Hoe Loewe Aconda 9281ZW aan te sluiten op Loewe T1 Stand

Pagina: 1
Acties:
  • 847 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DoubleD666
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-06-2025
Nadat ik een Loewe Aconda 9281ZW had gekocht enige jaren geleden zei ik meteen dat ik ooit het meubel wilde kopen die erbij hoort. De Stand T1. Ik had afgelopen weekend de kans om in Denemarken er eentje op te halen voor een prikkie. (1 jaar lang dienst gedaan als demo model in een dure Hifi winkel)

Zo ziet het er uit met de TV erop:
Afbeeldingslocatie: http://www.noviomagus.net/tweakers/9281ZW+standT1.jpg

Kenmerken van de TV meubel:
Er zit een subwoofer in het meubel die de lage tonen overneemt van de tv. Dit om de toch eenvoudige speakers van de tv aan te vullen. Je kan de subwoofer verbinden met de tv middels een kabel.

Mijn probleem:
Ik heb het meubel correct aangesloten op de tv maar er komt enkel wat lage tonen uit de subwoofer.

Wat heb ik gedaan tot nu toe:
Ik heb het vermoeden dat ik in het service menu van de tv moet zitten om de speaker config juist af te stellen. Ik heb dit al geprobeerd te doen middels het gewone instellingen menu maar zonder succes. Ik heb nu geen toegang tot mijn televisie (vanwege het feit dat het in een andere huis staat voorlopig) dus ik kan niet even kijken in het service menu.

Ik heb ook het Internet doorgespit voor een handleiding voor het meubel maar ik kan niets vinden. (Raar dat je eventueel een handleiding nodig heb voor een meubel…. maar goed…. toch geprobeerd te vinden)

Ik heb in de handleiding gekeken van de televisie maar daar wordt met geen woord gerept over het meubel.

Ik heb de winkel in Denemarken gemaild maar nog geen reactie gekregen. Ik verwacht het nog wel te krijgen maar het duurt al bijna 2 dagen.

Wie heeft eventueel meer info voor mij over dit “probleem”?
Alvast bedankt voor de moeite!

Verwijderd

Je hoeft alleen de kabel die uit het meubel komt achter in de tv pluggen. Dat is een groot vierkant blokje. In het service menu hoef je niets in te stellen, het is namelijk een passieve subwoofer die het laag uit je normale speakers filtert. Het kan zijn dat de kabel die uit het meubel komt beschadigd of kapot is, want dan geeft hij de 'normale' tonen niet meer terug naar het toestel. Probeer maar eens dat blokje achteruit je tv te halen wat er standaard in zit, dan hoor je ook niets meer, het is puur een doorlus systeem. Je zou kunnen kijken welke draden er gebruikt worden en kunnen nameten op de kabel van het meubel of ze nog goed zijn.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:34

voodooless

Sound is no voodoo!

DoubleD666 schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 22:46:
Mijn probleem:
Ik heb het meubel correct aangesloten op de tv maar er komt enkel wat lage tonen uit de subwoofer.
Ligt het nu aan mij? Want dat is toch de bedoeling :?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• DoubleD666
deepspace schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 22:59:
[...]

Ligt het nu aan mij? Want dat is toch de bedoeling :?
Maar geen hogere tonen via de tv ;)

[ Voor 3% gewijzigd door DoubleD666 op 14-12-2004 23:09 ]

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:39

OMD

ik begrijp het ook niet helemaal. De subwoofer hoort lage tonen te weergeven...
Ik heb dat ding heel lang verkocht en het enige wat je moet doen is idd. dat blokje aansluiten, meer niet.

maar sub betekent laagweergave, niet dat ie laag in de kast zit ofzo :+

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // RX9070 Hellhound

• DoubleD666
OMD schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 23:02:
maar sub betekent laagweergave, niet dat ie laag in de kast zit ofzo :+
Duh... jongens.... laten we wel op niveau blijven ja....
PichelPluz gaat er tenminste normaal op in.

• DoubleD666
Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 22:56:
Je hoeft alleen de kabel die uit het meubel komt achter in de tv pluggen. Dat is een groot vierkant blokje. In het service menu hoef je niets in te stellen, het is namelijk een passieve subwoofer die het laag uit je normale speakers filtert. Het kan zijn dat de kabel die uit het meubel komt beschadigd of kapot is, want dan geeft hij de 'normale' tonen niet meer terug naar het toestel. Probeer maar eens dat blokje achteruit je tv te halen wat er standaard in zit, dan hoor je ook niets meer, het is puur een doorlus systeem. Je zou kunnen kijken welke draden er gebruikt worden en kunnen nameten op de kabel van het meubel of ze nog goed zijn.
Ik heb die kabel achter in de tv geplugd. Dat zou betekennen dat het kapot is. Dat zou erg jammer zijn. De kabel en kop zien er immers gaaf uit. Ik zal kijken hoe ik dat kan gaan nameten. Bedankt voor de info!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:39

OMD

ik meen te herinneren dat ie kabel vanuit de kast niet rechtstreeks de tv in moet maar via een ander kabeltje... maar ik weet het eigenlijk niet zeker meer nou ik er zo over ga nadenken....

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // RX9070 Hellhound

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

zit er geen gebruiksaanwijzing bij dan? Anders kan ik wel even in de gebruiksaanwijzing van mijn Aventos kijken, daar zit ook zo'n stekkertje op...

Moet je bij "geluid via" in het menu niet iets instellen?

Verwijderd

MikeyMan schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 23:41:
zit er geen gebruiksaanwijzing bij dan? Anders kan ik wel even in de gebruiksaanwijzing van mijn Aventos kijken, daar zit ook zo'n stekkertje op...

Moet je bij "geluid via" in het menu niet iets instellen?
nee, heeft geen nut, softwarematig hoeft er niets veranderd te worden. het meubel werkt net als alle andere passieve subs, gewoon uit de 'front' kanalen d.m.v. een filter de lage tonen eruit filteren en weergeven. het meubel hoeft namelijk ook niet via de control-poort aangesloten te worden, in tegenstelling tot bijv. het auro systeem van loewe. de aansluiting is puur voor het geluid en voor niets anders ( je kan zelfs met een verloopkabel je tv als centerspeaker gebruiken, mits je een normale receiver heb).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 23:56:
[...]

nee, heeft geen nut, softwarematig hoeft er niets veranderd te worden. het meubel werkt net als alle andere passieve subs, gewoon uit de 'front' kanalen d.m.v. een filter de lage tonen eruit filteren en weergeven. het meubel hoeft namelijk ook niet via de control-poort aangesloten te worden, in tegenstelling tot bijv. het auro systeem van loewe. de aansluiting is puur voor het geluid en voor niets anders ( je kan zelfs met een verloopkabel je tv als centerspeaker gebruiken, mits je een normale receiver heb).
tv als center? gaat dat ook via dat aansluitblokje?

Ik heb een receiver met voorversterkeruitgangen, dus ik kan de tv sowieso wel als center gebruiken, maar ben toch benieuwd ;)

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 15 december 2004 @ 00:05:
[...]

tv als center? gaat dat ook via dat aansluitblokje?

Ik heb een receiver met voorversterkeruitgangen, dus ik kan de tv sowieso wel als center gebruiken, maar ben toch benieuwd ;)
ja via dat blokje, de ene kant van de kabel gaat dus in de tv, de andere kant in een speakeruitgang van je versterker/receiver

let wel op dat wanneer je het zo aansluit dat je dus altijd je receiver aan moet zetten om geluid te hebben van je televisie.

• DoubleD666
Bedankt voor jullie reply's jongens!
Zoals ik al zei ik kan niet zo makkelijk toegang krijgen tot mijn TV/meubel. Ik ga nog eens goed kijken naar de aansluiting op de TV. Misschien dat ik de stekker er niet in zijn geheel in gestopt heb (.... ik denk het niet maar ik twijfel.)

Kan iemand mij vertellen hoe deze televisie is in combinatie met de Pioneer 575A DVD speler? (Met QED RGB scart kabel?)

• DoubleD666
Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 23:56:
[...]

Vraagje... kijkend naar het feit dat je er nogal veel van afweet:
Kan het niet zijn dat die meubel goed werkt voor de nieuwere 9381 en 9581? Mijn 9281ZW is tenslotte twee jaar oud. Misschien dat er technisch iets anders is aan mijn tv?
Moeilijk te geloven eigenlijk want ik heb dezelfde chassis (Q2500H) als de 9381/9581.

