Toon posts:

Definitie Gemodereerd,Troll en Flamebait

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de meeste mods, zoals '+1 Behulpzaam' en '+1 Grappig', is de betekenis best voordehandliggend, maar wat moet ik met een '+1 Gemodereerd', helemaal als er ook een '0 Gemodereerd' is?
Voor de andere geïmporteerde termen 'Troll' en 'Flamebait' heb ik gevoelsmatig wel een betekenis, maar geheel duidelijk is het me niet.
Wiki:
On the Internet, troll is a slang term used to describe:
A person who makes posts (on newsgroups or other forums) that are solely intended to provoke responses from others, or to cause annoyance or offense.
A post that is intended to incite controversy or cause offense. (Many posts may inadvertently cause strife as collateral damage, but they are not trolls.)

For many, the term has negative connotations and is often applied as an insult, while simultaneously being claimed as a badge of honour by troll organizations or individuals. Sincere but controversial or naive posters are often mislabeled as trolls.

The response of someone accused of trolling can vary widely from hurt indignation to verbal abuse, raising the stakes with inflammatory remarks maligning the motivation of the accuser.

Trolling is often described as an online version of the breaching experiment, where social boundaries and rules of etiquette are broken. Self-proclaimed trolls often style themselves as Devil's Advocates or gadflies or culture jammers, challenging the dominant discourse and assumptions of the forum they are trolling in an attempt to subvert and introduce different ways of thinking. Detractors who value etiquette claim that true Devil's Advocates generally identify themselves as such for the sake of etiquette, whereas trolls often consider etiquette to be something worth trolling in order to fight groupthink.

Trolls are sometimes caricatured as socially inept. This is often due to the fundamental attribution error, as it is impossible to know the real traits of an individual solely from their online discourse. Indeed, since intentional trolls are alleged to knowingly flout social boundaries, it is difficult to typecast them as socially inept since they have arguably proven adept at their goal.
Maar een echte, en Hollandse, definitie heb ik hiermee nog niet.
Hetzelfde geldt voor de term 'Flamebait'. Wiki:
Flamebait (aka TrollBait) is a message posted to an Internet discussion group, such as a newsgroup or a mailing list, with the intent of provoking an angry response (a "flame"). Various motives or explanations can be sought for this puzzling behavior; the desire for attention and the desire for entertainment at others' expense are two leading motives.

It should be pointed out that, of course, it is often hard to determine who is really responsible for the degradation of a reasonable discussion into a flamewar. Someone who posts a contrary opinion in a strongly focused discussion forum may be easily labeled a "baiter", "flamer" or "troll". Therefore, it seems especially important to make the rules and focus of a discussion forum public to avoid misconceptions about its accepted use.
De termen lijken een behoorlijke overlap in betekenis te hebben.
Daarom mijn vraag om een heldere, hollandse, betekenis van deze termen. In de TMF FAQ heb ik hier geen antwoord op kunnen vinden en veel NL-sites zoals De Grote Van Dale komen met onzin aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-09 19:00

Steve

Krokodil \o/

Wat dacht je van de Moderatie-FAQ op de Frontpage :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
een troll is:
Ik vermoed dat je IE gebruikt hebt voor het typen van deze post, met FF zou ie er beter hebben uitgezien B)
een flame is
Jij gore teringlijer denk jij ff ons forum te komen vervuilen met zulke stupide vragen? Vertrek, wil je?

btw: ik meen me te herinneren dat ook ergen in een of andere faq op tweakers gelezen te hebben, ik zoek het ff op ;)

edit: maar natuurlijk kennen de mods al die faqjes uit het hoofd, hence ben ik te traag ;)

[ Voor 15% gewijzigd door the_stickie op 14-12-2004 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 21:18

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Of de FAQ van TMF: :)
Jaja, maar die 'tags' heben geen +4, hoe werken ze dan?

Een reactie moet meerdere moderaties hebben ontvangen om bijvoorbeeld op +4 te komen. De betekenis van deze tags staat kort en bondig hierzo beschreven.

• Informatief : De reactie geeft extra informatie.
• Interessant : De reactie beschrijft iets waar je niet aan had gedacht.
• Inzichtvol : Iemand maakt een opmerking waaruit z'n inzicht in de materie blijkt.
• Behulpzaam : Een reactie gemaakt om iemand (of velen) te helpen.
• Grappig : De reactie werkt op lachspieren, maar niet meer dan dat.
• Ondergewaardeerd : De reactie heeft de goede 'tag' maar staat te laag.
• Gemodereerd : De reactie moet uit de ModQ.
• Dubbelpost : Iemand plaatst dezelfde reactie per ongeluk dubbel, of vertelt hezelfde als een voorganger.
• Off-topic : Opeens over iets wat niets te maken heeft met het nieuwsartikel.
• First post* : Voor de mensen die eeuwige roem willen verwerven door als eerste te zijn (vaak zinnen als "wooot, ik heb als eerste gepost!")
• Troll* : Ongezouten mening die grof/ongefundeerd is en onder de gordel of insinueert.
• Flamebait* : Grove opmerking die op een persoon gericht is en/of grof taalgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die is ook lekker up-to-date! (oops, was dat nou een flame? :P)
Bedankt, maar dit lijkt me nou juist iets dat in de FAQ thuis hoort.

