op de zoektocht naar chip-aanduidingen is het vaak interessant de laatste of eerste letters te laten vallen; vaak gaat het om gelijkaardige chips in andere behuizingen of andere versies. De pinout kan dan ook ietsjes verschillen, maar het principe is toch 99% kans hetzelfde ;)

• SjaakCobain
danku

maar ik ben niet zown electro dude die dr alles vanaf weet, dus komt de vraag: en nu?

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:16
[rml]KingOfDos in "[ CiP] HardSteel (modem alert!)"[/rml]

Nog een VFD. Misschien zijn er interessante overeenkomsten.

• SjaakCobain
In dat topic gaat het over een parallel scherm, en deze is serieel.

Ok. ik heb het volgende vermoeden:

Pin 1 en 2 lopen rechtstreeks naar een chipje of zow onder het scherm. Dus daar zal de rx, tx wel aan moeten

Pin 3 en 4 zitten aan elkaar, 5 en 6 ook. Daar tussen zit een condensator met bijschrift 16V/47uf. Ik vermoed dat daar 0 en 5 volt op moet. (0 op 3/4 en 5 op 5/6)

Pin 7 loopt naar het electronica gedeelte links onderaan de printplaat.

Pin 8 zal ook wel een grnd zijn omdat het aan het grootste vlak zit.

Aan pin 9 zit ook een condensator (35V/220uf) Die ook verbonden is met pin 8. Ik heb het vermoeden dat op pin 8 en 9 24 volt opmoet.

Cker weten doe ik het niet, ik heb het ook nog niet uitgeprobeerd.

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11 11:24

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

Kun je niet een Kassa op de kop tikken :+

Maar het moet toch wel mogelijk zijn? :)

• SjaakCobain
peddro schreef op zondag 19 december 2004 @ 13:37:
Kun je niet een Kassa op de kop tikken :+

Maar het moet toch wel mogelijk zijn? :)
Grapjas :P

• Cassettebandje

Cassettebandje

SA-C90 TDK

sluit eerst eens die 5 volt aan, kijk dan eens of je die 24 volt wel aan moet sluiten (als er 24 volt op gaat staan dan niet, anders wel). En dan kun je iets proberen met die pin 1 en 2 (de ene als schrijfklok, de andere als data, of een i2c achtig protocol.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hopeloosje: Nah, dit soort schermen zijn meestal RS232, ik vermoedt dat je ze via een MAX232 (of misschien wel rechtstreeks zelfs) aan de TxD- en RxD-pinnetjes van je serieele poort kan knopen. Verder klopt je beschrijving idd.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Cassettebandje

Cassettebandje

SA-C90 TDK

ok ik capituleer, het is rs-232. En als ik er overnadenk is het niet zo heel onlogisch.

• SjaakCobain
ajah, maar wat vinden jullie nou van m'n pinout redenatie?

• daniel75
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-11 14:42
ik heb nu een soortgelijk scherm aan de hand, maar in dit geval een Futaba i.p.v. Noritake. Deze heeft zowel serieel als parallele interface, met een 20-pins connector. Van die 20 pinnen zijn er 10 voor de parallel interface, en de andere 10 voor voeding, seriele interface en testsignalen.

Wat er in mijn geval voor de seriele interface aan pinnen aangesloten dient te worden:

- 5V en GND (beide een aantal keer aanwezig, resp 3 en 4 keer. Deze moeten allemaal aangesloten worden.
- RX, de seriele data dus. Deze is in mijn geval dus op TTL niveau, en dus niet op RS232 niveau
- BUSY uitgang op TTL niveau. Deze is om aan te geven of de module data kan ontvangen.
- TEST Door deze aan GND te hangen laat het display zijn karakterset zien.

Andere mogelijke interface-connectie zou met twee pinnen kunnen zijn (I2C bijvoorbeeld). Hier heb je dan een klok en datasignaal nodig. In dit geval zou ik eens kijken.

Ik denk dat je je voedingslijnen wel goed uitgevogeld hebt. Die GND's kun je checken door ze door te meten.

je hebt dan 3 pinnen 'over'. Als er een TEST pin bijzit, zou je kunnen proberen door elk van deze lijnen eens met 0 en 5V te verbinden. De overigen zijn dan een RX en een BUSY denk ik.

En dan komt nog het probleem van het vaststellen van hetcommunicatieprotocol, de baudrate en de overige twee pinnen.

Verwijderd

/edit
verkeerd gepost ;)

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2004 18:47 ]

• SjaakCobain
K zal dat eens proberen. Maar dan moet k eerst nog een 24 volts voeding regelen. Komt wel goed d8 k :*)

• tafkaw
Is die 24v uberhaupt wel nodig? Misschien moet je eerst eens proberen zonder... Het kan ook zijn dat het LCD namelijk voor de kassa zelf 24 v genereert door een dikke opamp ofzo aan de 5V...

Mocht dit niet werken dan, meende ik dat een HP Deskjet printer een 24 volts voeding heeft.... Volgens mij heeft ook iedereen wel ergens zon ding weg staan in de garage ofzo...

• DiGyPh0
  • Laatst online: 22-11 12:29
Zelf ben ik ook aan het spelen geweest met zo'n kassa display.
Die van mij is ook van Noritake/Itron, maar de nummers die er bij mij opstaan zijn
CU200211SCPB-T21C en PW-694-103.
Mijn set is compleet en het lukt om er met smartie beeld op te krijgen.
Het is een seriele aansluiting en de adapter is 24V 2,08A

Probeer straks wat foto's te maken

De onderdelen
Afbeeldingslocatie: http://62.177.180.30/1.jpg
Werkend
Afbeeldingslocatie: http://62.177.180.30/2.jpg
Config van Smartie COM2 9600bps
Afbeeldingslocatie: http://62.177.180.30/3.jpg
2*20 geeft rare effecten vandaar 1*40

[ Voor 26% gewijzigd door DiGyPh0 op 24-12-2004 19:26 ]

π-♭

• SjaakCobain
Vetttttt!!!
Dat wil ik dus ook.
Heb je daar toevallig wat meer info over? b.v. de pinout?

• DiGyPh0
De connector op de VFD printplaat:

1 grijs
2 oranje
3 paars
4 rood
5 groen
6 geel
7 wit
8 blauw

1 aarde draad
2 gaat naar een connector voor een printer (heb jij waarschijnlijk niet nodig)
3 pin 3 op seriele connector
4 gaat naar een connector voor een printer (heb jij waarschijnlijk niet nodig)
5 ???
6 pin 5 op seriele connector
7 en 8 is voor de voeding

π-♭

• SjaakCobain
7 en 8 voor de 24 volts voeding neem k aan?

• DiGyPh0
SjaakCobain schreef op maandag 27 december 2004 @ 15:03:
7 en 8 voor de 24 volts voeding neem k aan?
Yep

π-♭

Pagina: 1