[ Voor 6% gewijzigd door DoubleD666 op 15-12-2004 09:34 ]

• DoubleD666
Nieuwe info gekregen vanuit de winkel in Denemarken.
Ze hebben gepraat met hun Loewe vertegenwoordiger:
--------------------------
I've talked to the loewe guy, he say that if it dosen't work just by putting it together, there is some options in the service menu that can be changed.

He need's the model number and the software and chassis numbers on the tv.

There is a sligt chance that the software in the tv has to be renewed if it's an old software thats in the tv.
----------------------------

Mijn hoop is nu dat een software upgrade mij niet teveel geld gaat kosten. (Als dat moet gebeuren). Weet iemand hoeveel dat eventueel kan kosten?

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-04 11:24
DoubleD666 schreef op woensdag 15 december 2004 @ 15:34:
Nieuwe info gekregen vanuit de winkel in Denemarken.
Ze hebben gepraat met hun Loewe vertegenwoordiger:
--------------------------
I've talked to the loewe guy, he say that if it dosen't work just by putting it together, there is some options in the service menu that can be changed.

He need's the model number and the software and chassis numbers on the tv.

There is a sligt chance that the software in the tv has to be renewed if it's an old software thats in the tv.
----------------------------

Mijn hoop is nu dat een software upgrade mij niet teveel geld gaat kosten. (Als dat moet gebeuren). Weet iemand hoeveel dat eventueel kan kosten?
Aandringen op service!! Hij is twee jaar oud zeg je? Anders beroep je je op het consumentenrecht ofzo (maar ik weet niet of dat in dit geval kan) of op garantie. Van een bedrijf als Loewe zou je dat wel mogen verwachten, je betaalt flink voor zo'n TV per slot van rekening.

• DoubleD666
ThaWout schreef op woensdag 15 december 2004 @ 15:47:
[...]

Aandringen op service!! Hij is twee jaar oud zeg je? Anders beroep je je op het consumentenrecht ofzo (maar ik weet niet of dat in dit geval kan) of op garantie. Van een bedrijf als Loewe zou je dat wel mogen verwachten, je betaalt flink voor zo'n TV per slot van rekening.
Als het zo ver moet komen dan doe ik het zeker. Eerst wil ik het proberen netjes op te lossen.... zonder extra te betalen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Binnen de garantieperiode (drie jaar bij loewe) zijn softwareupdates gratis... Daarbuiten alleen als er een probleem verholpen word.
Anders dacht 65 euro... Maar waarom mail je loewe zelf niet even?

• DoubleD666
MikeyMan schreef op woensdag 15 december 2004 @ 18:29:
Binnen de garantieperiode (drie jaar bij loewe) zijn softwareupdates gratis... Daarbuiten alleen als er een probleem verholpen word.
Anders dacht 65 euro... Maar waarom mail je loewe zelf niet even?
Dat wil ik ook wel doen... als blijkt dat de Loewe man in Denemarken niets voor mij kan betekenen.
Ik heb hem een paar keer ontmoet.. hij wilt me wel goed helpen.

Ik heb dit topic trouwens geopend om meer te weten te komen over de Aconda serie en de meubel die erbij hoort. Dit omdat ik helemaal niets op het internet kan vinden erover. (Behalve de specs ervan dan natuurlijk...)

Verwijderd

DoubleD666 schreef op woensdag 15 december 2004 @ 08:52:
Bedankt voor jullie reply's jongens!
Zoals ik al zei ik kan niet zo makkelijk toegang krijgen tot mijn TV/meubel. Ik ga nog eens goed kijken naar de aansluiting op de TV. Misschien dat ik de stekker er niet in zijn geheel in gestopt heb (.... ik denk het niet maar ik twijfel.)

Kan iemand mij vertellen hoe deze televisie is in combinatie met de Pioneer 575A DVD speler? (Met QED RGB scart kabel?)
Ik heb zelf de Aconda 9381HD i.c.m. de 575A speler (audiogedeelte gemodificeerd). Als scart gebruik ik Profigold. Het geeft werkelijk een plaatje van een beeld, weliswaar heeft mijn model de nieuwe HD beeldbuis, maar heb hem ook zien spelen op een niet HD versie en dat was al om van te watertanden. Mijn toestel kan zelfs component video aan via scart (ik heb dan zelf het nieuwe Q2550 chassis, maar de meeste Q2500 chassis moeten dat ook kunnen), dus moet bij loewe zelf nog een keer een component->scart kabel (normale kabelfabrikanten hebben die richting uit niet) bestellen dan zou het beeld nog mooier moeten worden.

Over het meubel, het zou niets moeten uitmaken, de verschillen tussen de 9281/9581 is dat de 9581 standaard de dolby digital module ingebouwd had. De 9381 modellen hebben/hadden dan een speciale lak (soort autolak), die er in een verscheidenheid aan kleuren is geweest. Momenteel is alleen nog de 9281HD-zilver te krijgen (Q2550) en de 9381HD / 9381HD-DR+ (Q2550, zonder en met harddisc recorder) in de kleuren hoogglans basalt en licht stratosmetallic (de laatste kleur is de mijne). Op mijn werk staat trouwens nog een 2 jaar oude 9281 (Q2500) op een T1 rack, werkt perfect, heeft er nooit een update voor gehad. Mocht het zo zijn dat je toestel upgedate moet worden (denk het niet, je hebt hoogstwaarschijnlijk een rotte kabel tussen je meubel en tv) dan is dat relatief eenvoudig zelf te doen. Het is niet meer dan de kap van de tv af, koekblik open, eprom eruit, nieuwe erin, kastje dicht en tv aan.

• DoubleD666
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 21:03:
[...]

Ik heb zelf de Aconda 9381HD i.c.m. de 575A speler (audiogedeelte gemodificeerd). Als scart gebruik ik Profigold. Het geeft werkelijk een plaatje van een beeld, weliswaar heeft mijn model de nieuwe HD beeldbuis, maar heb hem ook zien spelen op een niet HD versie en dat was al om van te watertanden. Mijn toestel kan zelfs component video aan via scart (ik heb dan zelf het nieuwe Q2550 chassis, maar de meeste Q2500 chassis moeten dat ook kunnen), dus moet bij loewe zelf nog een keer een component->scart kabel (normale kabelfabrikanten hebben die richting uit niet) bestellen dan zou het beeld nog mooier moeten worden.

Over het meubel, het zou niets moeten uitmaken, de verschillen tussen de 9281/9581 is dat de 9581 standaard de dolby digital module ingebouwd had. De 9381 modellen hebben/hadden dan een speciale lak (soort autolak), die er in een verscheidenheid aan kleuren is geweest. Momenteel is alleen nog de 9281HD-zilver te krijgen (Q2550) en de 9381HD / 9381HD-DR+ (Q2550, zonder en met harddisc recorder) in de kleuren hoogglans basalt en licht stratosmetallic (de laatste kleur is de mijne). Op mijn werk staat trouwens nog een 2 jaar oude 9281 (Q2500) op een T1 rack, werkt perfect, heeft er nooit een update voor gehad. Mocht het zo zijn dat je toestel upgedate moet worden (denk het niet, je hebt hoogstwaarschijnlijk een rotte kabel tussen je meubel en tv) dan is dat relatief eenvoudig zelf te doen. Het is niet meer dan de kap van de tv af, koekblik open, eprom eruit, nieuwe erin, kastje dicht en tv aan.
Hmmmm... dat klinkt niet goed. Hoe moet ik die nou in godsnaam vervangen? Moet ik mijn meubel gaan slopen om alleen die kabel te vervangen? Werk je heel toevallig in Arnhem?

Verwijderd

DoubleD666 schreef op woensdag 15 december 2004 @ 22:06:
[...]

Hmmmm... dat klinkt niet goed. Hoe moet ik die nou in godsnaam vervangen? Moet ik mijn meubel gaan slopen om alleen die kabel te vervangen? Werk je heel toevallig in Arnhem?
Nee, andere kant van het land. Je kan beginnen met kijken of alle draden nog goed in de plug zitten. Kan zelf zo zijn dat een of andere lomperd te hard aan de draden heeft getrokken met het eruit halen van de plug, er hoeft maar 1 draad niet goed meer te zitten. Verder kan je proberen de draad zover mogelijk te volgen om te kijken of er geen beschadigingen of vreemde knikken in zitten. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat het in je meubel zelf zit.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PichelPluz; ik neem aan dat jij in een winkel werkt waar ze loewe verkopen? Mag ik je dan een vraagje stellen...

Ze hebben mij, toen ik mijn Aventos 3970 om wou ruilen voor een 3981DR+ (ten eerste flink genaaid, en ten tweede;) verteld dat de scart aansluiting dmv een instelling/de software, wel naar component-in om te zetten was... Wat weet jij hiervan?