Als ik het goed begrijp zijn dit de betekenissen:
Voor Flamebait:
Het gaat hier dan om grof taalgebruik of het doelgericht op de man spelen.
En voor Troll:
'Trollen' is het doelbewust provoceren en etteren, bijvoorbeeld door een provocerende stelling te deponeren zoals 'Macs zijn ruk, PC's rule'.
Voor me gevoel zijn dit nog geen echte definities, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Wedden dat als je dat in het achterhoofd hebt, je het verschil ziet?
Je moet het begrijpen om het te zien. Anders kan je beter op de m$ (troll) weg verder gaan, sukkel (flame).

Een troll is een vorm van bom, waarmee je een offtopic uitlokt. Trollen zijn vaak bommenlegers en ander onguur gespuis. Flamers zijn degene die gewoon niet het talent hebben om op een subtiele manier iemand in een discussie onderuit te halen.

IMHO werken iig beide 'begrippen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:49

botoo

💀 too old to die young

* botoo heeft ook wel eens moeite met het verschil tussen troll en flamebait, vooral als er een overlap te zien is, maar in feite is de exacte benaming niet zo heel belangrijk, beide zijn -1 foute reacties.
Het is natuurlijk wel netter als de reacties behalve de juiste eindscore ook de juiste tag hebben, dat is duidelijker voor degenen die het lezen :).

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

"Bait" is goed Engels voor aas of lokmiddel. Een troll lokt offtopic (of anderszins ongewenste) reakties uit - en daar zit de overlap. Ik modereer normaliter alsof die tag niet "flamebait", maar gewoon "flame" is - en dan kloppen Ecteinascidins omschrijvingen ook net een tandje beter :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allen!

Slotje mag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

offtopic:
...mag, maar moet niet :P

Uit de FAQ: " Opgelost betekent niet dat het topic daarna op slot moet." Topics gaan doorgaans alleen op slot om ontsporing te voorkomen of om al te gortige kicks de wind uit de zeilen te nemen. Maar: fijn dat je de hulp adequaat vond :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Om dan maar eens lekker in de haken op het door Rataplan in "Definitie Gemodereerd,Troll en Flamebait" uitgelegde gebeuren over flamebaits, verdiend het niet een reele kans eens te kijken naar een mogelijke naamswijziging van die tag? Immers, zoals uitgelegd, bait is een lokaas: een flamebait is dus lokaas naar een flame als je het direct interpreteert (ja, ik weet dat het anders is, maar die interpretatie is niet onmogelijk). Echter, dat is net de troll op de FP. Da's een beetje raar en verdiend misschien iets om naar kijken :)

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Een naams wijziging lijkt me een aardig idee G33rt :)
maar
Welke naam moet die tag dan krijgen en ,belangrijker nog, dekt een nieuwe naam de lading beter? Ook zouden we moeten kijken naar wat breed geaccepteerd is op het net.

Een nieuwe naam moet m.i. een dermate verbetering zijn dat er weinig ruimte voor verkeerde interpretatie is.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Persoonlijk zou ik dan voor de oplossing om het -bait eraf te halen kiezen. Een flame en een troll zijn geaccepteerde termen en het verschil is redelijk duidelijk. De omschrijving hoeft niet eens aangepast te worden denk ik :)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

een belangrijk verschil tussen de tags 'troll' en 'flamebait' is wat mij betreft ook dat een flamebait vaak snel naar het persoonlijke toeneigt, terwijl een 'troll-ruzie' meestal gaat over algemene zaken, ontopic meningsverschillen of Microsoft nu wel of niet van plan is de wereld over te nemen, is een flame vaak een werkelijk persoonsgerichte ruzie waarbij mensen elkaar voor rotte vis uitmaken.

Verder heb ik niet echte problemen met het stukje 'bait' achter de betiteling 'flamebait' omdat het tevens nadruk legt op het ontstaan van een 'online ruzie', en eigenlijk is dat ook het beste moment dat zo'n provocatie herkent wordt en mensen besluiten er niet op in te gaan ...

een echte 'lopende flame' kan wmb als het echt erg is gewoon naar -2 gaan en aldus weggehaald worden, in het geval van twee personen die elkaar flink aan het uitschelden zijn ...
maar de 'bait' zelf kan best ook nog interssante elementen bevatten en door deze dan dusdanig te modereren dat hij herkenbaar wordt als een post die bepaalde 'bait'-elementen hebt, kunnen ook andere mensen zo'n tag lezen en dit als waarschuwing zien vooral niet in te gaan op die 'bait', terwijl de post an sich verder best leesbaar kan blijven voor mensen die bewust ook posts op 0 of -1 niveau wensen te zien.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Heej, d'r wordt een keer serieus op doorgegaan :)

RM-rf: goeie argumentatie, maar ik vraag me af of de precisering niet te groot is. In feite worden de tags gebruikt voor respectievelijk provoceren en beledigen; dat iemand de opmaat tot beledigen geeft is nou juist typisch trollen; en ik zie de meerwaarde van een tag voor iemand die naar een specifieke - persoonlijk beledigende - actie aan het trollen is, niet in. Zodra er "lul" in een reaktie staat wordt dat momenteel als een flamebait beschouwd, als ik jouw verhaal doortrek hebben we daar geen tag voor en moet er dan ge-edit worden.

