[Film/3d] Spannend/eng effect maken

Pagina: 1
Acties:
  • 327 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
// ============== EDIT ====================== \\
Tadaa! Hier is hij dan! M`n portfolio.

Sommigen hebben m al gezien, sommigen nog niet :)
Wat vind u er nou eigenlijk van?

`t Is eens een andere manier om m`n (3d) werk te tonen, ipv de eeuwige websites ;-)

Neem even de tijd, en zet je geluid goed aan. Het duurt maar 3 minuten :)

High res MPG (48MB)

Streaming Mov (16 MB)

Streaming (7MB)

Afbeeldingslocatie: http://www.guillome.nl/dump/render-8-lichter.jpg

KWJansen: Enorm bedankt voor de goede hulp bij het renderen!! (je presentje krijg je nog!! Ik ben gigantisch druk geweest, maar hij komt nog!!!)

// ============== EDIT ====================== \\

Oude bericht:

Hallo!
Ik ben al een tijd bezig met mijn portfolio in 3ds max. Het moet uiteindelijk op een DVD komen te staan wat oa op een mooie breedbeeld TV afgespeeld moet kunnen worden.

De sfeer die ik wil bereiken met mijn portfolio moet eng/spannend/mystrieus zijn. Zoiets als adams family/spannende (oude) spellen (ik weet de namen er niet meer van) en films.

Ik heb gelezen dat een groothoeklens gebruiken het geheel al spanneder maakt. Geluid en muziek doet ook al een boel, dat heb ik er ook al grotendeels achter.

Een klasgenoot vertelde me dat ze in spannende Amerikaanse films iets speciaals doen, maar hij kon het niet helemaal verwoorden. Iets met framerate of frames er tussenuit halen zodat je een soort van hapering kreeg. Hij wist het niet te beschrijven.

Iig zou ik graag een aantal technische en/of filmische tips/methodes horen wat een scene/film precies spannend maakt.

Een voorproefje van mn portfolio:
En wat proefrenders
http://www.guillome.nl/dump/render_begin.avi
http://www.guillome.nl/dump/render_midden_2.avi
http://www.guillome.nl/dump/render_midden_4.avi

Alvast bedankt voor jullie bijdrage!!

[ Voor 68% gewijzigd door Guillome op 06-07-2005 18:38 ]

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNB3rt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-04 20:05
op zich al heel mooi, maar een soundje doet erg veel eraan.
Heb zelf bij een slecht filmpje (door mij gemaakt) geluiden van de scream geplaatst;
resultaat is veeel beter :9

edit:

had het middenstukje met de piano nog niet gezien.
Zou je geen harige hand laten bonzen op de deur? en dan het geluid van een kerkorgel :Y)

[ Voor 33% gewijzigd door DeNB3rt op 14-12-2004 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Ik zou de eerste scene (de deur die opengaat) vertragen, en de camera heel langzaam binnen laten komen, met wat voetstappen als achtergrondsgeluid. Verder doet bliksem en ander onweer het altijd goed. ;)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Precies, Doom III wordt eng gevonden omdat het erg donker is. Zorg dus voor donkere scenes, ondanks dat je dan je ongetwijfeld met veel moeite gemaakte objecten slechter ziet. Misschien zelfs een donkere gang toevoegen waarbij enkel een heel klein beetje diffuus licht van buiten (nacht) komt, zodat je net wat contouren ziet. Paar bliksmeflitsjes die ineens de hele gang verlichten erbij, misschien wat fog voor wat sfeer en spannende muziek eronder en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou zeggen:

1. matige ijzige wind
2. voetstappen op houten vloer
3. gekraak van de deur
4. misschien een schaduw van iets dat een ogenblik naar binnen valt doordat het voor het raam langs loopt
5. een spin dat naar beneden komt en je een bestaand web ziet met een aantal kleine insecten erin. De camera schuift hier dan voorzichtig langs en later verdwijnt het weer uit beeld
6. misschien een rat over de vloer laten lopen en dan dat gekras van de nageltjes op de houten vloer horen?
7. de volle maan door het raam kunnen zien
8. enzovoort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta

pasta

Ondertitel

Mjah, waar bij Doom 3 voornamelijk gebruik van wordt gemaakt is de levende (/organische) omgeving, waardoor je bizarre achtergrondgeluiden hebt van tijd tot tijd. Probeer anders een verhaal te verzinnen bij je filmpje (voor zover je dat nog niet hebt natuurlijk) en probeer de achtergrondgeluiden daar bij te zoeken. Een lachend kind kan vrolijk klinken, maar onverwacht kan het je ook schrik aanjagen. :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat het ook werkt, als het heel stil is, en dan op een onverwacht moment iemand de kamer binnen springt en begint te schreeuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta

pasta

Ondertitel

Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 19:58:
Denk dat het ook werkt, als het heel stil is, en dan op een onverwacht moment iemand de kamer binnen springt en begint te schreeuwen.
Tenzij je humoristisch wil overkomen denk ik niet dat echt effect zal hebben. ;) Niet zien waar je bang voor bent is enger dan het wel zien. Subtiliteit is het woord waar je voor kunt gaan. Kijk bijvoorbeeld eens naar 'They' van Wes Craven, je weet dat het er is, maar wat het is weet je niet. ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 20:04:
[...]