Trouwens ook klote dat ik nu nogsteeds het basis chassis heb, terwijl de gewone 3981 een M chassis heeft :X
En wat vind jij van die VGA-uitbreiding...? Doen of niet?

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 15 december 2004 @ 22:25:
PichelPluz; ik neem aan dat jij in een winkel werkt waar ze loewe verkopen? Mag ik je dan een vraagje stellen...

Ze hebben mij, toen ik mijn Aventos 3970 om wou ruilen voor een 3981DR+ (ten eerste flink genaaid, en ten tweede;) verteld dat de scart aansluiting dmv een instelling/de software, wel naar component-in om te zetten was... Wat weet jij hiervan?

Trouwens ook klote dat ik nu nogsteeds het basis chassis heb, terwijl de gewone 3981 een M chassis heeft :X
En wat vind jij van die VGA-uitbreiding...? Doen of niet?
Ten eerste, Ik heb dat verhaal gelezen van die omruiling, het is misschien aan de karige kant, maar het blijft een 2e hands toestel hoe je het ook went of keert. Als ze het verkopen moeten ze wel weer hun service erop geven. Ga maar eens een nieuwe auto kopen, zodra je de garage uitrij is je auto al 20% minder waard. Verder was je niet verplicht om het toestel bij hun in te ruilen je had ook naar een andere winkel kunnen gaan. Verder riep je toen ook dat je daar slechte voorlichting heb gehad, dan snap ik niet waarom je dan terug bent gegaan. Klinkt misschien bot zoals ik het nu zegt, maar je blijft er wel erg lang over doorzeiken.

Als in je menu bij aansluitingen het stukje van het aansluiten van rand apparatuur doorloopt dan kan je op een gegeven moment kiezen welk kleursysteem je gebruikt (fbas, y/c, rgb, etc.) daar staat ook YUC tussen, dat is de component aansluiting.

Over de VGA-module, dat moet je zelf weten, die kost 165 euro excl. inbouwen, misschien doen ze dat als stukje service misschien nog wel voor je gratis, maar dat weet ik niet. Zelf maak ik er weinig gebruik van, resolutie is best laag (640x480), maar is perfect voor een HTPC. Die module is inderdaad mogelijk bij jouw uitvoering, verder zou ik nagaan of je wel dat geld ervoor over hebt en kunt missen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 23:09:
[...]
Als in je menu bij aansluitingen het stukje van het aansluiten van rand apparatuur doorloopt dan kan je op een gegeven moment kiezen welk kleursysteem je gebruikt (fbas, y/c, rgb, etc.) daar staat ook YUC tussen, dat is de component aansluiting.

Over de VGA-module, dat moet je zelf weten, die kost 165 euro excl. inbouwen, misschien doen ze dat als stukje service misschien nog wel voor je gratis, maar dat weet ik niet. Zelf maak ik er weinig gebruik van, resolutie is best laag (640x480), maar is perfect voor een HTPC. Die module is inderdaad mogelijk bij jouw uitvoering, verder zou ik nagaan of je wel dat geld ervoor over hebt en kunt missen.
Mjah, daar had ik de discussie over met die kerel van die winkel, het staat namelijk niet bij aansluitingen... Wat ik dus achteraf best vond tegenvallen, aangezien ik er na een week pas achter kwam dat ik niet die derde scart (met component mogelijkheid heb), maar alleen dezelfde twee scarts die ook op de 3970 zaten. Terwijl me was verteld dat er een M chassis in zat (heb ik nog naar gevraagd), met die derde scart. Maar dat bleek dus niet zo te zijn.
Volgens die kerel van de winkel was dat softwarematig nog wel aan te zetten, maar dat betwijfel ik. Wat ik dan weer best jammer vind.

Die vga module wou ik inderdaad voor HTPC gaan gebruiken, aangezien de lettertjes met tv-out niet te lezen zijn, wat me aant twijfelen brengt is inderdaad de karige resolutie.

Over dat doorzeiken... Tsjah, ik ben maar student, heb hard moeten werken voor het geld, en bleek verkeerd voorgelicht te zijn. Niet iets waar ik me zo overheen zet. Andere winkels heb ik geprobeerd, maar die wilden het toestel sowieso niet omruilen...
Al met al vind ik trouwens dat Loewe sowieso zelf in de informatie verstrekking ook geen pluim verdient...
Het toestel daarentegen is wel geweldig (hoewel er blijkbaar een fabrikagefout zit in de harde schijf, en die gaat binnenkort vervangen worden)

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 15-12-2004 23:48 ]

Verwijderd

Iedereen moet hard werken voor zijn spullen hier, de een misschien iets meer dan de ander, maar uiteindelijk krijgt niemand het kado. Je kan het ook positief zien, wees blij dat de zaak hem nog wilde inruilen, verder heb je nu wel een toestel dat je uiteindelijk wilde hebben, maar dan snap ik niet dat je oorspronkelijk al geen 82cm had genomen. Verder als het toestel je nu prima bevalt (al dan niet na de fix van de hard disc) geniet er dan van, je kan wel zitten mokken, maare dan kan je er toch niet lekker van genieten.
Wat ik wel moet opmerken is het feit dat loewe soms wel eens dingen doorvoerd die de handelaar pas laat of later hoort. Het feit dat jij maar 2 scarts heb komt doordat loewe alle tv's die sinds (ik dacht) oktober alleen nog levert met het basis chassis, dus ook de nieuwe aventos met de DR+, die overigens ook maar een maand voor release officieel werd aangekondigd, terwjl ze begin van het jaar zeiden dat er nooit een aventos zou komen met een harde schijf. Nadat de eerste toestellen geleverd werden met het nieuwe chassis werd het trouwens pas gemeld door loewe. Maar goed, een goede scart op RGB geeft ook een zeer goed beeld. Voor progressive scan hoef je hem zoiezo niet component aan te sluiten, want dat ondersteund een beeldbuis toch niet, als je het zou binnenvoeren dan vormt de tv dat toch weer om. Maar om over de vga module terug te komen, de resolutie is laag, maar XP is er goed mee te bedienen, kwa letterscherpte kan geen enkele tv-out eraan tippen. Ik zie het voor mezelf meer als een leuk speledingetje, op het bedrag wat me tv kostte was dat bedrag peanuts.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 00:00:
Iedereen moet hard werken voor zijn spullen hier, de een misschien iets meer dan de ander, maar uiteindelijk krijgt niemand het kado. Je kan het ook positief zien, wees blij dat de zaak hem nog wilde inruilen, verder heb je nu wel een toestel dat je uiteindelijk wilde hebben, maar dan snap ik niet dat je oorspronkelijk al geen 82cm had genomen. Verder als het toestel je nu prima bevalt (al dan niet na de fix van de hard disc) geniet er dan van, je kan wel zitten mokken, maare dan kan je er toch niet lekker van genieten.
Wat ik wel moet opmerken is het feit dat loewe soms wel eens dingen doorvoerd die de handelaar pas laat of later hoort. Het feit dat jij maar 2 scarts heb komt doordat loewe alle tv's die sinds (ik dacht) oktober alleen nog levert met het basis chassis, dus ook de nieuwe aventos met de DR+, die overigens ook maar een maand voor release officieel werd aangekondigd, terwjl ze begin van het jaar zeiden dat er nooit een aventos zou komen met een harde schijf. Nadat de eerste toestellen geleverd werden met het nieuwe chassis werd het trouwens pas gemeld door loewe. Maar goed, een goede scart op RGB geeft ook een zeer goed beeld. Voor progressive scan hoef je hem zoiezo niet component aan te sluiten, want dat ondersteund een beeldbuis toch niet, als je het zou binnenvoeren dan vormt de tv dat toch weer om. Maar om over de vga module terug te komen, de resolutie is laag, maar XP is er goed mee te bedienen, kwa letterscherpte kan geen enkele tv-out eraan tippen. Ik zie het voor mezelf meer als een leuk speledingetje, op het bedrag wat me tv kostte was dat bedrag peanuts.
Mjah, dat ik oorspronkelijk geen 81 cm nam, kwam doordat ik de voordelen niet groot genoeg vond t.o.v. de meerprijs. Had ik meteen geweten dat er een DR+ versie zou komen, zou ik die natuurlijk meteen genomen hebben. En die introductie zorgte ervoor dat ik die moest en zou hebben, omdat ik het hele pakket dan ineens wel aantrekkelijk vond (en ondertussen ook wel stiekem een beetje gewend was geraakt aan 70 cm... Breedbeeld lijkt toch gauw minder groot... ;)) Maargoed, jammer was dat ik geen component heb. En een derde scart had sowieso makkelijk geweest.
Natuurlijk zal een goede scart kabel een hoop goed doen, maar och, mijn dvdspeler heeft component out, dus ik had het leuk gevonden als ik die ook kon gebruiken. Ben er verder helemaal tevreden over hoor, en nogsteeds trots als ik al m'n spulletjes zo zie staan.

