Toon posts:

Tering wat een lawaai.

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb vandaag casema gekregen. En ik ga dus downen vanacht. Maar mijn tv is nog geen eens uit. En ik vind het al een pokke herrie.

Het ligt grotendeels aan mijn voedingsfan.

Dat is een 80x80mm fan. Hij heeft zo een 3 ingangensteckertje. Volgens mij dezelfde als voor een CPU.

Maar dan wil ik dus een nieuwe.
Maar welke is echt geruisloos???

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-08 11:53

E-Vix

Nu met sneeuw!

Eentje die het niet doet maakt geen lawaai. Anders moet je een zo goedkoop mogelijke fan kopen. Hoe goedkoper, hoe slechter de motor, en hoe langzamer ze draaien. Als ze langzaam draaien, is er weinig airflow, en ook weinig geruis.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Iemand die ik ken heeft ooit gewoon een stokje tussen z'n voedingsfan gestoken omdat ie zo'n herrie maakte, maar toen was de volgende dag z'n voeding dus kapot.

Je bent gewaarschuwd >:)

Verwijderd

Topicstarter
Geliefe serieuse antwoorden. Want een fan slopen is geen optie.

En wat voor een isolatiemateriaal kan ik het beste gebruiken??

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Waar zit die koeler nou in?
In je TV, Casema modem of computer?

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Zet je pc in een kast deurtjes dicht en je merkt er gelijk een stuk minder van

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 januari 2001 00:15 schreef Chickendorp het volgende:
Waar zit die koeler nou in?
In je TV, Casema modem of computer?
Voeding

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:43
Er bestaan ook nog Silent voedingen, die dingen maken weinig geluid..

| I've got permission to color outside the lines |

Verwijderd

ben je na een paar weken wel aan gewend............, en anders koop je zo'n dure stile fan, maar die hoor je dan nog wel.

• Pi-xie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 09:48

Pi-xie

I'm diggin' for fire

Ik had en heb grotendeels hetzelfde probleem (alleen Casema, dat ontbreekt er nog aan >:)). Wat ik heb gedaan is de fan van de voeding vervangen door een papst-kogelgelagerde fan, maar helaas er was geen hoorbare verandering in het geluidsniveau. Zoals hierboven al gezegd: het is niet de fan op zich, maar de luchtstroom die het geluid veroorzaakt.

Er zijn wel 'fluisterstille' voedingen te koop, maar dat is een vrij prijzige oplossing (180 piek voor 300 watt).

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Die lawaai kan al minder door die metalen opening helemaal open te zagen.
Want zolang de lucht tegen metalen delen aan botst, veroorzaakt dat lawaai. Gebruik dunne fingerguard om niet 220 V delen aan te raken. De fingerguard heeft smalle metalen draden dat de botsing minimaal is.

Als je naar dure kasten kijkt, zie je dat gaten bijna geheel open zijn met dunne fingerguard ervoor. Goedkope kasten hebben dikke metalen randen en zelfs nog erger kleine gaatjes. Dat maakt pokke herrie en lucht stroomt nog moeilijker doorheen.

Zonde van effectieve doorstroming van een fan!

Verwijderd

Ziet er naar uit dat je een andere fan nodig hebt. Je kan ook nog het ijzer wegzagen. Maar het ding blijft langs de componenten in de PSU zuigen wat dus wel geluid zal maken.
isoleren zal hier geen zin hebben.
Zet je case weg van de muur want die reflecteerd het geluid naar jouw. verder idd een stilere fan erin zetten. ik raad een Panaflo L1A 80mm aan maar die kan je niet in NL krijgen en ze zijn prijzig en mishcien niet sterk genoeg. maar zet je case ergens anders en net te dicht op de muur, dat zal al helpen. Misschien kun je die fan ook wel 7volten.

Verwijderd

Ik snap er niks van, wat heeft casema met de voeding te maken :?

Verwijderd

-metaalraster voor ventilator wegzagen, en er een vinger-rooster voor schroeven
-ventilator op een rubberen ring monteren
-temperatuurregeling voor PCventilator inbouwen (zoek maar in oude Elektuurs (Bibliotheek) of koop een regelaar in een computer- of elektronicawinkel of via Conrad)
-loodbitumen en/of noppenschuim in de PCkast of tegen de voeding plakken (autoaccessoire-handel)
-ventilatorschakeling tussen 12 en 7 en 5 volt inbouwen
-ventilatorregeling met potmeter
-andere ventilator (als deze typisch veel herrie maakt). Bijv. slopen uit een oude voeding. Is de PC nog nieuw: omruilen.