Het gaat ook om het onverwachte.... Het hoeft niet perse iemand te zijn die de kamer binnen stormt :P
Zie verder mijn edit. Zodra je met je angst geconfronteerd wordt zal het minder eng zijn. Nu ben je nog bang omdat er 'iets' is.

[ Voor 43% gewijzigd door pasta op 14-12-2004 20:05 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pasta schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 20:02:
[...]

Tenzij je humoristisch wil overkomen denk ik niet dat echt effect zal hebben. ;) Niet zien waar je bang voor bent is enger dan het wel zien. :)
Het gaat ook om het onverwachte.... Het hoeft niet perse iemand te zijn die de kamer binnen stormt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:26
ziet er wel al goed uit. er zal nog wel veel tijd in gaan zitten. ik denk dat muziek en geluiden een scene eng/niet eng maken. het muziekje in filmpje4 vind ik te vrolijk.
violen enzo doen het altijd wel goed volgens mij qua engheids factor. een simpele plotwending is misschien ook wel leuk. begin met een rustieke kamer die redelijk licht is. laat dan een eng muziekje opkomen en de wind begint opeens te waaien. electrische lampen dimmen en flikkeren .... gejank van een wolf op de achtergrond.....
und so weiter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pasta schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 20:02:
[...]

Tenzij je humoristisch wil overkomen denk ik niet dat echt effect zal hebben. ;) Niet zien waar je bang voor bent is enger dan het wel zien. Subtiliteit is het woord waar je voor kunt gaan. Kijk bijvoorbeeld eens naar 'They' van Wes Craven, je weet dat het er is, maar wat het is weet je niet. ;)
Ik denk dat hij vooral doelt op al die eindeloze flash movies op internet waar je eerst heel rustig naar een plaatje aan het kijken bent of een klein simpel spelletje moet doen waarop vervolgens een of andere griezel verschijnt met de daarbij passende (harde) plotselinge geluiden.

Ik moet je inderdaad gelijk geven dat het in dit geval zeker niet op zijn plaats is en dat het sowieso een flut idee is :) Ik word er in ieder geval niet blij van :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-08 09:33
Tja, je stelt natuurlijk een heel erg moeilijke vraag, want spanningsopbouw is erg moeilijk!

In elk geval wil je denk ik niet zomaar grote schrikeffecten maken, want dat is niet spannend, dat is schrikken en dat is iets anders. Muziek is natuurlijk erg belangrijk, maar ook het geven van het idee dat er iets is, zonder echt te laten zien wat. Een paar klasgenoten van me toonden vandaag een filmpje dat ze hadden gemaakt en dat echt eng was. Zij hadden een donkere kelden, alwaar een meisje een bal ging zoeken. Een paar coolle dingen die ze deden om het eng te maken:
-een donkere ruimte waar het licht flikkerend aangaat alvorens echt vol te verlichten;
-camerastandpunten alsof je bekeken wordt (ondersteunen met geluid! wat dacht je van ademhaling terwijl je dat standpunt pakt?);
-een schokkerig camerastandpunt door een kier of een gat in een muur geeft natuurlijk meteen het idee dat iemand je bekijkt;
-zij gebruikten precies het effect dat jij noemde met dat frames weghalen. Hoe het werkt, is dat je op zijn tijd wat frames weglaat, waardoor het beeld opeens verspringt.

Wel geldt bij al deze dingen dat je eigenlijk een 'verhaal' nodig hebt. Niet persé een echt verhaal met een slot en een voorgeschiedenis en zo, maar veeleer een ontwikkeling. Een aantal losse shots kan haast niet spannend zijn, behalve als je ze op de een of andere manier verbindt. Dat kan ook met geluid gebeuren. Als je wel graag losse shots hebt, denk dan bijvoorbeeld ook eens aan het volgende: de camera loopt ergens (voetstaptrilling in de camera doorvoeren!) met enge, zachte muziek die langzaam aanzwelt als de camera inzoomt op een blijkbaar belangrijk object. Opeens wordt de muziek keihard en ranzig en kreisend en jankend en zo en krijg je een hele serie korte shots van elk een halve seconde of zo te zien. Vervolgens gaan we terug in de camera en lopen verder, waarna we misschien nog meer objecten zien die blijkbaar een voorgeschiedenis hebben of gedachte oproepen. Mits goed gedaan, kan dit doodeng zijn.