Ziet bijvoorbeeld divx er nog een beetje uit via de vga? Of kun je dat wel beter via de tv-out doen? Zal mijn toekomstige htpc vooral gebruiken voor muziek (dus daar zou ik dan ook die vga unit voor kopen), maar af en toe een divxje, moet ook kunnen, vind ik... En inderdaad... heb nu bijna 2200 euro betaald voor het ding... Dan kan die 165 euro er ook nog wel af...
Toevallig ook ervaring met de digital-uitbreidingen?

• Wouter!
Is het misschien een idee om een algemeen Loewe-topic te openen? Juist voor dit soort vragen/ervaringen over de mogelijkheden (en dan vooral bijvoorbeeld al die uitbreidingsmodulen) van deze TV's. Ik ben namelijk ook al even wezen kijken naar de Aventos en ben erg benieuwd naar de functionaliteiten e.d. van de mogelijke uitbreidingen en/of uitvoeringen. Nu komen er in dit topic heel wat interessante zaken voorbij (zoals bijvoorbeeld over die VGA-module) ... maar dit topic ging over een T1-stand i.c.m. een Aconda :).

• DoubleD666
ThaWout schreef op donderdag 16 december 2004 @ 10:47:
Is het misschien een idee om een algemeen Loewe-topic te openen? Juist voor dit soort vragen/ervaringen over de mogelijkheden (en dan vooral bijvoorbeeld al die uitbreidingsmodulen) van deze TV's. Ik ben namelijk ook al even wezen kijken naar de Aventos en ben erg benieuwd naar de functionaliteiten e.d. van de mogelijke uitbreidingen en/of uitvoeringen. Nu komen er in dit topic heel wat interessante zaken voorbij (zoals bijvoorbeeld over die VGA-module) ... maar dit topic ging over een T1-stand i.c.m. een Aconda :).
Je bent me net voor ;) Met deze topic wilde ik eigenlijk niet alleen mijn probleem oplossen maar ook het een en ander aan informatie verzamelen voor anderen. Ik ben nog steeds bezig met mijn probleem en dinsdag heb ik pas tijd om naar mijn ouders te gaan (waar de tv tijdelijk staat) om het probleem proberen op te lossen.

PichePluz:
Ik heb twee vragen voor je ;)
- Heb jij je Pioneer ook regio vrij gekocht? (Is dit een speciale firmware versie van de dvd speler? Iets wat je in kunt stellen via de AB?)
- Ik ben geïnteresseerd in de IR module van de Aconda. Nu vooral omdat ik mijn apparatuur verdekt op kan stellen in de meubel. Heb jij enig idee hoeveel dit kost? Excl montage.... want dat kan ik zelf lijkt me...

Bedankt voor je hulp tot nu toe. Ik hoop dat ik in de toekomst ook enkele vragen aan je kan stellen.

Verwijderd

Laat dat Loewe-topic maar komen. Ik heb een vraagje en een opmerking i.v.m. die VGA-module.
Hier staat een Loewe Planus waarin we een VGA-module hebben in laten zetten.
Ik moet zeggen dat het beeld superscherp is en hoewel hij theoretisch maar tot 640X480 gaat,
werkt hij wel degelijk op 848X480 (mooi 16:9). Het probleem is wel dat het 60Hz en niet meer 100Hz is. Valt dit niet te veranderen naar 100Hz? Je hebt dan een 100Hz TV die 848X480 op VGA aankan en dan begint het zo smerig te flikkeren :r.

Moest het 100Hz worden, kan ik niet anders dan ze aanraden, op zo'n moment zie je pas waarom je een Loewe hebt gekocht en hoe mooi die goede ouwe bolle beeldbuis wel niet kan zijn. :9

• Wouter!
Moest het 100Hz worden, kan ik niet anders dan ze aanraden, op zo'n moment zie je pas waarom je een Loewe hebt gekocht en hoe mooi die goede ouwe bolle beeldbuis wel niet kan zijn. :9
De Aconda en Aventos waar het tot nu toe hierboven over gaat hebben een mooie platte beeldbuis ;) :)

[ Voor 50% gewijzigd door Wouter! op 16-12-2004 14:18 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DoubleD666 schreef op donderdag 16 december 2004 @ 13:54:
[...]

- Ik ben geïnteresseerd in de IR module van de Aconda. Nu vooral omdat ik mijn apparatuur verdekt op kan stellen in de meubel. Heb jij enig idee hoeveel dit kost? Excl montage.... want dat kan ik zelf lijkt me...

Bedankt voor je hulp tot nu toe. Ik hoop dat ik in de toekomst ook enkele vragen aan je kan stellen.
Laat ik hier nou net een prijslijst hebben liggen ;)

De IR Module is 42 euro, en als je de VGA module koopt zittie erbij... (165 euro)

• DoubleD666
MikeyMan schreef op donderdag 16 december 2004 @ 14:24:
[...]

Laat ik hier nou net een prijslijst hebben liggen ;)

De IR Module is 42 euro, en als je de VGA module koopt zittie erbij... (165 euro)
Hey ;) Thanks!

• DoubleD666
Ik heb trouwens gisteren het een en ander gelezen over de QED scart kabels. Je kan een QED kopen waarbij er een s-video in is die naar scart omgezet wordt. Kan dit er niet voor zorgen dat je s-video out signaal sterker is waardoor je scherper beeld krijgt? Is dit een mogelijkheid naast de aanschaf van een vga kaart voor scherper/mooier beeld?

De P12:
Afbeeldingslocatie: http://www.qed.co.uk/cables/sqart/images/perf_p12_box_03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.qed.co.uk/cables/sqart/images/perf_p12_box_09.gif

[ Voor 15% gewijzigd door DoubleD666 op 16-12-2004 14:48 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nouja, volgens mij ligt de brakheid van het signaal meer aan de tv-out dan aan de kabel. Je zou kunnen proberen een matrox kaart te kopen, sommigen hebben tv-out over vga, en dat schijnt een veel betere beeldkwaliteit op te leveren.
Denk dat VGA toch het beste beeld geeft, maar die resolutie... Als MCE 640*480 aankan, is het natuurlijk genoeg, maar ik heb dat nergens terug kunnen vinden...

Denk trouwens dat we eerst aan play moeten vragen of we een "het grote loewe topic" mogen openen of iets in die richting...

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 16-12-2004 14:58 ]

• DoubleD666
Ik heb vanavond geen tijd (kerstviering op werk) maar ik zal morgen een grote Loewe topic starten.
Als jullie ideeën hebben wat er in de start post moet komen te staan laat maar horen.
Een begin:
- Alle type tv's (+ foto's)
- Welke accessoires er gekocht kan worden (+ huidige prijzen + foto's)

Ik heb echt gemerkt dat er een tekort is aan informatie over Loewe producten op het internet.

[ Voor 17% gewijzigd door DoubleD666 op 16-12-2004 15:51 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, loewe zelf is al niet echt vlot met het geven van informatie...
Ik heb van de aventos 39 serie wel alle spec pdf's gehad van loewe zelf...

• DoubleD666
MikeyMan schreef op donderdag 16 december 2004 @ 16:37:
Mjah, loewe zelf is al niet echt vlot met het geven van informatie...
Ik heb van de aventos 39 serie wel alle spec pdf's gehad van loewe zelf...
Ik zou die van de Aconda 9281ZW willen hebben....

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Loewe mailen dus ;)

• hiburg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-01-2022
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 21:03:
[...]

<knip>
Ik heb zelf een Loewe Credo 7670 ( nu 4,5 jaar oud) uit de systems serie en daar zitten 3 scart-aansluitingen op waarvan AV3 ook component kan weergeven. Ik heb hier een paar jaar geleden al mee getest (heb een scart-component kabel van Oehlbach gekocht) en inderdaad als je dvd speler op YUV zet, en de AV3 ook YUV dan wordt het signaal keurig weergegeven. In theorie echter zou het een beter plaatje op moeten leveren (en mijn dvd speler was toen een Sony 7700, dus een vrij goede speler) maar in de praktijk zag ik geen verschil met een goede scartkabel die via RGB wordt weergegeven.
Mocht je interesse hebben in zo'n kabel, ik heb er eentje over voor je (hij is wel 5 meter lang).

Verwijderd

hiburg schreef op donderdag 16 december 2004 @ 19:02:
[...]

