AMD Sempron 3100+ S754 vs. AMD Athlon 64 3400+ S754 1MB

Pagina: 1
Acties:

• Nutcaze
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-07 10:48
Ik heb vandaag gisteren op m'n werk een nieuwe computer geleverd gekregen met AMD Sempron CPU erin. Ik dacht echter dat er een Athlon 64 in zou zitten. Ik ben bij AMD op de site eens op zoek gegaan naar wat dit nou precies voor CPU is. Wat ik er daar echter niet uit kan opmaken is of het nou 64 bit is?

Het lijkt me wel logisch aangezien deze CPU in dezelfde socket gaat als een Athlon 64.

Wie kan mij daar duidelijkheid over verschaffen en is het niet verstandiger om voor de genoemde Athlon CPU te gaan i.p.v. die Sempron?

Not all chemicals are bad. Without hydrogen or oxygen, for example, there would be no way to make water, a vital ingredient in beer.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zeker weten gaan voor de athlon64. Deze heeft meer cache, hogere kloksnelheid (ja, ondanks de lagere rating) en 64bit instructies. De sempron is het budgetmodel en heeft minder cache en geen 64bit.

zie ook hier: http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-amd-k8.html

[ Voor 31% gewijzigd door Palomar op 15-12-2004 00:19 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

het is geen XP, Geen 64 bit. En hij is ongeveer gelijk aan de 2800+ XP

IIRC

[ Voor 14% gewijzigd door 418O2 op 15-12-2004 00:19 ]

• Nutcaze
Wat ik niet snap is waarom dit ding dan in een socket voor een 64 bit processor zit? Die heeft toch veel meer pootjes nodig. Die Sempron heeft dat dan toch helemaal niet nodig?

Not all chemicals are bad. Without hydrogen or oxygen, for example, there would be no way to make water, a vital ingredient in beer.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Nutcaze schreef op woensdag 15 december 2004 @ 00:19:
Wat ik niet snap is waarom dit ding dan in een socket voor een 64 bit processor zit? Die heeft toch veel meer pootjes nodig. Die Sempron heeft dat dan toch helemaal niet nodig?
nee , maar ze willen dus ook goedkopere alternatieven hebben voor de verschillende sockets ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Hij is in principe een Athlon 64, maar beperkt in de zin van cache, en AMD64 instructies, qua snelheid ongeveer vergelijkbaar met de Athlon 64 2800+. Het is een prima proc, goeie kwaliteit, integrated memory controller, verbeterde core logics, maar minder features en cache.

De pinnetjes van een 64bit proc komen niet ten goede voor "64bit", maar in de hoofdlijn voor de on-die geheugencontroller. Je geheugenmodules zijn eigenlijk rechtstreeks aangesloten op de proc.

• Nutcaze
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 00:24:
Hij is in principe een Athlon 64, maar beperkt in de zin van cache, en AMD64 instructies, qua snelheid ongeveer vergelijkbaar met de Athlon 64 2800+.
Kan deze CPU dus wel een 64 bit OS draaien?

Verwijderd

Nee, kan GEEN 64-bit OS draaien!

• Palomar
  • Niet online
nee

Als je voor een a64 3400 hebt betaald zou ik die ook gewoon eisen.

[ Voor 116% gewijzigd door Palomar op 15-12-2004 00:33 ]

• Nutcaze
OK bedankt. Ik weet genoeg. Enne nee ik heb er niet voor betaald maar wilde eigenlijk wel een volwaardige 64 bit CPU hebben.

Die 1MB heb ik zo uit de pricewatch geplukt hoor. Zoiets heb ik in gedachten om er in te plaatsen.

[ Voor 16% gewijzigd door Nutcaze op 15-12-2004 00:33 ]

• Palomar
  • Niet online
Nutcaze schreef op woensdag 15 december 2004 @ 00:32:
[...]

Die 1MB heb ik zo uit de pricewatch geplukt hoor. Zoiets heb ik in gedachten om er in te plaatsen.
ja was mijn fout, ik dacht dat we het over een a64 3000 hadden (leesfoutje ;)), maar het gaat om de 3400. Dan zou ik al helemala niet twijfelen, want die is stukken duurder dan de sempron 3100 (je hebt neem ik aan al betaald voor die a64 3400?).

• Nutcaze
Nope. Niet voor betaald zoals ik in vorige post ook zei ;) Er zou een nep-64 bit CPU geleverd worden omdat de echter stukken duurder zou zijn. Ik dacht dat er bedoeld werd dat ie er geen Opteron in zou doen (pc dient namelijk als servertje) maar een Athlon 64.

Kennelijk bedoelde ie dus een "echte" nep-64.

Verwijderd

Tis de celeron onder de athlons. Alleen dan wél de moeite waard in veel gevallen.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:18

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 00:44:
Tis de celeron onder de athlons. Alleen dan wél de moeite waard in veel gevallen.
Je kunt em dan ook beter zien als de opvolger van de AMD Duron. :) Ik vind het wel verstandig van AMD, straks zijn er toch alleen maar S754 en S939 mobo's te krijgen, maar aangezien nog niet iedereen een 64-bits proc wil/nodig heeft, is dit een goedkoop alternatief om toch in recente moederborden te kunnen steken. :)

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Nutcaze schreef op woensdag 15 december 2004 @ 00:32:
[...]

OK bedankt. Ik weet genoeg. Enne nee ik heb er niet voor betaald maar wilde eigenlijk wel een volwaardige 64 bit CPU hebben.

Je kan voor de zekerheid de factuur opvragen. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Pagina: 1