Overigens is het wel bijzonder lastig om zonder karakters zoiets te doen, daarom zou ik ook zeker proberen de camera een persoon te laten zijn. Wat dacht je ervan om de camera een beetje een witte gloed aan de rand te geven en dus voetstapbewegingen en als je door die camera kijkt hoor je ademhaling? Nu denkt de kijker dat er iemand loopt en dat we door diens ogen kijken. Nu kun je ook switchen naar een camera zonder die eigenschappen, waarop de kijker direct weet dat deze nieuwe camera niet onze persoon is.

Je ziet, 1000 manieren, leef je vooral uit en post je resultaten hier. :)

Over resultaten trouwens: de camerabeweging in dat eerst filmpje is erg smooth op een verkeerde manier of zoiets, erg 3d. Kijk eens naar de keys van die beweging, want het komt onnatuurlijk en nep op mij over (zoiets is natuurlijk ook weer heel erg persoonlijk en mogelijk ben ik de enige die dit zo ervaart).

[ Voor 44% gewijzigd door Oogst op 14-12-2004 21:02 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er netjes uit... _/-\o_

Ken je het spel "the 7th guest" nog?
Daar hing een redelijk creepy sfeertje (of ik was gewoon een mietje..).

Download t ergens en analyseer eens hoe zij de sfeer creeerden. Het spel is in de stijl van jouw spul, dus misschien heb je er wat aan.

Succes verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online
Zow heej wat een reacties! Geweldig, hier heb ik veel aan :)
1 groot nadeel, heb nu zoveel ideeen: daar heb ik nooit de tijd voor! :P
Mijn eerste plan was om de camera op 1 punt te houden: de piano. En als je links op het boek klikt krijg je m`n 3d werk te zien. Als je op de piano klikt krijg je voor de lol wat technische werkingen van de piano te zien.
Het idee om de camera als persoon eerst door de gang te laten lopen en dan naar binnen is wel een goed plan. Evenals tussendoor een keer een andere camera te gebruiken als 'vijand'. Echte schrikeffecten hoeft niet. Ik heb er al een vleermuis in die ineens voorbij schiet. Onweer en regen komt er nog in.
Ik denk dat ik wel van het idee af moet om de camera op 1 punt te houden, dat lijkt me te saai. Ik moet even een goede mix vinden tussen een korte film en mijn idee. Het moet ook niet teveel een film worden; het moet mijn werk wel presenteren :)

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 14:13

HeepH

Dope Rapper

Wat ik persoonlijk altijd heel eng vind is zon ''ranzige'' schreeuw, dus zon schreeuw van iemand die dood aan het gaan is, of een schreeuw die van een stem naar een soort van meerstemmige echo overgaat. Als je er ooit een gehoord hebt, dan zul je wel weten waar ik het over heb. Ook vond ik (heel concreet) de stem uit Alice (pc game van boek) van de kat in dat verhaal angstaanjagend,maar das niet echt bruikbaar voor een film zonder personen, en zo'n schreeuw wel.

(ik ga kijken of ik ergens een wav'je met zon stem kan vinden.
offtopic:
7Th Guest op Cdi _/-\o_

Edit : Er _MOET_ een (bloed) vlek op die rode stoel....(in render_begin)

[ Voor 10% gewijzigd door HeepH op 14-12-2004 23:43 ]

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie een aantal keer Doom3 voorbij komen... kan niet zeggen dat dat nou zo eng was... kijk voor echt enge stukjes naar wat klassieke Hitchcock's, de films zijn een halve eeuw oud, maar ik lig nog steeds te rillen in mijn bed

stilte ipv enge geluiden kan ook heel eng zijn, zie bijv. 'The Birds' van bovengenoemde regisseur ;)

overigens erg nette renders

edit:

ff dat eerste filmpje gekeken > deur gaat VEELS te snel open... voor mijn gevoel dan

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2004 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55
doom 3 maakt grotendeels gebruik van goedkope schrikeffecten, ik zou dat dus ook niet proberen na te apen.

Ik zou kijken naar een combinatie van geschreeuw/gegil (van 2 kamers verder), bij voorkeur van kinderen :X windgeluiden in combinatie met openslaande ramen en flapperende half transparante gordijnen en voetstappen op hout, bij voorkeur die klinken alsof ze van boven komen :X

Daarnaast zou ik het niet teveel uitbuiten want anders wordt het flauw.