Mocht je interesse hebben in zo'n kabel, ik heb er eentje over voor je (hij is wel 5 meter lang).
Dank je wel voor het aanbod, maar zat zelf meer aan 1,5m te denken.

Mijn DV575 is niet regiovrij, zou niet weten waarom ik dat nodig heb, mocht ik dat willen moet ik eerst iemand zien te vinden met een pronto ab of een palm pocket pc. Via de firmware moet je het vooral NIET doen, omdat de enige regiovrije firmware een beta is van pioneer zelf, dus je gaat er kwa mogelijkheden en stabiliteit een stap op achteruit.
Zo'n IR-module kost idd 42 euro zoals mikeyman al genoemd heeft. Koop je de vga-module dan zit die ir-link er standaard al ingebouwd. Mocht je eenmaal zover zijn dat je een van de module heb gekocht, reageer dan even, dan geef ik je nog een aantal tips om netjes en zonder beschadigingen je kap eraf te halen, bij de aconda is dat werkelijk vreselijk lastig voor een leek/n00b

@mikeyman:
zelf je heb ik verder geen ervaringen met de digital-uitbreidingen, zou niet weten wat verder interessant is. DivX ziet er te perfect uit, je gaat alle tekortkomingen ervan goed zien, dus tv-out volstaat prima, maar als je gaat internetten of tekstverwerken dan is de vga-module onmisbaar, je letters komen echt haarscherp te voorschijn. Xp pro sp2 werkt trouwens perfect op 640x480, dus waarom MCE niet?

@hypo1337:
Die resolutie kende ik nog niet, maar zal ik eens uitproberen, over die 60hz, zal wel komen doordat je toch buiten de grenzen van de module probeerd te treden. Op 640x480 wordt het gegarandeerd dat het goed werkt. Verder heeft de planus een pracht van een plaatje (samen met de Xelos 5970/5981, niet de 5270/5381), komt door de dubbele focus in de beeldbuis. Ze hebben vaak een beter plaatje dan de meeste platte buizen.

@iedereen die dit kan lezen:
Ik zal hier een lijste neerzetten van alle huidige types die te krijgen zijn en van types die er uitgaan komend jaar bij loewe. Meer precieze info ga ik krijgen op de loewe dealerdag van 9 januari.

Het huidige lopende pakket:

Beeldbuis:
- Aventos 70cm: 3770 / 3970
82cm: 3781 / 3981 / 3981DR+ (DR+ staat voor hard disc recorder)
- Nemos 70cm: Nemos 28
82cm: Nemos 32 / Nemos 32DR+
- Mimo 70cm: Mimo 28
82cm: Mimo 32
- Aconda 82cm: 9281HD / 9381HD / 9381HD-DR+ (HD staat voor High Definition Beeldbuis)
- Articos 82cm: Articos 32HD / Articos 32HD-DR+ (systems)

LCD:
- Xelos SL20 (51cm, 4:3)
- Xelos A22 (56cm, 16:9, nog niet leverbaar bij loewe, komt er wel aan)
- Xelos A26 (66cm, 16:9, eerste modellen net leverbaar)
- Xelos SL32HD (82cm, 16:9, ext. tuner, ook een DR+ variant van te krijgen)
- Xelos SL37HD (94cm, 16:9, ext. tuner, ook een DR+ variant van te krijgen)
- Mimo 15 (38cm, 4:3, verwisselbaar front)
- Mimo 20 (51cm, 4:3, verwisselbaar front)
- Spheros 20 (systems, 51cm, 4:3)
- Spheros 32HD (systems, 82cm, 16:9, ext. tuner, ook met DR+ te krijgen)
- Spheros 37HD (systems, 94cm, 16:9, ext. tuner, ook met DR+ te krijgen)
n.b. van bijna alle lcd's zijn ook varianten te leveren met sat. tuners ingebouwd, alle lcd schermen van loewe zijn alleen op te hangen met originele loewe muurbeugels, universeel past niet! Alleen de Spheros modellen zijn met een electrisch draaibare voet te leveren.

Plasma:
- Concept L42 (107cm, 16:9, 854x640, ingebouwde tuner)
- Spheros 42HD (systems, 107cm, 16:9, ext. tuner)

Dit bovenstaande is het huidige lopende pakket van loewe hier in nederland, in januari wordt er meer bekend gemaakt, want op het gebied van plasma/lcd komen er nog een aantal modellen bij. Verder heb ik alleen de meest belangrijke specs effe erbij gezet voor het gemak van lezen.

De volgende series zijn uit het pakket van loewe aan het lopen:
- Contur/Profil (nog steeds schaars leverbaar bij loewe)
- Planus
- Xelos (de beeldbuis tv's)
- Vitros
- Calida

Dit was het voorlopig effe met deze post, meubels heb ik effe geen zin en puf in om uit te gaan vogelen.

Verwijderd

Op 640X480 kan hij ook maar 60Hz aan hoor. Ik heb er echt dagen over gedaan om te vinden dat je F8 moet drukken bij het opstarten van Windows en dan de VGA-modus moet kiezen om het te laten werken. Als ik in windows gewoon 640X480@60Hz instelde kon de module het niet aan en was het horizontaal lijnen-feest. Meer als 60Hz wil die module dus (bij mij) precies niet doen. Maar zou het kunnen dat, middels een firmware-update, 100Hz dan wel zou werken? Als je binnen de 3 jaar garantie toch gratis firmware-updates krijgt, zou ik dat wel zien zitten. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 20:30:
Op 640X480 kan hij ook maar 60Hz aan hoor. Ik heb er echt dagen over gedaan om te vinden dat je F8 moet drukken bij het opstarten van Windows en dan de VGA-modus moet kiezen om het te laten werken. Als ik in windows gewoon 640X480@60Hz instelde kon de module het niet aan en was het horizontaal lijnen-feest. Meer als 60Hz wil die module dus (bij mij) precies niet doen. Maar zou het kunnen dat, middels een firmware-update, 100Hz dan wel zou werken? Als je binnen de 3 jaar garantie toch gratis firmware-updates krijgt, zou ik dat wel zien zitten. :)
Het is me nog niet opgevallen trouwens, je zal wel gelijk hebben. Verder staat je vga-module los van de rest van je tv, dus een fw update van je tv zal geen nut hebben. Het blijft uiteindelijk een technische beperking van de module, niet van je tv. Maar een update van de module heb ik nog nooit van gehoord.

• DoubleD666
Ok.... ik heb een beetje rond gekeken op het net en ik kwam het volgende tegen m.b.t. de resoluties die gehaald kunnen worden met de Aconda TV's. Het is een lap tekst en het is in het engels maar ik denk dat het beter is hier te posten i.p.v. alleen de link te geven zodat we zeker zijn dat deze informatie beter bereikbaar is voor een groter groep mensen.
Als mensen bezwaar hebben tegen deze lap tekst dan hoor ik het wel. Dan haal ik het wel weer weg.
Loewe Q2500 VGA Upgrade Kit

More Than Meets The Eye
A week ago today I had a VGA card installed in my Loewe Aconda TV. Some of you are no doubt thinking what’s so interesting about a VGA card? How does this relate to home theatre? The answer is that this is no ordinary VGA card! On the surface it appears to be another run of the mill card for European TVs that allows you to connect your PC at 640x480, but in actual fact there is a much more powerful use for this card lurking beneath the surface.

The situation with the card is an interesting and unusual one, as Loewe have hidden away some significant capabilities of their TVs when paired up with VGA card, without so much as a single reference to them in any of their literature or on their website. Indeed speaking to Loewe owners and even Loewe dealer’s across Australia, I have come to the conclusion that very few people are aware of these capabilities at all.

What capabilities am I speaking of? How does progressive input at a variety of different scan rates and resolutions sound? Some of which can put the TV into the HDTV arena (at least going by the official Australian definition of HD). Although the included Loewe manual and other associated documentation only refers to support for 640x480p (in other words basic 4x3 VGA resolution) the reality is that the Loewe Q2500 chassis now has support for a variety of higher 4x3 and 16x9 resolutions that are perfectly suited for use with an HTPC, or possibly some scalers that give you control over geometry (more on geometry later).

All is not perfect however. The great problem with this capability is that’s not easy to achieve. Getting Loewe TVs to sync to resolutions higher than 640x480 with a nice centered picture can be difficult to say the least, and requires a good understanding of scan rates, refresh rates and custom resolutions. Additionally the control over the input and associated screen geometry is very limited, meaning even though different products are now offering VGA output (for example some HD set top boxes), a PC is really the only device suitable for the custom settings required to get the most out of the card?s capabilities.

