Ik vraag mij even iets af over meetsondes voor scopes. Je kan scopes krijgen met een ratio van 1:10 bijvoorbeeld. Zo kan je hogere voltages meten dan je scope eigenlijk aankan. In de gebruiksaanwijzing van zulke probes die je kan downloaden van conrad.nl, staat dat de bandbreedte ook anders wordt bij een andere ratio; bv 15 Mhz bij 1x en 150 Mhz bij 10x. Betekent dat dat je met zo'n probe tot 100 Mhz kan meten op een scope met een bandbreedte van 10 Mhz?
Voor zover ik weet niet, op een 15MHz probe krijg je alleen een afwijking als je bijv. 18MHz gaat meten.
Als je scoop maximaal tot 10 Mhz kan meten, dan kan die scoop het gewoon niet sneller bijhouden. Dit zal dus geen verschil maken.
Die verzwakking is puur en alleen voor de uitgangsspanning. Een bij-effect is dat de probe kennelijk hogere frequenties aankan als je 'm op 1:10 zet. Fijn, maar de frequentie op zich verandert niet, dus je zal geen verschil merken.
Die verzwakking is puur en alleen voor de uitgangsspanning. Een bij-effect is dat de probe kennelijk hogere frequenties aankan als je 'm op 1:10 zet. Fijn, maar de frequentie op zich verandert niet, dus je zal geen verschil merken.
Nederlander in België
Verwijderd
Een scoop heeft een ingangsimpendantie bestaande uit een inwendige weerstand en capaciteit. Een probe verzwakt niet alleen het signaal maar maakt ook dat die capaciteit geen invloed meer heeft. Dit doet hij door een extra condensator in te schakelen die je af kunt regelen op de probe.Elektronicanet schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 23:44:
Als je scoop maximaal tot 10 Mhz kan meten, dan kan die scoop het gewoon niet sneller bijhouden. Dit zal dus geen verschil maken.
Als je een probe goed afregelt is de frequentie van het signaal wat je meet niet meer van invloed, omdat de twee condensatoren elkaar opheffen. Dit werkt echter maar tot een bepaalde frequentie, en dat is de frequentie die je op je probe ziet staan. Hogere frequenties kun je wel meten, maar die worden verzwakt.
Vergeef me als ik het niet goed zeg
Vraag het Sine anders even. Hij weet dat vast wel
Wat er gebeurt is dat de impedantie van je probe en de capaciteit van je probe+circuit een rc-laagdoorlaat-filter vormen. Maak de impedantie van je scoopprobe 10 maal hoger, en de grensfrequentie van probe+circuit wordt ook hoger.Elektronicanet schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 23:44:
Een bij-effect is dat de probe kennelijk hogere frequenties aankan als je 'm op 1:10 zet. Fijn, maar de frequentie op zich verandert niet, dus je zal geen verschil merken.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Ja, jullie hebben gelijk. Wat ik wil zeggen (en dat is volgens mij zijn vraag) is dat het meetbereik van de scoop er natuurlijk niet groter op wordt. Het gaat alleen om de frequentie die de probe zelf nog onvervormd door kan laten.
Nederlander in België
Ok, het is duidelijk. Ik dacht gewoon even dat er een of andere frequentiedeler in de probe kon zitten ofzo. Ik vond het al wat raar, maar nu is het me duidelijk hoe het zit.
Nee, er zit zeker geen feq deler in, dat is ook een beetje moeilijk als je daarbij ook nog de signaalvorm zou willen behouden.
Het gaat echt om de bandbreedte van de probe zelf, bij de meeste probes zit er een manual met daarop vak een spanning / frequentie grafiekje met daarbij de demping van de probe.
Een 100MHz probe op een 10MHz scope is leuk, alleen kan hij het nooit weergeven.
a. omdat de tijdbasis niet ver genoeg komt, je zult dus alleen een balk te zien krijgen
en b. omdat de ingangs trappen niet meer mee komen, ook die zullen gaan dempen en zelfs het signaal vervormen.
Het gaat echt om de bandbreedte van de probe zelf, bij de meeste probes zit er een manual met daarop vak een spanning / frequentie grafiekje met daarbij de demping van de probe.
Een 100MHz probe op een 10MHz scope is leuk, alleen kan hij het nooit weergeven.
a. omdat de tijdbasis niet ver genoeg komt, je zult dus alleen een balk te zien krijgen
en b. omdat de ingangs trappen niet meer mee komen, ook die zullen gaan dempen en zelfs het signaal vervormen.
Pagina: 1