Voor verdere inspiratie heb je in HL2 een leuk level Ravenholm wat een hele goed enge sfeer heeft, maar waar je niet van schrikt. Ook Aliens vs Predator is erg spannend als je de Marine campaign speelt, zo ook Thief 3 in het level in de boot met de zombies. En natuurlijk qua films is The Shining een hele leuke enge ;)

En als je het goed doet kan een vrolijk deuntje op de piano ook erg eng zijn, maar ik denk dat dat vrij ingewikkelde psychologische oorlogvoering met de kijker is en dat het te maken heeft met de associatie die je met een deuntje krijgt, je ziet iets engs/smerigs + hoort vrolijk deuntje = niet meer zo een vrolijk deuntje. Zo kan je de kijker elke keer dat hij dat deuntje hoort laten schrikken.

[ Voor 48% gewijzigd door Ramon op 15-12-2004 00:11 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Laatst online: 11-09 13:58

BaRF

bijna kerst

onverstaanbaar gefluister in een kinderstemmetje

wat eventueel langzaam overgaat in hard satanistisch klinkende bezweringen :X eng

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online
Het hele lied wat er achter komt is dit: (nog een ietwat oude render waarbij het niet helemáál synchroom loopt):
http://www.cmd.tech.nhl.nl/users/groen203/toetsen-render.avi
Verder komen er geen personen in voor idd. Dus die schreeuwen/kreten past er niet echt in.
Maar de deur kan idd minder snel open, ik ben nu bezig om m eerst een klein stukje door de gang te laten lopen. Maar ik vind het moeilijk om de camera zó te bewegen dat het lijkt alsof het een persoon is.

Wat vinden jullie hiervan? Het begint nu wat abrupt, dat wordt nog anders. Zodra hij ineens omdraait naar links doe ik een 1 of ander geluid waardoor het persoon schrikt en kijkt wat het is, en dan een schaduw laten zien ofzo.
http://www.guillome.nl/dump/versie_2_render_1.avi

[ Voor 24% gewijzigd door Guillome op 15-12-2004 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ramon de Jesus schreef op woensdag 15 december 2004 @ 00:02:
Voor verdere inspiratie heb je in HL2 een leuk level Ravenholm wat een hele goed enge sfeer heeft, maar waar je niet van schrikt. Ook Aliens vs Predator is erg spannend als je de Marine campaign speelt, zo ook Thief 3 in het level in de boot met de zombies. En natuurlijk qua films is The Shining een hele leuke enge ;)
Een geweldige scene in Thief 3 is in het weeshuis, dat is omgevormd tot gesticht, en toen gesloten. Die combinatie is natuurlijk al goed, maar de uitvoering ook. Vooral omdat je aan het begin niets tegen komt, maar door de metalen pijpen hoor je een soort echos, maar heel vaag. En dan gebons vanaf zolder; ik vond het best eng om die zolder deur open te maken. Later is er nog het mortuarium van het gesticht, dat is ook een enge plek. Veel met monsters oid doen ze niet, ook geen schrik effecten (nouja een keer dan een beetje). Thief 3 zet iha een hele goede sfeer neer, zou ik zeker eens naar kijken voor inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta

pasta

Ondertitel

XLerator schreef op woensdag 15 december 2004 @ 00:19:
Wat vinden jullie hiervan? Het begint nu wat abrupt, dat wordt nog anders. Zodra hij ineens omdraait naar links doe ik een 1 of ander geluid waardoor het persoon schrikt en kijkt wat het is, en dan een schaduw laten zien ofzo.
http://www.guillome.nl/dump/versie_2_render_1.avi
Het begin is er, dat geef ik toe. Ik zou er eerder een soort van lichtflits (bliksem) van een paar miliseconden weergeven, en vervolgens door tijdens die lichtflits (en bliksem gemixt met iets anders, waardoor hij omkijkt) iets vaagjes weergeven, waardoor je eigenlijk niet goed ziet wat het is, maar wel goed genoeg dat het er is. :)

Wat ik je kan aanraden is binnenkort als je tijd hebt wat films van o.a. Hitchcock kijken, voor inspiratie. Ook films van M. Night Shyamalan zijn subtiel gedaan wat angst betreft. Je moet de nadruk leggen op het feit dat er iets is, niet wat er is. ;)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordMithril
  • Laatst online: 07-09 14:57
BaRF schreef op woensdag 15 december 2004 @ 00:08:
onverstaanbaar gefluister in een kinderstemmetje

wat eventueel langzaam overgaat in hard satanistisch klinkende bezweringen :X eng
Dat doet het inderdaad altijd erg goed. Hoe dichterbij de deur hoe harder en dan op het moment dat je binnen loopt het direct stoppen. Was ook 1 van de weinig punten in D3 die ik echt eng vond, heerlijk.
Geluid (of juist het weglaten daarvan) is een erg goed punt. Nooit teveel op beeld vertrouwen.
Dat zie je mis gaan bij de meeste 'enge' films van tegenwoordig, je ziet alles, das niet eng.
Wat Oogst zegt over de camera standpunten is inderdaad erg goed maar je hebt er wel een persoon voor nodig om het te laten werken (door een sleutelgat kijken in een lege kamer is niet eng, eerder saai ;) )

Ook vind ik in de filmpjes de kaarsen nogal snel flikkeren (en het blaadje erg snel vallen).
Oh, en blaadje viel recht naar beneden, terwijl de mist van rechts naar links over het scherm bewoog?? ;)

Comment op de laatste 2 die je poste:
Op de keys heb ik niks aan te merken, lekker melodietje :)
Maar de ander, weer wat Oogst al opmerkte, de camera beweegt te 3d.