Bizar:
-eenmalig ferme tik tegen de ventilatormotor geven (mazzel als dan geratel vermindert)
-drupje olie in kier onder ventilatorblad
-plank over je pc-kast die 10-20 cm uitsteekt aan de achterzijde, met daarover een dempende deken of kleed. Houd de ventilatieopeningen wél vrij!
-Pc onder het bureau zetten
-Pc in een andere ruimte of kast zetten

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het roostertje voor mijn fan weggehaald en er een fingerguard voorgezet.
(Had ik al gedaan)

Ik zal straks ff een fotoje maken van mijn voeding.

En blaast of zuigt een CPU fan nou??
Blaast hij op het koelblok?? Of haalt hij de lucht ervandaan??

Want als hij de lucht ervandaan haalt, dus niet blaast. Dan blaast hij precies in mijn voeding. Waar een hoop gaatjes zitten.

Verwijderd

Dat blazen/zuigen op de CPU hangt grotendeels van het soort koeler af.

De meeste koelblokken doen het 't best met blazen richting CPU, de Alpha'tjes doen het met zuigen. Daar zijn ze nou eenmaal voor geoptimaliseerd.

Het enige grote verschil is dat als de fan op het koelblok blaast, de warmte van de CPU ook in het moederbord wordt geblazen.

Bij die Alpha's zit er een kraagje op de bovenkant van het koelblok om de luchtstroom zo goed mogelijk door het blok heen te persen. Dat werkt ook niet bij andere koelblokken, omdat die meestal naast elkaar peplaatste richels hebben, zodat het blok maar in één richting (heen en weer, twee dus) lucht doorlaten. Alpha (de 6035) blokken hebben losstaande staafjes waardoor ze een groter koeloppervlak hebben en de lucht er in meer richtingen doorheen kan
(En waardoor ze dus ook duurder zijn ;) )

:+ Hatsjoeeeee.. bent U ook al zo verkouden ??

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen alpha
Dus die van mij blaast op de CPU.

Haalt hij dan de lucht uit de voeding??

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Bij een moderne voeding haalt de voeding de lucht weg bij je processor. De voeding blaast naar buiten

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Yupz
in de originele ATX moet het eigenlijk adnersom. Intel had bedacht om met die lucht de CPU te koelen. maar ze waren ffies vergeten dat die lucht dan door de voeding trket en flink opgewarmt wordt|:(
BIj ATX 2.01 hebben ze dit probleem opgelost door de fan om te draaien. In middels zitten we aan ATX 2.03 en heeft intel het design alweer moeten veranderen.

Verwijderd

op je fan zit altijd een kant waar een stikkertje op zit dat niet draait, jah?
met speceficaties er op, jah? als je daar naar kijkt blaast de fan in je gezicht, jah?
anyway, ik heb een heleboel vans in m'n handen gehad en dit is mijn persoonlijke ervaring... jah?

Verwijderd

LOL ach ja die Intel :)

Als alles volgens Bartje gaat.. moet de voeding de warme lucht die uit de koeler komt weghalen van het moederbord..

Bij AMD systemen is dat dan zoveel dat vooronder in de kast een fan MOET monteren.

(Niet alle voedingen hebben daar een opening en een extra fan zitten, zou dus wel moeten.
Met de laatste ATX versie dus)

Verwijderd

ROFL
:)
jah, U is helemaal correct. :)

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-08 16:16
Koop een ouwe Pentium 100 ofzo, maak een netwerkie, en douw die P100 achter een schot ofzo. Bij mij staat onze server achter een schot op zolder. En je kan er gewoon slapen.

Wat ook kan is die mooie case van je gewoon weg te stoppen, dan hoor je em ook nie meer ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 januari 2001 10:59 schreef Solosmots het volgende:
Wat ook kan is die mooie case van je gewoon weg te stoppen, dan hoor je em ook nie meer ;)
Das zonde

Verwijderd

zet je pc tijdelijk ergens anders neer of ga op zolder slapen.

anders kun je bij Norrod in Zwolle voor 100 piek een 300W kast halen met zeeer stille voeding. Deze heb ik zelf ook, voor pics: http://ccc4u.net/mijn-pc.ccc4u
Tis echt een super stil dingetje, maarja ik heb nu een klein schakelaartje achter in mijn kast, boven m'n USB poorten waarmee ik nog 4x100x100mm kan aanzwengelen voor zwoele dagen :D :)
Pagina: 1