Obviously the only program worth using to achieve good results with an HTPC is the awesome PowerStrip. One of the best pieces of software ever released in my opinion! For those that aren’t aware Powerstrip allow you to set any custom resolution and refresh rate you can think of, providing your graphics card and display supports it. You can then use the PowerStrip geometry controls to centre that picture perfectly on your TV (each custom resolution can store different geometry settings) so that whenever you switch resolutions your display is perfectly filled & centered without needing to resort to the display’s own geometry settings. Very handy in the case of Loewe TVs which have extremely mediocre VGA geometry controls to say the least. Even more annoying is that you can only save one geometry preset on Loewe TVs (which will only suit one resolution) so the ability to alter geometry on the PC to match the TV is a must. PowerStrip does this perfectly.

The Q2500 chassis is also very picky about matching refresh rates to given resolutions so this also where PowerStrip is a godsend. From my findings my Aconda will only sync to around 3 different resolutions at 50hz (which is obviously well suited to PAL material), and many more at the more common 60hz which is well suited for NTSC and general PC usage. There is no support for any refresh rate higher than 60hz at any resolution, but this is normal for a CRT television when displaying a progressive picture. The flicker at 60hz from normal viewing distances is minimal being progressive.

Anyway I’m getting way ahead of myself so let’s start at the beginning

Installation
Thanks to Dave Hughes, a local technician from Electronic Design in Hobart, the VGA card was installed in no time. From what I saw it’s pretty much a case of plugging in the card, and some associated connections, then enabling the card from the service menu. This however is not a task anyone should perform themselves unless fully qualified to do so, as tinkering around inside your television is never a good idea unless you know exactly what you are doing. Getting a technician to install the VGA card for you is the only way to go.

When we had confirmed that the TV was displaying a 640x480p picture, I thanked Dave for his time and moved onto the fun stuff.

Connection
I recently built a new PC with a Radeon 9700 graphics card which has support for dual VGA output in the form of one standard 15 pin VGA connection, and one DVI which can be converted into VGA by using the included DVI->VGA dongle. Thanks to this card I can keep my PC in the study where it belongs, and have one VGA connection hooked up to my PC monitor, and the other routed through the wall out to my Aconda in the lounge room. To make this set-up practical I invested in a Microsoft Wireless Optical Desktop package which has a wireless range of 10 feet, allowing me to use the keyboard and mouse in the next room without running any cables.

After I had connected my PC, and set-up the Radeon software for dual VGA output, it was time to see what the VGA card was really capable of!

Setup and Testing
This first thing to do was to add some custom resolutions to Powerstrip that are not enabled by the graphics card out of the box. The first I tried was 720x480p@60hz which as most of you are aware is NTSC resolution. Initially I couldn’t get the TV to sync to this resolution which was naturally a little disappointing. Luckily I persevered and discovered that in order for some resolutions to work, the horizontal scan rate and various alignments features (listed as ?back porch? ?front porch? and ?sync width?) must often be spot on for the TV to sync to the given resolution. Loewe sure haven’t made things easy! Luckily once you suss out how these various adjustments work, getting the TV to sync to the various resolutions it supports is relatively straightforward. It’s just a matter of trial and error. Worthy of note is that having a graphics card with dual VGA output is a must as otherwise you’ll be constantly switching between your TV and monitor as you try and get the TV to sync to various settings.

Anyway moving along, once 720x480p was working well it was time to have a closer look at image quality. General Windows image quality is actually very good at this resolution. Text and fine detail is easy to read (or as easy as can be expected at a low resolution from normal seating distance) and there isn’t the slightest hint of noise or visual distortion onscreen. Geometry also remains spot on when viewing high contrast material. Put simply the picture is crystal clear.

The big problem however is that 720x480 is close to 4x3 resolution (640x480 is a true 4x3 resolution) but the TV doesn’t display it that way! I quickly discovered that when fed a 4x3 VGA resolution Loewe TVs stretch the picture out to fill the screen. The result is obviously a geometrically inaccurate picture with everything taking on an elongated appearance. When you use the VGA input the normal aspect ratio controls (4x3/16x9/Cine/Zoom) are bypassed, meaning you have no control over the aspect ratio. Unfortunately even using the VGA geometry controls built into the set you are unable to correct for this, as you can not squeeze the picture back into a 4x3 area. This is completely unacceptable in my opinion and a major oversight on Loewe’s behalf. I imagine they think that most people would rather fill the screen with a PC picture rather than having the ?black bars? down the sides, but to me this is just not good enough. How hard would it be to add the option to display the picture as 4x3?!

Luckily if using this resolution for DVD playback, all DVD software players allow you to untick the ?keep aspect ratio button? so that the picture will be geometrically correct and fill the screen perfectly. However I intended to use my TV for much more than just software DVD playback so finding some geometrically correct 16x9 picture resolutions was an absolute must. I knew they had to exist so it was just a matter of working my way through the most common 16x9 resolutions!

The next setting I tried was 848x480 (853 by 480 is also an acceptable and commonly used ratio but 848 is a true16x9 ratio). I was very pleased to see the TV sync to this resolution immediately! I only needed to tweak a couple of geometry settings to get the image centered, but apart from that it was a breeze. The picture was now geometrically correct, and I could use my PC as normal without digital photos and other important software being stretched across the screen. Hooray! I knew this resolution would also be great for widescreen NTSC playback but more on that later.

This was starting to get interesting! If the TV can sync to 4x3 and 16x9 NTSC resolutions, what could it do with settings that match PAL ratios?

Obviously the best one to start with was 720x576p@50hz. This was not as easy to set-up as I had hoped. The picture was extremely unstable at first and required a reasonable amount of tweaking to get perfect. Once set-up correctly however the image quality was absolutely stunning. Apart from the inevitable 50hz flicker, the picture was rock stable and beautifully sharp, resolving every little fine detail on offer. Of course this was an also another near 4x3 resolution, so yet again the TV stretched the picture to fill the screen. To get 576p to be geometrically correct on a 16x9 screen a picture resolution of 1024x576 is required, which I was almost positive my TV wasn’t going to support. I had already tried 4x3 resolutions higher than 720x576 and none of them worked, so 1024x576 seemed out of the question. Initial testing at this setting confirmed my thoughts (or so I thought) as the picture was a garbled mess. However! After messing around with settings for about 20 minutes I slowly started to see a good picture emerge. Further fine tweaking resulted in a perfectly stable picture at 1024x576@50hz! I really was very surprised with this as other similar resolutions are completely unworkable. It’s obvious that Loewe must have added support particularly for this screen resolution which means they must have had widescreen PAL material in mind. One has to ask why on earth they hide it away and make it so difficult to set up, but alas support for this awesome resolution does exist.

DVD Playback
Now that I had successfully found support for the 4 best resolutions suited to DVD playback, it was time to fire up WinDVD 4.0 and see what my TV was really capable of!

I chose Star Wars Episode 2 R4 for initial testing as it’s an excellent PAL transfer I’m very familiar with, and knew of several scenes that displayed very ugly aliasing on interlaced displays. The computer was set to 1024x576 which I found to produce the best results for PAL material. When the DVD started to play I knew I was in for a real treat. The famous scrolling text beginning of Star wars films that we all know and love had a completely different look to it than I was used to. Gone was the slight shimmering around the edges of text, and the slight ?stepping? effect that is present when text moves vertically across an interlaced display. Instead there was a seamless rock stable movement to the picture with obviously enhanced vertical resolution. All this and I hadn’t even got past the opening scene!

Moving on to more exiting parts of the film, and my jaw was firmly planted to the ground at the image quality I was experiencing! As good as the Aconda's internal digital processing is, there is only so much you can do with an interlaced picture. In progressive scan the picture was infinitely more ?film like? and had a solid and seamless look to it which is very hard to put into words. Gone were all traces of aliasing in scenes that were normally riddled with it (the shot were Obi walks pasts some stairs at 34:36 is one that leaps to mind) and all elements of interline flicker, shimmering, and over-processing of the image were gone. The only negative aspects of viewing DVDs this way (as opposed to using a DVD player and Loewe's internal interlaced processing), is the drop to a 50hz refresh rate (normally 100hz when viewing interlaced) and the heavily increased judder when pans take place (as DMI is no longer present to subtly smooth movement). I did find 50hz very annoying initially but slowly got used to it to the point where it was just tolerable. Whether other people would rather progressive scan over these other digital processing features is something people have to decide for themselves, but personally I think I am becoming increasingly addicted to the film like quality of progressive 8)

NTSC DVDs
Next up it was time to test out NTSC which I was even more intrigued about. The reason being that as many of you know Loewe TVs have onboard internal progressive scan processing which converts an interlaced NTSC signal to progressive scan at 60hz, using the sets own de-interlacing feature. This meant that by inputting 480p (that has already been de-interlaced in the digital domain by the PC) I was effectively putting Loewe’s de-interlacing up against that of WinDVD which is about as good as it gets for PC based de-interlacing. Considering the picture is displayed at 60hz via both methods, it was an also a much more direct picture quality comparison between PC based progressive input, and the picture I get from an interlaced Toshiba player using component input.