En inderdaad, het zijn detail. Maar ik heb de filmpjes maar 1x bekeken en ze vielen op ;)

[ Voor 12% gewijzigd door LordMithril op 15-12-2004 00:49 ]

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online
@Pasta:
Dat is idd de hele sfeer wat ik wil bereiken :) Ik zal eens zien of ik een film van 1 van hen kan vinden. Bedankt voor de tips :) `t Geheel wordt wel een stukkie uitgebreider zo dan ik dacht! :)

@Lord:
Details! :P Maar wel hele belangrijke! Dank je! Kaarsen flikkeren overigens in het echt ook zoveel, zeker als er wind staat :)

[ Voor 29% gewijzigd door Guillome op 15-12-2004 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 18:35
ik zou je GLAS op de grond nog verbeteren want dit ziet er nu -niet- realistisch uit. Allereerst te wit en de stukken zijn niet realistisch. just my feedback ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online
Dank! Ik ga er meteen mee bezig.
Ik ben wel bang trouwens dat dit begin eigenlijk niet past bij mijn portfolio aangezien het dan té uitgebreid wordt. Hoe leuk het ook is om te doen, ik denk dat ik m`n doel voorbij streef. Of gewoon aanpas zelfs :P
Ik denk dat ik hierna gewoon een klein spannend filmpje ga maken mbv iemand die goed characters kan maken. Dat ik dit wat korter hou. Dus wees niet bang, deze tips allemaal heb ik veel aan!

tjek dit maar: lijkt me wat te lang terwijl dit er afgeraffeld/te kort eruit ziet
http://www.cmd.tech.nhl.nl/users/groen203/_scene2.avi

[ Voor 5% gewijzigd door Guillome op 15-12-2004 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordMithril
XLerator schreef op woensdag 15 december 2004 @ 00:57:
Ik ben wel bang trouwens dat dit begin eigenlijk niet past bij mijn portfolio aangezien het dan té uitgebreid wordt. Hoe leuk het ook is om te doen, ik denk dat ik m`n doel voorbij streef. Of gewoon aanpas zelfs :P
Ik denk dat ik hierna gewoon een klein spannend filmpje ga maken mbv iemand die goed characters kan maken. Dat ik dit wat korter hou. Dus wees niet bang, deze tips allemaal heb ik veel aan!

tjek dit maar: lijkt me wat te lang terwijl dit er afgeraffeld/te kort eruit ziet
Word best aardig zo.
Paar puntjes. Het terug kijken van de deur naar de hoek is neem ik aan omdat er 'iets' is/gebeurt. Kijk eens of je deze beweging sneller kan maken. Dus ipv een camera die draaid iemand die verschrikt omkijkt (probeer zelf maar eens).
De muziek, beetje te abrupt naar mijn idee. mischien al zachtjes starten nadat je verschrikt naar de hoek kijkt (zodat je een reden hebt om niet naar de hoek te gaan maar toch de deur open te doen.)
:)

mompelt iets over bedtijd :X

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Lord_Mithril schreef op woensdag 15 december 2004 @ 00:43:
...
Comment op de laatste 2 die je poste:
Op de keys heb ik niks aan te merken, lekker melodietje :)
Maar de ander, weer wat Oogst al opmerkte, de camera beweegt te 3d.
...
Keys? Ik had het over animation keys, das een technische term, maar ok, dit kan ook. ;)

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
XLerator schreef op woensdag 15 december 2004 @ 00:57:

Ik vind de muziek die je nu gebruikt wel veel te optimistisch en vrolijk. Ik denk dat het moeilijk wordt om het met deze muziek nog echt eng te krijgen.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordMithril
Oogst schreef op woensdag 15 december 2004 @ 11:40:
[...]

Keys? Ik had het over animation keys, das een technische term, maar ok, dit kan ook. ;)
jah, ik zat nogal slaperig half nederlands half engels te denken :D bedoelde dus de toetsen animatie ;)

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Laatst online: 07-09 11:26
Nog een truc: nog een instantie van de beelden erbij en die een beetje voor laten lopen. Deze kan je met alpha dan af en toe een beetje op de voorgrond faden. Geeft een beetje het 'dizzy' effect.