Wat het borderen op gevaarlijk gedrag betreft: het is niet voor niets dat deze twee (jaja fipo ook) onder nul kunnen eindigen. Juist posts waar deze tag op is gehangen horen onder nul en zijn daarmee afval; niemand zou -1 voor z'n lol moeten lezen. Het waarschuwende karakter van de tags is wmb in tegenspraak met het eraan verbonden niveau; blijft zo'n post op 0 of zelfs hoger, dan zal troll of flamebait maar zelden de overheersende tag zijn - en dan is dat nog onterecht ook.

Even vrij improviserend (liever niet over technische haalbaarheid beginnen): we halen de "bait" weg, en laten alle vormen van provocatie en uitlokking (inclusief M$) onder de troll vallen. Trollen kunnen niet lager dan -1. "Flames" worden voortaan gebruikt voor posts die niet door de beugel kunnen, en mogen - eventueel vanuit het reguliere modsysteem - op -2 terecht komen. Flametags mogen pas uitgedeeld worden vanaf een bepaalde status; users krijgen als ze dit recht verwerven een mailtje thuis met de waarschuwing: "misbruik wordt gestraft" en dat doen we met 'n 2 strikes=modrechten kwijt-policy. Hoe klinkt dat?

• botoo

botoo

💀 too old to die young

-2 kandidaat flame-posts worden ge-edit waardoor de reactie op -1 kan blijven staan. Daar hoeft niets aan veranderd te worden.

Overigens ben ik principieel tegen veranderingen als er niet/weinig winst mee te behalen is, en als we toch veranderen dan graag met een groote pas voorwaarts :).
Veranderingen brengen veel te vaak onrust en/of onbegrip met zich mee, dus zal de situatie bij een verandering altijd eerst slechter worden voor het beter word (zoals zo vaak).

De woorden provocatie en uitlokking kunne wmb zo bij de mod-faq bijgezet worden, dat zijn verhelderende termen.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het wel eens met botoo, behalve een paar zeikerds die dit forum lezen (dat was een flame, toch? :+) zal het verder niemand kunnen schelen. De grens is vaag, en zal dat ook wel blijven, wat je ook probeert. De tag is van secundair belang, imho.
Waar het om gaat is dat je flamer's en troller's, ongeacht wélke tag hun reactie meekrijgt, bestraft, en dat gebeurt nu in de vorm van een lage totaalscore/karma waardoor nieuwe reactie mogelijk op 0 beginnen, wat denk ik de bedoeling heeft dat zo min mogelijk mensen 'last' hebben van deze waarschijnlijk trollerige/flamerige reactie. Werkt prima zo, en het systeem is best doordacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022

KeX

Even wat input van deze zijde. Ook ik hanteer de bait als ware het een flame. En wat mij betreft hoeft daar niets aan worden veranderd. Dat is historisch zo gegroeid en zo spannend veel verwarring geeft dit nou ook weer niet.
R@t schrijft
[...]
Even vrij improviserend (liever niet over technische haalbaarheid beginnen): we halen de "bait" weg, en laten alle vormen van provocatie en uitlokking (inclusief M$) onder de troll vallen. Trollen kunnen niet lager dan -1. "Flames" worden voortaan gebruikt voor posts die niet door de beugel kunnen, en mogen - eventueel vanuit het reguliere modsysteem - op -2 terecht komen. Flametags mogen pas uitgedeeld worden vanaf een bepaalde status; users krijgen als ze dit recht verwerven een mailtje thuis met de waarschuwing: "misbruik wordt gestraft" en dat doen we met 'n 2 strikes=modrechten kwijt-policy. Hoe klinkt dat?
Hier ga ik dan dus ook maar gedeeltelijk in mee. De namen blijven wat mij betreft hetzelfde. Wat betreft de verbeteringen die je noemt met betrekking tot het regulier modsysteem (ergens schiet opeens een vlaag van een frustrerende herinnering door mijn hoofd) ga ik gelijk met je mee. De startende modder moet niet gelijk naar vier of -1 kunnen tillen. Er zijn al wel ideëen op dat gebied geweest. (crewlinkje) Maar daar moet nieuwe input in. Verder ben ik voor een zo minimaal mogelijk gebruik van edit en -2 modwerk. De frontpage is gewoon anders dan het forum daarin. Ook op de fp mogen geen warez, pr0n e.d. maar vlammen en trollen mag tot een bepaalde subjectieve grens wel. En voor mij ligt die grens vrij ver voor dat de grens van het reguliere modsysteem is bereikt. Een mooie troll of subtiele flame _kan_ ook waardevol zijn. ;)
Pagina: 1