I chose The Fellowship of the Ring: Extended Edition R1 for this task as it?s probably the nicest NTSC transfer I own. Having watched it only a week before on the Aconda it was also a transfer I was reasonably familiar with. I skipped straight to the scene where Gandalf enters the Shire as the scenes from this point onwards are filled with stunning saturated colors and the transfer around this point really shows how good NTSC can look. To be honest I didn’t expect a huge amount of difference in image quality as I'd always been pretty impressed with Loewe’s NTSC processing, but man was I wrong!! The difference in image quality between the two methods was like night and day. In fact it was FAR more pronounced than the difference between interlaced and progressive PAL was! The image appeared to be twice as sharp, had far less shimmering along diagonal edges, and the difference in fine details (particularly on textures such as clothing and grass) was phenomenal. I can only conclude that when using the TV to de-interlace a picture a lot of fine detail is lost through the digital (DVD player)->to analogue (conversion by DVD Player for connection to TV)->to digital (back to digital for de-interlacing by TV)->to analogue (back to analogue for display) process. In comparison when using a PC or progressive DVD player to de-interlace a DVD, there is only the normal digital->analogue conversion by the PC/DVD player. In addition I’m certain that WinDVD uses a far more intelligent de-interlacing process (motion adaptive based from what I can tell) to the basic line doubling technique used on Loewe TVs. The reason I say this is that not only is the image so much more vibrant, sharp and detailed, but the 3:2 judder is heavily reduced using the PC, as is the shimmering present on some diagonal edges. There is no doubt that 3:2 judder is also reduced when using the Loewe’s own de-interlacing (as opposed to switching it off for interlaced NTSC) but using WinDVD went one step further for even smoother pans making 3:2 judder even harder to detect for most camera movements.

Conclusion
There is no doubt about it. Using progressive input via VGA on Loewe TVs results in a phenomenally better picture for NTSC DVDs and a significantly better image (at least in most ways) for PAL. With a bit of time and patience the Loewe VGA upgrade card can be a very worthwhile investment. Considering its capabilities one has to wonder why Loewe haven’t advertised the fact that their TVs can have true progressive input, or have even made mention of these specs in any of their instruction books (even the VGA card instructions!). You also have to wonder, if Loewe TVs can display up to 1024x576p, why on earth don’t Loewe add progressive component inputs so that their TVs can be used with stand alone progressive DVD players and HD STBs?! Going by Australian DTV definitions this would effectively make them "HDTV’s (even if truly only EDTVs from a technical perspective).This surely makes sense from a marketing perspective, and would certainly help Loewe ?get with the times? as far as DTV goes, so it amazes me they haven’t tapped into this capability.

So the big question is should you bother upgrading to this card for HTPC usage? As mentioned previously this will really depend on the individual and how the various pros and cons affect them. I would list these as follows:

Pros of using an HTPC with VGA input for DVD playback:
* Smoother, more ?film like? picture.

* Enhanced vertical resolution, particularly during scenes with vertical movement.

* All interlaced artifacts (aliasing, shimmering, interline flicker) are removed.

* Sharper picture.

* Drastically superior NTSC picture with heavily reduced 3:2 judder.

Cons of using an HTPC with VGA input for DVD playback:
*Very fiddly to initially set-up custom resolutions that sync to the TV (however only needs to be done once).

* DVD playback can be glitchy with little stutters, unless you put considerable time into tweaking PC for optimal playback.

*Loss of DMI processing and 100hz results in juddery movement, increased noise (As DMI has a noise removal process), and very noticeable flicker of 50hz material.

*All digital processing and aspect ratio control of TV is lost when using VGA input.

*Fiddly process of operating DVD playback via PC.

As far as my own personal use goes, whether I choose to use the PC to watch DVDs, or continue to use my stand alone player, will be entirely software dependant. I’ll probably stick to using the standalone player for most PAL titles, mainly for the ?less hassle? factor and also because the Loewe digital processing for interlaced material is first class, resulting in a ?near progressive quality picture. I also find the 100hz refresh rate far easier on the eye, and the DMI processing makes camera pans much more pleasant to watch. On the other hand I love the progressive look and the increased visual quality using the PC provides, so for those special transfers I want to view with the absolute best film like quality I will probably use the VGA input. As for NTSC, I doubt I will ever use the Loewe’s internal de-interlacing again! From now on all NTSC DVDs will be played back via the PC. The difference in image quality is really that great.

Also worthy of note is that the VGA card can be used for far more than just DVD playback. I am using it constantly for digital photo slideshows, viewing trailers, quick checking of email and websites (handy to quickly check a related website after watching a film) and much more. The picture quality for general PC usage is best at 848x480 which gives a great 16x9 picture with minimal flicker.

Personally for $270 all up ($150 for the card and $120 installation) it?s been a very worthwhile investment for me.

Package Includes:
*VGA Card (funny that!)

*An ugly VGA cable (Junk! Buy a decent one! )

*IR Emitter (for using the Loewe IR Link feature)

*Cheapy sound cable (mini jack connections for soundcard to TV connection if desired)

*Terrible Instructions (mainly covering installation)

Other stuff you’ll want:
*A Powerful PC (1ghz plus / 256MB ram+ / New ATi or nVidia graphics card preferably with dual monitor connections (unless its a dedicated HTPC) / S/PDIF sound output. A Wireless keyboard and mouse is also highly recommended

*A high quality VGA cable (see Questronix for great VGA cables)

*PowerStrip ? An absolute must!

*WinDVD, PowerDVD, TheatreTek or Zoom Player

*Patience!

PowerStrip Timings
Below you will find the custom resolutions and timings I have created for PowerStrip which are perfectly suited to my Aconda. Whether these same timings will work well with other Loewe Q2500 TVs I don’t know, but I imagine at the very least they will head you in the direction. There is a function where you can past timings directly into PowerStrip so highlight and cut and paste the text that isn?t bold.

640x480p@60hz (4x3 VGA resolution) - 640x480=640,39,96,89,480,16,2,27,27216,278

720x480p@60hz (4x3 NTSC resolution) - 720x480=720,47,72,137,480,17,3,26,30803,278

720x576p@50hz (4x3 PAL resolution ) - 720x576=720,40,96,112,576,23,4,27,30492,272

848x480p@60hz (16x9 NTSC resolution) - 848x480=848,44,96,148,480,15,2,28,35785,272

1024x576p@50hz (16x9 PAL resolution) - 1024x576=1024,84,104,228,576,17,3,22,44496,272

I also found support for a couple of other interesting resolutions (between 4x3 and 16x9) which you might want to try:

768x480p@60hz - 768x480=768,55,80,153,480,13,3,20,32695,278
768x576@50hz - 768x576=768,62,80,162,576,18,3,22,33178,272
Link waar ik dit gevonden heb:
http://www.htcentral.net/forums/index.php?showtopic=500

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nee, laat maar staan hoor...
Hoe staat het met je loewe topic? ;)

• DoubleD666
MikeyMan schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 10:19:
Nee, laat maar staan hoor...
Hoe staat het met je loewe topic? ;)
:) Bedoel je de grote loewe topic (die ik nog moet maken omdat ik nu aan het werk ben ;) ) of deze?

• Wouter!
DoubleD666 schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 10:06:
Ok.... ik heb een beetje rond gekeken op het net en ik kwam het volgende tegen m.b.t. de resoluties die gehaald kunnen worden met de Aconda TV's. Het is een lap tekst en het is in het engels maar ik denk dat het beter is hier te posten i.p.v. alleen de link te geven zodat we zeker zijn dat deze informatie beter bereikbaar is voor een groter groep mensen.
Als mensen bezwaar hebben tegen deze lap tekst dan hoor ik het wel. Dan haal ik het wel weer weg.

[...]

Link waar ik dit gevonden heb:
http://www.htcentral.net/forums/index.php?showtopic=500
Ik kan niet anders zeggen dan 'n fantastisch verhaal :). Erg interessant!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geef dat telefoonnummer van die baas van je eens dan... Zal ik hem eens vertellen dattie je gewoon eerst nuttig werk (groot loewe topic) moet laten doen, en dan pas moet zeuren over de rest... De brutaliteit...