Verwijderd

Ik zou die camera in het begin rustig langs de deur laten zweven zodat je naam veel langer in beeld is, een beetje trots op jezelf hè?!?! ;)
Verder denk ik dat het belangrijkste van die enge sfeer creeëren te maken heeft met je kleurgebruik. Je gebruikt vrij warme kleuren, vooral de piano en de grond bijvoorbeeld. Buiten zie je paarse bloemen en daarachter (redelijk fel) groene struiken.

Als je naar films als Sleepy Hollow, The Village, Underworld, weet ik veel wat voor enge film kijkt dan zul je snel zien dat ze veel grijstinten gebruiken en donkere tinten van alles. Vaak vooral zwart en donkergroen.
Meestal is het decor erg verouderd en verwaarloosd spul, dat is een teken van -geen leven hier de laatste tijd-. Worden mensen ook bang van. :Y)

En als laatste denk ik dat de belichting nog niet optimaal gebruikt is. Dramatische belichting met schemerlicht door het raam, donkere ruimte met gloeiend oplichtende objecten geeft vaak een beetje een magische donkere sfeer aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2004 00:42 ]

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 16:26

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Je zou ook, vanuit 1 een t zelfde camerastandpunt, de volgende scene ervan kunnen maken: kamer is onverlicht, behalve maanlicht. Troep en stof enzo op de grond, ruit gebroken, papier beweegt in de wind. Harde windvlaag, piano begint vanzelf te spelen. Dan, af en toe, hele korte flits flashback: Kamer gezellig verlicht, kaarsen aan, knappend haardvuur, beeld van een man of vrouw in ouderwetse kleding die piano speelt. Tijdens zo'n flashback is de troep niet zichtbaar en alles staat op z'n plaats, maar als het er wat onsubstantieel uitziet is het wel duidelijk dat het om iets bovennatuurlijks gaat. Beetje 6th sense achtig zeg maar...

Hm laat ook maar, is wel erg veel werk :)

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online
Tadaa! Hier is hij dan! M`n portfolio.

Sommigen hebben m al gezien, sommigen nog niet :)
Wat vind u er nou eigenlijk van?

`t Is eens een andere manier om m`n (3d) werk te tonen, ipv de eeuwige websites ;-)

Neem even de tijd, en zet je geluid goed aan. Het duurt maar 3 minuten :)

High res MPG (48MB)

Streaming Mov (16 MB)

Streaming (7MB)

KWJansen: Enorm bedankt voor de goede hulp bij het renderen!! (je presentje krijg je nog!! Ik ben gigantisch druk geweest, maar hij komt nog!!!)

[ Voor 12% gewijzigd door Guillome op 06-07-2005 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 15:01

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

ja ik vind hem wel dope geworden; aangezien hij final is is het prolly niet zo zinvol om nog kritiek te leveren, maar ik doe het toch :P

- ten eerste vind ik je aftitel zonde; dat past niet bij de sfeer van het filmpje, doe dan alleen je naam en fade die weg (of blur die weg).
- ik mis motionblur, zeker bij de snellere camerabewegingen ziet het er bijna uit als een oude computergame, dat is vrij eenvoudig op te lossen door motionblur en eventueel depth of field.
- dat boek is errrug dope gedaan; vooral de details om een beetje tekeningen van davinci bij dat vliegtuig te stoppen (op de tegenoverliggende pagina).
- de textures van het huis zouden wel wat gedetaileerder worden, vooral bij het shot dat hij naar boven kijkt zie je dat het ligt helemaal niet uit het raam valt en dat het eigenlijk een beetje korrelige bumpmap is.
- Het camera werk stoort een beetje; maar dat komt denk ik ook omdat je alles goed wil laten zien, het is iig te traag imho

maar voor de rest superdope, werkt goed _/-\o_ :)

Stoer; Marduq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online
Dank je :) Camerawerk was ik ook niet tevreden over, heb je helemaal gelijk in.
Motionblur idem :)

Dat over het licht snap ik niet: ik heb de lampen echt in het gebouw zitten, die geven een volumelight. Dus het is wel 'echt' licht :P

dank je verder voor het commentaar :) Ookal is het mn final, ik blijf leren he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 22:39
Vind hem heel, maar dan ook heel erg gaaf gemaakt. Zitten een paar hele kleine schoonheidsfoutjes in zoals het papiertje dan van de piano valt maar zeker respect. Heel tof gemaakt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegterb
  • Laatst online: 15-07 11:08

vegterb

[ZzZ]Vighter

Ziet er mooi uit!