Maar dat zijn wel goede berichten over die vga uitbreiding... Krijg er steeds meer zin in :D
Betekent dus ook dat je een audio-in erbij krijgt als je vga uitbreiding koopt?
Over die $120 installatie :X Dan probeer ik het eerst zelf wel... :P

• Wouter!
Zou d'r ooit nog eens 100Hz ondersteuning komen voor toekomstige doorontwikkelingen in deze VGA-module? En standaard andere resoluties (en HDTV). Als ik dat stuk lees "lijkt" ie dus voor andere resoluties ook prima geschikt (dus wanneer komt 'r native-support :9?) ... maar over de refreshrate staat er verder niks (nou is dat uiteraard ook moeilijk te testen).

• DoubleD666
MikeyMan schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 10:32:
Geef dat telefoonnummer van die baas van je eens dan... Zal ik hem eens vertellen dattie je gewoon eerst nuttig werk (groot loewe topic) moet laten doen, en dan pas moet zeuren over de rest... De brutaliteit...

Maar dat zijn wel goede berichten over die vga uitbreiding... Krijg er steeds meer zin in :D
Betekent dus ook dat je een audio-in erbij krijgt als je vga uitbreiding koopt?
Over die $120 installatie :X Dan probeer ik het eerst zelf wel... :P
Hahaha :) Nou... dit doe ik eigenlijk al "stiekem" Ik ben momenteel een grote probleem aan het oplossen voor een klant in Ierland. Mijn baas heeft dan wel lak aan de Loewe topic ;)

• DoubleD666
ThaWout schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 10:37:
Zou d'r ooit nog eens 100Hz ondersteuning komen voor toekomstige doorontwikkelingen in deze VGA-module? En standaard andere resoluties (en HDTV). Als ik dat stuk lees "lijkt" ie dus voor andere resoluties ook prima geschikt (dus wanneer komt 'r native-support :9?) ... maar over de refreshrate staat er verder niks (nou is dat uiteraard ook moeilijk te testen).
Je moet nogal wat spelen met de instellingen in je service menu. Ik weet niet of dat zo verstandig is zonder echt te weten wat je doet. Misschien kan iemand met verstand van zaken een guide maken met wat screenshots om te laten zien hoe men bepaalde zaken kan instellen en wat het resultaat daarvan is?

[ Voor 7% gewijzigd door DoubleD666 op 17-12-2004 13:59 ]

• Wouter!
DoubleD666 schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 10:48:
[...]

Je moet nogal wat spelen met de instellingen in je service menu. Ik weet niet of dat zo verstandig is zonder echt te weten wat je doet. Misschien kan iemand met verstand van zaken (PichelPluz?) een guide maken met wat screenshots om te laten zien hoe men bepaalde zaken kan instellen en wat het resultaat daarvan is? Geen probleem als je dat niet wilt doen hoor PichelPluz!
Volgens mij heb je het verhaal dan niet helemaal goed begrepen hoor. Hij heeft namelijk alles met PowerStrip op z'n PC ingesteld. Op de TV is daarvoor namelijk verder niks in te stellen.

En wat betreft die native 100Hz en hogere resoluties-support bedoelde ik meer of Loewe dat in de toekomst zal gaan toevoegen aan de functionaliteit ... dus niet dat je 't zelf moet gaan doen :).

• DoubleD666
ThaWout schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 11:12:
[...]

Volgens mij heb je het verhaal dan niet helemaal goed begrepen hoor. Hij heeft namelijk alles met PowerStrip op z'n PC ingesteld. Op de TV is daarvoor namelijk verder niks in te stellen.

En wat betreft die native 100Hz en hogere resoluties-support bedoelde ik meer of Loewe dat in de toekomst zal gaan toevoegen aan de functionaliteit ... dus niet dat je 't zelf moet gaan doen :).
Powerstrip:
Verdomd... je hebt gelijk.... ik had het niet goed gelezen. Tja... dat krijg je als je tienduizend dingen tegelijkertijd wilt doen.

Wat dat 100Hz betreft: Ik snap wel dat je daar niets aan kunt doen ;) Ik had het over de instellingen die gemaakt moesten worden in combinatie met 50Hz of als je geluk hebt 60Hz. Maar ik snap de verwarring.... sorry....

Even een foto zodat we kunnen zien waar we over praten:
De IR-Link ( + vga???):
(foto weggehaald... blijkt niet juist te zijn)

[ Voor 26% gewijzigd door DoubleD666 op 18-12-2004 01:00 ]

Verwijderd

DoubleD666 schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 11:32:
[...]

Powerstrip:
Verdomd... je hebt gelijk.... ik had het niet goed gelezen. Tja... dat krijg je als je tienduizend dingen tegelijkertijd wilt doen.

Wat dat 100Hz betreft: Ik snap wel dat je daar niets aan kunt doen ;) Ik had het over de instellingen die gemaakt moesten worden in combinatie met 50Hz of als je geluk hebt 60Hz. Maar ik snap de verwarring.... sorry....

Even een foto zodat we kunnen zien waar we over praten:
De IR-Link ( + vga???):
[afbeelding]
Dat ding op die foto is niet de vga+ir module van de loewe, er it zoiezo geen slotplaat op en verder mist die een paar essentiele connectors voor het aansluiten van kabels. Als ik maandag tijd heb en zin wil maken zal ik mijn tv is openslopen en foto's maken van hoe en wat.
Verder hoef je in het service menu niet te zijn voor je vga, alleen de eerste keer op de module 'aan' te zetten, geometrie van de vga doe je gewoon vanuit het menu.

• DoubleD666
Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 21:49:
[...]

Dat ding op die foto is niet de vga+ir module van de loewe, er it zoiezo geen slotplaat op en verder mist die een paar essentiele connectors voor het aansluiten van kabels. Als ik maandag tijd heb en zin wil maken zal ik mijn tv is openslopen en foto's maken van hoe en wat.
Verder hoef je in het service menu niet te zijn voor je vga, alleen de eerste keer op de module 'aan' te zetten, geometrie van de vga doe je gewoon vanuit het menu.
Thanks PichelPluz! Dat zou geweldig zou zijn! Zou je ook een paar foto's kunnen maken hoe je de tv het beste open kan maken? Ik heb al een goed idee hoe dat gedaan moet worden aangezien je het al een keer eerder in een andere topic had uitgelegd maar een paar foto's maakt het altijd wat duidelijker.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vervalt je garantie dan niet eigenlijk?

Dat printje is de ir link trouwens...

vga kit:

Afbeeldingslocatie: http://www.petermartin.co.uk/images/loewe/multimeadia/vga.jpg

[ Voor 71% gewijzigd door MikeyMan op 19-12-2004 11:41 ]

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 20:44
Voor diegene die de service manuals zoeken, kijk eens op ftp://ftp.loewe.de
Onder public staan ze allemaal, ook van het Q2500 chassis (Q25) Verder kun je er ook firmware vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door Gerritjuh op 19-12-2004 14:57 ]

"If it ain't broke, don't fix it!"

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En hoe wou je die in je tv krijgen?

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 20:44
MikeyMan schreef op zondag 19 december 2004 @ 15:00:
En hoe wou je die in je tv krijgen?
Eprom flasher?

"If it ain't broke, don't fix it!"

Verwijderd

Yep idd. Ik heb die flash-programmakes geïnstalleerd. Nu moeten we alleen nog de pinout weten van de service socket achteraan op je TV om hem dan op de seriële poort van je pc aan te sluiten.
Ik heb reeds gegoogled maar er nog niks over gevonden.

Verwijderd

Als wij als dealer de software updaten dan vervangen wij altijd de eprom, wij krijgen die gewoon toegestuurd van loewe. Alleen bij de lcd toestellen moet het geflashed worden, ik zal van de week aan mijn collega de layout vragen mocht hij dat weten. De foto's van de inbouwen laat trouwens even op zich wachten, heb mijn setjes torques uitgeleend aan een vriend, en die heb ik nodig voor de schroeven, duurt even wat langer maar komt eraan.

De foto die mikeyman liet zien lijkt inderdaad verdacht veel op de module, alleen is de andere kant van de pint een stuk interessanter om te zien vanwege de connectors.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zeg, hoe staat het ondertussen met dat loewe topic? ;)

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 19:28
Ja, als toekomstig Loewe gebruiker zou ik ook graag een "overall" topic zien, waar Loewe tv's instaan, met voor/nadelen e.d.

Dus de animo is er, nu iemand die er genoeg verstand van heeft en een mooie TS in elkaar kan flansen voor in de A/V

..::System Specs::..

Pagina: 1