Het is inderdaad zo, zoals XangadiX ook al zei, dat de camera iets te schokkerig gaat. Het moet namelijk lijken alsof je door iemands ogen kijkt en dan als jij snel een kant op kijkt staat het niet in eens stil, er moet een duidelijke versnelling en remming inzetten. Vervolgens een (hele) korte focus.

Misschien nog een idee; kun je de toetsen van de piano laten bewegen? Zodat het net lijkt alsof erop gespeeld wordt, maar je niemand ziet zitten dus. Want nu hoor je het geluid.. Misschien dan ook leuk als het steeds harder wordt naarmate je de kamer binnen loopt.

Bij mij zit er een hele korte 'glitch' in, op het moment dat het notenpapiertje ter hoogte is van de piano toetsen, hebben anderen dat ook?

Verder mijn complimenten hoor! Erg goed gedaan, ik doe het je echt niet na!

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neejoh
  • Laatst online: 24-04 18:27
MADG0BLIN schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 19:39:
Vind hem heel, maar dan ook heel erg gaaf gemaakt. Zitten een paar hele kleine schoonheidsfoutjes in zoals het papiertje dan van de piano valt maar zeker respect. Heel tof gemaakt. _/-\o_
I'm with stupid :P

Anyway, had het een en ander al van je gezien, ziet er allemaal erg leuk uit :) Heb je btw ook mee gedaan aan Exposure? Ik had geen tijd om te gaan, baal ik achteraf zwaar van maar goed... Hoorde van een klasgenoot dat je je website als portfolio geshowed had daar? Hij was super enthousiast!

[edit]
Oh btw, mischien ben ik aan het mieren neuken maar het viel me op dat de chamfer te duidelijk was bij de credits. Misschien een smoothje er over?

[ Voor 13% gewijzigd door Neejoh op 06-07-2005 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-09 19:59
Gefeliciteerd XLerator.. :) Je portfolio afronden is een grote stap in de goede richting.Je piano komt mooi uit in je filmpje. Die benadrukt de juiste sfeer. De manier waarop één van de muziekbladen naar beneden komt waaien ziet er erg realistisch uit. Als je met dit filmpje een kans wil maken op een baan zou ik er nog even wat tijd insteken en een karakter maken die de hoofdpersoon tegen komt. Dat is eigenlijk hetgene wat mist. Je laat wel duidelijk zien dat je goed kan texturen en modellen. Maar het modellen en animeren van een karakter zou veel toevoegen aan dit filmpje...

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online
Laat ik dat nou net niet kunnen ;) Dat moet ik nu gaan leren.
Bedankt voor de tips en de complimenten :D Echt cool :D

@Neejoh, ja ik heb meegedaan aan Exposure, maar ze waren mij vergeten, dus tijdens de beoordeling draaide mijnes nog niet. Dus niets gewonnen :(

@vegterb:
Ik had de toetsen al mee laten bewegen met een ander lied. Maar dat lied paste niet goed bij de sfeer die ik wou bereiken. Dus heb ik dit nummer gemaakt hiervoor. Maar ik had geen tijd meer om deze mee te laten bewegen; het moest af voor het zojuist genoemde Exposure.

@MADGOBLIN:
Welk foutje bedoel je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niwreG
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-10-2024

niwreG

^heeft dat geschreven->

is het een bestaand nummer wat er onder zit? zoja hoe heet het?

zonee: zou je dan ergens een linkje kunnen dumpen? (als je het zou willen delen offcourse) :)

^^eventueele typfouten zijn als vermaak bedoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online
Het lied heb ik zelf gemaakt :D

Regen versie
Normale versie

[ Voor 83% gewijzigd door Guillome op 06-07-2005 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neejoh
  • Laatst online: 24-04 18:27
XLerator schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 22:08:
Laat ik dat nou net niet kunnen ;) Dat moet ik nu gaan leren.
Bedankt voor de tips en de complimenten :D Echt cool :D

[..]

@vegterb:
Ik had de toetsen al mee laten bewegen met een ander lied. Maar dat lied paste niet goed bij de sfeer die ik wou bereiken. Dus heb ik dit nummer gemaakt hiervoor. Maar ik had geen tijd meer om deze mee te laten bewegen; het moest af voor het zojuist genoemde Exposure.

[..]
Weet het niet zeker, maar had jij niet een hele tijd geleden iets gevraagt om via MAXscript een midi input uit te lezen en de toetsen automatisch te laten bewegen? Heb ooit eens een render van je gezien waarin je een stuk op die piano speelde wat er erg goed uit zag, benieuwd of dit met dat script gelukt is of dat je het handmatig geanimeerd hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online
Handmatig, en ja dat was ik :)
En dat is te veel werk om het nog een keer te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind hem heel erg tof geworden!!! Ik heb hem een half jaartje geleden eens gezien, zag nou dat er weer replies waren hier, dus ik kijken.

Dat liedje vind ik best wel goed juist, de sfeer hoeft niet per se zo heeel duister, anders had je alles waarschijnlijk ook veel grauwer gemaakt qua kleur en sfeer.

Welke opleiding doe je eigenlijk? En hoe lang heb je hier totaal ongeveer over gedaan?

Erg tof!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online
CMD in leeuwarden :)
Een half jaar, maar wel in mn vrije uurtjes. En dat waren er niet heel veel. Veel werk joh :P
Dit lied wat er nu onder zit vind ik ook juist goed. M`n vorige was niet goed genoeg vond ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Even out of the blue (hoe kan het ook met deze naam :P )
Ik vind de muziek enzo, echt mooi. Wil zelfs wel weten wat die muziek is, want het klinkt gewoon lekker als achtergrondmuziek. Maar, het is niet eng.
Je zou beter pianomuziek a la honky-tonk piano's kunnen gebruiken. Dat zijn echt bestaande piano's geweest, en ze geven een plingplong vals geluid enzo. Wat je ook nog zou kunnen doen in je schaarse vrije uurtjes is de muziek op de piano aanpassen en de toetsen en pedalen (had ie die?) op en neer laten gaan wanneer je binnenkomt. Dat is wél zo eng namelijk, een achtergrondmuziekje wat piano is, oh dan denk je: dat is de piano :D
maar nee, de piano staat stil in het filmpje. Dat is ook niet zo vreemd want er zit niemand achter. Het zou juist eng worden als het ding speelde en er zat niemand achter! 8)7

Maargoed, ik vind je portfolio zo al heel mooi; je outro zou nog wat beschaafder kunnen; gewoon een roll die voorbij loopt of gewoon even wat woordjes die in en uit faden, ipv deze 3d explosie van 3x je naam (wat bij de laatste keer ook wel weer hilarisch wordt.)
O, ik krijg net een tof idee (iig, imho): Je laat bij de outro de pianomuziek weer zachtes beginnen en je laat letter voor letter randomly verschijnen op elke noot van de piano.

Misschien ook wel een leuk muziekje om achteraf nog even te luisteren:
Magic Affair - Make your mind up (van het album Omen III) of In The Middle Of The Night (zelfde album). Dat is uit de tijd dat gothic rock nog niet echt bestond en iemand besloot om het duistere met popklanken te vermengen... een maffe lekkere stijl die helaas nooit goed verkocht.

[ Voor 21% gewijzigd door Dark Blue op 07-07-2005 02:50 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 22:39

@MADGOBLIN:
Het is maar heel klein, maar viel me toevallig op.
Als het blaadje van de piano valt is er een klein stukje van de onderkant van het blaadje dat heel apart vouwt/valt zeg maar.

Maar het is niet storend ofzo. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iznogood
  • Niet online
Nice ... ben zelf ook op zoek naar "atmosphere music", zelf maken is natuurlijk ook een optie... waarin heb je dit gemaakt ?

Just as Good

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij was dat meer een artifact van de video compressie, maar hij viel mij ook op.

Maar los daarvan, ziet er super uit! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Everything by Wim"
en
"KWJansen: Enorm bedankt voor de goede hulp bij het renderen!!"
spreken elkaar een beetje tegen, maar ziet er grappig uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegterb
  • Laatst online: 15-07 11:08

vegterb

[ZzZ]Vighter

@MADGOBLIN:
Dezelfde fout als ik bedoel:
vegterb schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 19:44:
Bij mij zit er een hele korte 'glitch' in, op het moment dat het notenpapiertje ter hoogte is van de piano toetsen, hebben anderen dat ook?

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 09:57:
[...]
en
[...]
spreken elkaar een beetje tegen, maar ziet er grappig uit
ik heb alleen mijn computer ter beschikking gesteld voor het renderen, ik heb verder niets meegeholpen dus ALLE credits naar XLERATOR.

Nou Wim, tis een heel net filmpje geworden, heb wel wat kleine puntjes die je mee kunt nemen voor je volgende animatie (of deze) maar die zijn veelal genoemd, maar ik doe het nog maar een keer.
: camera bewegingen mogen op bepaalde momenten iets trager!
; de kaarsen op 0.52 min. flikkeren iets te regelmatig, zou iets meer variatie in mogen.
: op 0.58/0.59 het moment dat je de volgende kamer betreed lijkt iets niet te kloppen, al is het maar iets van 1 frame ofzo en valt het bijna niet op, daar zit een klein foutje.

dat waren mijn 3 cents.

Voor de rest vind ik het een lekkere animatie om naar te kijken, met een goede sfeer, en de muziek die erachter gezet hebt maakt de sfeer alleen maar beter. succes verder
Pagina: 1